Współpraca gminy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie ekologii – kontekst rozwoju zrównoważonego dr Dariusz Reśko Burmistrz Krynicy-Zdroju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Europejski Obszar Gospodarczy
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
nie projektów w ramach konkursów /zł/*
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONSULTACJE SPOŁECZNE
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
WIELOLETNI PLAN ROZWOJU GMINY JAROCIN NA LATA
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Do dnia 13 grudnia 2010 r. zostało podpisanych 1065 umów/decyzji/uchwał o dofinansowanie projektów na łączną kwotę ,29 PLN, w tym dofinansowanie.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PPP w obszarze efektywności energetycznej i OZE
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta Helu
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
BUDŻET GMINY BIECZ W 2018 R..
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Publiczne praw gospodarcze
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Współpraca gminy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie ekologii – kontekst rozwoju zrównoważonego dr Dariusz Reśko Burmistrz Krynicy-Zdroju

Ekologia najogólniej jest nauką o porządku i nieporządku w przyrodzie oraz o konsekwencjach wynikających z tego porządku i nieporządku dla istnienia biosfery i człowieka.

Rozwój zrównoważony - taki rozwój społeczno- gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.

Zrównoważony rozwój oznacza, że wzrost gospodarczy prowadzi do zwiększania spójności społecznej (w tym m.in. zmniejszania rozwarstwienia społecznego, wyrównywania szans, przeciwdziałania marginalizacji i dyskryminacji) oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego, m.in. poprzez ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska i ochronę zasobów przyrodniczych

W publikacjach międzynarodowych pojawia się termin społecznego rozwoju zrównoważonego (sustainable human development) oraz powraca się do pierwotnego celu ekorozwoju: zwalczania ubóstwa i nędzy.

Położenie nacisku na społeczny rozwój ma zwrócić uwagę na właściwe rozkładanie akcentów, czy też przypomnieć, że ostatecznym odbiorcą efektów rozwoju jest człowiek.

Ustawa o samorządzie gminnym Art Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Art Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 7. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Formy współpracy w sferze ekologii – typy powiązań kooperacyjnych pomiędzy jednostką samorządu gminnego a podmiotami współpracującymi:

Bezpośrednie finansowe typu internal (transfery środków finansowych z budżetu gminy do podmiotów wewnętrznych):

jednostka budżetowa gminy, zakład budżetowy gminy – obszary przedmiotowe – gospodarka odpadami, wodociągi, kanalizacja, utrzymanie czystości gminy, utrzymanie zieleni gminnej, itp.

Bezpośrednie finansowe typu outside (transfery środków finansowych z budżetu gminy do podmiotów zewnętrznych):

spółka kapitałowa: spółka z o.o. lub spółka akcyjna – z całkowitym udziałem gminy lub z częściowym udziałem gminy – przedsiębiorstwa komunalne, wodociągi itp. konsorcjum spółki publicznej (komunalnej) z przedsiębiorstwem prywatnym – częsta praktyka np. przy usługach związanych z odbiorem odpadów

Typologia instrumentów finansowych dotacja gminna (przedmiotowa, podmiotowa, celowa); zlecenie w drodze przetargu (Ustawa o ZP) lub zamówienie o wartości poniżej progu 14 tys. euro na drodze bezprzetargowej – przedsiębiorstwo komercyjne (prywatne, publiczne), inne (np. Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Leśny Zakład Doświadczalny itp.)

rekompensata za koszty świadczenia usług komunalnych - elementami wyliczania rekompensaty są koszty świadczenia powierzonych usług z uwzględnieniem przychodów oraz rozsądnego zysku

organizacje pozarządowe – NGOs – zlecenie w drodze przetargu (Ustawa o ZP) lub poniżej progu 14 tys. Euro na drodze bezprzetargowej ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie – konkurs ofert – grant

