WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Kryteria wyboru projektów
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Warsztat konsultacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Zapis prezentacji:

WPŁYW USŁUG PUBLICZNYCH NA ROZWÓJ LOKALNY warsztaty problemowe Płock, 11-12 grudnia 2013 r. DZIEŃ DRUGI dr Paulina Legutko-Kobus dr Ewa Jastrzębska

MISJA JST JST to organizacje specyficzne, non-profit, ukierunkowane na misję, którą jest zapewnienie mieszkańcom życia godziwego (tj. wysokiej jakości) Na jakość życia społeczności lokalnej/regionalnej bezpośrednio przekłada się dostępność (przestrzenna, ekonomiczna i społeczna) oraz jakość świadczonych usług publicznych

ANALIZOWANE W PROJEKCIE USŁUGI PUBLICZNE Usługi edukacyjne żłobki placówki przedszkolne szkoły podstawowe gimnazja szkoły ponadgimnazjalne zajęcia pozaszkolne i wyrównawcze ośrodki dokształcania poradnie psychologiczno-pedagogiczne Usługi kulturalne biblioteki koła zainteresowań, pracownie i zespoły artystyczne kursy imprezy kulturalne wystawy stałe i czasowe kino i teatr opieka nad zabytkami Usługi zdrowotne podstawowa opieka zdrowotna pediatryczna opieka zdrowotna stomatologiczna opieka zdrowotna specjalistyczna opieka zdrowotna diagnostyka laboratoryjna i obrazowa programy profilaktyczne Usługi komunalne zaopatrzenie w wodę sieć kanalizacyjna mieszkalnictwo komunalne gospodarka odpadami Usługi komunikacyjne komunikacja miejska transport autobusowy i busowy kolej

USŁUG PUBLICZNYCH – OCENA MIESZKAŃCÓW DOSTĘPNOŚĆ I JAKOŚĆ USŁUG PUBLICZNYCH – OCENA MIESZKAŃCÓW Mieszkańcy powiatu płockiego często korzystają z usług edukacyjnych świadczonych w mieście Płock, a do głównych wad oferty edukacyjnej w powiecie zaliczają ograniczoną dostępność (brak oferty i zbyt dużą odległość do placówek) oraz wysokie koszty W przypadku usług kultury, o wyborze takiej usługi poza powiatem decyduje wygoda korzystania oraz brak interesujących usług w powiecie i większy wybór poza powiatem - może to świadczyć o tym, że gmin powiatu nie cechuje komplementarna, lecz konkurencyjna (podobna) oferta usług kultury w tym zakresie Usługi publiczne są generalnie wysoko ocenione przez mieszkańców w powiecie ALE grupy zagrożone marginalizacją zgłaszają wiele zastrzeżeń co do dostępności

ZADOWOLENIE Z USŁUG PUBLICZNYCH – OCENA MIESZKAŃCÓW Syntetyczny wskaźnik zadowolenia mieszkańców z usług zdrowotnych w powiecie płockim

POPRAWA DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH W przypadku usług publicznych szczególne znaczenie ma ich dostępność (nie tylko przestrzenna, lecz także ekonomiczna i społeczna) Na dostępność tę jst mogą mieć wpływ poprzez rozwój infrastruktury, zarówno technicznej (drogi i transport zbiorowy, wodociągi i kanalizacje, gospodarka odpadami, komunalne budownictwo mieszkaniowe), jak i społecznej (ochrona zdrowia, oświata i kultura) Dostępność infrastruktury, przede wszystkim społecznej, jest jednym z czynników rozwoju lokalnego, w tym czynników lokalizacji firm czy budowania kapitału społecznego

JAKO CZYNNIK I BARIERA ROZWOJU USŁUGI PUBLICZNE JAKO CZYNNIK I BARIERA ROZWOJU Usługi publiczne mogą być czynnikiem, ale i barierą procesów rozwojowych poprzez drzewo problemów budowane wczoraj wskazywaliśmy głównie bariery a dziś będziemy się zastanawiać jak je przezwyciężać… Problem kluczowy Działania Cele

0D DRZEWA PROBLEMÓW – DO DRZEWA CELÓW

JAK BUDOWAĆ DRZEWO CELÓW źródło rysunku: Planowanie strategiczne. Poradnik dla administracji, W. Dziemianowicz i inni, s. 126 publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_rozwoju/projekt_zarzadzanie_strategiczne_rozwojem/przydatne_dokumenty/strony/default.aspx

