Warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania. Powiatowa Stacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
WYPOCZYNEK DZIECI i MŁODZIEŻY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
st. wizytator Beata Stachowiak
Kuratorium Oświaty w Warszawie. Pani Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej podpisała 9 grudnia 2009 r. rozporządzenie zmieniające w sprawie warunków,
Podstawowe wymagania dla kiosków i sklepików szkolnych:
Podstawowe wymagania dla stołówek szkolnych:
Wypoczynek dzieci i młodzieży
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Edukacja dla bezpieczeństwa
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
1 Szamotuły, 21 listopada 2013 r. Szkolenie dotyczące rejestracji i zatwierdzania podmiotów działalności rolniczej.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Szkolenie aktywu związkowego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zm.) Art. 92a ust 1. W czasie wolnym od zajęć szkolnych.
Bezpieczeństwo dzieci w czasie ferii zimowych
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Przestrzeganie przepisów bhp,
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Wypoczynek 2014 ogólne zasady. Dokumenty niezbędne do rejestracji W CHORĄGWI: * oryginały zawartych umów podpisane obustronnie: wolontariackich, o dzieło,
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
ORGANIZACJA WYPOCZYNKU
BEZPIECZNY WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY LATO 2015 JAK WYBRAĆ DOBRĄ I BEZPIECZNĄ OFERTĘ DLA SWOJEGO DZIECKA ?
Reglamentacja procesu budowy
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
Prawo pracy.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Joanna Król Kuratorium Oświaty we Wrocławiu ZMIANY W PROCEDURACH ZGŁASZANIA WYPOCZYNKU I WYCIECZEK VI Dolnośląska Konferencja Promocji Turystyki „Bezpieczne.
ORGANIZACJA WYPOCZYNKU DZIECI I MŁODZIEŻY WAKACJE 2016 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
HARCERSKA AKCJA LETNIA 2016
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Awans zawodowy nauczycieli
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Kształcenie specjalne
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania. Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Szczecinku Ul. Ordona 22; 78-400 Szczecinek Tel./fax. 94 374 05 59; e-mail: psse.szczecinek@pis.gov.pl; www: http://psseszczecinek.pis.gov.pl

Podstawa Prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U.z 1997 r. nr 12,poz.67 z późn. zmianami )

jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej Organizatorzy wypoczynku szkoły i placówki, osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej

Organizator wypoczynku Może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora Zgłoszenia wypoczynku w wersji papierowej i elektronicznej (począwszy od 1 marca i 1 października odpowiednio w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich i ferii zimowych, nie później jednak niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku)

Zgłoszenie wypoczynku Wersja elektroniczna: www.wypoczynek.men.gov.pl Wersja papierowa: adres właściwego miejscowo kuratorium: Delegatura KO w Koszalin, ul. Gen. Andersa 34 75-626 Koszalin

Dokumenty zgłoszeniowe Dane dotyczące organizatora , Informacje na temat formy , Dane dotyczące kwalifikacji pracowników , Informacje na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą , Informację na temat zakwaterowania, Opinię właściwej miejscowo Straży Pożarnej lub ostatni protokół kontroli

Rejestracja i zgłoszenie W przypadku organizowania wypoczynku poza granicami kraju oraz wypoczynku trwającego do 5 dni dla nie więcej niż 25 uczestników ,organizator przedstawia kuratorowi oświaty zgłoszenie wypoczynku uproszczone (wzór w rozporządzeniu) Organizator wypoczynku przesyła kuratorowi oświaty zgłoszenie wypoczynku w wersji papierowej i elektronicznej, począwszy od dnia 01 marca i 1 października odpowiednio w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich i ferii zimowych, nie później jednak niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku .

Rejestracja i zgłoszenie W przypadku stwierdzenia braków lub nieprawidłowości w zgłoszeniu wypoczynku kurator oświaty wzywa do poprawienia lub uzupełnienia dokumentów. Kurator oświaty wydaje w ciągu 7 dni zaświadczenie o zgłoszeniu wypoczynku oraz ujawnia wypoczynek na stronie internetowej z zastrzeżeniem niektórych danych.

Bezpieczeństwo i higiena Obiekt, w którym ma być zorganizowany wypoczynek, musi spełniać wymogi dotyczące bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej, warunków higieniczno- sanitarnych oraz ochrony środowiska a w przypadku organizacji wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej-obiekt musi być ponadto dostosowany do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawnośći uczestników wypoczynku

ŻYWIENIE Przy organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży każdy organizator powinien zwrócić uwagę na następujące zagadnienia dotyczące prowadzonego w czasie wypoczynku żywienia: Żywienie zbiorowe może być prowadzone wyłącznie w zakładach żywienia zbiorowego zatwierdzonych i wpisanych do rejestru właściwego terenowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,zgodnie z art. 61-63 ustawy z 25.08.2006r.o bezpieczeństwie żywienia i żywności.Potwierdzeniem powyższego jest posiadanie przez przedsiębiorcę

decyzji właściwego organu Inspekcji Sanitarnej zatwierdzającej zakład, ŻYWIENIE decyzji właściwego organu Inspekcji Sanitarnej zatwierdzającej zakład, Uzyskanie takiej decyzji uwarunkowane jest spełnieniem wymagań określonych w przepisach prawa żywnościowego – rozp.Parlamentu Europejskiego i Rady nr 852/2004 z dn.29.04.2004 r.w sprawie higieny środków spożywczych dostosowanych do zakresu prowadzonej działalności

