opr. Jolanta E. Śmigerska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Opracował J. Stryjkowski
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
RODZICE W SZKOLE.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

opr. Jolanta E. Śmigerska Autoewaluacja opr. Jolanta E. Śmigerska Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, 3 czerwca 2013r.

Edukacja Edukacja to interakcja ludzi, grup, instytucji O efektywności procesu edukacji nie decyduje tylko zaangażowanie i zasoby ucznia oraz zaangażowanie i zasoby nauczyciela, ale także jakość środowiska zewnętrznego – materialnego i społecznego czyli jakość kontekstu uczenia się prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, UAM Poznań

Odpowiedzialność za edukację prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, UAM Poznań Wizja (filozofia ) edukacji Misja szkoły Model kształcenia i wychowania Podstawa programowa Model ewaluacji procesu kształcenia i efektów kształcenia Szkoła ma uczyć „pod egzaminy” czy egzaminy mają sprawdzać to, czego uczy szkoła? ? Wizja ewaluacji/egzaminów Koncepcja testu egzaminacyjnego Koncepcja kryteriów oceny Koncepcja szkolenia egzaminatorów Koncepcja systemu komunikacji o wynikach egzaminów Dobre narzędzia Wiarygodne wyniki Trafne wnioski = Skuteczne programy działania

Model B : społeczny rozwój/postępy Model szkoły Model A : technologiczny efektywność kształcenia DYREKTOR Model B : społeczny rozwój/postępy specjaliści nauczyciele prac. pomocniczy rodzice uczniowie nauczyciele uczniowie DYREKTOR specjaliści rodzice prac. pomocniczy SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, UAM Poznań

Cele ewaluacji w nadzorze pedagogicznym pomoc w doskonaleniu pracy szkół, placówek, systemu edukacyjnego oraz zarządzania tym systemem, rozwój i ulepszanie procesów edukacyjnych dzięki analizie zebranych informacji, zmiana kultury, relacji i struktur dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz

Jak nauczyciele i dyrektorzy oceniają przydatność ewaluacji w kontekście rozwoju szkoły? z badania w suwalskich szkołach luty 2012r CEN Suwałki – Janina Steczkowska

Która z nich jest bardziej przydatna? A może obie? Ewaluacja wewnętrzna Ewaluacja zewnętrzna CEN Suwałki – Janina Steczkowska

Uzasadnienie przydatności ewaluacji zewnętrznej Pozwala na porównywanie placówek oświatowych Obiektywna ocena pracy szkoły Spojrzenie z zewnątrz zawsze jest przydatne Poprawa jakości pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły Optymalna forma diagnozy Jest bardziej rzetelna Kształtuje wizję szkoły w środowisku CEN Suwałki – Janina Steczkowska

Akademicy (niektórzy)… „Oczywiście, że w samej idei ewaluacji jest sporo dobrych założeń i dobrej wiary, ale – na Boga – żadna zewnętrzna komisja, przyjeżdżająca do szkoły na kilka dni, nie dostrzeże i nie oceni należycie placówki.(…) Pozbiera dokumentację, odbędzie kilka rytualnych spotkań i „przesłuchań”, sporządzi protokół – i po wszystkim.(…)Szkoły potrzebują „Rad”, które mogą na co dzień obserwować i oceniać funkcjonowanie placówki, a nie jedynie wizytować ją od święta.” prof. Mariusz Zawodniak

Uzasadnienie przydatności ewaluacji wewnętrznej Pozwala ulepszać szkołę Ranking szkół nie jest najważniejszy Jest obciążona mniejszym stresem Przeprowadzają ją osoby znające warunki pracy, możliwości uczniów, specyfikę szkoły „Daje więcej dla nauczycieli” Samodzielne określenie problemów Jest bliższa prawdzie Bezpośrednio wpływa na jakość pracy Prowadzona jest systematycznie i daje pełniejszy obraz mojej placówki CEN Suwałki – Janina Steczkowska

