Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Polski system medialny
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Teoria i praktyka kształcenia
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE dr hab. Marek Szczepański, prof. nadzw. PP.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Pedagogika, studia II stopnia
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Doskonalenie nauczycieli granty
KATEDRA PEDAGOGIKI KULTURY FIZYCZNEJ
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
podstawy dydaktyki 2017/2018 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

współczesne problemy pedagogiki WYMIAR GODZIN: 10 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń

Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do analizy współczesnych koncepcji pedagogicznych, 4. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do współczesnych przemian edukacyjnych, 5. poznanie problematyki badań nad procesami edukacji oraz zapoznanie się z tematyką dyskursów edukacyjnych. 

GŁÓWNE TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU Program wykładów 1. Zapoznanie z charakterem przedmiotu i głównymi nurtami wykładów. Ustalenie reguł obowiązujących podczas realizacji przedmiotu. 2. Główne problemy współczesnej pedagogiki. 3. Poszukiwana szkoła, która uczy myśleć, przewidywać i czytać ze zrozumieniem. 4. Fala agresji i przemocy w szkole. Cyberprzemoc. 5. Ekologia (a właściwie jej brak) w treściach poszczególnych przedmiotów szkolnych. 6. Multikulturalizm (a właściwie jego brak) w treściach poszczególnych przedmiotów szkolnych. 7. Wykorzystywanie technicznych środków kształcenia (ich wady i zalety). 8. Realizacja zajęć w oparciu o metody aktywizujące. Problem upowszechnienia metod. 9. Superwizja i trudności w jej upowszechnianiu w współczesnej szkole. 10. Eurosieroctwo w współczesnej pedagogice.

  Program ćwiczeń: 1. Niedocenianie szkolnictwa technicznego i zawodowego. 2. Anonimowość uczniów w wielkich szkołach. 3. Problem dokształcania nauczycieli i kadry pedagogicznej. 4. Finansowanie oświaty. Zarządzanie oświatą (dyrektor pedagogiem czy managerem?) 5. Problemy szkolnictwa specjalnego (ośrodki wychowawcze, szkoły integracyjne, inkluzja) 6. Szkolnictwo publiczne i niepubliczne (jakość, finansowanie, oczekiwania, kierunki studiów). 7. Przygotowanie uczniów każdej szkoły do ustawiczności kształcenia. 8. Ewaluacja i jej metody w pedagogice. 9. Wyzwania i trendy współczesnej pedagogiki. 10. Szkolnictwo domowe w Polsce i na świecie. Problem współpracy szkoły z rodziną.  plus tematyka wykładów

Założenia – EFEKTY KSZTAŁCENIA: Po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń student będzie: rozumiał rolę oraz przebieg procesu edukacyjnego w życiu ucznia w każdym wieku, 2. poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów pedagogicznych oraz ról nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, 3. interpretował podstawowe nurty myślenia o szkole i edukacji 4. rozumiał konieczność prowadzenia badań nad współczesnymi zjawiskami edukacyjnymi, 6. szanował i rozwijał w sobie potrzebę kształcenia ustawicznego.     

Literatura literatura podstawowa: Jaworska T. Leppert R. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki – wybór tekstów. Kraków 2001. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki cz.2. Warszawa 2006. Banach Cz., Z polską edukacją w XXI wiek. Wyzwania i zadania. Jelenia Góra 2000. Edukacja dla Europy, Raport Komisji Europejskiej, tłum. I. Wojnar i J. Kubin. Warszawa 1999. Wojnar I., Kubin J. (red.) Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa 1996. Hejnicka- Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia, możliwości. Bydgoszcz 2000.  

literatura uzupełniająca: Budajczak M., Edukacja domowa. Społeczne konteksty kształcenia się w rodzinnym gronie, poza instytucjonalnym środowiskiem szkolnym. Poznań 2002. Chmielewska B. Czas wolny ucznia i jego wykorzystanie (w:) Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka. Zielona Góra 2000. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010 Przyborowska B., Szkoły niepubliczne w Polsce. Oczekiwania i rzeczywistość. Toruń 1997. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia i szkice z pedagogiki porównawczej. Kraków 1998.

cykl zajęć w postaci wykładów kończy się egzaminem warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (3.0 – 5.0)

Na ocenę zaliczeniową składa się: Obecność studenta na zajęciach ćwiczeniowych (7x2) czyli 14 punktów 2. Przygotowanie prezentacji o wybranym współczesnym problemie pedagogiki - ocena od 1 do 7 punktów. Punktacja ocen z ćwiczeń: 0-10 ocena 2.0 11-13 ocena 3.0 (konieczność prezentacji) 14-15 ocena 3.5 16-17 ocena 4.0 18-19 ocena 4.5 20 i więcej ocena 5.0

Przebieg i daty egzaminu: Egzamin będzie przebiegał w postaci pisemnej (test zadań zamkniętych). Pierwszy termin egzaminu: 21.07.2013 g.13.00 sala A 120 Drugi termin egzaminu: 27.07.2013 g. 15.30 sala B 019 Trzeci termin to wrzesień 2013. Ocena 5.0 z ćwiczeń NIE ZWALNIA z egzaminu. Zagadnienia egzaminacyjne przedstawia kolejny slajd.

Zagadnienia egzaminacyjne 1. Główne problemy współczesnej pedagogiki. 2. Szkolnictwo państwowe, niepaństwowe, domowe w Polsce i na świecie. 3. Poszukiwana szkoła, która uczy myśleć, przewidywać i czytać ze zrozumieniem. 4. Fala agresji i przemocy w szkole. Cyberprzemoc. 5. Ekologia (a właściwie jej brak) w treściach poszczególnych przedmiotów szkolnych. 6. Multikulturalizm (a właściwie jego brak) w treściach poszczególnych przedmiotów szkolnych. 7. Wykorzystywanie technicznych środków kształcenia (ich wady i zalety). 8. Realizacja zajęć w oparciu o metody aktywizujące. Problem upowszechnienia metod. 9. Superwizja i trudności w jej upowszechnianiu w współczesnej szkole. 10. Eurosieroctwo w współczesnej pedagogice. 11. Niedocenianie szkolnictwa technicznego i zawodowego. 12. Anonimowość uczniów w wielkich szkołach. 13. Problem dokształcania nauczycieli i kadry pedagogicznej. 14. Finansowanie oświaty. Zarządzanie oświatą (dyrektor pedagogiem czy managerem?) 15. Problemy szkolnictwa specjalnego (ośrodki wychowawcze, szkoły integracyjne, inkluzja) 16. Szkolnictwo publiczne i niepubliczne (jakość, finansowanie, oczekiwania, kierunki studiów). 17. Przygotowanie uczniów każdej szkoły do ustawiczności kształcenia. 18. Ewaluacja i jej metody w pedagogice. 19. Problem współpracy szkoły z rodziną. 20. Wyzwania i trendy współczesnej pedagogiki.

konsultacje czwartki 17.10-18.00 KA budynek C, pokój 334b