WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELBLĄG OBYWATELSKI – NOWA JAKOŚĆ
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY warsztaty problemowe Płock, 11-12 grudnia 2013 r. DZIEŃ PIERWSZY dr Paulina Legutko-Kobus dr Ewa Jastrzębska

MISJA JST JST to organizacje specyficzne, non-profit, ukierunkowane na misję, którą jest zapewnienie mieszkańcom życia godziwego (tj. wysokiej jakości) Na jakość życia społeczności lokalnej/regionalnej bezpośrednio przekłada się dostępność (przestrzenna, ekonomiczna i społeczna) oraz jakość świadczonych usług publicznych

DEFINIOWANIE USŁUG PUBLICZNYCH Usługi publiczne można zdefiniować jako takie: w stosunku do których niemożliwe jest wykluczenie kogokolwiek z korzystania z nich (niemożność wykluczenia z konsumpcji) które, niezależnie od liczby korzystających, posiadają określoną wartość, nienaruszalną przez kolejnych użytkowników (brak rywalizacji w konsumpcji) Usługi publiczne są więc dostępne dla wszystkich, niezależnie od np. uzyskiwanego dochodu czy poziomu wykształcenia Mają służyć osiąganiu celów wyższych, najważniejszych z punktu widzenia potrzeb całej wspólnoty obywateli i odzwierciedlonych w podzielanych wartościach (tj. interesowi publicznemu)

KLASYFIKACJA USŁUG PUBLICZNYCH POWIĄZANIE Z GOSPODARKĄ usługi gospodarcze usługi pozagospodarcze PRZEZNACZENIE DANEJ USŁUGI usługi produkcyjne (np. roboty instalacyjne, montażowe, dystrybucja energii elektrycznej) usługi konsumpcyjne (np. usługi transportowe, komunalne, mieszkaniowe, ochrona zdrowia, opieka społeczna) usługi ogólnospołeczne RODZAJ WYNIKU PRACY usługi renowacyjne (mające na celu zachowanie lub przywracanie wartości użytkowej dóbr) dystrybucyjne (odnawianie lub zwiększenie droga wymiany wartości zasobów rzeczowych) rekreacyjne (polegające na działaniu na właściwości fizjologiczne człowieka, np. lecznicze, turystyczne) oświatowo-kulturalne (przekazywanie wiedzy i doznań artystycznych) organizacyjne (podejmowanie i przekazywanie decyzji osobom lub grupom osób) ODPŁATNOŚĆ usługi rynkowe (będące przedmiotem kupna-sprzedaży, posiadające określoną cenę) usługi pozarynkowe (przekazywane na zasadach nieodpłatnych lub częściowej odpłatności np. oświata, kultura, opieka zdrowotna) FORMA PRAWNA usługi świadczone przez przedsiębiorstwa prywatne usługi oferowane przez przedsiębiorstwa publiczne (np. telewizja publiczna) usługi oferowane przez instytucje publiczne i samorządowe oraz organizacje i stowarzyszenia WAŃKOWICZ, KOŻUCH usługi administracyjne (obejmują zadania realizowane przez administrację publiczną, związane z dokonywaniem czynności administracyjnych) usługi publiczne o charakterze społecznym (ochrona zdrowia, oświata i wychowanie, kultura, kultura fizyczna i rekreacja, pomoc i opieka społeczna, mieszkalnictwo, bezpieczeństwo publiczne) usługi publiczne o charakterze technicznym (transport – usługi i infrastruktura, zaopatrzenie w wodę i kanalizacja, gospodarka odpadami oraz utrzymania czystości i porządku, cmentarnictwo, zaopatrzenie w energię, zieleń publiczna)

ANALIZOWANE W PROJEKCIE USŁUGI PUBLICZNE Usługi edukacyjne żłobki placówki przedszkolne szkoły podstawowe gimnazja szkoły ponadgimnazjalne zajęcia pozaszkolne i wyrównawcze ośrodki dokształcania poradnie psychologiczno-pedagogiczne Usługi kulturalne biblioteki koła zainteresowań, pracownie i zespoły artystyczne kursy imprezy kulturalne wystawy stałe i czasowe kino i teatr opieka nad zabytkami Usługi zdrowotne podstawowa opieka zdrowotna pediatryczna opieka zdrowotna stomatologiczna opieka zdrowotna specjalistyczna opieka zdrowotna diagnostyka laboratoryjna i obrazowa programy profilaktyczne Usługi komunalne zaopatrzenie w wodę sieć kanalizacyjna mieszkalnictwo komunalne gospodarka odpadami Usługi komunikacyjne komunikacja miejska transport autobusowy i busowy kolej

