Dlaczego zmiany? Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
URZĄD MIEJSKI W KRZESZOWICACH
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
ppłk Krzysztof Cholewiński WARSZTATY DLA PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z RESORTEM OBRONY NARODOWEJ POPOWO,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Spraw Społecznych Wydział Integracji Osób Niepełnosprawnych.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Dotacje działalność pożytku publicznego
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rozliczanie zadań publicznych w ngo Aneta Rozwadowska Jachacz.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
REALIZACJA ZADAŃ PUBLICZNYCH - NOWE WZORY
Program „Maluch 2013”edycja 2
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
w zakresie pomocy społecznej
spotkanie informacyjne
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Nowe wzory ofert i sprawozdań w realizacji zadań publicznych Strzegom, 25.10.2016 r.

Dlaczego zmiany? Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań

Co uległo zmianie? Pojawiły się oddzielne wzory ofert, sprawozdań i umów dla konkursów ofert i regrantingu: √ Załącznik nr 1 (oferta) √ Załącznik nr 2 (oferta – regranting) √ Załącznik nr 3 (umowa) √ Załącznik nr 4 (umowa – regranting) √ Załącznik nr 5 (sprawozdanie) √ Załącznik nr 6 (sprawozdanie – regranting)

Nowy wzór oferty

Opis sytuacji problemowej: gdzie dany problem występuje (region, konkretne miejsce) ilu i jakich osób dotyczy problem jaka jest konkretna potrzeba tych osób (ustalona na podstawie badań, rozmów z samymi zainteresowanymi, a nie na podstawie tylko swoich osobistych przeświadczeń) jakie są rozmiary problemu (liczby, procenty, dane statystyczne lub szacunkowe)

Opis sytuacji problemowej (analiza oparta na zebranych wcześniej danych): dlaczego jest to problem jakie są objawy, przyczyny i skutki problemu co by było gdybyśmy nie zajęli się tym problemem czy ktoś jeszcze zajmuje się tym problemem i z jakim skutkiem

Cel / cele: Dobrze sformułowany cel odpowiada na pytanie co, gdzie, kiedy, dla kogo, zostanie zmienione dzięki realizacji projektu. Cel projektu powinien być zgodny z celami statutowymi organizacji. Np. Celem projektu jest zwiększenie wiedzy i zmniejszenie poczucia zagrożenia związanego z integrację europejską wśród 50 przedstawicieli społeczności wiejskiej z terenu gminy Kłodzko w okresie od stycznia do grudnia 2004 r.

Cel / cele: Cel powinien spełniać kryteria SMART: S – specific numbers – określony liczbowo (ściśle określona ilość odbiorców) M – measurable – wymierny (określony słowami kluczami: zmniejszenie, zwiększenie...) A – area specific – określony teren R – realistic – realność T – time bound – określony w czasie

Cel musi być: Specyficzny (konkretny i dobrze zdefiniowany). Powinien być tak sformułowany, żeby każdy mógł go zrozumieć i dowiedzieć się co chcemy osiągnąć. Mierzalny. Aby doprowadzić zadanie do końca, trzeba znać odpowiedź na pytanie: skąd będziemy wiedzieli, że osiągnęliśmy cel tym bardziej sponsor). Po czym to poznamy? Cel musi być mierzalny, żeby realizatorzy projektu (i sponsor) wiedzieli, ile im do niego brakuje lub czy może już został osiągnięty.

Cel musi być: Uzgodniony. Musi istnieć zgoda i porozumienie co do stawianych celów. Poza tym musi on wynikać z opisanych wyżej analiz, a nie z indywidualnych przeczuć i odczuć. Realistyczny. Możliwy do osiągnięcia w świetle rozpoznanych szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron organizacji, możliwy w określonym czasie i przy określonych środkach.

Rezultaty: W tym punkcie należy opisać oczekiwany wpływ projektu na grupy docelowe: w jaki sposób projekt poprawi sytuację grup odbiorców, do których jest adresowany? w jaki sposób projekt rozwinie potencjał grup odbiorców? co i jak się zmieni w wyniku realizacji projektu?

