Dorota Rosińska - Jęczmienionka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Organizacje pozarządowe
Pomoc materialna dla uczniów
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD)
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Narodowa Strategia Spójności
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Regionalny Program Operacyjny
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
PROGRAM OPERACYJNY POMOCY ŻYWNOŚCIOWEJ 2014 – 2020
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Realizacja programu owoce w szkole Oddział Terenowy Agencji Rynku Rolnego we Wrocławiu.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa Warszawa 2015.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Monitoring strategii polityki społecznej
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Dorota Rosińska - Jęczmienionka EUROPEJSKI FUNDUSZ POMOCY NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄCYM PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA Dorota Rosińska - Jęczmienionka

W 2014 r. rozpocznie się nowy mechanizm pomocy najuboższym obywatelom Unii Europejskiej - EFPNP - Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Będzie to zupełnie nowy mechanizm ulokowany w unijnych funduszach spójności. Program nie będzie już odwoływał się do Wspólnej Polityki Rolnej. Akcent zostaje przeniesiony na wspieranie spójności społecznej i zmniejszanie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Fundusz obejmie działaniami takie obszary jak: niedobór żywności, bezdomność i deprywacja materialna.

Zarządzeniem nr 24 z dnia 27 sierpnia 2013 r Zarządzeniem nr 24 z dnia 27 sierpnia 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej powołał Zespół do Spraw Opracowania Koncepcji Wdrożenia w Polsce Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Do składu Zespołu zaproszono, obok przedstawicieli Ministerswa Pracy i Polityki Społecznej, przedstawicieli innych Ministerstw, Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania, Agencji Rynku Rolnego, a także związków jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych. Zgodnie z projektem rozporządzenia FEAD państwa członkowskie lub instytucja przez nie wyznaczona opracowują programy operacyjne we współpracy z wszystkimi partnerami a także, w stosownych przypadkach, z właściwymi regionalnymi, lokalnymi oraz innymi organami publicznymi.

Program FEAD jest krajowym programem operacyjnym pomocy żywnościowej i / lub podstawowych produktów konsumpcyjnych, o którym mowa w art. 2 pkt 3a projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Oprócz działań obejmujących pomoc żywnościową oferować będzie także działania towarzyszące, mające na celu włączenie społeczne odbiorców końcowych pomocy żywnościowej. Program będzie realizowany na terenie całego kraju.

Program Operacyjny „Pomoc żywnościowa” w Polsce jest zgodny z horyzontem czasowym Strategii Rozwoju Kraju 2020. Program wpisuje się w obszar Strategii Rozwoju Kraju dotyczącej spójności społecznej i terytorialnej, w celu 111.1 „Integracja społeczna” kierunek interwencji III.1.2. „Zmniejszenie ubóstwa w grupach najbardziej nim zagrożonych” oraz w cel główny Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 - obniżenie o 1,5 mln liczby osób zagrożonych ubóstwem i / lub deprywacją materialną i / lub żyjących w gospo- darstwach domowych bez osób pracujących lub o niskiej intensywności pracy.

Program będzie komplementarny z działaniami w zakresie wsparcia osób najuboższych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej w ramach pomocy społecznej, programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” oraz innymi działaniami i inicjatywami, w tym z programami resortowymi Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Generalnym celem działań pomocy społecznej w Polsce jest zabezpieczenie obywateli przed ryzykiem życia poniżej minimum egzystencji. Zasada ta jest uregulowana przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

2004 – 2013 PEAD 2014 – 2020 FEAD

Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FPNP) to nowy program Unii Europejskiej, który zastąpi działający do końca lutego 2014 roku Europejski Program Pomocy Żywnościowej (PEAD). W czerwcu 2013 roku Parlament Europejski uchwalił budżet FPNP na poziomie 3,5 miliardów euro na lata 2014 - 2020, czyli 500 milionów euro rocznie.

Unia Europejska środki krajowe Program Operacyjny w ramach Funduszu Pomocy Osobom Najbardziej Potrzebującym finansowany będzie ze środków Unii Europejskich i ze środków krajowych w podziale: FEAD Wstępna alokacja środków dla Polski na okres realizacji PO w latach 2014 - 2020 wynosi 420 mln euro. 85% Unia Europejska 15% środki krajowe

MPiPS – Departament Pomocy i Integracji Społecznej Instytucja zarządzająca – wdrażanie Funduszu ARR Instytucja pośrednicząca – zamówienia na dostawę artykułów, zawieranie umów, kontrola. NGO wyłonione w drodze konkursu Organizacje partnerskie – dystrybucja Instytucja pośrednicząca ARR Organizacje partnerski (NGO wyłonione w drodze konkursu)

Podkarpacki Bank Żywności NGO z woj. podkarpackiego Organizacja partnerska NGO z woj. podkarpackiego statutowych jest wspieranie i niesienie pomocy określonej grupie osób najbardziej organizacje niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których jednym z zadań potrzebujących, będących w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa.