USŁUGI PUBLICZNE A PARTYCYPACJA Zgodnie z nowym podejściem, w świadczeniu usług publicznych coraz większe znaczenie zyskuje dialog ze społecznością lokalną, który pozwala na: zidentyfikowanie potrzeb społeczności lokalnej (interesu publicznego) sposobu dostarczania usług publicznych na oczekiwanym poziomie Konsultacje społeczne są podstawą nowoczesnego zarządzania zintegrowanego i kreowania celów rozwojowych

POPRAWA DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH Usługi publiczne mogą być czynnikiem, ale i barierą procesów rozwojowych W warunkach ograniczonych środków na realizację polityki rozwoju dialog pozwala zwiększyć skuteczność prowadzonych działań na rzecz podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych Poprawę jakości i dostępności można osiągnąć dodatkowo poprzez: coraz szerszy zakres e-usług marketyzację usług publicznych (wykorzystanie potencjału niepublicznych podmiotów w zakresie świadczenia tych usług) nowe podejście do efektywności usług (analiza kosztów jednostkowych usług)

JAK BĘDZIE PRZEBIEGAŁ WARSZTAT W podgrupach, z wykorzystaniem metody drzewa problemów, będziemy wspólnie analizować grupy usług publicznych, które rozpatrywane są w projekcie (tj. edukacyjne, kultury, zdrowia, komunikacyjne, komunalne) Następnie dokonamy hierarchizacji problemów (w poszczególnych kategoriach usług) i porównania z wyzwaniami jakie wynikają z Diagnozy Problem = negatywny stan rzeczy, niekorzystne warunki, które istnieją obecnie

DRZEWO PROBLEMÓW źródło rysunku: Planowanie strategiczne. Poradnik dla administracji, W. Dziemianowicz i inni, s. 125 publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_rozwoju/projekt_zarzadzanie_strategiczne_rozwojem/przydatne_dokumenty/strony/default.aspx

JAK ZBUDOWAĆ DRZEWO PROBLEMÓW SPOSÓB PRACY W GRUPACH: 1) Listujemy problemy (każda z osób wskazuje po kilka problemów) 2) Określamy zasięg, czyli które z problemów mają zasięg lokalny, a które są charakterystyczne dla całego powiatu 3) Układamy problemy w ciągi przyczynowo-skutkowe 4) Zastanawiamy się jaki jest problem kluczowy (nie musi to być któryś z problemów wskazanych podczas pracy w grupie) 5) Budujemy pierwszą wersję drzewa problemów

DRZEWO PROBLEMÓW DLA USŁUG EDUKACYJNYCH Problem = negatywny stan rzeczy, niekorzystne warunki, które istnieją obecnie Problem kluczowy = problem, który generuje najwięcej innych problemów i którego skutki są najdotkliwiej odczuwalne dla większości zainteresowanych podmiotów Skutki problemu kluczowego Problem kluczowy Przyczyny problemu kluczowego

USŁUGI EDUKACYJNE – WYZWANIA I PROBLEMY CZYNNIKI MIĘKKIE CZYNNIKI TWARDE niekorzystne trendy demograficzne (coraz mniej dzieci = wiele szkół wiejskich traci sens) brak sprawnie działającego systemu dowozu dzieci do szkół rozproszenie dzieci szkolnych na poziomie gminy przewaga komparatywna szkół ponadgimnazjalnych w Płocku (prestiż, częściowo wyższa jakość kształcenia) rutyna, stagnacja i opór kadry nauczycielskiej sztywne regulacje Karty Nauczyciela mała oferta kształcenia ustawicznego brak oferty edukacyjnej dedykowanej osobom niepełnosprawnym (dostępność i dostosowanie do potrzeb), zwłaszcza dorosłym oraz starszym niska dostępność placówek opieki nad dziećmi do lat 3 (żłobków i przedszkoli) – brak lub brak miejsc brak sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego świadczącej wysokiej jakości usługi deficyt w zakresie szkolnictwa zawodowego

