CLIL LONDYN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Język angielski na lekcjach historii
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Co to jest TIK?.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MALTA 2013 Kurs metodyczny Methodology Revisited, Revitalised and Re-energised. Practical Ideas and Materials in Language Teaching.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
PROGRAM COMENIUS.
compulsory full-time education
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Projekt unijny realizowany w ramach programu Erasmus+ STRATEGIC PARTNERSHIPS (KEY ACTION 2) – NR PROJEKTU 2015 – 1 – IT02 – KA201 –
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Mobilność kadry nauczycielskiej
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Program Erasmus + mobilność kadry edukacji szkolnej
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Projekt Kim będziesz?.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

CLIL LONDYN

LONDYN 2016 Nauczyciele Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Łukcie uczestniczyli w zajęciach w ramach projektu unijnego „Rozwój kadry Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Łukcie na miarę współczesnej Europy„ realizowanym w ramach programu Erasmus + , Akcja 1 Mobilność Edukacyjna. Jednym z elementów projektu był udział nauczycieli języka angielskiego Marty Wasiuk i Sławomira Świerczyńskiego w szkoleniu Content and Language Integrated Learning – CLIL . Your footer comes here

Szkolenie odbyło się w ADC College w Londynie w dniach 7-18 marca 2016 roku. Celem szkolenia było poznanie nowoczesnej metody nauczania przedmiotów szkolnych za pomocą języka obcego (głównie angielskiego). Metoda ta jest powszechnie stosowana w szkołach dwujęzycznych na terenie całego świata . Szkolenie trwało 10 dni i obejmowało metodologię i praktyczne stosowanie metody CLIL oraz zajęcia rozwijające kompetencje językowe uczestników. Zajęcia prowadzone były przez brytyjskich wykładowców. Your footer comes here

Grupa szkoleniowa składała się z 12 nauczycieli z Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Słowacji i Polski. Dzięki temu czerpaliśmy wiedzę i doświadczenia nie tylko od wykładowców, ale również od nauczycieli z innych krajów. Zawarte kontakty będą zapewne przynosić kolejne korzyści, dzięki dalszej współpracy. Your footer comes here

Uczestniczy szkolenia stanowili zgrany zespół Your footer comes here

W grupach lub całym zespołem Praca przebiegała intensywnie W grupach lub całym zespołem Your footer comes here

Musieliśmy też poprowadzić samodzielne zajęcia dla grupy Your footer comes here

Od rana do wieczora W wolnym czasie zwiedzanie Londynu Your footer comes here

Na koniec dyplomy i pożegnalny poczęstunek Your footer comes here

Metoda nauczania - CLIL Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących i / lub zawodowych – to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych. Należy podkreślić, że Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodnośći językowej. Your footer comes here

Metoda ta została opracowana w 1994 roku przez Davida Marsha Metoda ta została opracowana w 1994 roku przez Davida Marsha. Głównym jej założeniem jest przekazywanie treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. W skrócie jest to jednoczesne nauczanie, np. języka angielskiego i jakiegoś innego przedmiotu. Mogą to być zarówno przedmioty ścisłe jak i humanistyczne. Nie są to zajęcia mające na celu powtórzenie materiału lecz wprowadzenie nowych zagadnień, np. poprzez wykonywanie prostych eksperymentów przez nauczyciela i uczniów. Często nie jest to cała lekcja, lecz jedynie jej część, blok zajęć w języku angielskim. Your footer comes here

Elementy lekcji CLIL często określa się jako cztery C: Content/Treść – gwarantuje postęp w obszarze wiedzy, umiejętności, rozumienia, Communication/Komunikacja – zapewnia użycie języka obcego podczas nauki przedmiotu Cognition/Poznawanie – nacisk na rozwijanie umiejętności myślenia i uczenia się, Culture/Kultura – rozwijanie innych kompetencji, m.in. międzykulturowych, estetycznych. Your footer comes here

CLIL -> Nauczanie Nauczanie systemem CLIL opiera się na przekazywaniu treści z zakresu np. biologii, historii, fizyki czy matematyki za pomocą języka obcego. Celem takiego nauczania jest opanowanie przez uczniów zakresu materiału zarówno z  danego przedmiotu jak i z języka obcego w stopniu zbliżonym do języka ojczystego. Duży nacisk w nauczaniu dwujęzycznym kładzie się na takie opanowanie języka obcego, aby w przyszłości uczeń mógł porozumiewać się nim nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim, żeby mógł się w nim uczyć, studiować, a później wykorzystywać go swobodnie w pracy zawodowej. Your footer comes here