PRACA W GRUPACH: BUDUJEMY DRZEWO CELÓW DLA USŁUGI PUBLICZNEJ W OBSZARZE KULTURY Opierając się na sformułowanym w dniu wczorajszym drzewie problemów, przystępujemy do wytyczenia celów rozwojowych dla każdej kategorii usług publicznych Na wstępnym etapie prac formułujemy bardzo wiele celów i nie są one ani uporządkowane pod względem wagi dla procesów rozwojowych, ani horyzontu czasowego W kolejnej fazie pracy porządkujemy i klasyfikujemy cele, otrzymując drzewo celów Pamiętaj: unikamy formułowania celów, na które nie mamy wpływu wyszukujemy cele wzajemnie sprzeczne i konkurencyjne – musimy zdecydować które z nich realizujemy

DRZEWO CELÓW DLA USŁUG KULTURY Problemowi kluczowemu odpowiada cel główny, który ma doprowadzić do przezwyciężenia tego problemu Cel główny powinien nawiązywać do celów wskazanych w dokumentach wyższego rzędu Cele szczegółowe odpowiadają na przyczyny problemu kluczowego (pamiętaj – nie powinno ich być zbyt wiele) Działania Wizja, misja Cel główny Cele szczegółowe Cel 1 Cel 2 …..

USŁUGI KULTURY – WYZWANIA I PROBLEMY CZYNNIKI MIĘKKIE CZYNNIKI TWARDE oferta gmin powiatu w zakresie usług kultury jest bardziej konkurencyjna niż komplementarna niski poziom uczestnictwa w usługach kultury malejący wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia odsetek osób korzystających z usług kultury brak oferty kursów na terenie powiatu duży odsetek mieszkańców korzystający z usług kulturalnych w mieście Płock, zwłaszcza wyższego rzędu (przewaga komparatywna – nobilitacja i wygoda) brak zaangażowania władz i mieszkańców w rozwijaniu usług kultury i opieki nad zabytkami średnio niższa niż w województwie i kraju liczba osób korzystających z usług kultury ograniczony dostęp do usług kultury grup zagrożonych marginalizacją (zwłaszcza osób powyżej 65 roku życia i z niskim wykształceniem) słaby system informacji o usługach kultury w powiecie dysproporcje pomiędzy ilością książek i komputerów z dostępem do internetu oraz aktualizacją zasobów w bibliotekach w obrębie poszczególnych gmin oraz pomiędzy nimi luki w sieci infrastruktury domów i ośrodków kultury, klubów i świetlic brak infrastruktury wystawienniczej ograniczone środki finansowe gmin i powiatu na kulturę (zwłaszcza ochronę zabytków)

USŁUGI PUBLICZNE – WYZWANIA Należy pamiętać, iż polityka rozwoju lokalnego zawsze prowadzona jest w warunkach ograniczonych środków na jej realizację Koncepcja Public Governance oraz rozwoju zrównoważonego wyraźnie podkreśla, że planowanie polityki rozwoju w sposób otwarty i prowadzenie dialogu pozwala zwiększyć skuteczność prowadzonych działań na rzecz podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych Usługi publiczne świadczone są „dla” Brak dialogu i dogłębnego poznania potrzeb społeczności lokalnej prowadzi do kreowania polityki rozwoju ponad głowami obywateli

ZNACZENIE KONSULTACJI W POLITYCE LOKALNEJ Na terenie powiatu płockiego tylko pojedyncze gminy prowadzą konsultacje w sposób sformalizowany, część deklaruje iż nie planuje ich prowadzić Ponadto podejmowanie decyzji związanych z konsolidacją usług, zmianami lub likwidowaniem niektórych placówek bez wcześniejszych informacji, konsultacji i dialogu prowadzi do lokalnych konfliktów i niezrozumienia decyzji władz lokalnych Informacja jest istotna nie tylko do zewnętrznych beneficjentów procesów rozwoju ale także do liderów lokalnych, w tym formalnych

ZNACZENIE KONSULTACJI W POLITYCE LOKALNEJ - PRZYKŁADY Liderzy, w tym głównie formalni, w kwestiach oceny efektywności, skuteczności działań w zakresie usług publicznych często wybierali odpowiedź Trudno powiedzieć Poziom zadowolenia mieszkańców z usług edukacyjnych dla dzieci generalnie maleje wraz ze wzrostem szczebla edukacji – lokalni liderzy są przeciwnego zdania

Dziękujemy za udział w warsztatach NA TYM KOŃCZYMY… Dziękujemy za udział w warsztatach