Rezultaty: Należy opisać, jaki jest spodziewany (po zakończeniu projektu) wpływ działań przewidzianych projektem na zmianę sytuacji wyjściowej (rozwiązanie problemu). Rezultaty to nic innego jak zrealizowane cele. Rezultaty muszą być opisane za pomocą kryteriów liczbowych.

Nowy ramowy wzór umowy - co ważnego?

§ 2 Sposób wykonania zadania publicznego Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać zadanie publiczne zgodnie z ofertą, z uwzględnieniem aktualizacji opisu poszczególnych działań* / harmonogramu* / kalkulacji kosztów*, w terminie określonym w umowie. Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykorzystania środków dotacji, zgodnie z celem, na jaki je uzyskał, i na warunkach określonych w niniejszej umowie. Niewykorzystane przychody Zleceniobiorca zwraca Zleceniodawcy.

§ 2 Sposób wykonania zadania publicznego Wydatkowanie osiągniętych przychodów, w tym także odsetek bankowych od środków przekazanych przez Zleceniodawcę, z naruszeniem postanowień umowy uznaje się za dotację pobraną w nadmiernej wysokości. § 3 Finansowanie zadania publicznego Ściśle określa się wysokość dotacji (także kolejnych transz, jeżeli występują) oraz wysokość wkładu finansowego ze środków własnych, opłat od odbiorców, z innych źródeł publicznych oraz pozostałych, a także wysokość wkładu osobowego (wolontariatu) i rzeczowego.

§ 3 Finansowanie zadania publicznego Określa się procentowy udział środków z innych źródeł w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji. Wysokość środków z innych źródeł może się zmieniać, o ile nie zmniejszy się udział tych środków w stosunku do wydatkowanej kwoty dotacji. Określa się procentowy udział łącznej wartości wkładu osobowego oraz rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji. Wartość wkładu osobowego oraz rzeczowego może się zmieniać, o ile nie zmniejszy się udział tej wartości w stosunku do wydatkowanej kwoty dotacji.

§ 3 Finansowanie zadania publicznego Naruszenie określonych postanowień procentowych uważa się za pobranie dotacji w nadmiernej wysokości. Określa się procentowo ewentualne zwiększenie wysokości świadczenia pieniężnego pobranego od pojedynczego odbiorcy w stosunku do wysokości planowanej w ofercie. Przekazanie kolejnej dotacji nastąpi po złożeniu* / zaakceptowaniu* sprawozdania częściowego (nie dotyczy zadań wieloletnich).

§ 3 Finansowanie zadania publicznego Przekazanie kolejnej transzy dotacji nastąpi po złożeniu* / zaakceptowaniu* sprawozdania częściowego (jeżeli dotyczy takiej sytuacji). Uzależnia się przekazanie kolejnych transz dotacji od wydatkowania określonej procentowej wartości przekazanych środków. § 4 Wykonanie części zadania przez podmiot niebędący stroną umowy Wyraża się zgodę na realizację ściśle określonych działań we współpracy z podmiotem trzecim. Za działania bądź zaniechania podmiotu trzeciego odpowiada się jak za własne.

§ 5 Procentowy udział dotacji w całkowitym koszcie zadania publicznego Określa się procentowy udział dotacji w całkowitym koszcie zadania publicznego. Jest się zobowiązanym zachować procentowy udział dotacji w całkowitym koszcie zadania publicznego. Obowiązek ten jest zachowany, jeżeli w umowie określi się o ile procent udział może zwiększyć się udział dotacji w całkowitym koszcie zadania. Przekroczenie limitu tego procentowego limitu uważa się za pobranie dotacji w nadmiernej wysokości.

§ 6 Dokonywanie przesunięć w zakresie ponoszonych wydatków Określa się procent, o który nie mogą zwiększyć się wydatki finansowane z dotacji w stosunku do planowanego w budżecie danego wydatku oraz planowanych w budżecie kategorii wydatków. Naruszenie tych procentowych limitów uważa się za pobranie części dotacji w nadmiernej wysokości.

