CLIL LONDYN
LONDYN 2016 Nauczyciele Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Łukcie uczestniczyli w zajęciach w ramach projektu unijnego „Rozwój kadry Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Łukcie na miarę współczesnej Europy„ realizowanym w ramach programu Erasmus + , Akcja 1 Mobilność Edukacyjna. Jednym z elementów projektu był udział nauczycieli języka angielskiego Marty Wasiuk i Sławomira Świerczyńskiego w szkoleniu Content and Language Integrated Learning – CLIL . Your footer comes here
Szkolenie odbyło się w ADC College w Londynie w dniach 7-18 marca 2016 roku. Celem szkolenia było poznanie nowoczesnej metody nauczania przedmiotów szkolnych za pomocą języka obcego (głównie angielskiego). Metoda ta jest powszechnie stosowana w szkołach dwujęzycznych na terenie całego świata . Szkolenie trwało 10 dni i obejmowało metodologię i praktyczne stosowanie metody CLIL oraz zajęcia rozwijające kompetencje językowe uczestników. Zajęcia prowadzone były przez brytyjskich wykładowców. Your footer comes here
Grupa szkoleniowa składała się z 12 nauczycieli z Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Słowacji i Polski. Dzięki temu czerpaliśmy wiedzę i doświadczenia nie tylko od wykładowców, ale również od nauczycieli z innych krajów. Zawarte kontakty będą zapewne przynosić kolejne korzyści, dzięki dalszej współpracy. Your footer comes here
Uczestniczy szkolenia stanowili zgrany zespół Your footer comes here
W grupach lub całym zespołem Praca przebiegała intensywnie W grupach lub całym zespołem Your footer comes here
Musieliśmy też poprowadzić samodzielne zajęcia dla grupy Your footer comes here
Od rana do wieczora W wolnym czasie zwiedzanie Londynu Your footer comes here
Na koniec dyplomy i pożegnalny poczęstunek Your footer comes here
Metoda nauczania - CLIL Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących i / lub zawodowych – to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych. Należy podkreślić, że Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodnośći językowej. Your footer comes here
Metoda ta została opracowana w 1994 roku przez Davida Marsha Metoda ta została opracowana w 1994 roku przez Davida Marsha. Głównym jej założeniem jest przekazywanie treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. W skrócie jest to jednoczesne nauczanie, np. języka angielskiego i jakiegoś innego przedmiotu. Mogą to być zarówno przedmioty ścisłe jak i humanistyczne. Nie są to zajęcia mające na celu powtórzenie materiału lecz wprowadzenie nowych zagadnień, np. poprzez wykonywanie prostych eksperymentów przez nauczyciela i uczniów. Często nie jest to cała lekcja, lecz jedynie jej część, blok zajęć w języku angielskim. Your footer comes here
Elementy lekcji CLIL często określa się jako cztery C: Content/Treść – gwarantuje postęp w obszarze wiedzy, umiejętności, rozumienia, Communication/Komunikacja – zapewnia użycie języka obcego podczas nauki przedmiotu Cognition/Poznawanie – nacisk na rozwijanie umiejętności myślenia i uczenia się, Culture/Kultura – rozwijanie innych kompetencji, m.in. międzykulturowych, estetycznych. Your footer comes here
CLIL -> Nauczanie Nauczanie systemem CLIL opiera się na przekazywaniu treści z zakresu np. biologii, historii, fizyki czy matematyki za pomocą języka obcego. Celem takiego nauczania jest opanowanie przez uczniów zakresu materiału zarówno z danego przedmiotu jak i z języka obcego w stopniu zbliżonym do języka ojczystego. Duży nacisk w nauczaniu dwujęzycznym kładzie się na takie opanowanie języka obcego, aby w przyszłości uczeń mógł porozumiewać się nim nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim, żeby mógł się w nim uczyć, studiować, a później wykorzystywać go swobodnie w pracy zawodowej. Your footer comes here