Bezpośrednie finansowe typu inside (transfery środków finansowych do budżetu gminy od podmiotów zewnętrznych) – finansowanie zadań gminnych

dotacja (x%) – źródła dotacyjne – WFOŚ i GW, NFOŚ i GW, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego itp, granty, nagrody – konkursy np. EKO gmina itp. pożyczka - WFOŚ i GW, NFOŚ i GW

kredyt – banki komercyjne, specjalistyczne np. Bank Ochrony Środowiska fundusze pochodzące z Unii Europejskiej – dotacje w wysokości (x%)

PARTNERSTWO PUBLICZNO- PRYWATNE

podstawy powiązań kooperacyjnych POŚREDNICH NIE FINANSOWYCH pomiędzy jednostką samorządu gminnego a podmiotami zewnętrznymi

studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego plan zagospodarowania przestrzennego Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZ i ZT)

Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie decyzja środowiskowa, DŚU)

Ocena jakości wody (Sanepid) Ocena jakości powietrza (WIOŚ) Ocena natężenia hałasu (Sanepid, WIOŚ)

Kim są Interesariusze tych powiązań? przedsiębiorcy, mieszkańcy, instytucje publiczne, społeczeństwo; a także instytucje uzgadniające, opiniujące, np. RDOŚ, RZGW, Sanepid, IOŚ itp.

PRZYKŁADY WSPÓŁPRACY: NGO - Polski Klub Ekologiczny koło Krynica- Zdrój – szkolenia, konkursy, edukacja ekologiczna - realizacja programów edukacyjnych związanych z gospodarką odpadami ( prawidłowość i zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad) Program corocznie obejmuje wszystkie przedszkola i szkoły wszystkich poziomów na terenie Miasta i Gminy, podlegające Urzędowi Miejskiemu.

Program wodno-ściekowy gminy Krynica-Zdrój – źródło finansowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko; instytucja pośrednicząca WFOŚ i GW Kraków

pożyczki – WFÓŚ i GW w Krakowie – termomodernizacje budynków użyteczności publicznej, zakup samochodu bojowego dla OSP Tylicz, dotacja (100 %) – NFOŚ i GW – Odtworzenie koryta potoku Kryniczanka w Krynicy-Zdroju – skutki zniszczeń powodziowych kredyt – Bank Ochrony Środowiska

powierzenie zadań gminnych MPGK sp. z o.o. w Krynicy-Zdroju (100% udziałów należy do gminy) – rekompensata – uchwała Rady Miejskiej przetarg na wykonanie zadań gospodarki odpadami – konsorcjum przedsiębiorstwa prywatnego Empol S.A. oraz MPGK sp. z o.o. Krynica-Zdrój

ścieżki dydaktyczne (przyrodnicze) - (współpraca LZD, gmina) produkty turystyczne oparte na walorach przyrodniczych (rezerwaty, szlaki przyrodnicze itp. – współpraca gmina + instytucje publiczne + NGO turystyka ekologiczna (współpraca przedsiębiorstwo komercyjne /+/ gmina /+/ instytucje publiczne /+/ NGO)

PPP – wybrane przykłady - ekologia Regionalny Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów – Kalisz – PROJEKT 70 MLN EURO Partnerstwo Publiczno-Prywatne narzędziem kompleksowej realizacji zadania własnego Gminy Krzywiń w zakresie gospodarki ściekowej w obszarze miasta Krzywiń oraz miejscowości Jerka i Łuszkowo

Świadczenie usług w zakresie zarządzania gospodarką energetyczną, tj. produkcji energii cieplnej a potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej oraz jej przesyłu do odbiorców, usług w zakresie zarządzania gospodarką wodno-kanalizacyjną – 17 MLN ZŁ – realizacja Ruciane Nida

Świadczenie usług zarządzania, utrzymania i eksploatacji zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzania ścieków oraz prowadzenie remontów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej – projekt miasta Krosno

Budowa w Pieckach kotłowni na biomasę – 4 mln zł – gmina Szydłowiec – realizacja