Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem Opole, 2013
Cele: Postrzeganie ucznia sześcioletniego z punktu widzenia dwóch podmiotów /grupa badawcza: rodzice, nauczyciele/ Wizerunek ucznia sześcioletniego i siedmioletniego, podobieństwa i różnice /grupa badawcza: nauczyciele/
W badaniu brało udział 15 nauczycieli i 139 rodziców 1. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Kędzierzynie - Koźlu 2. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Opolu 3. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu 4. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 w Opolu 5. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 20 w Oplu 6. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie 7. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Gogolinie 8. Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu
Pytania kierowane do rodziców Łączna ilość pytań: 12 Pytania otwarte: 2 Pytania półotwarte: 9 Pytania zamknięte: 1
Pytania kierowane do nauczycieli Łączna ilość pytań: 10 Pytania otwarte: 4 Pytania półotwarte: 2 Pytania zamknięte: 4
Czy jestem gotowy, aby pójść do szkoły...
Czy łatwo było Pani/Panu podjąć decyzję o posłaniu swojego 6-letniego dziecka do szkoły?
Z jakimi działaniami informacyjnymi dotyczącymi edukacji 6-latków w szkole zetknęli się Państwo przed podjęciem decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły?
Na decyzję Pani/Pana o wysłaniu dziecka 6-letniego do szkoły wpływ miały następujące czynniki:
Czego obawiał/a się Pan/Pani najbardziej przed podjęciem decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły?
Która z obaw towarzyszących Panu/Pani przy podejmowaniu decyzji potwierdziła się w rzeczywistości szkolnej?
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem „gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”
Jak ocenia Pani przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole?
Czy Pani/Pana zdaniem dzieci powinny przechodzić badania potwierdzające gotowość do podjęcia nauki w szkole?
Jakie kroki podjęliście Państwo, aby przygotować swoje dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole?
W jakich obszarach Pana/Pani dziecko miało największe problemy: W jakich obszarach dzieci przejawiały największe problemy?
Zespół klasowy, w którym Pani pracuje to: Jaka struktura klasy Pana/Pani zdaniem jest optymalna dla rozwoju dziecka? Zespół klasowy, w którym Pani pracuje to:
Jaka liczba uczniów w klasie jest Pana/Pani zdaniem najbardziej korzystna dla edukacji dziecka?
Czy świadomość rodziców, dotycząca obowiązków ucznia rozpoczynającego naukę w szkole była: Jak dzisiaj ocenia Pan/Pani swoją decyzję o posłaniu dziecka sześcioletniego do szkoły?
Co umiem?
Uczeń po klasie pierwszej:
Nauczyciel:
WNIOSKI I. Postrzeganie ucznia sześcioletniego z punktu widzenia dwóch podmiotów
1. EMOCJE empatia poczucie obowiązku panowanie nad emocjami funkcjonowanie w szkole umiejętność pokonywania trudności motywacja poznawcza
2. „GOTOWOŚĆ DZIECKA” DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE emocje odpowiedni rozwój procesów poznawczych zdolność do koncentracji i uwagi rozwój społeczny gotowość intelektualna i emocjonalna harmonijny rozwój psychofizyczny samodzielność, obowiązkowość gotowość do koncentracji, skupienia uwagi przestrzeganie reguł
3. FUNKCJONOWANIE W SZKOLE uwaga myślenie mowa nabywanie wiedzy relacje rówieśnicze komunikacja relacje z dorosłymi
Obszar 6-latek 7-latek edukacja wolne tempo pracy II. Wizerunek ucznia sześcioletniego i siedmioletniego, podobieństwa i różnice Obszar 6-latek 7-latek edukacja wolne tempo pracy niska sprawność manualna oraz słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa niska sprawność narządów artykulacyjnych słaba koncentracja dobre tempo pracy wyższa sprawność manualna, lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa dłuższy czas skupienia, większa koncentracja
Obszar 6-latek 7-latek emocja otwarty, szczery nie rozumie znaczenia „obowiązku” nie panuje nad emocjami trudno radzi sobie z sytuacją oceną dociekliwy zniechęca się duży egocentryzm łatwiej „oswaja” się z obowiązkami szkolnymi, w pewnym stopniu rozumie znaczenie „obowiązku” trudno radzi sobie z sytuacją oceny stara się pokonać napotykane trudności potrafi uświadomić sobie uczucia innych
Obszar 6-latek 7-latek relacje społeczne brak zrozumienia przynależności do grupy „łamanie” reguł duże poczucie indywidualności brak dystansu do osoby dorosłej początki rozumienia przynależności do grupy początki rozumienia zasad i norm społecznych dostrzeganie drugie innych jako członków grupy większy dystans do osoby dorosłej
Dziękuję za uwagę