Organizacje partnerskie o zasięgu ponadregionalnym i ogólnopolskim będą pełniły funkcję centrali dla organizacji niższego szczebla, z którymi podpiszą umowy partnerskie oraz sprawować będą nadzór nad ich działaniem w zakresie wdrażania obowiązujących zasad realizacji programu operacyjnego. Organizacje, które otrzymują artykuły spożywcze od organizacji, z którymi podpisały umowy, rozdysponowują żywność bezpośrednio wśród osób najuboższych lub do innej organizacji, z którą podpisały stosowne umowy – paczki lub żywienie zbiorowe.

Program Operacyjny „Pomoc żywnościowa” będzie wykorzystywał dotychczasowe sprawdzone już rozwiązania w zakresie dystrybucji żywności dla osób najbardziej potrzebujących oraz realizowany będzie w oparciu o te same kryteria przyznawania pomocy – PEAD. Program FEAD będzie dodatkowym wsparciem dla osób korzystających z pomocy społecznej.

Kryteria udzielenia pomocy Dochód nie przekraczający 150% kryterium dochodowego ustalonego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej: 813 zł – dla osoby samotnej 684 zł – dla jednego członka rodziny Dodatkowo należy uwzględniać inne przesłanki wymienione w art. 7 ustawy o pomocy społecznej. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach można udzielić pomocy osobom / rodzinom, które przekraczają powyższe kryteria. Kryteria te będą mogły ulegać zmianie w zależności od sytuacji społeczno-gospodarczej. Uzgodnień w tym zakresie dokonywać będzie instytucja zarządzająca wspólnie z instytucją pośredniczącą oraz z organizacjami partnerskimi.

Z uwagi na podwyższone kryteria dochodowe uprawniające do korzystania z pomocy w ramach tego programu jest on także ogromnym wsparciem dla osób, których dochód uniemożliwia stałe wsparcie z systemu pomocy społecznej, chociaż pozostaje na bardzo niskim poziomie. Pomoc udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym z powodów losowych lub klęsk żywiołowych daje szansę na szybką interwencję i pomoc osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji życiowej. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń (Program PEAD) ten rodzaj wsparcia (pomoc żywnościowa) może być skutecznie realizowany przez organizacje partnerskie i będzie komplementarny do wsparcia realizowanego w ramach programów krajowych finansowanych z budżetu państwa i budżetów samorządów lokalnych.

Najbardziej kompleksowe wsparcie osób w ciężkiej sytuacji życiowej udzielane jest w ramach systemu pomocy społecznej. Chociaż pomoc społeczna w Polsce jest generalnie dobrze adresowana i trafia do osób potrzebujących to jednak nie jest w stanie zaspokoić ich wszystkich niezbędnych potrzeb, także żywieniowych. Jest to najbardziej wymierne wsparcie osób potrzebujących, bowiem są to artykuły pierwszej potrzeby w każdym gospodarstwie domowym. Dzięki takiej pomocy zaoszczędzone środki budżetów własnych osoby i rodziny będą mogły przeznaczyć na inne potrzeby. Program Operacyjny będzie wspierał osoby i rodziny podlegające deprywacji materialnej i polegać będzie na pomocy żywnościowej, która zaspokoi ich podstawowe potrzeby w tym zakresie.

Pomoc żywnościowa jest jedną z najważniejszych i podstawowych form wsparcia obok pracy socjalnej dla osób najuboższych i wykluczonych społecznie, w tym w szczególności dotkniętych głęboką deprywacją materialną. Zakłada się, że pomocą objęte będą osoby i rodziny, które oprócz niskich dochodów spełniają dodatkowe przesłanki, takie jak: bezdomność, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych.

  Pomoc będzie mogła być także udzielana doraźnie osobom znajdującym się w trudnej sytuacji z powodu zdarzeń losowych albo klęski żywiołowej. Zakłada się, że pomocą w ramach PO „Pomoc żywnościowa” zostanie objętych ponad 2,5 mln osób. Artykuły spożywcze będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym jako bezpłatna pomoc żywnościowa, w formie gotowych posiłków (żywienie zbiorowe, dożywianie) lub produktów żywnościowych (paczki). Dodatkowo organizacje partnerskie zobowiązane będą do prowadzenia działań towarzyszących.

  Zgodnie z projektem rozporządzenia FEAD osoby najbardziej potrzebujące to osoby fizyczne, w tym osoby żyjące samotnie, w rodzinie lub grupy złożone z takich osób, których potrzeba uzyskania pomocy została stwierdzona na podstawie obiektywnych kryteriów przyjętych przez właściwe organy krajowe lub ustalonych przez organizacje partnerskie i zatwierdzonych przez odnośne właściwe organy.

Działania towarzyszące: edukacja nt. właściwego odżywiania, nauka gotowania, warsztaty kulinarne, dietetyczne, nauka prowadzenia domu, zarządzanie budżetem domowym, wspólny posiłek, zasady prawidłowego żywienia i przeciwdziałanie marnowaniu żywności, aktywizacja np. spotkania integracyjne Stanowią one pierwszy krok ku wyciągnięciu osób najbardziej potrzebujących z marginesu społeczeństwa i skierowaniu ich na drogę reintegracji społecznej (Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji).

