Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
SZKOŁY PODSTAWOWE i GIMNAZJA
Reforma Edukacji
Akty prawne opublikowane
wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
zmiany od września w naszych placówkach
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Nowy rok szkolny – nowe przepisy w zakresie organizacji roku szkolnego
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Terminy składania dokumentów przez kandydatów do klas pierwszych:

Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Kształcenie zawodowe (zmiany w prawie oświatowym)
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Kuratorium Oświaty w Katowicach
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
AGH: Sprawy pracownicze
Zmiany w systemie szkolnym a doradztwo zawodowe
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Rekrutacja do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020 m.st. Warszawa | 11 II 2019 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek Zmiany w kształceniu zawodowym, wynikające z reformy edukacji od roku szkolnego 2017/2018 Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. 2. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach. 3. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości. 4. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. 5. Przygotowanie do wdrożenia od roku szkolnego 2017/2018 nowej podstawy programowej.

Program konferencji 1. Zmiana ustroju szkolnictwa zawodowego - analiza zapisów ustaw i rozporządzeń. 2. Typy szkół kształcących w zawodach – charakterystyka: branżowa szkoła I stopnia; branżowa szkoła II stopnia; pięcioletnie technikum. 3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe: stan prawny; korelacja działań doradztwa edukacyjno-zawodowego. 4. Współpraca z pracodawcami: dualny system kształcenia; działania na rzecz kształcenia zawodowego. 5. Nowa Podstawa Programowa Kształcenia w Zawodach i inna dokumentacja pedagogiczna.

Akty prawne Ustawa o systemie oświaty Ustawa o prawie oświatowym Ustawa – przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Rozporządzenie MEN w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Rozporządzenie MEN w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1-8 Rozporządzenie MEN w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Cel zmiany w edukacji zawodowej Stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia odpowiadającego potrzebom gospodarki; realizowanego we współpracy z przedsiębiorcami stanowiącymi otoczenie gospodarcze szkoły. Włączenie pracodawców w obszar kształcenia zawodowego w proces tworzenia nowych zawodów oraz podstaw programowych; udział pracodawców w doposażeniu szkół/centrów kształcenia praktycznego. Zwiększenie motywacji uczniów do podjęcia kształcenia zawodowego.

Działalność dydaktyczno-wychowawcza szkół (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, a w przypadku szkół artystycznych, zajęcia edukacyjne artystyczne; 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; 3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; 4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych; 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.

Kształcenie zawodowe Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: (…) możliwości pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; 17) dostosowanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 19) przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunków kształcenia;

Typy szkół publicznych i niepublicznych Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59) Art. 18. 1. Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

Szkoły publiczne i niepubliczne cd. (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art. 18.2. Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy, o której mowa w ust. 1.pkt 2 lit. d, jest szkołą specjalną przeznaczoną wyłącznie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Art.18.3.Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może określać, w drodze rozporządzenia, typy szkół inne niż wymienione w ust. 1 oraz ustalać sposób organizacji kształcenia w tych typach szkół, biorąc pod uwagę konieczność realizowania cyklu kształcenia uwzględniającego podstawy programowe obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz podstawę programową kształcenia w zawodach.

Organizacja roku szkolnego od 2017/2018 Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Zasada przekształcania kolejnych typów szkół do nowego ustroju szkolnego – działania organów prowadzących szkoły i placówki. Zasady organizacji procesu kształcenia dla uczniów dotychczasowych gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych. Art. 2 do art. 115 zmiany dotyczące organizacji i funkcjonowania szeroko pojętego systemu oświaty

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 163.1. Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej, w której kształcenie w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r. – z dniem 1 lutego 2018 r. 2. Na rok szkolny 2017/2018 nie przewiduje się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej. Art. 164.1. W latach szkolnych 2017/2018 -2019/2020 w branżowej szkole I stopnia, o której mowa w art. 162, prowadzi się klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art.. 163. 2. Do klas, o których mowa w ust.1, stosuje się przepisy dotyczące zasadniczych szkół zawodowych.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 165.1. Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. 2. Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I branżowej szkoły I stopnia odrębne dla kandydatów będących absolwentami: 1) dotychczasowego gimnazjum; 2) ośmioletniej szkoły podstawowej.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 166.1. Uczeń klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2017 r. staje się uczniem klasy I branżowej szkoły I stopnia. 2. Uczeń klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 r. i który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 lutego 2018 r. staje się uczniem klasy I branżowej szkoły I stopnia. 3. Uczeń klasy II dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2018 r. staje się uczniem klasy II branżowej szkoły I stopnia

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) 4. Uczeń klasy II dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 r. i który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji do klasy III branżowej szkoły I stopnia, z dniem 1 lutego 2019 r. staje się uczniem klasy II branżowej szkoły I stopnia. 5. Uczeń klasy III dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy III branżowej szkoły I stopnia. 6. Uczeń klasy III dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 i który w roku szkolnym 2019/2020 nie ukończył klasy III, z dniem 1 lutego 2020 r. staje się uczniem klasy III branżowej szkoły I stopnia.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego - typów szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 129.13. Dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące albo dotychczasowe czteroletnie technikum, utworzone zgodnie z ust. pkt 1-4. z dniem 1 września 2019 r. staje się odpowiednio czteroletnim liceum ogólnokształcącym albo pięcioletnim technikum. (…). Art. 151. Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się pięcioletnie technikum, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. B ustawy – Prawo oświatowe. Art.154.1. W latach szkolnych 2019/2020-2022/2023 w pięcioletnim technikum, o którym mowa w art.152, prowadzi się klasy dotychczasowego czteroletniego technikum (…), aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 153

Przepisy dotyczące okresu przejściowego - typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art.155.1. Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. 2. Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I: dotychczasowego czteroletniego technikum, o którym mowa w art.154, dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum; pięcioletniego technikum dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego - typy szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art.156.1. Uczeń klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2020 r. staje się uczniem klasy I pięcioletniego technikum. 2. Uczeń klasy II dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2021 r. staje się uczniem klasy II pięcioletniego technikum. 3. Uczeń klasy III dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2021/2022 nie otrzymał promocji do klasy IV, z dniem 1 września 2022 r. staje się uczniem klasy III pięcioletniego technikum. 4. Uczeń klasy IV dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2022/2023 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2023 r. staje się uczniem klasy IV pięcioletniego technikum.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – kształcenie nieformalne (KKZ) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 290.1. Do dnia 31 grudnia 2019 r. kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydawanych na podstawie art.22 ust.2 pkt 2a ustawy zmienianej w art.15. 2. Od dnia 1 stycznia 2020 r. kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe.

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art. 46. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek ministra właściwego w zakresie zawodu, którego dotyczy wniosek, określi, w drodze rozporządzenia, klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, z uwzględnieniem klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. 2. Klasyfikacja zawodów, o której mowa w ust. 1, wskazuje także: 1) typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie; 2) kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie oraz przypisanie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do tych kwalifikacji; 3) zawody, w których nie wyodrębnia się kwalifikacji; 4) określenie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji, o których mowa w art. 8 pkt 3-6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji; 5) wnioskodawcę oraz obszary kształcenia, do których są przypisane zawody; 6) kwalifikacje w zawodzie, których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego – 13.03.2017 Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 286.1. Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określają w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I - branżowej szkoły I stopnia, klasach I – dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 286.2. Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określają w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust 1 ustawy zasadniczej w art. 15, stosuje się: w roku szkolnym 2017/2018 w klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej; w roku szkolnym 2018/2019 w klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej; W roku szkolnym 2019/2020 w klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum. Art. 287. W klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, do czasu zakończenia kształcenia, stosuje się klasyfikacje zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym.

Polska Rama Kwalifikacji (Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dn. 22.12. 2015 r. Dz. U. 2016 poz. 64) Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 16) Polska Rama Kwalifikacji - opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających poziomom europejskich ram kwalifikacji, o których mowa w załączniku II do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz. U. UE C 111 z 06.05.2008, str. 1), sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;

Polska Rama Kwalifikacji (Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dn. 22.12. 2015 r. Dz. U. 2016 poz. 64) Art. 2.9) Kwalifikacje cząstkowe - kwalifikacje w zawodzie, o których mowa w art. 3 pkt 19 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; kwalifikacje potwierdzone dyplomami mistrza i świadectwami czeladniczymi wydawanymi po przeprowadzeniu egzaminów w zawodach, o których mowa w art. 3 ust. 3a ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2015 r. poz. 1182 i 1782), kwalifikacje nadawane po ukończeniu studiów podyplomowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym; kwalifikacje nadawane po ukończeniu kursów dokształcających i szkoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym; kwalifikacje nadawane po ukończeniu innych form kształcenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2015 r., poz. 1082, 1268 i 1767), oraz innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1095 i 1767); kwalifikacje uregulowane i kwalifikacje rynkowe

Polska Rama Kwalifikacji (Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dn. 22.12. 2015 r. Dz. U. 2016 poz. 64) Art. 2.10) Kwalifikacje pełne - kwalifikacje, które są nadawane wyłącznie w ramach systemu oświaty po ukończeniu określonych etapów kształcenia oraz kwalifikacje pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym;

Polska Rama Kwalifikacji (Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dn. 22.12. 2015 r. Dz. U. 2016 poz. 64) Art.8. Do kwalifikacji pełnych przypisuje się następujące poziomy Polskiej Ramy Kwalifikacji: 3) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły zawodowej albo po spełnieniu warunków, o których mowa w art.. 10 ust. 3 pkt 2 lit. Ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie – potwierdza nadanie kwalifikacji na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji, chyba, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (…) określi dla danej kwalifikacji inny poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji. 4) świadectwo czeladnicze (…) na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji (…) 5) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe po ukończeniu technikum lub szkoły policealnej (…) na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji (…).

