System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, 26.02.2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Prezentacja efektów projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” (pierwszy etap realizacji) Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, 26.02.2014r.

Celem prezentacji jest: Przedstawienie podstawowych założeń nowego systemu doskonalenia nauczycieli. Przedstawienie działań realizowanych w projekcie na rzecz nowego systemu doskonalenia nauczycieli.

Celem projektu jest: Poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli. wypracowanie założeń nowego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół i przedszkoli, przygotowanie i wspieranie osób wdrażających nowy model doskonalenia nauczycieli, opracowanie materiałów i narzędzi.

Nowy model doskonalenia Szkoła jest odpowiedzialna za własny rozwój Podstawą działań jest diagnoza potrzeb szkoły Placówki wspomagania są partnerami szkoły Wspomaganie jest procesem Wspomaganie blisko szkoły Wspomaganie jest adresowane do szkoły jako instytucji

Zmiany w przepisach prawa oświatowego Nowelizacja rozporządzeń: w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli w sprawie szczegółowych zasad działania bibliotek pedagogicznych w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

Wspomaganie pracy szkół DIAGNOZA SZKOŁA PLANOWANIE ZMIAN WDRAŻANIE ZMIAN OCENA I WNIOSKI

Szkolny organizator rozwoju edukacji zewnętrzny konsultant który pracuje na rzecz szkoły i wspiera ją w ramach realizowanego w powiecie projektu odpowiedzialny za realizację rocznego planu wspomagania, zbudowanego na podstawie oferty doskonalenia wybranej przez szkołę. wspiera szkołę i dyrektora, towarzysząc oraz służąc pomocą na kolejnych etapach realizacji planu wspomagania.

Roczny plan wspomagania RPW jest zbudowany na bazie jednej z ofert doskonalenia. data rozpoczęcia i zakończenia realizacji RPW, krótki opis diagnozy potrzeb, cel realizacji RPW, wskaźniki realizacji, zadania osób realizujących RPW harmonogram realizacji RPW.

Sieci współpracy i samokształcenia Sieci to międzyszkolne zespoły nauczycieli i dyrektorów. Siec tworzy powiat zgodnie z potrzebami szkół. W powiecie powstają minimum cztery sieci. W sieci uczestniczy ok. 20 – 25 osób. Uczestnicy spotykają się i działają na platformie.

Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Proponowanie inicjatyw, tematów spotkań i sposobów pracy, Wspieranie aktywności uczestników, Motywowanie uczestników do pracy w sieci, Monitorowanie postępów pracy sieci, Wspieranie otwartości, Organizowanie pracy sieci.

W roku szkolnych 2013/14 ok. 5000 szkół i przedszkoli Projekty powiatowe 135 projektów powiatowych 7 projektów realizowanych od stycznia 2013 128 projektów realizowanych od września 2014 W roku szkolnych 2013/14 ok. 5000 szkół i przedszkoli

Działania ORE Szkolenia pracowników Powiatowi Organizatorzy Rozwoju Edukacji (PORE) Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji (SORE) Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia Dyrektorzy szkół i przedszkoli Pracownicy PDN PPP BP

Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji Celem było przygotowanie zewnętrznych specjalistów do wspierania szkoły w realizacji procesu wspomagania. Przeszkolonych zostało 2400 SORE.

Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia Celem jest przygotowanie koordynatorów do moderowania pracy sieci współpracy i samokształcenia. Do końca 2013 roku przeszkolonych zostanie 1800 osób.

Dyrektorzy szkół i przedszkoli Celem jest przygotowanie dyrektorów do efektywnego korzystania z nowego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół. Przeszkolonych zostało 4 300 dyrektorów. Do czerwca 2014r. 3000 osób.