Dyrektorzy - opinie „Zespoły ewaluacyjne układają ankiety i piszą raporty pod utrwalony w szkole stan Jednocześnie obserwuję, że nauczyciele mają niechętne nastawienie do badań ankietowych Ankiety często wypełniają „na odczepnego”. Albo układa się je pod kogoś, na zasadzie: „Pokażę, jak źle pracujesz.” Obserwuję też niechęć nauczycieli do pracy w zespołach ewaluacyjnych, tylko wyjątki zgłaszają swój akces. Większość czeka na polecenie dyrektora” CEN Suwałki – Janina Steczkowska

A jednak obie! Tych wskazań było najwięcej Która z nich jest bardziej przydatna dla rozwoju szkoły? Ewaluacja wewnętrzna A jednak obie! Tych wskazań było najwięcej Ewaluacja zewnętrzna CEN Suwałki – Janina Steczkowska

Efektywna autoewaluacja w szkole. Od czego zacząć? „Trzeba doprowadzić do sytuacji, gdy większość nauczycieli będzie traktować ewaluację za tak samo naturalną czynność jak nauczanie.” Efektywna autoewaluacja w szkole. Od czego zacząć? Henryk Mizerek Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić ?

Tworzenie kultury autoewaluacji Zespół Nie każdy ma predyspozycje do prowadzenia ewaluacji Ważny jest wybór wewnętrznych ewaluatorów, warto rozważyć różne kryteria

Wewnętrzni ewaluatorzy – kryteria wyboru wiedza, umiejętności i doświadczenie w zakresie prowadzenia autoewaluacji , elementarna wiedza z zakresu teorii ewaluacji, podstawy wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych, praktyczne umiejętności z konceptualizacji (projektowanie), stosowania metod zbierania danych, ich opracowania oraz interpretacji wyników, wysoki prestiż w zespole nauczycielskim, wysoki poziom kompetencji społecznych (umiejętność pracy w zespole, niekonfliktowość, asertywność, optymizm …… ), pozytywna motywacja do tego typu zajęcia

Tworzenie kultury autoewaluacji JAK? CO ? KTO? Pytania m.in.: 1. Jaką strategię metodologiczną przyjąć w trakcie autoewaluacji? 2. W jakich obszarach prowadzić autoewaluację? 3. Jakiej wiedzy potrzebujemy i do czego konkretnie chcemy ją wykorzystać? KIEDY? PO CO?

(Auto)ewaluacja to wielkie wyzwanie dla szkoły Dialog w szkole i o szkole

(Auto)ewaluacja to wielkie wyzwanie dla szkoły inne zasoby org./finans. Kapitał ludzki wiedza, umiejętności, postawy Kapitał społeczny więzi, połączenia Kultura organizacyjna normy i wartości, procesy (auto)ewaluacja

Oczekiwane efekty (auto) ewaluacji demokratyzacja (w szkole) systemu oświaty profesjonalizacja kadry rozumiana jako zdolność do refleksji wykorzystanie (umiejętność) danych w procesie podejmowania decyzji dr hab.Grzegorz Mazurkiewicz

Kultura (auto)ewaluacji JAK? CO ? KTO? KIEDY? PO CO? Forum on-line Czerwiec, 2013r – strona www Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Dziękuję za uwagę Jolanta E. Śmigerska e - mail : jolanta.smigerska@cen.gda.pl

Prezentacja przygotowana na podstawie: Refleksja jako działanie. O stałej potrzebie przełamywania redukcji w pojmowaniu badań ewaluacyjnych w edukacji , dr hab. prof. UJ Leszek Korporowicz, Uniwersytet Jagielloński XVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław 2012 Prezentacje: 2. Ewaluacja w szkołach. W którym miejscu jesteśmy? – Janina Steczkowska, Centrum Edukacji Nauczycieli , Suwałki Ewaluacja w edukacji: obietnica rozwoju czy biurokratyczne zagrożenie ? – dr hab.G. Mazurkiewicz, Warszawa, EduTrendy (wrzesień 2012 r.) 4. Dobra szkoła : co to dzisiaj znaczy? - prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, Instytut Psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu