Otoczenie organizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
4.2. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Istota i przesłanki badań marketingowych
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Ćwiczenia I.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Podstawy wyboru strategii marketingowej
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Otoczenie systemu produkcyjnego
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Pojęcie instytucji społecznej
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Grupy interesu a kapitał społeczny
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie strategiczne 4
Konkurencja a polityka konkurencji
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Proces przewodzenia i kontrolowania
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Rola Państwa w gospodarce
Zapis prezentacji:

Otoczenie organizacji

Wymiar międzynarodowy Wymiar techniczny Konkurenci Właściciele Pracownicy Otoczenie fizyczne Zarząd Kultura Dostawcy Klienci Wymiar polityczno-prawny Wymiar ekonomiczny Strategiczni sojusznicy Regulatorzy Wymiar społeczno-kulturowy

Otoczenie zewnętrzne, to wszystkie czynniki i elementy, które wpływają na organizację. Z kolei organizacja nie może znacząco na nie wpływać (brak istotnego sprzężenia zwrotnego). Otoczenie ogólne – zestaw różnych wymiarów i sił, wśród których działa organizacja i które tworzą ogólny kontekst tych działań. Otoczenie zadaniowe – wszelcy interesariusze, którzy mogą wpływać na funkcjonowanie organizacji. Otoczenie wewnętrzne, to wszystkie czynniki i elementy, które z jednej strony wpływają na organizację, a z drugiej strony, organizacja oddziałuje na nie.

Otoczenie ogólne Wymiar ekonomiczny – stan systemu gospodarczego, w którym funkcjonuje organizacja. Stan ten określany jest za pomocą wielu czynników, wśród których wyróżnić należy m.in. inflację, poziom stóp procentowych, stopę bezrobocia, poziom wzrostu gospodarczego. Wymiar techniczny – jest to zbiór metod pozwalających przekształcić zasoby w produkty danej organizacji. Wymiar społeczno-kulturowy – obyczaje, nawyki, wartości i cechy demograficzne społeczeństwa, w którym funkcjonuje organizacja. Aspekt społeczno-kulturowy odgrywa ogromne znaczenie w przypadku określania wartości dóbr i usług. W niektórych krajach dany towar będzie bardziej pożądany, niż w innych krajach (np. bursztyn). Również gust konsumentów odgrywa dość istotne znaczenie.

Wymiar polityczno-prawny – odnosi się przede wszystkim do regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania działalności gospodarczej. Określa co organizacja może robić, a czego robić nie może. Kwestia ta analizowana jest także w kontekście stabilności politycznej oraz nastrojów w szeregach partii politycznych. Wymiar międzynarodowy – zakres, w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej w innych krajach lub pozostaje pod jej wpływem.

Otoczenie zadaniowe Konkurenci – inne organizacje lub osoby fizyczne, które konkurują z daną organizacją o zasoby (najczęściej o środki finansowe klientów organizacji). Klienci – każdy kto płaci za produkty (dobra i usługi) danej organizacji. Należy zauważyć, iż klient nie jest często utożsamiany z konsumentem. Działania organizacji (zwłaszcza jej produkty) powinny być podporządkowane potrzebom klientów. Dostawcy – to organizacje i osoby fizyczne, które dostarczają zasobów innym organizacjom. Powszechnie uważa się, iż organizacja nie powinna uzależniać się od pojedynczego dostawcy, gdyż wzrasta wówczas ryzyko prowadzenia przez nią działalności. Utrzymywanie kontaktów z wieloma dostawcami pozwala również na zachowanie konkurencyjnych stosunków na linii odbiorca-dostawcy.

Regulatorzy – mogą oni kontrolować i regulować na drodze prawnej politykę i praktyki organizacji albo wpływać na nie w inny sposób: Agencje regulacyjne – powoływane są przez rząd w celu ochrony klientów przed negatywnymi działaniami organizacji lub na rzecz jednych organizacji w celu ochrony ich przed działaniami innych organizacji (komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Państwowa Inspekcja Sanitarna). Grupy interesu (interesariusze) – niepowołana przez rząd grupa osób lub/i organizacji, która wpływa na funkcjonowanie danej organizacji (Matki I Kwartału, Kościół, Greenpeace). Partnerzy strategiczni (strategiczni sojusznicy) – dwie lub więcej organizacji współpracujących ze sobą w ramach danego przedsięwzięcia lub innej formy partnerstwa. Sojusze tego typu zmniejszają ryzyko działalności (poprzez jego rozłożenie), umożliwiają transfer wiedzy i doświadczenia, dają dostęp do unikalnych zasobów, itp.