Czym różni się nauczanie dwujęzyczne od tradycyjnych lekcji języka obcego? Dzięki lekcjom dwujęzycznym uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danego przedmiotu, ale również posługując się językiem obcym na lekcji, kształcą umiejętności językowe. Rodzice i uczniowie często narzekają, że kiedy wybierają się na wspólne wakacje, to mają wrażenie, że dzieci nie rozumieją obcokarajowców, mają obawy przed mówieniem, bo nie wiedzą np. jakiego czasu użyć, albo jak wymówić dane słowo. Jest to związane ze zbyt małą praktyką w stosowaniu języka obcego w codziennych sytuacjach. Nauczanie dwujęzyczne nie kończy się wraz z dzwonkiem, ponieważ język obcy jest używany zarówno na tradycyjnej lekcji języka angielskiego, jak i w trakcie lekcji historii czy fizyki. Uczniowie muszą więc posługiwać się językiem obcym przez większość czasu w szkole, co sprawia, że są motywowani do ciągłego wypowiadania się w języku obcym, a to oznacza, że zyskują więcej pewności siebie i nabierają płynności w jego stosowaniu. Your footer comes here

Podczas lekcji CLIL uczniowie muszą opanować nie tylko teorię, ale i przekazywać ją w języku obcym. Czy taki sposób nauczania przedmiotu nie jest zbyt dużym obciążeniem dla samych uczniów? Początkowo wydaje się, że tak, ale język obcy jest na takiej lekcji uproszczony. Nie wymagamy od ucznia aby dokładnie wyjaśnił budowę serca czy bezbłędnie opowiadał o rozbiorach Polski. Błędy są dopuszczalne, priorytetem jest treść, a nie sam język. Język w metodzie CLIL jest głównie narzędziem za pomocą którego przekazujemy treści przedmiotowe, a wszelkie błędy czy problemy językowe, które pojawiają na lekcji mogą być od razu rozwiązane na lekcji języka obcego. Dlatego bardzo ważne jest aby nauczyciel języka obcego i przedmiotu ściśle ze sobą współpracowali i wspierali się nawzajem. Your footer comes here

Rola nauczyciela w nauczaniu dwujęzycznym Problemem w nauczaniu CLIL może być to, że nauczyciel musi znać język obcy i posiadać wiedzę z danego przedmiotu. Dodatkowo musi przygotować materiały lub też prezentacje, eksperymenty. Ważne jest aby nauczyciel wykazał się kreatywnością, a jako pomoc może wykorzystać publikacje różnych wydawnictw oraz internet. Your footer comes here

Główne zadania nauczyciela: zaprezentowanie listy nowych słów i wyrażeń, np. na tablicy, za pomocą chmury wyrazowej taxedo, Your footer comes here

www.tagxedo.com Your footer comes here

za pomocą programu do tworzenia własnej mapy myśli - popplet Your footer comes here

www.popplet.com Your footer comes here

za pomocą narzędzia do tworzenia własnych prezentacji - prezi www.prezi.com Your footer comes here

zastosowanie metod, które dadzą uczniom szansę na wypowiadanie się, np zastosowanie metod, które dadzą uczniom szansę na wypowiadanie się, np. dyskusja, odgrywanie ról udzielenie uczniowi informacji zwrotnej: co zostało zrobione dobrze, na czym trzeba jeszcze popracować Your footer comes here

Korzyści płynące z nauczania Metodą CLIL budowanie wiedzy na temat innych kultur, ułatwianie zrozumienia ich, rozwijanie zdolności komunikacyjnych, podnoszenie kompetencji językowych, rozwijanie zdolności komunikacji ustnej, częstsze używanie języka obcego, uzupełnianie wiedzy z innych przedmiotów, różnicowanie metod i form pracy podczas lekcji, stymulowanie motywacji uczniów oraz zachęcanie ich do uczenia się zarówno języka obcego, jak i elementów nauczanego tematu. Your footer comes here

Należy jednak pamiętać, że na początku zajęcia powinny być w większym stopniu wyzwaniem poznawczym, a w mniejszym językowym (trudność używanego języka powinna stopniowo wzrastać). Źródła: https://erasmussilesia.wordpress.com/about_the_project/clil-method/ http://www.clil.net.pl/kursy_jezykowe/polski_dla_obcokrajowcow/metoda https://agatarybus.pl/2012/06/02/czym-jest-clil/ http://www.edukator.koweziu.edu.pl/zintegrowane-nauczanie-jzyka-obcego-na-przykadzie-etwinning-i-clil-praktyczne-wykorzystanie-technik-i-narzdzi-ict-w-nauce-jzyka-obcego/ Your footer comes here