Uczeń i nauczyciel wobec zmian

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Egzamin * kwiecień * 2014r. 1 GSU wrzesień 2013/14.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
23, 24, 25 kwietnia 2013 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z HISTORII OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 opracowanie: Danuta Haller.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Nowe zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego W roku szkolnym 2011/2012 egzamin gimnazjalny będzie przeprowadzany na nowych zasadach. Oto one:
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Uczeń i nauczyciel wobec zmian Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego część humanistyczna

Plan prezentacji Nowa struktura egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej. Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych. Przykłady zadań egzaminacyjnych z zakresu języka polskiego. Przykłady zadań egzaminacyjnych z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Kilka praktycznych wskazówek przed egzaminem.

Edukacja gimnazjalna jako część procesu kształcenia między szkołą podstawową a uczeniem się w szkole ponadgimnazjalnej

Świadomość gimnazjalisty Zadanie 29. Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją? Uwzględnij cechy gimnazjalistów oraz możliwości i konsekwencje wyboru. Musimy pamiętać, że nasza przyszłość zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Nie jest możliwe, aby czegoś nie było. Trzeba tylko się dobrze zastanowić i odpowiednio szukać. (…) świadomość konsekwencji swojego wyboru jest znakomitym sprawdzianem odpowiedzialności (…). (…) skorzystajmy z tego, że mamy wpływ na własne życie (…).

Nowa struktura egzaminu gimnazjalnego część humanistyczna

Zakres tematyczny i forma zadań zestawu egzaminacyjnego Język polski – zadania zamknięte lub zadania otwarte – w tym dłuższa wypowiedź pisemna. Historia i wiedza o społeczeństwie – wyłącznie zadania zamknięte.

Czas trwania egzaminu 150 minut 60 minut – możliwe przedłużenie

Komunikowanie wyników egzaminu Prace egzaminacyjne zostaną sprawdzone według jednolitych kryteriów. Wyniki zostaną ustalone w zakresie języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Zdający otrzyma zaświadczenie, które będzie zawierało informację o szczegółowych wynikach egzaminu. Zostaną podane dwie liczby: wynik procentowy i wynik centylowy.

Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu zewnętrznego

Znaczenie informacji

Podstawa programowa jako punkt odniesienia dla egzaminu gimnazjalnego Podstawa programowa kształcenia ogólnego napisana jest w języku wymagań. Oznacza to, że za swój główny cel stawia jednoznaczne wskazanie umiejętności, które uczeń ma posiąść i treści nauczania, jakie powinien opanować na zakończenie danego etapu kształcenia. Podstawa programowa z komentarzami, Tom 2.Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum.

Co sprawdza egzamin gimnazjalny? Opanowanie wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych zawartych w podstawie programowej dla III etapu edukacyjnego z zakresu języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Odnosi się także, w myśl zasady kumulatywności, do wymagań przypisanych do wcześniejszych etapów edukacyjnych (I i II).

Podstawa programowa przedmiotu język polski III etap edukacyjny – wymagania ogólne Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – np. docieranie do informacji; rozumienie komunikatów; krytyczna ocena. Analiza i interpretacja tekstów kultury – np. poznawanie nowych gatunków; wartościowanie. Tworzenie wypowiedzi – np. wyraźniejsza świadomość funkcji środków językowych; tworzenie trudniejszych form wypowiedzi.

Podstawa programowa przedmiotu historia III etap edukacyjny – wymagania ogólne Chronologia historyczna – np. sytuowanie wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych w czasie; porządkowanie; ustalanie związków. Analiza i interpretacja historyczna – np. wyjaśnianie związków przyczynowo- skutkowych; formułowanie wniosków. Tworzenie narracji historycznej – np. integrowanie informacji pozyskanych z różnych źródeł.

Podstawa programowa przedmiotu wiedza o społeczeństwie III etap edukacyjny – wymagania ogólne Wykorzystanie i tworzenie informacji. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Znajomość zasad i procedur demokracji. Znajomość podstaw ustroju Rzeczpospolitej Polskiej. Znajomość zasad gospodarki rynkowej.

Informator to kolejne ważne źródło informacji Zawiera: podstawy prawne, zwięzły opis egzaminu, przykładowe zadania egzaminacyjne z obudową. Tylko realizacja wszystkich wymagań edukacyjnych zawartych w podstawie programowej jest gwarantem sukcesu na egzaminie gimnazjalnym.

