Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
MATURA.
REPETYTORIUM MATURALNE
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
FORMA EGZAMINU MATURALNEGO
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
MATURA Wypowiedź pisemna
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Jak napisać dobry tekst?
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Matura z polskiego w pigułce
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Matura 2016 Analiza wyników.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Teresa Bulska-Leśniak „Wstrzelić się w model”, czy rozwiązać zadanie z języka polskiego?

Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się: Czy zdołam „wstrzelić się w model”? Niesłusznie!

Dlaczego wypracowanie jest tak ważne? Test to: 20/70 pkt. lub 10/50 pkt. Wypracowanie to: 50/70 pkt. lub 40/50 pkt. Wypracowanie jest najważniejszą częścią egzaminu. Matura z języka polskiego musi sprawdzać umiejętność pisania!

Różnice miedzy wypracowaniami na poziomie podstawowym i rozszerzonym Teksty z podstawy programowej. Idea tematu – co jest przedstawione w utworze (fragmencie). Równowaga treści i kompozycji, stylu, języka, zapisu. rozszerzony Teksty także spoza podstawy Idea tematu - jak autor przedstawił problem. Większa waga treści pracy.

Egzamin = rozwiązywanie zadań. Egzaminy z języka polskiego i matematyki mają ze sobą wiele wspólnego: zrozumieć problem, rozwiązać problem, funkcjonalnie wykorzystać wiedzę.

Najważniejsze i najczęściej powtarzane słowa w kryteriach: NA PRZYKŁAD Sprawdź to w Informatorze!

Podstawa to - zrozumieć temat! Uważnie go przeczytać. Zanalizować. Pisać na temat. W kolejnych slajdach zobaczysz, jak należy poprawnie rozwinąć tematy z poziomu podstawowego z tegorocznej matury i jakie błędy najczęściej popełniali maturzyści.

Przedstawić bohaterów cytowanej sceny. Temat 1. Jak symbolika ziarna z bajki opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży polskiej? Analizując przytoczony fragment „Dziadów” Adama Mickiewicza, zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy. Przedstawić bohaterów cytowanej sceny. Scharakteryzować sytuację, w której się znaleźli. Omówić postawy studentów. Zinterpretować bajkę. Odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie. Podsumować swoją wypowiedź.

Najczęściej popełniane błędy: Pomijanie pierwszej części tematu. Pisanie „wszystkiego” o Dziadach. Streszczanie/parafrazowanie sceny. Obszerny wstęp o biografii Mickiewicza. Błędy merytoryczne (nieznajomość dramatu, sytuowanie akcji Dziadów w XX w. ...)

Rozpoznać zasadę zestawienia fragmentów. Temat 2. Analizując fragmenty „Przedwiośnia” i „Granicy”, porównaj kreacje matek. Określ wzajemne relacje między matką i dzieckiem, wykorzystując także znajomość utworów. Rozpoznać zasadę zestawienia fragmentów. Funkcjonalne umiejscowić fragmenty w utworach. Przedwiośnie - portret matki i jej relacje z dzieckiem (we fragmencie – 6p. I w całości – 3p.). Granica - portret matki i jej relacje z dzieckiem (we fragmencie – 6p. I w całości – 3p.). Wniosek.

Najczęściej popełniane błędy: Błędy merytoryczne – nieznajomość lektur, trudności z rozpoznaniem bohaterów. Błędy wynikające z nieznajomości znaczeń słowa „kreacje”. Streszczanie/parafrazowanie fragmentów. Streszczanie lektur. Brak proporcji między analizą obu fragmentów.

Poziom rozszerzony. Temat z Informatora (SPRAWDŹ!): Analizując i interpretując utwór Jarosława Iwaszkiewicza Wiewiórka, przedstaw wzajemne relacje między narratorem a światem przedstawionym.

Czego się wymaga? wstępnego rozpoznania całości załączonego tekstu, rozpoznania narratora i adresata opowiadania, analizy elementów świata przedstawionego i ich interpretacji: czasu i przestrzeni, sposobu prezentowania świata przedstawionego, relacji między narratorem a światem przedstawionym. Każde z kryteriów ma swoja wagę, sprawdź w Informatorze, ile można dostać punktów.

Za funkcjonalne wykorzystanie kontekstów zdający mógł otrzymać jeden punkt z puli za rozwinięcie tematu oraz maksymalnie cztery z puli szczególnych walorów pracy. Za pełne podsumowanie rozważań maturzysta otrzymuje 3 punkty, za podsumowanie częściowe 2, a za próbę podsumowania 1 punkt.(Są to zasady punktowania obowiązujące przy konstruowaniu każdego tematu.)

W pracach maturalnych na ten temat zdający nazywali gatunek, określali problematykę opowiadania, rozpoznawali narratora i adresata.

Zgodnie z tematem wypracowania najwięcej uwagi piszący poświęcili relacjom między narratorem a światem przedstawionym. Pisali też o czasie i przestrzeni. Sposób prezentowania świata przedstawionego interesował tylko niektórych zdających.

Funkcjonalne korzystanie z kontekstów Maturzyści najczęściej sięgali po konteksty filozoficzne i literackie. Przykłady nietrafnych kontekstów - Kandyd Woltera, motyw grobu w literaturze (Grób Agamemnona), motywy przyrody (twórczość Kochanowskiego). Nie trać czasu na pisanie o tym, co nie łączy się bezpośrednio z tematem.

Wnioski: Maturzyści nie rozumieją pojęcia „analizy” –działania badawcze zmierzające do ustalenia, z jakich elementów i w jaki sposób zbudowany jest utwór literacki. Przede wszystkim streszczają załączony tekst. Wskazują i nazywają poszczególne elementy świata przedstawionego utworu, jednak nie interpretują ich.

Nie zwracają uwagi na sposób prezentowania świata przedstawionego, a jest to podstawowa kwesta przy dokonywaniu analizy tekstu. Rozpoznają środki stylistyczne i językowe. Niestety często nie określają funkcji, jaką pełnią one w utworze.

Przywołują wiele kontekstów, niekoniecznie celowych i uzasadnionych sformułowaniem tematu. Chcą napisać dużo, stworzyć obszerne zadanie, niekoniecznie treściwe. Brak selekcji informacji.

Jak się uczyć? Rozwiązywać zadania – pisać wypracowania. Uważnie czytać temat. CAŁY TEMAT! Analizować temat, aby go zrozumieć. Nie odbiegać od tematu. Nie streszczać załączonych tekstów. Logicznie budować pracę. Podsumować wywód.

Czy maturzysta musi „wstrzelić się w model”, aby dobrze zdać egzamin? NIE. Problem polega nie na niemożności albo nieumiejętności owego „wstrzelania się”, ale na nieumiejętności analizowania i interpretowania tekstu oraz na niezrozumieniu tematu.