Zagadnienia szkoleniowe Wiedza Diagnoza pracy szkoły Obszary wsparcia Zarządzanie zmianą Rozwój szkoły Planowanie doskonalenia zawodowego Sieci współpracy i samokształcenia Umiejętności Określanie potrzeb rozwojowych Formułowanie celów Praca metodą projektu Planowanie działań pracy sieci Uczenie się dorosłych Moderowanie zajęć Coaching

Wspieranie w pracy SORE SPOTKANIA KONSULTACYJNE KURS E-LEARNINGOWY KONFERENCJE OGÓLNOPOLSKIE SIEĆ SORE

Wspieranie w pracy koordynatorów sieci SPOTKANIA KONSULTACYJNE KONFERENCJE OGÓLNOPOLSKIE SIEĆ KOORDYNATORÓW

Wspieranie dyrektorów szkół i przedszkoli SPOTKANIA KONSULTACYJNE KONFERENCJE OGÓLNOPOLSKIE

www.doskonaleniewsieci.pl Zasoby merytoryczne wspomagające proces doskonalenia Narzędzia pomocne w opracowywaniu rocznego planu wspomagania szkoły Narzędzia wspierające działania sieci współpracy i samokształcenia Moduł e-learningu

Działania informacyjne Prezentacje projektów Materiały filmowe Artykuły prasowe Publikacje Konferencje i spotkania informacyjne

Ewaluacja – pytania kluczowe Czy nowy model doskonalenia nauczycieli odpowiada potrzebom zidentyfikowanym w diagnozie systemu oraz rekomendacjom z niej wynikającym? Jak funkcjonuje nowy model doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół? Czy i w jakim stopniu działania prowadzone w ramach projektu systemowego przygotowują kadrę i odbiorców nowego systemu do wdrożenia tego systemu? Jakie działania w ramach projektu ORE należy wzmocnić/skorygować/uzupełnić, aby poprawić jakość systemu doskonalenia nauczycieli zorientowanego na rozwój szkół ?

Powiązania z innymi projektami systemowymi ORE Nadzór pedagogiczny Przywództwo i zarządzanie w oświacie Wdrożenie podstawy programowej „E-nauczyciel Języki obce Doskonalenie zarządzania oświatą Uczeń Zdolny

Wstępne wyniki ewaluacji Nowy model jest pozytywnie oceniany przez większość uczestników pierwszego etapu badania. Świadczą o tym: pierwsze zaobserwowane efekty wprowadzanych zmian, zaangażowanie poszczególnych osób, gotowość do poświęcenia prywatnego czasu, pozytywne opinie wyrażane przez uczestników badań.

Wstępne wyniki ewaluacji Prowadzone działania odpowiadają na większość zdiagnozowanych słabości aktualnego systemu: lepiej rozpoznane są potrzeby konkretnych szkół i placówek, oferta doskonalenia jest lepiej dopasowana, doskonalenie przestaje być incydentalne i indywidualne, ale staje się procesem, w ramach którego wypracowywane są rozwiązania dla wskazanych potrzeb rozwojowych,

Wstępne wyniki ewaluacji doskonalenie wpisuje się w zmiany wprowadzane już wcześniej w systemie oświaty, szczególnie w obszarze ewaluacji wewnętrznej, zwiększa się dostęp do doskonalenia (szczególnie mniejsze miejscowości i przedszkola), doskonalenie odbywa się w szkole – dzięki temu nie jest oderwane od specyfiki szkoły oraz potrzeb zespołu. powstają koalicje kluczowych podmiotów dla oświaty w powiecie na rzecz realizacji projektu.

Zagrożenia Zagrożenia wiążą się głównie z: wdrażaniem nowego modelu i pierwszą fazą pilotażu – organizacją procesu. sztywnymi zasadami realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. zapewnianiem jakości – gdzie jest odpowiedzialność za efekty wspomagania. opór przed pracą w sieciach.

Wyzwania polityka informacyjna – w trakcie badania często trafiano na przypadki „opacznego” rozumienia zasad, niedoinformowania itd. potrzeba sieciowania - pojawia się coraz silniejsza potrzeba wymiany doświadczeń między kluczowymi aktorami (np. SORE). współpraca między różnymi instytucjami oświatowymi.

Dziękuję za uwagę Joanna Soćko