Wielokulturowa klasa szkolna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
compulsory full-time education
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
K SZTAŁCENIE DZIECI CUDZOZIEMSKICH W POLSKIM SYSTEMIE OŚWIATY Grzegorz Chorąży Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN Wrocław, 6 listopada.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
System szkolnictwa w Islandii
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.
Zapis prezentacji:

Wielokulturowa klasa szkolna mgr Iwona Karlak mgr Sylwia Kurcab mgr Marta Lipska karlak@womczest.edu.pl kurcab@womczest.edu.pl lipska@womczest.edu.pl

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa  Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.

Czym jest edukacja wielokulturowa i międzykulturowa? Międzykulturowość (interculturalism) – z języka łacińskiego inter oznacza między. Edukacja międzykulturowa podsuwa nową jakość, perspektywę spotkania się wielu kultur, akceptację różnic, współdziałanie i współistnienie. Wielokulturowość (multiculturalism) – z języka łacińskiego multus znaczy wiele. Edukacja wielokulturowa służy przybliżaniu uczniom wielu różnych kultur, by pokonywać etnocentryczny sposób myślenia, stereotypy i uprzedzenia.

Szkoła wobec wyzwań edukacji międzykulturowej Jaka jest nasza wiedza o dziedzictwie kulturowym naszego regionu i innych kultur? Jakie mamy kompetencje komunikacyjne? Czy jesteśmy świadomi odpowiedzialności za przygotowanie uczniów do życia w wielokulturowym świecie?

Edukacja wielokulturowa Podkreślenie procesu stawania się „obywatelem świata”, w trakcie którego człowiek rozwija zachowania wielokulturowe, do których możemy zaliczyć: nastawienie na dialog społeczny, samodzielne zdobywanie wiedzy i jej kreatywne wykorzystywanie, zdolność widzenia własnych działań w szerszej perspektywie.

związane z tożsamością kulturową, integracją, Dialog W społeczeństwie wielokulturowym dialog łączy pojęcia związane z tożsamością kulturową, integracją, tolerancją, prowadzi do postawy obustronnego szacunku i uznania, która jest warunkiem owocnej współpracy i zrozumienia między ludźmi.

Aktualność edukacji międzykulturowej we współczesnym świecie Początki edukacji wielokulturowej w USA, Kanadzie, Australii w okresie międzywojennym (społeczeństwa tych państw kształtowały się z wielu narodowości). Europa Zachodnia po II wojnie światowej. Niemcy Zachodnie w latach 60. XX wieku - narodziny pedagogiki międzykulturowej. Edukacja wielo- i międzykulturowa to odpowiedź na wyzwania współczesnego świata.

Edukacja wielo- i międzykulturowa w świetle międzynarodowych unormowań prawnych i przedsięwzięć edukacyjnych

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Art. 94a. 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych przedszkolach, a podlegające obowiązkowi szkolnemu korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych oraz w placówkach, w tym placówkach artystycznych, na warunkach dotyczących obywateli polskich. 4a. Osoby, o których mowa w ust. 4, mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 4b. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 4, przysługuje także osobom będącym obywatelami polskimi, podlegającym obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki; osoby te korzystają z uprawnienia, o którym mowa w ust. 4, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. 4c. Osoby, o których mowa w ust. 4 i 4b, mogą korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia. Dz. U. nr 57 poz. 361 obowiązuje: od 17 kwietnia 2010 r.

Najważniejsze zmiany to: uproszczenie zasad przyjmowania cudzoziemców do szkół, m.in. rezygnacja z obowiązku legalizacji świadectw, dopuszczenie możliwości przyjęcia cudzoziemca bez wymaganych dokumentów, możliwość przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej w języku obcym, którym posługuje się cudzoziemiec, rozszerzono prawo do bezpłatnej nauki języka polskiego na obywateli polskich, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, wprowadzono możliwość zorganizowania dla ww. osób zajęć wyrównawczych w celu uzupełnienia różnic programowych,

dodatkowe zajęcia wyrównawcze z danego przedmiotu nauczania są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu, w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia, łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 6 ust. 2, nie może być wyższy niż 5 godzin lekcyjnych tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia.

Wielokulturowa klasa szkolna – metodyka nauczania w edukacji międzykulturowej Znakomitym narzędziem kształtowania postaw tolerancji i otwartości na innych są różnorodne metody pracy na zajęciach, np.: wykład, praca z materiałami źródłowymi, gry dydaktyczne, projekty edukacyjne, międzynarodowe, które: uczą prawidłowej komunikacji i współpracy, uczą otwartego wyrażania emocji, kształtują poczucie własnej wartości, służą rozwijaniu empatii, pomagają w zrozumieniu punktów widzenia innych niż własny, podnoszą poziom tolerancji.

.Okoń: Słownik pedagogiczny). Metody nauczania świadomie i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów. .Okoń: Słownik pedagogiczny).

Czynniki, które odgrywają ważną rolę w edukacji międzykulturowej: skład narodowościowy grupy młodzieży, obszar kraju, w którym realizowane jest nauczanie, lokalne potrzeby w zakresie realizacji edukacji międzykulturowej,

Czynniki, które odgrywają ważną rolę w edukacji międzykulturowej (cd kontekst aktualnych wydarzeń politycznych w państwie i w świecie, współpraca ze szkołami w innych państwach, udział w międzynarodowych projektach edukacyjnych.