§ 7 Dokumentacja związana z realizacją zadania publicznego Należy prowadzić wyodrębnioną dokumentację finansowo-księgowej i ewidencję księgową zadania publicznego, zgodnie z ustawą o rachunkowości Należy przechowywać dokumentację zadania publicznego przez okres 5 lat. Jest się zobowiązanym do opisywania dokumentacji finansowo--księgowej związanej z realizacją zadania, dotyczącej zarówno dotacji, jak i innych środków finansowych, zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości.

§ 7 Dokumentacja związana z realizacją zadania publicznego Niedochowanie powyższych zobowiązań uznaje się, w zależności od zakresu jego naruszenia, za niezrealizowanie części albo całości zadania publicznego. § 8 Obowiązki i uprawnienia informacyjne Zobowiązanym jest się do informowania, że zadanie publiczne jest współfinansowane*/finansowane* ze środków otrzymanych od Zleceniodawcy.

§ 8 Obowiązki i uprawnienia informacyjne Informacja na ten temat powinna się znaleźć we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach dla mediów, ogłoszeniach oraz wystąpieniach publicznych dotyczących realizowanego zadania publicznego. Należy umieszczać loga i informacje przekazane przez Zleceniodawcę. § 9 Kontrola zadania publicznego Zleceniodawcy przysługuje prawo kontroli realizacji zadania publicznego. Określone są warunki kontroli. Należy w terminie do 14 dni wypełnić zalecenia pokontrolne (jeżeli takie występują).

§ 10 Obowiązki sprawozdawcze Zleceniobiorcy(-ców) Określone są szczegółowo warunki sprawozdawcze z realizacji zadania publicznego, na wzorze sprawozdania. Zleceniodawca ma prawo żądać w wyznaczonym terminie dodatkowych informacji, wyjaśnień oraz dowodów do sprawozdań. Żądanie to jest wiążące. Niezłożenie sprawozdania skutkuje wezwaniem z terminem 7.dniowym do jego złożenia. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje uznaniem dotacji za wykorzystanie jej niezgodnie z przeznaczeniem (na podstawie ustawie o finansach publicznych).

§ 10 Obowiązki sprawozdawcze Zleceniobiorcy(-ców) Niezastosowanie się do wezwania może być podstawą do natychmiastowego rozwiązania umowy przez Zleceniodawcę. § 11 Zwrot środków finansowych Określone są sytuacje i warunki zwrotu środków finansowych dotacji niewykorzystanych w danym roku budżetowym, albo przychodów powstałych z dotacji, albo dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, albo pobranej w nadmiernej wysokości.

§ 12 Rozwiązanie umowy za porozumieniem Stron § 13 Odstąpienie od umowy przez Zleceniobiorcę(-ców) § 14 Rozwiązanie umowy przez Zleceniodawcę Określone są sytuacje i warunki rozwiązania oraz odstąpienia od umowy. § 15 Zakaz zbywania rzeczy zakupionych za środki pochodzące z dotacji Zakupione rzeczy w ramach projektu można używać na realizację działań statutowych, ale nie wolno zbywać przez 5 lat od dnia ich zakupu. Z ważnych przyczyn Zleceniodawca może wyrazić zgodę na ich sprzedaż przed terminu, ale środki ze sprzedaży muszą być przeznaczone na cele statutowe

§ 16 Forma pisemna oświadczeń Wszelkie zmiany, uzupełnienia i oświadczenia składane w związku z umową wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Wszelkie wątpliwości związane z realizacją umowy winny być wyjaśniane w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. § 17 Odpowiedzialność wobec osób trzecich Zleceniobiorca ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją zadania publicznego. Zleceniobiorca winien stosować ustawę o ochronie danych osobowych.

Nowy wzór sprawozdania - to już przy następnej okazji 

Dolnośląski Punkt Konsultacyjno-Doradczy: ul. Beethovena 10, 58-300 Wałbrzych tel. 74 666 22 00, faks 74 666 22 01 e-mail: inkubator.ngo@merkury.org.pl www.facebook.com/fundacja.merkury www.inkubatorngo.info Zrealizowano przy wsparciu finansowym Budżetu Województwa Dolnośląskiego

e-mail: waldemar@weihs.pl Dziękuję za uwagę!  Waldemar Weihs tel. 509 673 693 e-mail: waldemar@weihs.pl www.facebook.com/waldemar.weihs