Dydaktyka ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Specyficzne trudności w uczeniu się
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
z Oddziałami Integracyjnymi
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
PEDAGOG SZKOLNY.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dysleksja i trudności szkolne
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Opracowanie : Joanna Zamojska
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Dydaktyka ogólna

Specjalne potrzeby edukacyjne Nietypowy rozwój psychomotoryczny Dotyczą wszystkich dzieci, które nie potrafią podołać wymaganiom „standardowego” programu nauczania Trudności przeszkadzają bądź uniemożliwiają korzystanie z masowej edukacji Dostosowanie systemu edukacji do specjalnych potrzeb zazwyczaj umożliwia osiąganie postępów w uczeniu się

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna Diagnozowanie środowiska ucznia Rozpoznawanie indywidualnych możliwości i potrzeb Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń Wspieranie wybitnych uzdolnień Działania wychowawcze i profilaktyczne Promocja zdrowia Organizowanie pomocy instytucjonalnej Wspieranie nauczycieli i rodziców

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze Zajęcia specjalistyczne Klasy wyrównawcze Klasy terapeutyczne Porady, konsultacje, warsztaty

Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze Dla uczniów ze znacznymi trudnościami w nauce Nauczyciel prowadzący dany przedmiot 4 – 8 osób

Zajęcia specjalistyczne Korekcyjno – kompensacyjne (2 – 5 osób, nauczyciel posiadający przygotowanie terapeutyczne) Logopedyczne (2 – 4 osoby) Socjoterapeutyczne (dla uczniów z zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie w społeczeństwie)

Klasy wyrównawcze Cel: intensywna pomoc edukacyjna i wychowawcza dla uczniów, którzy mają rozległe trudności w opanowaniu wiedzy / umiejętności 10 – 15 uczniów Nauczyciele właściwych przedmiotów

Rodzaje zaburzeń

Wśród nich znajdują się: 17% wszystkich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią dzieci o globalnie opóźnionym rozwoju psychomotorycznym. Wśród nich znajdują się: niepełnosprawni intelektualnie dzieci z inteligencją niższą od przeciętnej

Niepełnosprawność intelektualna Stopień lekki: wolne tempo rozwoju, najwyższy poziom rozwoju osiągają w wieku 15 – 21 lat, co odpowiada rozwojowi w wieku 8 -12 lat Dobra pamięć mechaniczna, słaba logiczna Brak umiejętności myślenia abstrakcyjnego Czasem opóźniony rozwój ruchowy Opóźnienie dojrzewania emocjonalnego Przyczyny biologiczne bądź na skutek deprywacji środowiska Pomaga się poprzez klasy integracyjne a dla dzieci z upośledzeniem głębokim tworzy się szkoly i przedszkola specjalne. Dla upośl. W st. Lekkim proponuje się też zwykle przedszkola, gdzie prowadzi się ich według indywidualnego planu rozwoju, powtarzają zerówkę i decyduje się co dalej. Jesi szkoły masowe, to dopasowuje się nauczanie do potrzeb.

Inteligencja niższa od przeciętnej 14% dzieci w wieku szkolnym – podgrupy: dobra sprawność umysłowa, ale zaniedbanie pedagogiczne dobre możliwości poznawcze, ale parcjalne deficyty funkcji poznawczych i motoryczne spowolniałe tempo procesów poznawczych niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim (dobra pamięć mechaniczna podwyższa wyniki w teście) rzeczywiście niska sprawność intelektualna rzeczywiście niska sprawność intelektualna – dzieci uczą się tekstu na pamięć, ale jak coś im wypadnie, to zaczynają od początku; są naiwne, niski krytyzycyzm, łatwo poddają się wpływowi grupy, wolne tempo myślenia (nie nadążają za objaśnieniami nauczyciela), sztywność (rozwiązują zadania według określonego schematu), podają tylko 1 rozwiązanie problemu. Jeśli nie zaspokaja się ich potrzeb, to zawsze zostają w tyle i niska motywacja. Infantylizm psychofizyczny – gdy towarzyszy temu opóźnienie rozwoju fizycznego Inteligencja przeciętna według Wechslera – 85 – 115, niższa od przeciętnej 70 – 84, poniżej 70 niepełnosprawność intelekt. Uczęszczają do zwykłych szkół, a potem kończą szkoły zawodowe. Łagodzenie stresu