Instytucja zarządzająca będzie sporządzać wytyczne dotyczące realizacji programu operacyjnego w danym okresie rozliczeniowym. W realizacji Programu w Polsce uczestniczyć będą uprawnione organizacje partnerskie o zasięgu ponadregionalnym lub ogólnopolskim spełniające kryteria, o których mowa w pkt 3.3., z którymi instytucja pośrednicząca będzie zawierać umowy na dostarczanie i dystrybucję gotowych artykułów spożywczych. Tryb konkursowy – nabór wniosków zakończono 9 lutego 2014 r.

Wybór artykułów spożywczych planowanych do dostarczenia w ramach programu FEAD będzie dokonywany przez instytucję zarządzającą w porozumieniu z instytucją pośredniczącą oraz organizacjami partnerskimi. Wybór asortymentów artykułów spożywczych będzie dokonywany ze szczególnym uwzględnieniem wymogów żywieniowych (zbilansowanej diety) oraz konieczności zapewnienia osobom najuboższym artykułów spożywczych pochodzących z różnych grup towarowych (produkty zbożowe, mleczne, owocowo-warzywne, mięsne, cukier, tłuszcze pochodzenia roślinnego).

Główne czynniki, które będą brane pod uwagę przy wyborze produktów to: wartość odżywcza, możliwość przechowywania i dystrybucji, dostępność na rynku, niewielka liczba składników (unikanie produktów zawierających składniki z różnych grup towarowych). Przy wyborze produktów żywnościowych wykorzystane zostanie także doświadczenie organizacji pozarządowych realizujących Program PEAD.

Organizacje partnerskie o zasięgu ponadregionalnym lub ogólnopolskim (FPBŻ) wskażą magazyny, do których będą dostarczane artykuły spożywcze zgodnie z umowami zawartymi między instytucją pośredniczącą a wyłonionymi w drodze przetargu przedsiębiorcami na dostarczanie artykułów spożywczych do magazynów organizacji partnerskich. Magazyny muszą być dostosowane do przechowywania produktów, które będą do nich przewożone, co zapobiegać będzie marnotrawieniu żywności.

Ośrodki pomocy społecznej realizujące zadania pomocy społecznej w gminach powinny w ramach współpracy z organizacjami partnerskimi przekazywać organizacjom listy osób spełniających kryteria do udzielania pomocy w ramach Programu, a także rozpowszechniać informacje wśród osób potrzebujących o realizacji takiego Programu i wskazywać najbliższe miejsca / punkty wydawania żywności. Wsparcie merytoryczne i finansowe NGO w ramach programów współpracy w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)

Organizacje uczestniczące w Programie powinny współpracować z ośrodkami pomocy społecznej, w szczególności w zakresie doboru odbiorców i / lub weryfikacji kwalifikowalności podopiecznych. Będą mogły również w określonych sytuacjach samodzielnie kwalifikować osoby potrzebujące do udziału w Programie w oparciu o wyżej wymienione kryteria. Liczba osób kwalifikowanych do pomocy żywnościowej samodzielnie przez organizację partnerską nie może przekroczyć 30% wszystkich osób dożywianych rocznie przez daną organizację, chyba że ośrodek pomocy społecznej odmówi współpracy w zakresie wskazywania osób do wsparcia w ramach programu.

Wielkość pomocy kierowana do poszczególnych województw będzie ustalana corocznie na podstawie obiektywnych wskaźników, takich jak: wskaźnik relatywnej granicy ubóstwa w województwie ustalany przez GUS, średni dochód na 1 mieszkańca województwa ustalany corocznie przez MF, liczba osób pobierających zasiłki pieniężne z pomocy społecznej w województwach (dane MPiPS-03), wskaźnik bezrobocia. Dla każdego ze wskaźników przyjęte zostaną odpowiednie wagi dla wartości pomocy żywnościowej.

W ramach monitoringu PO zbierane będą dane służące monitorowaniu jego realizacji w postaci wskaźników. Wskaźniki wyników obejmować będą: liczbę osób objętych pomocą żywnościową w postaci paczek, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych (w tym dzieci) i płeć ogółem i w układzie wojewódzkim; liczbę osób objętych pomocą żywnościową w postaci posiłków, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych (w tym dzieci) i płeć ogółem i w układzie wojewódzkim; liczbę osób objętych działaniami towarzyszącymi w podziale na grupy odbiorców końcowych i płeć ogółem i w układzie wojewódzkim; liczbę beneficjentów (organizacje partnerskie) objętych pomocą ogółem i w podziale na województwa; liczbę i rodzaje działań towarzyszących prowadzonych przez organizacje partnerskie w podziale na województwa.

Dziękuję za uwagę Podkarpacki Bank Żywności - KRS 0000135528 Rynek 17/201, 35-064 Rzeszów Tel. 17 85 21 223, 504 212 005 podkarpacki.bz@wp.pl www.rzeszow.bankizywnosci.pl