w kontekście systemu pomocy społecznej w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Współpraca na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na przykładzie powiatu iławskiego Powiatowy Urząd Pracy.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Centra Organizacji Pozarządowych
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Urząd Miejski w Modliborzycach
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Dorota Bortnowska Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 19 czerwca 2008 r. Podsumowanie realizacji PIW EQUAL z.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Równościowe zarządzanie projektem
Komplementarność EFS z PO PŻ
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

w kontekście systemu pomocy społecznej w Polsce Założenia i rezultaty projektu „Praca w Posagu - model wychodzenia z rodzinnego bezrobocia na wsi„ realizowanego w ramach inicjatywy wspólnotowej E Q U A L w kontekście systemu pomocy społecznej w Polsce

Ogólne zasady E Q U A L Podejście tematyczne (Thematic Approach ) Partnerstwo (Partnership) Zaangażowanie grup dyskryminowanych (Empowerment ) Współpraca ponadnarodowa (Transnational cooperation) Innowacyjność ( Innovation) Adaptacje rezultatów do głównego nurtu polityki (Adaptations of the results of mainstreaming)

Wdrażanie Programu Inicjatywy Wspólnotowej E Q U A L - działania Działanie 1. Tworzenie Partnerstwa na Rzecz Rozwoju (PRR) i nawiązywanie współpracy międzynarodowej z partnerami z krajów UE (opracowanie planów pracy dla realizacji całego przedsięwzięcia)

Wdrażanie Programu Inicjatywy Wspólnotowej E Q U A L - działania c.d. Działanie 2. Realizacja założeń i celów PRR czyli wdrożenie projektów, których celem jest opracowanie i sprawdzanie w praktyce nowych sposobów, metod i narzędzi służących poprawie sytuacji grupy dyskryminowanych lub zagrożonych dyskryminacją na rynku pracy.

Wdrażanie Programu Inicjatywy Wspólnotowej E Q U A L - działania c.d. Działanie 3. Upowszechnienie i przekładanie wypracowanych rezultatów na płaszczyznę praktyki i polityki, w tym prawa Działanie decydujące o sukcesie projektu

Geneza projektu „ Praca w posagu – model wychodzenia z bezrobocia rodzinnego na wsi” Idea projektu jako implikacje przeprowadzonych analiz i badań nad problemem lokalnego rynku pracy oraz socjologicznych konstatacji związanych z transformacjami i likwidacją uspołecznionego sektora rolnictwa

Główne treści badań i analiz n. t Główne treści badań i analiz n.t. lokalnego rynku pracy na terenach dotkniętych likwidacją państwowego rolnictwa. Likwidacja większości miejsc pracy na wsi (niekiedy niemal wszystkich) – przy braku alternatywnych źródeł zatrudnienia Wraz z likwidacją zakładów pracy ( rolnictwa państwowego). Likwidacja innych licznych wówczas społecznych funkcji tych zakładów: przychodni zdrowia, przedszkoli, bibliotek, ośrodków kultury, klubów sportowych

Główne treści badań i analiz n. t Główne treści badań i analiz n.t. lokalnego rynku pracy na terenach dotkniętych likwidacją państwowego rolnictwa. Stworzenie przez paternalistyczny zakład pracy mentalności pasywnego pracownia i obywatela Likwidacja zakładu ukazuje syndrom nabytej bezradności zawodowej pracowników ( dzieci we mgle) Syndrom nabytej bezradności zawodowej w połączeniu z bardzo niskim wykształceniem i niezwykle wąskimi, nieprzydatnymi poza rolnictwem kwalifikacjami zawodowymi skutkuje dla dziesiątków tysięcy rodzin długotrwałym wykluczeniem z rynku pracy i w rezultacie głębokiej pauperyzacji.

Główne treści badań i analiz n. t Główne treści badań i analiz n.t. lokalnego rynku pracy na terenach dotkniętych likwidacją państwowego rolnictwa. Brak alternatywnych form pracy pogłębiająca się pauperyzacja rodzą brak wiary ; apatię Pogłębiają się zjawiska patologii społecznej zwłaszcza alkoholizmu i przestępczości Radykalne osłabienie aspiracji rodziców wobec dzieci – dziedziczenie bezrobocia i biedy Liczne rzesze byłych pracowników zlikwidowanych państwowych gospodarstw objęte zostały zjawiskiem wykluczenia społecznego

Założenia projektu Brak systemowego podejścia w przywracaniu na rynek pracy tej grupy społeczno-zawodowej. Analiza EX ANTE funkcjonowania stosowanych instytucji Budowa i wdrożenie modelu efektywnego systemu usług dla osób z rodzin dziedziczonych bezrobociem