Dobór metod nauczania zależny jest od: celów zajęć, grupy wiekowej uczniów, zadań realizowanych przez nauczyciela i szkołę, przekazywanych treści nauczania, założonych form oceny uczniów, warunków organizacyjnych procesu dydaktycznego.

Kategorie metod nauczania przydatne w edukacji międzykulturowej Metody: poszukiwania wiedzy o innych, poszukiwania wspólnych korzeni, poszukiwania powiązań, pracy ze stereotypami, zrozumienia i poszanowania odmienności, rozwiązywania problemów, budowania współpracy, poszukiwania scenariuszy przyszłości.

Metody poszukiwania wiedzy o innych wykład prezentacja gry dydaktyczne praca z materiałami źródłowymi dyskusja

Przykład planszy

Metody poszukiwania wspólnych korzeni metoda chronologiczna metoda kręgów metoda szlaków kulturowych

Metody poszukiwania współczesnych powiązań metoda analizy tekstu

Metody pracy ze stereotypami międzynarodowa wymiana młodzieży metoda dramy

Metody zrozumienia i poszanowania odmienności zaproszenie eksperta

Metody rozwiązywania problemów metoda drzewa decyzyjnego metoda tabeli decyzyjnej metoda ścieżek decyzyjnych metoda debaty metoda negocjacji metoda sześciu kroków w rozwiązywa-niu problemów

Drzewko decyzyjne http://www.biuletyn_szkolny.republika.pl/html/drzewko_decyzyjne.html

Metoda sześciu kroków w rozwiązywaniu problemów: ocena przyjętego rozwiązania. wybór najlepszego rozwiązania, ocena zaproponowanego rozwiązania, wskazanie możliwych rozwiązań problemu, sformułowanie problemu, rozpoznanie potrzeby,

Metody budowania współpracy projekt edukacyjny (przykłady) Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w różnych religiach. Tydzień Tolerancji pod hasłem „Każdy jest inny”. Kultura romska. Poznajemy zabytki kultury żydowskiej (cmentarze, macewy – Święto Zmarłych, synagogi). Kultura prawosławna (cerkiew, ikona). Cudzoziemcy w Polsce (np. religia buddyjska).

Metody poszukiwania scenariuszy przyszłości metoda kapeluszy myślowych metoda symulacji

Międzynarodowe spotkania młodzieży Forma szkolna Forma pozaszkolna

Korzyści indywidualne: praktyczne i naturalne wykorzystanie znajomości języka obcego, kontakt z rówieśnikami z innych krajów, lepsze poznanie siebie i swojej kultury, poznanie innej kultury, przełamanie stereotypów i uprzedzeń, współpraca w grupie, podróżowanie, ciekawe spędzanie czasu.

SPOTKANIA MIĘDZYNARODOWE NIEFORMALNA GRUPA MŁODZIEŻY NIEFORMALNA GRUPA MŁODZIEŻY NIEFORMALNA GRUPA MŁODZIEŻY WSPÓLNE ZAINTERESOWANIA SPOTKANIA MIĘDZYNARODOWE

Jak ciekawie prowadzić zajęcia z młodzieżą? Etap przygotowawczy MŁODZIEŻ JEST ZAANGAŻOWANA MŁODZIEŻ IDENTYFIKUJE SIĘ Z PROJEKTEM MŁODZIEŻ JEST ŚWIADOMA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA PROJEKT PAMIĘTAJ! Temat projektu powinien być atrakcyjny dla młodzieży i odzwierciedlać zainteresowania grupy. Każdy uczestnik powinien wykazywać chęć do wspólnej pracy i zainteresowanie tematem. Wybierając uczestników, nie kieruj się ich wynikami w nauce, zachowaniem, a nawet znajomością języka.

„ Czy widzisz to samo co ja?” Piosenki obcojęzyczne, na przykład: Przygotowanie młodzieży do wielokulturowego spotkania. Przykłady zajęć w języku obcym Dostrzeganie różnic w pojmowaniu czasu, odległości, ilości, jakości, wartości itp. „ Czy widzisz to samo co ja?” Piosenki obcojęzyczne, na przykład: -Michael Jackson „Black or white” http://www.youtube.com/watch?v=zjZwi_PJiio Prezentacje, filmiki i dyskusje w j. obcym na podstawie ankiet przeprowadzonych przez uczestników projektu. Wybierając ćwiczenia i czas ich realizacji, zwróćmy uwagę na : kontekst, cel, zgodność ćwiczenia z naszymi działaniami i potrzebami.

Harmonogram wymiany Pamiętajmy, aby plan działań: był interesujący dla grupy, pozwalał na aktywne uczestnictwo i wspólną pracę, łączył kolejne dni w logiczną całość, zawierał elementy integrujące, związane z tematem edukacji międzykulturowej oraz czas wolny.

Literatura Kołówka J., Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. Inny — Obcy — Wróg. Swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej, red. E. Nowicka, J. Nawrocki, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996. Koszewska K., Prawa człowieka a problemy uchodźców, Materiały szkoleniowe UNHCR, Warszawa 1999. Kowalski J., Sielatycki M., Kozłowska W.E., Partnerzy. Polacy i Niemcy w nowej Europie, Wyd. CODN, Warszawa 2000. Królikowski J., Projekt edukacyjny, materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, Wyd. CODN, Warszawa 2001. Edukacja międzykulturowa - Wyd. CODN , Warszawa 2004. http://www.edunews.pl/images/pdf/podrecznik_intereol.pdf

Dziękujemy za uwagę Iwona Karlak karlak@womczest.edu.pl Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl Marta Lipska lipska@womczest.edu.pl