Inne źródła informacji

Przykłady zadań egzaminacyjnych z zakresu języka polskiego

Wyimki z informatora przedmiot – język polski Zadania mogą odnosić się do tekstów literackich, popularnonaukowych lub publicystycznych. Sprawdzane będzie rozumienie zamieszczonego tekstu. Sprawdzana będzie znajomość utworów literackich lub dorobku autorów, których zgodnie z podstawą programową nie wolno pominąć w procesie kształcenia. Dłuższa wypowiedź pisemna w formie rozprawki, opowiadania, charakterystyki, opisu lub sprawozdania. Formy użytkowe, takie jak: podanie, życiorys, list motywacyjny, dedykacja, list oficjalny, ogłoszenie, zaproszenie.

Różnorodność tekstów

Fragmenty tekstów

Zadania egzaminacyjne z języka polskiego

Analiza podanego fragmentu i odwołanie się do znajomości całego utworu

Przykładowa rozprawka

Poziomy wykonania zadania Aspekty oceny: treść, segmentacja tekstu, styl, język, ortografia, interpunkcja. Treść Poziom 4: rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, wszystkie argumenty trafne Poziom 3: rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), ale argumentacja nie wyczerpuje wymagań tematu, lub argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, ale niektóre argumenty są nietrafne Poziom 2: rozumowanie niepełne (nie jest jasne, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje), większość argumentów trafnych Poziom 1: próba rozumowania (nie da się stwierdzić, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje) Poziom 0: brak argumentacji lub praca nie na temat * Gdy zdający nie formułuje explicite tezy lub wniosku, egzaminator ustala je na podstawie argumentów.

Segmentacja tekstu Styl Język Ortografia Interpunkcja Poziom 1: segmentacja konsekwentna Poziom 0: segmentacja przypadkowa, brak segmentacji Styl Poziom 1: styl konsekwentny i dostosowany do przyjętej formy wypowiedzi Poziom 0: styl niekonsekwentny lub niedostosowany do przyjętej formy wypowiedzi Język Poziom 2: najwyżej 3 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne Poziom 1: 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne Poziom 0: ponad 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne Ortografia Poziom 1: najwyżej 2 błędy Poziom 0: ponad 2 błędy Interpunkcja Poziom 1: najwyżej 3 błędy Poziom 0: ponad 3 błędy

Przykłady zadań egzaminacyjnych z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie

Wyimki z informatora przedmioty – historia i wiedza o społeczeństwie Zadania egzaminacyjne: mają formę zamkniętą, są zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, charakteryzują się różnym poziomem trudności, odwołują się do różnych epok i różnorodnej tematyki, odnoszą się do zróżnicowanych materiałów źródłowych.

Źródła do zadań egzaminacyjnych

Źródła do zadań egzaminacyjnych

Przykładowe formy zadań z historii

Przykładowe formy zadań z wiedzy o społeczeństwie

Kilka praktycznych wskazówek przed egzaminem

Odwoływanie się do wiadomości i umiejętności umiejętność właściwego selekcjonowania informacji, umiejętność porządkowania wiadomości adekwatnie do wskazanego problemu, umiejętność rozpoznawania, formułowania problemu do rozwiązania, umiejętność wnioskowania na podstawie wybranych wiadomości, umiejętność wykorzystania wybranych wiadomości w określonej funkcji (np. argumentacyjnej), umiejętność opanowania i utrwalenia wiadomości.

Praca z tekstem – zrozumienie uważna (a nie pobieżna) lektura tekstu werbalnego i niewerbalnego, umiejętność wykorzystania tekstu lub jego fragmentu dla realizacji zadania, analiza tekstu lub treści zadania w celu realizacji warunków zawartych w temacie zadania, lektura tekstu na poziomach dosłownym i przenośnym.

Tworzenie tekstu – komunikatywność przekazu umiejętność dostosowania wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, dobór środków językowych adekwatny do intencji autora wypowiedzi, ćwiczenia dotyczące poprawności językowej i precyzji wypowiedzi, utrwalanie ortograficznych i interpunkcyjnych zasad pisowni, ćwiczenia graficzne dotyczące rozplanowania wypowiedzi.

Rozwijanie krytycznego myślenia Umiejętność krytycznego myślenia w sytuacji egzaminacyjnej zapewni: samodzielne opanowanie nieznanego wcześniej kontekstu (lub modelu), zaprojektowanie strategii postępowania – odpowiedniego ciągu działań, poprowadzenie rozumowania polegającego na analizie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.

Dziękuję za uwagę. Maria Michlowicz maria.michlowicz@oke.krakow.pl