ŻYWIENIE Wypoczynek dzieci i młodzieży może być zorganizowany w obiektach , w których funkcjonują zatwierdzone zakłady żywienia zbiorowego typu: stołówki szkolne , stołówki w internatach czy pensjonatach , w których przygotowywane są posiłki od surowca do gotowej potrawy Możliwe jest żywienie w formie tzw .cateringu tj. posiłki są dostarczane z innego zatwierdzonego zakładu żywienia zbiorowego ale również przygotowywane są w tym zakładzie od surowca

ŻYWIENIE W tym przypadku na miejscu musi być wydzielone miejsce do rozdziału posiłków i jego wydawania ; zakłady te muszą być również zatwierdzone przez właściwego Inspektora Sanitarnego. W czasie zorganizowanego wypoczynku nie należy prowadzić żywienia dzieci i młodzieży w zakładach gastronomicznych typu „fast food”

Ilości podawanych posiłków (dla dzieci minimum 4-5) ŻYWIENIE Do obowiązków organizatora i kierownika wypoczynku należy również zainteresowanie jakością prowadzonego żywienia między innymi uzgadnianie/konsultacje jadłospisów ze szczególnym uwzględnieniem : Wartości energetycznej , udziału białka , owoców i warzyw , pieczywa mieszanego(razowego)oraz napojów, Ilości podawanych posiłków (dla dzieci minimum 4-5) Urozmaicenia posiłków

PODSTAWOWE ZASADY Uczestnicy wypoczynku korzystają z wyznaczonych kąpielisk pod opieką wychowawcy i przynajmniej jednego ratownika z odpowiednimi kwalifikacjami . Warunki korzystania z kąpieli ,organizacji kąpielisk oraz organizowania wycieczek górskich i krajoznawczo-turystycznych określają odrębne przepisy W razie wypadku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkole i placówce publicznej

Do obowiązków kierownika wypoczynku należy w szczególności: Obowiązki kierownika Do obowiązków kierownika wypoczynku należy w szczególności: Kierowanie wypoczynkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami, Zapewnienie odpowiednich warunków zdrowotnych i higieniczno-sanitarnych wypoczynku zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie stanu sanitarnego pomieszczeń i otoczenia

WYMAGANIA INSPEKCJI SANITARNEJ Otoczenie : Ogrodzenie , nawierzchnia przejść ,otwory kanalizacyjne , piaskownice ,miejsce gromadzenia odpadów komunalnych, Budynek : Wysokość pomieszczeń(2,5 m),dobry stan techniczny ścian ,podłóg ,schodów ,stolarki okiennej. Zabezpieczone otwarte przestrzenie między biegami schodów,

Wskaźnik powierzchni na 1 uczestnika 3 m /2 Wymagania inspekcji sanitarnej Zapewniona bieżąca zimna i ciepła woda ,środki higieny osobistej ,wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, Wskaźnik powierzchni na 1 uczestnika 3 m /2 Dobry stan techniczny mebli i sprzętu , Niezniszczona pościel ,koce Zachowany odstęp pomiędzy łózkami

Wymagania inspekcji sanitarnej Bramki i inne konstrukcje sportowe przymocowane na stałe do podłoża, Na terenie obiektu powinna znajdować się apteczka WSZYSCY OPIEKUNOWIE POWINNI POSIADAĆ ORZECZENIA LEKARSKIE (książeczki zdrowia )

Zawieszenie-zakończenie W razie stwierdzenia prowadzenia wypoczynku niezgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności stwierdzenia warunków zagrażających zdrowiu lub bezpieczeństwu uczestników wypoczynku, organ sprawujący nadzór nad wypoczynkiem może zawiesić prowadzenie wypoczynku przez organizatora wypoczynku lub - w przypadku otrzymania wniosku odpowiedniego organu - zdecydować o zakończeniu prowadzenia wypoczynku przez organizatora wypoczynku.

Zawieszenie-zakończenie W tym przypadku organizator wypoczynku jest obowiązany przenieść uczestników do innego obiektu, spełniającego warunki wymagane odrębnymi przepisami, lub zapewnić uczestnikom niezwłoczny powrót do miejsca zamieszkania. Organ sprawujący nadzór nad wypoczynkiem zawiadamia o zawieszeniu lub zakończeniu prowadzenia wypoczynku przez organizatora wypoczynku kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora wypoczynku.

Zasady bezpiecznych wakacji Dokładne mycie rąk mydłem pod bieżącą ciepłą wodą przed posiłkami ,a bezwględnie po każdym korzystaniu z toalety Dbanie o higienę osobistą a także nie używanie wspólnie z innymi osobami ręcznika , grzebienia itp. Wpajanie hasła „nie dawaj gryza,nie dawaj łyka „ Staranne mycie owoców i warzyw, Unikanie kupowania środków spożywczych-lodów,ciastek od przygodnych sprzedawców

Zasady bezpiecznych wakacji Środki spożywcze przechowywane w chłodnym,ciemnym miejscu Spożywanie żywności świeżej,bez oznak zepsucia Picie wody przegotowanej lub butelkowanej Korzystanie z kąpielisk odpowiednio zorganizowanych, Odpowiednie ubieranie się podczas wizyty w lesie – zakrywanie ciała Umiar w przebywaniu na słońcu – okulary ,nakrycie głowy, kremy z filtrami

Zasady bezpiecznych wakacji Unikanie kontaktu z osobami wskazującymi objawy grypopodobne Unikanie kontaktów z obcymi zwierzętami domowymi a szczególnie dzikimi. Wpajanie postępowania zgodnie ze zdrowym rozsądkiem

Dziękuję za uwagę! Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Szczecinku Ul. Ordona 22; 78-400 Szczecinek Tel./fax. 94 374 05 59; e-mail: psse.szczecinek@pis.gov.pl; www: http://psseszczecinek.pis.gov.pl