USŁUGI KULTURY – WYZWANIA I PROBLEMY CZYNNIKI MIĘKKIE CZYNNIKI TWARDE oferta gmin powiatu w zakresie usług kultury jest bardziej konkurencyjna niż komplementarna niski poziom uczestnictwa w usługach kultury malejący wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia odsetek osób korzystających z usług kultury brak oferty kursów na terenie powiatu duży odsetek mieszkańców korzystający z usług kulturalnych w mieście Płock, zwłaszcza wyższego rzędu (przewaga komparatywna – nobilitacja i wygoda) brak zaangażowania władz i mieszkańców w rozwijaniu usług kultury i opieki nad zabytkami średnio niższa niż w województwie i kraju liczba osób korzystających z usług kultury ograniczony dostęp do usług kultury grup zagrożonych marginalizacją (zwłaszcza osób powyżej 65 roku życia i z niskim wykształceniem) słaby system informacji o usługach kultury w powiecie dysproporcje pomiędzy ilością książek i komputerów z dostępem do internetu oraz aktualizacją zasobów w bibliotekach w obrębie poszczególnych gmin oraz pomiędzy nimi luki w sieci infrastruktury domów i ośrodków kultury, klubów i świetlic brak infrastruktury wystawienniczej ograniczone środki finansowe gmin i powiatu na kulturę (zwłaszcza ochronę zabytków)

USŁUGI ZDROWOTNE – WYZWANIA I PROBLEMY ogólnie dobra ocena jakości usług przez mieszkańców – pozytywny efekt, czy niezbyt wygórowane oczekiwania? niewielki odsetek przychodni to podmioty samorządowe – jaki więc realnie jest wpływ na jakość świadczonych usług? potrzeba wzmacniania i konsolidacji ośrodków zdrowia, co wpłynie na koncentrację usług, zmiany organizacyjne, w tym zmiany godzin funkcjonowania placówek zwiększenie dostępności specjalistów i opieki pediatrycznej określenie jakie usługi zdrowotne będą dla mieszkańców powiatu świadczone głównie w mieście Płock i jaki może być zakres współpracy samorządów w tym zakresie rola samorządów lokalnych – koordynacja? informacja? poszukiwanie rozwiązań tam, gdzie pojawiają się luki w usługach zdrowotnych? rola samorządów w promocji zdrowia – spójny program w skali powiatu rola samorządów w przezwyciężaniu barier w dotarciu do usług zdrowotnych grup zagrożonych marginalizacją, w tym głównie niepełnosprawnych

USŁUGI KOMUNIKACYJNE – WYZWANIA I PROBLEMY CZYNNIKI MIĘKKIE CZYNNIKI TWARDE niedostosowany do natężenia ruchu rozkład jazdy niepunktualność środków transportu badania potrzeb klientów optymalizacja cen i rodzajów biletów poprawa bezpieczeństwa jazdy nieprofesjonalne zachowanie kierowców komunikacji publicznej zły stan dróg niedostosowanie infrastruktury towarzyszącej komunikacji za mało połączeń komunikacyjnych modernizacja lub zakup nowych środków transportu na bardziej ekonomiczny i ekologiczny brak ułatwień dla grup zagrożonych marginalizacją (osoby starsze, niepełnosprawne, rodziny wielodzietne) brak ścieżek rowerowych zagospodarowanie brzegu Wisły w celach transportowych

USŁUGI KOMUNALNE – WYZWANIA I PROBLEMY CZYNNIKI MIĘKKIE CZYNNIKI TWARDE dezinformacja w czasie zmiany systemu gospodarowania odpadami niedostateczny poziom konsultacji społecznych w zakresie zagospodarowania przestrzenią publiczną (zarówno pod względem przeznaczenia, jak i urządzania) zróżnicowane i rozbieżne oceny tych samych kwestii dotyczących usług komunalnych przez mieszkańców i lokalnych liderów zróżnicowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz dysproporcje pomiędzy odsetkiem osób korzystających z wodociągów i kanalizacji ograniczone środki finansowe gmin i powiatu na rozbudowę technicznego zaplecza usług komunalnych niedostosowanie przestrzeni publicznej do potrzeb mieszkańców niewielka ilość mieszkań komunalnych (w tym socjalnych)

NA DZISIAJ TO WSZYSTKO… Dziękujemy za pracę w grupach Zapraszamy na jutrzejsze zajęcia warsztatowe