UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Dydaktyka ogólna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Przygotowały: Dorota Purzycka Beata Szczepańska Dorota Jarzembska
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - definicja zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności)

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - klasyfikacja wg DSM IV 69 – 55 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia lekkiego, 54 – 35  IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia umiarkowanego, 34 – 20  IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia znacznego, poniżej 20  IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia głębokiego

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - objawy słaba zdolność do uczenia się, trudności w radzeniu sobie w złożonych sytuacjach, ograniczone kompetencje językowe, niezdarność ruchowa

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA – możliwe przyczyny porażenie mózgowe, genetyka, upośledzenie wrodzone, udar mózgu, urazy głowy, zaburzenia rozwoju OUN, niedobór witamin, zaniedbania stymulacji rozwoju społecznego, rozwoju mowy

DZIECKA UPOŚLEDZONEGO POTRZEBY DZIECKA UPOŚLEDZONEGO takie same jak ludzi z tzw. normą intelektualną, różnice polegają na sposobach zaspokajania tych potrzeb, aktywności i stopniu samodzielności, częstości i ilość ich występowania oraz czynnikach motywujących do działania, do osiągnięcia celu potrzeba znaczącej pomocy ze strony opiekunów i wychowawców 6

UCZEŃ UPOŚLEDZONY W SZKOLE integracja ze środowiskiem rówieśniczym, nauka w szkole ogólnodostępnej (ew. w klasie integracyjnej) lub w szkole specjalnej, realizacja programu nauczania dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualne zajęcia rewalidacyjne

NAJCZĘSTSZE TRUDNOŚCI • zaburzenie orientacji przestrzennej, • słaby poziom sprawności grafomotorycznej, • niska koncentracja uwagi, • wolne tempo pracy, • trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu, • trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu, znaczenia wypowiedzi, • zaburzony poziom rozumienia obowiązujących reguł, zasad, definicji, • obniżona pamięć, • trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi, • słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce, • mała samodzielność w wykonywaniu wszelkich zadań, • brak krytycyzmu, egoizm, • podatność na negatywne wpływy otoczenia, • częste przejawy agresji

ZADANIA NAUCZYCIELA W PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE poznanie dziecka i warunków jego rozwoju, stymulowanie ogólnego rozwoju umysłowego oraz optymalne usprawnienie psychofizyczne i społeczne, prowadzące do poprawy myślenia, przeżywania doznań estetycznych i działania niezbędnego w codziennym życiu, dostosowanie tempa, form i metod pracy do możliwości ucznia, obniżenie wymagań, indywidualizacja pracy z dzieckiem, powtarzanie i utrwalanie materiału, zasada małych kroków i stopniowania trudności (od rzeczy prostych do bardziej złożonych, dzielenie zadań na etapy), częste wzmacnianie pozytywne, zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, stosownego sprzętu i środków dydaktycznych

Dziękuję za uwagę! 10