Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20."— Zapis prezentacji:

1 Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20 marca 2019r.

2 Jak wspierać ucznia przybywającego z zagranicy?
Jak stawiać go wobec nowych wyzwań? Jak podsycać w nim poczucie własnej wartości? Jak szybko i efektywnie włączyć go do polskiego systemu oświaty?

3 ...możliwości stworzone w przepisach prawa

4 Zgodnie z art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe osoby niebędące obywatelami polskimi podlegające obowiązkowi szkolnemu korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich.

5 Zgodnie z art. 165 ust. 2 tej ustawy osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi nauki, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach ponadpodstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich do ukończenia 18 lat lub ukończenia szkoły ponadpodstawowej.

6 Na podstawie art. 308 ust. 1 ustawy z 14. 12. 2016 r
Na podstawie art. 308 ust. 1 ustawy z r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, przepisy dotyczące szkół ponadpodstawowych stosuje się również do szkół ponadgimnazjalnych z uwzględnieniem zmian wynikających z tej ustawy.

7 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. wydane na podstawie art. 165 ust. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245)

8 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Na podstawie art. 94a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)

9 Przyjmowanie uczniów cudzoziemskich do szkół

10 Zgodnie z przepisami ww
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, uczniowie przybywający z zagranicy - zarówno obywatele polscy, jak i osoby niebędące obywatelami polskimi – są przyjmowani do szkół podstawowych obwodowych właściwych dla ich miejsca zamieszkania z urzędu.

11 Do pozostałych szkół na wolne miejsca na podstawie świadectwa, zaświadczenia, a nawet na pisemne oświadczenia dotyczące sumy lat nauki szkolnej.

12 Cudzoziemcy są przyjmowani do szkół na podstawie dokumentów bez konieczności dokonywania ich nostryfikacji. Wyjątek - szkoły policealne

13 Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o wzajemnym uznawaniu akademickim dokumentów o wykształceniu i równoważności stopni Warszawa – 11 kwietnia 2005r.

14 Świadectwo dziecka, które przyjeżdża z zagranicy, powinno zostać przetłumaczone na język polski.
Zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy z 7 października r. o języku polskim (tj. Dz.U. z 2018r., poz. 93, 669) instytucje wykonujące w Polsce zadania publiczne (np. szkoły) dokonują wszelkich czynności urzędowych w języku polskim i w tym języku przyjmują pisma.

15 Ucznia do szkoły zapisuje rodzic
Ucznia do szkoły zapisuje rodzic. Ucznia przyjmuje do szkoły i kwalifikuje do odpowiedniej klasy zawsze dyrektor na podstawie:

16 dokumentów: świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument stwierdzające ukończenie szkoły lub kolejnego etapu edukacji za granicą

17 b) świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia

18 Uwaga! Dyrektor szkoły przyjmując i kwalifikując do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr lub rok kształcenia może uwzględnić również wiek ucznia, a także opinię rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia w zakresie etapu, na którym powinien kontynuować naukę w Polsce.

19 Jeżeli uczeń przybywający z zagranicy nie może przedłożyć dokumentów, zostaje zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr lub rok kształcenia oraz przyjęty do publicznej szkoły lub publicznej placówki artystycznej na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej.

20 Decyzję o zakwalifikowaniu ucznia do
Decyzję o zakwalifikowaniu ucznia do odpowiedniej klasy zawsze podejmuje dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły powinien dołożyć wszelkich starań, aby wspierać dziecko i ułatwić mu ODNIESIENIE SUKCESU EDUKACYJNEGO:

21 nauka języka polskiego;
wyrównanie różnic programowych; promocja do następnej klasy/ukończenie szkoły; ułatwienia/dostosowania w trakcie egzaminów zewnętrznych.

22 Uczeń nie zna języka polskiego

23 Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.

24 2. Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo. 3. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia.

25 Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący zajęcia dodatkowe z języka polskiego? Zajęcia takie powinien prowadzić nauczyciel posiadający kwalifikacje właściwe do zajmowania stanowiska nauczyciela języka polskiego w danym typie szkoły.

