ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej.
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
w nowej podstawie programowej
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
szkół ponadgimnazjalnych
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Nowy status edukacji zdrowotnej
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
PO CZYM POZNAĆ, ŻE WF W MOJEJ SZKOLE „UDAJE SIĘ”?
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podsumowanie realizacji programu „Trzymaj formę” w powiecie braniewskim roku szkolnym 2007/2008.
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Promująca Zdrowie
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Przykłady dobrych praktyk
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF? dr hab., prof. ndzw. Tomasz Frołowicz AWFiS Gdańsk Gdańsk, 8.04.2014 r.

Zadania systemu oświaty a sport szkolny Wskaźniki efektywności, np.: medale IO Soczi, IO Rio de Janeiro, koszt zdobytego medalu. Wskaźniki efektywności, np.: suma tygodniowej AF uczniów, odsetek ludzi podejmujących AF 10, 20, 30 … lat po zakończeniu edukacji. System sportu elitarnego, (sportu ekskluzywnego) w klasach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego ?% populacji Szkolna edukacja fizyczna, a w niej system sportu powszechnego, (sportu inkluzyjnego) w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. 100% populacji IV etap edukacji III etap II etap I etap 6-9 lat 9-12 lat 12-15 lat 15-19 lat ok. 0,2% uczniów SPG ok. 1,5% uczniów Gim. ok. 1,2% uczniów SP System oświaty wraz z podsystemem szkolnictwa sportowego Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Co na to podstawa programowa WF? Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? 3 GODZ. 4 GODZ. 6 lat 19 lat LEKCYJNE I ETAP II ETAP III ETAP IV ETAP sprawności fizycznej diagnozy sprawności fiz. i rozwoju fiz. diagnozy spraw. i aktywności fiz. oraz rozwoju fiz. diagnozy spraw. i aktywności fiz. oraz rozwoju fiz. treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego Wymagania szczegółowe w zakresie: sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej sportu sportu sportu tańca tańca edukacji zdrowotnej edukacji zdrowotnej Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Diagnoza sprawności, aktywności i rozwoju fizycznego: II.1.3. Uczeń dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz z pomocą nauczyciela interpretuje ich wyniki. III.1.1. Uczeń wykonuje wybrany przez siebie zestaw prób do oceny wytrzymałości, siły i gibkości. IV.1.1. Uczeń wskazuje mocne i słabe strony swojej sprawności fizycznej. Ścisłe związki ze zdrowiem – H-RF. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Trening zdrowotny: II.2.2. Uczeń wymienia zasady i metody hartowania organizmu. III.2.4. Uczeń przeprowadza rozgrzewkę. IV.2.4. Uczeń wykonuje proste ćwiczenia relaksacyjne. Ścisłe związki ze zdrowiem – zachowania sprzyjające zdrowiu. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? II.2.2. Uczeń uczestniczy w sportowych rozgrywkach klasowych w roli zawodnika, stosując zasady „czystej gry”. III.2.4. Uczeń pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego i kibica w ramach szkolnych zawodów sportowych. IV.2.4. Uczeń wyjaśnia relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem. Istota sportu, w tym konteksty zdrowotne. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Edukacja zdrowotna: Nie tylko wymagania szczegółowe w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Przede wszystkim… Szkoła podstawowa: Wychowanie fizyczne pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne. Wspiera rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny oraz zdrowie uczniów i kształtuje obyczaj aktywności fizycznej i troski o zdrowie w okresie całego życia. Pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej uczniów. Gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna: Wychowanie fizyczne pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne. Wspiera rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny oraz zdrowie uczniów i kształtuje obyczaj aktywności fizycznej i troski o zdrowie w okresie całego życia. Pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej uczniów. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Co oznacza stwierdzenie, że wychowanie fizyczne pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej uczniów? koordynuje edukację zdrowotną, wspiera innych w edukacji zdrowotnej, ewaluuje edukację zdrowotną, jest inicjatorem zmiany. Podstawa programowa kształcenia ogólnego: Zajęcia wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej powinny być dostosowane do potrzeb uczniów (po przeprowadzeniu diagnozy tych potrzeb). Uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w planowaniu, realizacji i ewaluacji zajęć. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Z raportu NIK: Wychowanie fizyczne i sport w szkołach publicznych i niepublicznych (2013) 2. Szkoła nie wypełniała w latach szkolnych 2009/2010-2011/2012 określonych w „Zalecanych warunków i sposobów realizacji” podstawy programowej wychowania fizycznego z 2008 r. w zakresie edukacji zdrowotnej: nie przeprowadzono udokumentowanej diagnozy potrzeb uczniów w celu dostosowania zajęć wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej, b) uczniowie nie uczestniczyli w planowaniu i realizacji zajęć, nie dokonywano z udziałem uczniów i ich rodziców ewaluacji przebiegu zajęć oraz nie uwzględniono metod i technik aktywizujących oraz interaktywnych, ponieważ zajęcia wychowania fizycznego z zakresu edukacji zdrowotnej odbyły się wyłącznie podczas części 22 lekcji przeznaczonych na zajęcia ruchowe w czasie całego 3-letniego cyklu kształcenia. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Edukacja zdrowotna: III.7.4. Uczeń omawia konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami. III.7.4. Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób może dawać i otrzymywać rożnego rodzaju wsparcie społeczne. IV.6.3. Uczeń omawia konstruktywne, optymistyczne sposoby wyjaśniania trudnych zdarzeń i przeformułowania myśli negatywnych na pozytywne. IV.6.5. Uczeń wyjaśnia, na czym polega konstruktywne przekazywanie i odbieranie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych oraz radzenie sobie z krytyką. Jak zorganizować zajęcia z edukacji zdrowotnej, aby rozwijać „miękkie” umiejętności uczniów? Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF?

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ile zdrowia, a ile sportu w szkolnym WF? Czy w gronie nauczycieli WF jest osoba, która jest liderem edukacji zdrowotnej? Czy w gronie nauczycieli WF jest osoba, która jest liderem szkolnego sportu? Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF? Dziękuję za uwagę ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF? dr hab., prof. ndzw. Tomasz Frołowicz AWFiS Gdańsk Gdańsk, 8.04.2014 r.