UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - definicja zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności)
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - klasyfikacja wg DSM IV 69 – 55 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia lekkiego, 54 – 35 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia umiarkowanego, 34 – 20 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia znacznego, poniżej 20 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna stopnia głębokiego
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - objawy słaba zdolność do uczenia się, trudności w radzeniu sobie w złożonych sytuacjach, ograniczone kompetencje językowe, niezdarność ruchowa
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA – możliwe przyczyny porażenie mózgowe, genetyka, upośledzenie wrodzone, udar mózgu, urazy głowy, zaburzenia rozwoju OUN, niedobór witamin, zaniedbania stymulacji rozwoju społecznego, rozwoju mowy
DZIECKA UPOŚLEDZONEGO POTRZEBY DZIECKA UPOŚLEDZONEGO takie same jak ludzi z tzw. normą intelektualną, różnice polegają na sposobach zaspokajania tych potrzeb, aktywności i stopniu samodzielności, częstości i ilość ich występowania oraz czynnikach motywujących do działania, do osiągnięcia celu potrzeba znaczącej pomocy ze strony opiekunów i wychowawców 6
UCZEŃ UPOŚLEDZONY W SZKOLE integracja ze środowiskiem rówieśniczym, nauka w szkole ogólnodostępnej (ew. w klasie integracyjnej) lub w szkole specjalnej, realizacja programu nauczania dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualne zajęcia rewalidacyjne
NAJCZĘSTSZE TRUDNOŚCI • zaburzenie orientacji przestrzennej, • słaby poziom sprawności grafomotorycznej, • niska koncentracja uwagi, • wolne tempo pracy, • trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu, • trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu, znaczenia wypowiedzi, • zaburzony poziom rozumienia obowiązujących reguł, zasad, definicji, • obniżona pamięć, • trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi, • słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce, • mała samodzielność w wykonywaniu wszelkich zadań, • brak krytycyzmu, egoizm, • podatność na negatywne wpływy otoczenia, • częste przejawy agresji
ZADANIA NAUCZYCIELA W PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE poznanie dziecka i warunków jego rozwoju, stymulowanie ogólnego rozwoju umysłowego oraz optymalne usprawnienie psychofizyczne i społeczne, prowadzące do poprawy myślenia, przeżywania doznań estetycznych i działania niezbędnego w codziennym życiu, dostosowanie tempa, form i metod pracy do możliwości ucznia, obniżenie wymagań, indywidualizacja pracy z dzieckiem, powtarzanie i utrwalanie materiału, zasada małych kroków i stopniowania trudności (od rzeczy prostych do bardziej złożonych, dzielenie zadań na etapy), częste wzmacnianie pozytywne, zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, stosownego sprzętu i środków dydaktycznych
Dziękuję za uwagę! 10