Nauczanie wartości www.calapolskaczytadzieciom.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
„Czym skorupka za młodu...”
Niby banalne pytanie, a jednak nie jest tak łatwo na nie odpowiedzieć
Uzależnienia a rozwój dziecka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Życie nastolatka.
Etapy budowania więzi w rodzinie
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Zdrowe relacje międzyludzkie
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Nauczanie wartości SZACUNEK
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Wartości w życiu człowieka
RODZINA.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE nr 6 ZAPEWNIAMY  Opiekę.  Wychowanie.  Uczenie się.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Godność ucznia a postawa nauczyciela
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”
Kodeks etyczny nauczyciela
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

Nauczanie wartości www.calapolskaczytadzieciom.pl

Kryzys wartości - DOWODY: Upadek obyczajów Brak zaufania do współobywateli Wzrost przestępczości Upadek obyczajów

Przyczyny kryzysu wartości moralnych:   - materializm, zmiana priorytetów z być na mieć - pośpiech, stres, anonimowość, zanik więzi społecznych - relatywizacja wartości moralnych - brak dobrych wzorców i prawdziwych autorytetów - lansowanie antywzorców przez media - zmiany w stylu życia rodzin, zanik więzi rodzinnych - brak czasu dla dzieci - niezaspokajanie ich potrzeb emocjonalnych, pozostawienie ich na łasce mediów - abdykacja rodziców, nauczycieli z funkcji wychowawczych, niewłaściwe postawy wychowawcze, - normalizacja niewłaściwych zachowań. ,

WARTOŚCI MORALNE proponowane przez Fundację Szacunek Uczciwość Odpowiedzialność Odwaga Samodyscyplina Pokojowość Sprawiedliwość Szczęście, optymizm, humor Przyjaźń i miłość Solidarność Piękno Mądrość  

Założenia Programu Nauczania Wartości: Podstawą zdrowia moralnego jest zaspokojenie potrzeb emocjonalnych. 2. Najważniejszy w nauczaniu wartości jest dobry przykład dorosłych! 3. Praktykowania wartości należy uczyć w sposób świadomy i celowy, tak, jak uczy się innych umiejętności lub przedmiotów.

Zaspokojenie potrzeb emocjonalnych... Powinności rodziców wobec dziecka: 1. Opieka fizyczna 2. Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dziecka - zasilanie emocjonalne 3. Wychowanie 4. Ochrona przed toksynami współczesnej kultury

Potrzeby emocjonalne dziecka: więzi, poczucia bezpieczeństwa, miłości opartej na szacunku, przynależności, akceptacji, poszanowania godności, zachęty i wsparcia, bycia ważnym, bycia docenianym, stymulacji, ekspresji, osiągnięć itp.

Najważniejszą potrzebą emocjonalną dziecka jest bezwarunkowa, oparta na szacunku miłość. 4 sposoby przekazywania miłości 1. Pełen miłości kontakt wzrokowy 2. Pełen miłości kontakt fizyczny 3. Skupiona na dziecku, wyłączna i pozytywna uwaga 4. Pełne miłości wychowanie (przewodnictwo)

WARTOŚCI TO: cenne, pożądane; 2. standardy naszych myśli, postaw 1.  rzeczy/sprawy ważne, wartościowe, cenne, pożądane;    2. standardy naszych myśli, postaw i zachowań, które mówią o tym, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi; 3. drogowskazy życiowe, mapy, życiowy kompas; 4. kryteria naszych decyzji, wyborów i ocen.   

PODZIAŁ WARTOŚCI pozamaterialne materialne moralne pozamoralne

Czemu służą wartości moralne?   • stanowią drogowskaz w życiu i w stosunkach z ludźmi, są ważnym elementem dobrej komunikacji z innymi, • ułatwiają podejmowanie słusznych decyzji i zapewniają trwały sukces, nadają życiu sens, • powstrzymują przed złymi impulsami i decyzjami, są wewnętrznym hamulcem dla zachowań niemoralnych, • chronią przed demoralizującymi wpływami z zewnątrz, • dają poczucie bezpieczeństwa, spokoju i harmonii, wzbogacają życie osoby praktykującej wartości i jej otoczenia.

skłaniają nas do zachowań, które są dobre dla wszystkich Wartości moralne skłaniają nas do zachowań, które są dobre dla wszystkich i nikogo nie krzywdzą.