Otoczenie wewnętrzne Właściciel/le – podmiot lub grupa podmiotów, która dysponuje prawnym tytułem własności do organizacji. Zarząd – jest wybierany przez właściciela/li w celu nadzorowania ogólnego zarządzania organizacją (tak, aby osiągała ona cele określone przez właściciela/li). Organ sprawujący władzę w organizacji. Pracownicy organizacji – najistotniejszy zasób organizacji, który umożliwia jej funkcjonowanie. Najczęstsze podziały pracowników: pracownik fizyczny i pracownik umysłowy, pracownik stały i pracownik okresowy. Pracownicy mogą tworzyć istotne dla organizacji grupy interesu – związki zawodowe. Otoczenie fizyczne – fizyczne środowisko pracy. Kultura organizacyjna – zestaw wartości, przekonań, zachowań, obyczajów i postaw, który kształtuje organizację i umożliwia członkom organizacji zrozumieć, jak organizacja działa, za czym się opowiada, co uważa za istotne.

Stosunki miedzy organizacją a jej otoczeniem Wpływ otoczenia na organizację Zmienność i złożoność: Najmniejsza niepewność (branża spożywcza) Umiarkowana niepewność (branża odzieżowa) Największa niepewność (branża informatyczna) (branża motoryzacyjna) Stopień jednorodności Stopień zmienności Proste Złożone Stabilne Dynamiczne

Siła konkurencji – analizowana w ramach tzw Siła konkurencji – analizowana w ramach tzw. pięciu sił konkurencji (pięciu sił Portera):

Zakłócenia w otoczeniu – sytuacje pojawiające się w otoczeniu organizacji bez ostrzeżenia. Najczęściej są to różnego rodzaju kryzysy. Katastrofa samolotu linii ValuJet (oskarżenia o wadliwą konstrukcję i błędne procedury operacyjne; w konsekwencji zamknięcie organizacji). Katastrofa promu kosmicznego Challenger (zawieszenie lotów na prawie 3 lata). Dosypanie do Tylenolu cyjanku potasu, co spowodowało śmierć klientów firmy Johnson & Johnson. W 1999 roku 120 osób w Belgii i 80 we Francji rozchorowało się po wypiciu produktów Coca-Coli (grzyb we francuskiej fabryce i nieodpowiedni dwutlenek węgla znaleziony w części partii w Belgii; zyski spadły aż o 31%, a koszty kryzysu pochłonęły 103 mln dolarów). Awaria elektrowni jądrowej w Fukushimie spowodowana tsunami, które było wynikiem trzęsienia ziemi u wybrzeży Honsiu. Ujawnienie przez TVN procederu „odświeżania” wędlin w firmie Constar (zachwianie kondycji finansowej w grupie Animex).

Przystosowanie się organizacji do otoczenia Otoczenie ogólne Otoczenie zadaniowe Zarządzanie informacją Społeczna odpowiedział-ność Fuzje, przejęcia, zakupy, sojusze Organizacja Reakcja strategiczna Wpływ bezpośredni Projektowanie i elastyczność organizacji

Zarządzanie informacją – często poprzez zatrudnienie odpowiedniego pracownika odpowiedzialnego za kontakt z otoczeniem (np. przedstawiciel ds. sprzedaży). Strategiczna reakcja – korekta dotychczasowej strategii lub przyjęcie zupełnie nowej strategii działania. Fuzje, przejęcia/zakupy, sojusze. Projektowanie i elastyczność organizacji – możliwość elastycznego przeprojektowania swojej struktury organizacyjnej (wyróżnić tu można strukturę mechanistyczną i organiczną). Bezpośredni wpływ na otoczenie – organizacje mogą unikać dużej inflacji poprzez zawiązywanie długoterminowych umów z dostawcami; mogą również same rozpocząć dostawę produktów do swych zakładów. Organizacje mogą także wywierać wpływ na swoich konkurentów, klientów, regulatorów (np. poprzez lobbing). Społeczna odpowiedzialność – działania ukierunkowane na społeczność (często lokalną), mające za zadanie krzewienie pozytywnych idei, ochronę środowiska, promowanie pozytywnych zachowań, itp.