Główne treści analizy EX ANTE Brak koordynacji działań pomiędzy głównymi podmiotami świadczącymi usługi dla beneficjentów ostatecznych – brak mechanizmu, który zmuszałby instytucje opieki społecznej do wymiany informacji między nimi oraz do koordynacji działań w celu osiągnięcia zamierzonych celów Brak kompleksowego podejścia w doborze adresatów wsparcia ze strony rozlicznych instytucji polityki społecznej ; adresatem wsparcia jest jednostka; najbardziej efektywnym konsumentem wsparcia i kreatorem wartości dodanej jest rodzina.

Główne treści analizy EX ANTE c.d. Brak sformalizowanej współpracy instytucji władzy lokalnej, instytucji rynku pracy i opieki społecznej, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców i przedstawicieli kręgów stanowiących bezpośrednie otoczenie rodzin bezrobotnych ( brak sformalizowanej współpracy nie pozwala na całościowy plan działań, ich koordynowanie, monitoring i ocenę rezultatów.

Główne treści analizy EX ANTE c.d. Brak systemowego podejścia do problemu przywracania długotrwale bezrobotnych na rynek pracy. Dzisiejszy system oferuje rozliczne instrumenty wsparcia odznaczające się: totalną fragmentaryzacją niemożnością metodologicznego połączenia w strukturę pozwalającą wyznaczyć cel działań, sposób i ocenę rezultatów.

Założenia modelu Główne: Kompleksowe powiązanie form pomocy oferowanych rodzinom bezrobotnym przez instytucje powiatowe i gminne współpracujące z lokalną społecznością i organizacjami społecznymi na mocy lokalnego paktu partnerstwa.

Założenia modelu c.d. Szczegółowe: Oparcie działań na środowisku i zasobach lokalnych Integracje działań różnych instytucji, organizacji i grup społecznych Integracje instrumentów pomocy i aktywizacji rodzin Opracowanie gromadzenia informacji oraz udrożnienie przepływu informacji w poziomie i w pionie Oparcie systemu o partnerstwo lokalne zdolne nim zarządzać, monitorować i ewaluować Humanizacja podejmowanych działań Wzajemna kontraktacja zobowiązań

Elementy systemu Rada społeczna Odpowiedzialna jest za planowanie, integrację, koordynację i ocenę działań systemu w skali powiatu. Złożona jest z przedstawicieli instytucji i środowisk zaangażowanych w działania pomocowe i aktywizacyjne. Powstaje i działa na mocy lokalnego paktu partnerskiego. Ma na celu koordynacje działań skierowanych do osób długotrwale bezrobotnych, które podejmowane są na terenie powiatu.

Elementy systemu c.d. Animator Pracy Osoba bezpośrednio pracująca z Rodzinami Bezrobotnymi, której zadaniem jest wsparcie rodziny w osiąganiu samodzielności społecznej i zawodowej.

Elementy systemu c.d. Kluby Wsparcia Koleżeńskiego Lokalne kluby tworzone są przez Kolegów- Doradców - wolontariuszy wywodzących się z lokalnej społeczności, znających i rozumiejących problemy bezrobocia, zaangażowanych w udzielaniu bezinteresownego wsparcia i pomocy bezrobotnym i ich rodzinom w przejściu przez proces zmiany.

Elementy systemu c.d. Operator Informacji Zadaniem Operatora Informacji będzie zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie informacji dostosowanej do potrzeb Animatorów Pracy i Kolegów-Doradców

Elementy systemu c.d. Kontrakt rodzinny To podstawowy instrument działania Animatora Pracy. Zawiera ona z rodziną umowę, obejmującą stworzony wspólnie plan pracy oraz wzajemne zobowiązania. Ważną częścią planu pracy są zobowiązania rodziny do podjęcia różnego rodzaju działań, np. sprzątania obejścia, wspólnego odrabiania lekcji, wizyt w Klubie Wsparcia Koleżeńskiego.

Elementy systemu c.d. Rodzina bezrobotna Jest to podstawowy beneficjent systemu, który wyraża chęć współdziałania na rzecz poprawy swojej sytuacji. Często jest to nawet kilka rodzin żyjących w jednym wspólnym gospodarstwie domowym.