Dysleksja rozwojowa 4% uczniów ma głęboką dysleksję rozwojową, 10 – 15% umiarkowaną trudności w nauce np. czytania, pisania, języków obcych, matematyce, muzyce, geografii czy w powtarzaniu czynności ruchowych rodzaje: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia dysleksja rozwojowa wrodzona lub nabyta „mistrzyni paradoksów” - np. uczeń obdarzony talentem literackim nie potrafi opanować ortografii Np.. Nie potrafią czytać mapy, powtarzać melodii, rysować realistycznych rysunków, mnożyć, celować piłką Przyczyny genetyczne, organiczne (zmiany w CUN), niedotlenienie w czasie porodu U podłoża leżą zaburzenia fukncji wzrokowych (uwagi, spostrzegania wzrokowego) – dziecko ma trudności z rozróżnieniem kształtu liter lub zaburzenia funkcji językowych (trudnośc w rozróżnnieniu głosek podobnyc fonetycznie z-s, t-d). Błedy w trakcie pisania ze słuchu. Terapia pedagogiczna w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu – wspomaga się dodatkowo czynność wszystkich zaburzonych funkcji (korekcja) i wspomaga funkcje dobrze rozwijające się (kompensacja), by były wsparciem dla funkcji zaburzonych.

Zaburzenia neurodynamiczne Nadpobudliwość psychoruchowa Nadmierna ruchliwość (częściej u chłopców) Impulsywność (częściej u chłopców) Zaburzenia koncentracji uwagi (częściej u dziewczynek) Nadmierna ruchliwość – niepokój ruchowy całego ciała (stale coś robi, zmienia pozycje, ciągle w ruchu) Impulsywność – niezdolnośc do kontrolowania własnego zachowania (nie potrafi czekać, słaba kontrola emocji, reaguje emocjami na każdy bodziec) Zaburzenia koncentracji uwagi – uwaga słaba, małoselektywna, dziecko gubi przybory, zapomina, rozprasza się pod wpływem bodźców zew. U chłopców objawia się agresją, drażliwością, u dziewcz. Płacz, lękliwość, obrażanie się. Często zespołowi ADHD towarzyszy w dorosłości uzależeniania, depresja, zaburzenia zachowania. Przyczyny: nieprawidłowa dieta (konserwanty, barwniki), mikrouszkodzenia mózgu odpowiedzialnego za uwagę, teratogeny. Umozliwić im zaspokojenie potrzeby nadmiernej aktywności, akceptacja dziecka i jego problemów, uregulowany tryb życia, chronienie przed nadmiarem bodźców, ćwiczenie koncentracji uwagi

Zaburzenia neurodynamiczne Zahamowanie psychoruchowe Zbyt słaba aktywność, wycofywanie się Zahamowania ruchowe Zmniejszenie natężenia aktywności poznawczej

Diagnozowanie Współpraca specjalistów Metody kliniczne Rozwój umysłowy – psycholog – Skala Inteligencji dla Dzieci Wechslera Dysleksja – psycholog – badanie koordynacji wzrokowo – ruchowej Dysleksja – pedagog lub logopeda – badanie funkcji słuchowo – językowych Zaburzenia neurodynamiczne – psycholog – obserwacja, próba bezruchu, próba czekania Met. Kliniczne: obserwacja, rozmowy z dzieckiem i rodzicami, analiza wytworów dziecka (np. rysunków), analiza popełnionych błędów próba bezruchu – prosi się dziecko, by na chwilę usiadło i siedziało bez ruchu póki dorosły nie odwoła polecenia. Obserwuje się, w jakim stopniu dziecko świadomie potrafi kontrolować swe zachowanie; najczęściej obserwuje się drgania mięsni, śmiech, wypowiedzi słowne, ruchy mimowolne i zamierzone próba czekania – prosi się dziecko, by chwilę poczekało i obserwuje się je przez minutę. Zazwyczaj dziecko nadpobudliwe zmienia czynności wielokrotnie.

Uczniowie zdolni Ponadprzeciętne osiągnięcia – obserwacja wyników aktywności Potencjalne zdolności do takich osiągnięć – testy psychologiczne

Uczniowie zdolni Uczą się szybciej Opanowują szerszy zakres materiału Uczą się „inaczej” Uczą się wytrwalej Mają urozmaicone cele uczenia się

Uczniowie zdolni Utrzymać wysoki poziom trudności stawianych zadań i zapewnić, że będzie widział sens zajmowania się nimi Uczenie się jako wyzwanie intelektualne Kompetencje nauczyciela: pozytywny stosunek, doskonała wiedza, rzetelność intelektualna

Podsumowanie Rolą nauczyciela jest rozpoznawanie trudności i specyficznych potrzeb uczniów. Zdiagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych wymaga podjęcia konkretnych planów rozwojowych często wymagających współpracy ze specjalistami. Dostosowanie nauczania do potrzeb dziecka gwarantuje pewne postępy w uczeniu się.

Bibliografia (red.) Kruszewski K. (2005), Sztuka nauczania – Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa. Hejnicka – Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Warszawa.