26 Cudzoziemcy nie znający języka polskiego, mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. art. 165 ust. 8 ustawy Prawo oświatowe

27 Dla uczniów niebędących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu placówka dyplomatyczna lub konsularna kraju ich pochodzenia działająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo stowarzyszenie kulturalno-oświatowe danej narodowości mogą organizować w szkole naukę języka i kultury kraju pochodzenia, jeżeli do udziału w tym kształceniu zostanie zgłoszonych co najmniej 7 uczniów. Łączny wymiar godzin nauki języka i kultury kraju pochodzenia nie może być wyższy niż 5 godzin lekcyjnych tygodniowo.

28 Uczeń musi wyrównać różnice programowe

29 1. Jeśli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze z tego przedmiotu. 2. Dodatkowe zajęcia wyrównawcze z danego przedmiotu są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

30 Cudzoziemcy mogą korzystać także z dodatkowych zajęć wyrównawczych z danego przedmiotu nauczania przez okres 12 miesięcy. Łączny wymiar dodatkowych zajęć z języka polskiego i zajęć wyrównawczych nie może przekroczyć 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do 1 ucznia.

31 Promocja ucznia do następnej klasy/ukończenie szkoły

32 Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, a kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne. (art. 44o ust. 4 i art. 44q ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty)

33 Można posłużyć się zapisami rozporządzeń:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2017r., poz. 1546) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2015r., poz. 1248)

34 Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.

35 W przypadku ucznia przechodzącego ze szkoły, który w szkole, z której przechodzi, nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której przechodzi, dyrektor szkoły zapewnia uczniowi warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego.

36 Jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić takiemu uczniowi warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, dla ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć.

37 W przypadku gdy uczeń w szkole, z której przechodzi, zrealizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskał pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, a w oddziale szkoły, do której przechodzi, zajęcia te są lub będą realizowane w tym samym lub w węższym zakresie, uczeń jest zwolniony z obowiązku uczestniczenia w tych zajęciach. Nie dotyczy ocen uzyskanych w szkole za granicą.

38 Oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy

39 Dla osób, które wymagają dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych, a także dostosowania formy organizacyjnej wspomagającej efektywność ich kształcenia, organ prowadzący szkołę może zorganizować oddział przygotowawczy w szkole, w której te osoby realizują naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.

40 Okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do oddziału przygotowawczego, z tym że okres ten w zależności od postępów w nauce ucznia i jego potrzeb edukacyjnych może zostać skrócony albo przedłużony, nie dłużej niż o jeden rok szkolny. Decyduje o tym rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.

41 Liczba uczniów w oddziale przygotowawczym nie może przekraczać 15 uczniów.
Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, którzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia ucznia.

42 Nauczanie języka polskiego jako obcego w oddziałach przygotowawczych (w wymiarze nie niższym niż 3 godziny tygodniowo) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (Dz.U. Nr 61, poz. 306)

43 Ułatwienia w trakcie egzaminów zewnętrznych:
art. 44zzr ustawy o systemie oświaty komunikat dyrektora CKE w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania…

44 Trudności w zrozumieniu czytanego tekstu
części pierwszej lub części drugiej egzaminu gimnazjalnego – uczeń przystępuje w warunkach i formie dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej; egzaminu maturalnego – z wyjątkiem egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz języka obcego nowożytnego – w warunkach dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

45 Dostosowanie formy egzaminu gimnazjalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego polega m.in. na wykorzystaniu odpowiednich środków dydaktycznych (np. słownika dwujęzycznego), odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie tych egzaminów. Od roku szkolnego 2018/19 ułatwienia te obowiązują także w przypadku egzaminu ósmoklasisty.

46 Od roku szkolnego 2018/19 ułatwienia te obowiązują także w przypadku egzaminu ósmoklasisty.

47 Pytania? tel. 91 44 27 548 kparszewska@kuratorium.szczecin.pl
Dziękuję za uwagę Pytania? tel


Pobierz ppt "Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20."

Podobne prezentacje


Reklamy Google