Prawo a wartości moralne:   Prawo nie jest wystarczającym gwarantem ładu i interesu społecznego oraz jakości stosunków międzyludzkich. Prawo jest instrumentem przymusu i wkracza dopiero wtedy, gdy w drastyczny sposób zostały naruszone ład lub interes społeczny, bądź czyjś uprawniony osobisty interes. Prawo nie jest w stanie zapewnić dobrych stosunków między ludźmi, bazujących na szacunku, przyzwoitości, uczciwości, życzliwości, czy solidarności.

Moralne zachowania wypływają z wewnętrznych potrzeb i pobudek, z kultury moralnej człowieka, nie z nakazów kodeksów prawnych. Wartości moralne znacznie skuteczniej niż przepisy prawa powstrzymują ludzi przed czynieniem zła. Refleksja moralna i głos sumienia to wewnętrzny sędzia i najskuteczniejszy kontroler naszych zachowań.

i wreszcie samego życia. Wartości moralne stoją na straży ładu, jakości życia – i wreszcie samego życia. Brak wartości moralnych stanowi zagrożenie dla świata.

Wizja świata bez wartości moralnych: - każdego człowieka trzeba pilnować, kontrolować, gdyż kieruje się tylko własnym interesem i krzywdzi innych; - na porządku dziennym są oszustwa, morderstwa, gwałty, rozboje, kradzieże; - terroryści zabijają ludzi, zatruwają wodociągi, żywność; - hakerzy komputerowi wprowadzają chaos, powodują wypadki w komunikacji, niszczą bazy danych w bankach, szpitalach, instytucjach państwowych itd.; - biolodzy i inżynierowie produkują broń zabijającą miliony ludzi; - nie działają służby ratunkowe, ponieważ zaczyna ich brakować i nikomu nie zależy na ratowaniu życia innych;

Wizja świata bez wartości moralnych (cd.): - służba zdrowia przestaje być służbą i nie troszczy się o pacjentów; - nikt nie dba o najsłabszych społecznie oraz starych ludzi, bo „nie mogą się już nikomu przydać”; - powszechne staje się mordowanie ludzi na „organy do przeszczepów”; - nie obowiązują żadne umowy ustne ani zobowiązania honorowe; - świat tonie w śmieciach, następują ciągłe awarie - nikt nie czuje się za nic odpowiedzialny; - nie działają przedszkola i szkoły, ośrodki pomocy, służba zdrowia, straż pożarna itp.; - pieniądze publiczne wydawane są na ściganie coraz liczniejszych przestępstw i utrzymywanie coraz większej liczby więzień.

Wizja świata bez wartości Skutkiem „zawieszenia” norm moralnych jest chaos, zdziczenie, brak bezpieczeństwa, drastyczne obniżenie jakości życia. Cały wysiłek ludzi skierowany jest na przetrwanie, nie ma miejsca na kulturę, na dobre obyczaje.

to uczenie dzieci czerpania przyjemności z tego, co dobre. Platon Wychowanie to uczenie dzieci czerpania przyjemności z tego, co dobre. Platon

Wychowanie to kształtowanie umysłu i serca dziecka tak, aby wyrosło na mądrego, dobrego i szczęśliwego człowieka. Jednym z najważniejszych zadań wychowawczych jest pomoc dziecku w zbudowaniu dobrego, mocnego charakteru poprzez nauczenie go – własnym przykładem i celowym działaniem - praktykowania wartości moralnych z wewnętrznych pobudek.

CHARAKTER JEST PRZEZNACZENIEM Heraklit

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.