Rezultaty projektu Pilotażowe wdrożenie systemu uznane przez niezależnych ekspertów za jeden z najlepszych modeli skierowanych do bezrobotnych na obszarach wiejskich Propozycja wykorzystania jego doświadczeń w polityce społecznej na szczeblu: państwa regionu powiatu gminy

Rezultaty projektu Upodmiotowienie procesu wsparcia rodzin bezrobotnych , Skrócenie dystansu pomiędzy instytucją a potrzebującą rodziną Usprawnienie lokalnego przepływu informacji, Integracja i aktywizacja społeczna całej rodziny, Materializacja idei partnerstwa lokalnego, Promowanie modelu społeczeństwa obywatelskiego.

Rezultaty projektu M - mężczyźni K - kobiety O - ogółem

Rezultaty projektu Podręcznik systemowy Podręcznik wdrożeniowy Podręcznik Animatora Pracy, Podręcznik trenera Animatorów Pracy, Podręcznik prowadzenia Klubów Wsparcia Koleżeńskiego Podręcznik trenera Kolegów Wsparcia Przewodnik przedsiębiorcy Przewodnik superwizji Podręcznik Operatora Informacji

Warunki zastosowania metodologii użytej w projekcie Poprawne i dogłębne zdiagnozowanie problemu (skala, rodzaje, czas, obszar aktywności) Oszacowanie zasobów do dyspozycji zespołu realizującego model (materialnych, instytucjonalnych, społecznych) Opracowanie strategii rozwoju jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w obszar projektu (kompatybilnych w aspekcie problemu) Opracowanie gminnych i powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych

Warunki zastosowania metodologii użytej w projekcie c.d. Powołanie partnerstwa dla realizacji projektu, odznaczającego się autentyczną współpracą instytucji, organizacji, pracodawców i innych podmiotów zainteresowanych realizacją projektu Zaangażowanie przeszkolonych osób pełniących głównie rolę Animatora Pracy i Operatora Informacji

Sfery działań i zmian legislacyjnych w obszarze pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej w kontekście doświadczeń wynikających z projektu Budowa mechanizmu koordynacji świadczeń i działań instytucji z zakresu pomocy społecznej realizowanych o obszarze działania. (Gminne ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Powiatowe Urzędu Pracy, Tematycznie Powiązane Organizacje Pozarządowe)

Sfery działań i zmian legislacyjnych w obszarze pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej w kontekście doświadczeń wynikających z projektu c.d. Ustawowe regulacje dotyczące gminnych i powiatowych strategii rozwoju oraz gminnych i powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych brak obligatoryjnego charakteru w zakresie wykonawstwa strategii rozwoju, brak sankcji za niedotrzymanie ustawowego obowiązku w zakresie sporządzania gminnej i powiatowej strategii rozwiązywania problemów.

Efekty istniejących rozwiązań legislacyjnych Myślenie i działanie „urzędnicze” nie wykracza poza normy prawne Brak wizji rozwoju jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwiązywania problemów społecznych Dokumenty dotyczące rozwoju odznaczają się bardzo niską jakością Dokumenty dotyczące rozwiązywania problemów społecznych opierają się częstokroć na funkcjonowaniu jednej instytucji (OPS, PCPR) i są mało bądź wcale nieprzydatne dla kierowania lokalnej polityki społecznej

Sfery działań i zmian legislacyjnych w obszarze pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej w kontekście doświadczeń wynikających z projektu Niwelacja i usuwanie barier na drodze rozwoju tzw. III sektora (organizacji pozarządowych); Słaba kondycja finansowa, Szczupły potencjał kadrowy, Stosunkowo niski profesjonalizm działania Brak zakorzenienia w społecznym krajobrazie a zwłaszcza analizowanej tematyce

Sfery działań i zmian legislacyjnych w obszarze pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej w kontekście doświadczeń wynikających z projektu Stworzenie dla NGO faktycznych możliwości wykonywania usług w ramach kontraktów wieloletnich Większe umocnienie III sektora w ustawodawstwie regulującym funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego Ułatwienie nabywania nieruchomości i majątku przez organizacje pozarządowe w tym poprzez stosowne mechanizmy fiskalne Ułatwienie dla inicjatyw wolontariatu z wprowadzeniem go do programu funkcjonowania szkół gimnazjalnych i pozagimnazjalnych

Sfery działań i zmian legislacyjnych w obszarze pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej w kontekście doświadczeń wynikających z projektu Wprowadzenie funkcjonalnych mechanizmów dla analizowanej problematyki mechanizmów: jednostkach pomocniczych gminy (sołectwa, rady osiedla) systemie edukacji spółdzielniach socjalnych Stworzenie ram prawnych opartych na materialnym wsparciu dla tworzenia inkubatorów aktywności społecznej

Dziękuję za uwagę dr Zbigniew Zychowicz