Czym różni się nauczanie dwujęzyczne od tradycyjnych lekcji języka obcego? Dzięki lekcjom dwujęzycznym uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danego przedmiotu, ale również posługując się językiem obcym na lekcji, kształcą umiejętności językowe. Rodzice i uczniowie często narzekają, że kiedy wybierają się na wspólne wakacje, to mają wrażenie, że dzieci nie rozumieją obcokarajowców, mają obawy przed mówieniem, bo nie wiedzą np. jakiego czasu użyć, albo jak wymówić dane słowo. Jest to związane ze zbyt małą praktyką w stosowaniu języka obcego w codziennych sytuacjach. Nauczanie dwujęzyczne nie kończy się wraz z dzwonkiem, ponieważ język obcy jest używany zarówno na tradycyjnej lekcji języka angielskiego, jak i w trakcie lekcji historii czy fizyki. Uczniowie muszą więc posługiwać się językiem obcym przez większość czasu w szkole, co sprawia, że są motywowani do ciągłego wypowiadania się w języku obcym, a to oznacza, że zyskują więcej pewności siebie i nabierają płynności w jego stosowaniu. Your footer comes here
Podczas lekcji CLIL uczniowie muszą opanować nie tylko teorię, ale i przekazywać ją w języku obcym. Czy taki sposób nauczania przedmiotu nie jest zbyt dużym obciążeniem dla samych uczniów? Początkowo wydaje się, że tak, ale język obcy jest na takiej lekcji uproszczony. Nie wymagamy od ucznia aby dokładnie wyjaśnił budowę serca czy bezbłędnie opowiadał o rozbiorach Polski. Błędy są dopuszczalne, priorytetem jest treść, a nie sam język. Język w metodzie CLIL jest głównie narzędziem za pomocą którego przekazujemy treści przedmiotowe, a wszelkie błędy czy problemy językowe, które pojawiają na lekcji mogą być od razu rozwiązane na lekcji języka obcego. Dlatego bardzo ważne jest aby nauczyciel języka obcego i przedmiotu ściśle ze sobą współpracowali i wspierali się nawzajem. Your footer comes here
Rola nauczyciela w nauczaniu dwujęzycznym Problemem w nauczaniu CLIL może być to, że nauczyciel musi znać język obcy i posiadać wiedzę z danego przedmiotu. Dodatkowo musi przygotować materiały lub też prezentacje, eksperymenty. Ważne jest aby nauczyciel wykazał się kreatywnością, a jako pomoc może wykorzystać publikacje różnych wydawnictw oraz internet. Your footer comes here
Główne zadania nauczyciela: zaprezentowanie listy nowych słów i wyrażeń, np. na tablicy, za pomocą chmury wyrazowej taxedo, Your footer comes here
www.tagxedo.com Your footer comes here
za pomocą programu do tworzenia własnej mapy myśli - popplet Your footer comes here
www.popplet.com Your footer comes here
za pomocą narzędzia do tworzenia własnych prezentacji - prezi www.prezi.com Your footer comes here
zastosowanie metod, które dadzą uczniom szansę na wypowiadanie się, np zastosowanie metod, które dadzą uczniom szansę na wypowiadanie się, np. dyskusja, odgrywanie ról udzielenie uczniowi informacji zwrotnej: co zostało zrobione dobrze, na czym trzeba jeszcze popracować Your footer comes here
Korzyści płynące z nauczania Metodą CLIL budowanie wiedzy na temat innych kultur, ułatwianie zrozumienia ich, rozwijanie zdolności komunikacyjnych, podnoszenie kompetencji językowych, rozwijanie zdolności komunikacji ustnej, częstsze używanie języka obcego, uzupełnianie wiedzy z innych przedmiotów, różnicowanie metod i form pracy podczas lekcji, stymulowanie motywacji uczniów oraz zachęcanie ich do uczenia się zarówno języka obcego, jak i elementów nauczanego tematu. Your footer comes here
Należy jednak pamiętać, że na początku zajęcia powinny być w większym stopniu wyzwaniem poznawczym, a w mniejszym językowym (trudność używanego języka powinna stopniowo wzrastać). Źródła: https://erasmussilesia.wordpress.com/about_the_project/clil-method/ http://www.clil.net.pl/kursy_jezykowe/polski_dla_obcokrajowcow/metoda https://agatarybus.pl/2012/06/02/czym-jest-clil/ http://www.edukator.koweziu.edu.pl/zintegrowane-nauczanie-jzyka-obcego-na-przykadzie-etwinning-i-clil-praktyczne-wykorzystanie-technik-i-narzdzi-ict-w-nauce-jzyka-obcego/ Your footer comes here