Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi Elementy nowego systemu gospodarki odpadami Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi Właściciele nieruchomości będą wnosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za opłatę gmina przejmie obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych. Gmina w drodze uchwały zdecyduje czy przejmuje obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (sklepy, zakłady pracy, placówki oświatowe, obiekty użyteczności publicznej, punkty usługowe).
Gmina musi selektywnie zbierać co najmniej następujące frakcje: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne ulegające biodegradacji. Gmina musi wyznaczyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych i wskazać miejsca gdzie mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn: liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość , albo ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty ustalonej przez radę gminy. Stawka opłaty za odpady selektywnie zebrane będzie musiała być niższa, niż za odpady zmieszane.
Z pobranych opłat gmina pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmą koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych obsługi administracyjnej tego systemu. Rada gminy w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy może uchwalić jedną stawkę od gospodarstwa. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne opłata będzie iloczynem liczby pojemników oraz stawki opłaty za dany pojemnik.
Podstawą naliczenia opłaty będzie deklaracja, którą złoży właściciel nieruchomości. Wzór i termin złożenia pierwszej deklaracji zostanie określony w drodze uchwały rady gminy; •Właściciel nieruchomości obowiązany będzie złożyć do burmistrza w/w deklarację w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą do ustalenia wysokości opłaty właściciel zobowiązany jest do złożenia nowej deklaracji w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. •W razie niezłożenia deklaracji burmistrz określi w drodze decyzji wysokość opłaty, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Podmiot odbierający odpady komunalne zostanie wyłoniony w drodze przetargu na zasadach określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Spółki z udziałem gminy będą mogły odbierać odpady komunalne, jeżeli zostaną wyłonione w drodze przetargu. Gmina będzie mogła ogłosić przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Gmina powyżej 10 000 mieszkańców będzie mogła podzielić teren gminy na sektory i ogłosić osobny przetarg dla każdego z sektorów.
Rejestr działalności regulowanej działa od dnia 01.01.2012r. Przedsiębiorca startujący w przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie zobowiązany uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej, na terenie gminy, w której zamierza odbierać odpady komunalne. Wpis do rejestru zastępuje dotychczasową decyzję na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wydawaną przez burmistrza.
Uchwały do podjęcia przez radę gminy: Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały obowiązkowe 1 Art. 4 Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 6 miesięcy od dnia uchwalenia wojewódzkiego planu gospodarki odpadami 2 Art. 6k Uchwała w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty* Do końca 2012 r. 3 Art. 6l Uchwała dot. terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi* 4 Art. 6n ust. 1 Uchwała dot. wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji (terminu złożenia pierwszej deklaracji – zgodnie z art. 12 ustawy zmieniającej* – rada gminy może w tej uchwale określić wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji (art. 6n ust. 2). 5 Art. 6r ust. 3 uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, w szczególności ilość odpadów komunalnych , częstotliwość i sposób świadczenia usług*
Uchwały do podjęcia przez radę gminy: Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały obowiązkowe 6 Art. 6 ust. 2 Uchwała w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych (górne stawki opłat rada gminy określa, w przypadku, gdzie nie została podjęta uchwała na podstawie art. 6c ust. 1 i uchwała na podstawie art. 6a ust. 1 w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych) – rada gminy może stosować zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Brak 7 Art. 7 ust. 3a Uchwała dot. wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Uchwały nieobowiązkowe Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały nieobowiązkowe 8 Art.6a ust. 1 Uchwała w sprawie przejęcia od właścicieli nieruchomości wszystkich, albo wskazanych obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych oraz art. 5 ust. 1 pkt 4 (uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości Brak 9 Art. 6c ust. 2 Uchwała w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne 10 Art. 6d ust. 2 Uchwała w sprawie podziału gminy na sektory 11 Art. 6r ust. 4 Uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi 12 Art. 6 ust. 1a Uchwała w sprawie innego sposobu udokumentowania wykonania obowiązków pozbywania się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz odbierania odpadów komunalnych (inny sposób udokumentowania obowiązków rada gminy określa, w przypadku, gdzie nie została podjęta uchwała na podstawie art. 6c ust. 1 i uchwała na podstawie art. 6a ust. 1 w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych) *Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w wyznaczonym czasie wojewoda wydaje zarządzenie zastępcze
Kampania edukacyjna (ulotki, informatory, informacja na stronie internetowej, w prasie, telewizji lokalnej, spotkania z mieszkańcami, wspólnotami mieszkaniowymi, spółdzielniami mieszkaniowymi itp. ) Terminarz: Ustawa zmieniająca system gospodarki odpadami komunalnymi weszła w życie z dniem 01.01.2012r. Uchwały, rada gminy musi podjąć w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy (czyli do 31.12.2012r.) Uchwały muszą wejść w życie nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli do 01.07.2013r.) Przeprowadzenie przetargu, tak aby wykonawca mógł świadczyć usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od dnia 01.07.2013 r. Od dnia 01.07.2013r. gmina musi zacząć odbierać od mieszkańców odpady.
Na jakim etapie jesteśmy: zarządzeniem Burmistrza Miasta Czarnków Nr 123/2012 z dnia 14.03.2012r. powołany został Zespół ds. wdrożenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę. Zespół tworzą pracownicy urzędu z wybranych referatów, z dniem 06.08.2012r. utworzono Zespół ds. Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami, w którym pracują dwie osoby zatrudnione dotychczas w urzędzie na stanowisku ds. ochrony środowiska i na stanowisku koordynatora Zespołu ds. Gospodarki Gminnym Zasobem Lokalowym, z dniem 01.01.2012r. utworzyliśmy Rejestr działalności regulowanej, oszacowujemy całkowitą ilość odpadów powstających na terenie gminy w celu wyliczenia kosztów funkcjonowania systemu, opracowujemy projekty uchwał, tworzymy bazę danych właścicieli nieruchomości, przygotowujemy materiały edukacyjne informujące mieszkańców o nowych zasadach gospodarki odpadami.