Polska Rama Kwalifikacji (Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dn. 22.12. 2015 r. Dz. U. 2016 poz. 64) Art. 10.1. Przypisanie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji uprawnia instytucje certyfikujące do umieszczania na dokumentach potwierdzających nadawanie danej kwalifikacji znaku graficznego informującego o przypisanym poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji. Art. 11.1. Charakterystyki wybranych poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji o charakterze zawodowym (…) mogą być rozwijane za pomocą Sektorowych Ram Kwalifikacji uwzględniających specyfikę danej branży lub sektora.

Podstawa Programowa Kształcenia w zawodach (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 1) podstawę programową: a) wychowania przedszkolnego, b) kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (…); 2) podstawę programową kształcenia w zawodach, uwzględniając w szczególności ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego, efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia oraz możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji w ramach obszaru kształcenia;

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – PPKZ Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 282.2. Podstawę programową kształcenia w zawodach określają w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się: w roku szkolnym 2017/2018 w klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej; w roku szkolnym 2018/2019 w klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach IV i V szkoły policealnej. W roku szkolnym 2019/2020 w klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum.

Ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59) Art. 47.1. 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: tygodniowy, a w przypadku szkół dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny, wymiar godzin wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, maksymalny tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, tygodniowy, a w przypadku szkół dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny, wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły warunki i sposób realizacji zajęć edukacyjnych – uwzględniając w szczególności zakres celów kształcenia i treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodach (…);

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – ramowe plany nauczania Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art.. 291.1. Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art.. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo oświatowe stosuje się: 1) począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w; (…) b) branżowej szkole I stopnia, c) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, d) semestrach I szkoły policealnej 2) począwszy od roku szkolnego 2019/2020 w; (…) b) pięcioletnim technikum 3) począwszy od roku szkolnego 2020/2021 w branżowej szkole II stopnia

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – ramowe plany nauczania Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art.. 291.3. Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się: (…) 3) w dotychczasowym czteroletnim technikum 4) klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia – do czasu zakończenia kształcenia. 4. Ramowe plany nauczania w szkołach policealnych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się: 1) w roku szkolnym 2017/2018 w semestrach II – V szkoły policealnej; 2) w roku szkolnym 2018/2019 w semestrach IV – V szkoły policealnej.

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 266.1. Zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (…) 2. Czynności podjęte na podstawie dotychczasowych przepisów w związku z organizowaniem i przeprowadzaniem egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych, o którym mowa w art. 10 ust.1 i 3 ustawy zmienianej w art.15, w brzmieniu dotychczasowym, pozostają w mocy. Art. 267.4. Centralna Komisja Egzaminacyjna opracuje i ogłosi w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej informatory zawierające w szczególności przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami, jakie mogą wystąpić na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadającym niniejszą ustawą, przeprowadzonym dla zdających egzamin w: dotychczasowym czteroletnim technikum i szkole policealnej – do dnia 1 września 2017 r.; branżowej szkole I stopnia – do dnia 1 września 2018 r.; branżowej szkole II stopnia – do dnia 1 września 2019 r.

2. Typy szkół kształcących w zawodach Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59) Art. 18. 1. Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U. 2017 r. poz. 59) Art.4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 30) kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby , które spełniły obowiązek szkolny; 31) Formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, a także kwalifikacyjne kursy zawodowe; 35) Kwalifikacyjnym kursie zawodowym – należy przez to rozumieć kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zakresie tej kwalifikacji:

Branżowa szkoła I stopnia W ramach zmiany ustroju szkolnego od roku szkolnego 2017/2018 wprowadzona zostanie trzyletnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży. Kształcenie w branżowej szkole I stopnia będzie odbywało się w zawodach ujętych w kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Przewiduje się, że wszystkie zawody przyporządkowane do tego typy szkoły będą zawodami jednokwalifikacyjnymi, a część z nich będzie miała kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym na poziomie technikum. W branżowej szkole I stopnia zachowane będą dotychczasowe klasy wielozawodowe.

Branżowa szkoła I stopnia Uczniowie branżowej szkoły I stopnia będą przystępować do jednego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Ukończenie branżowej szkoły I stopnia umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Pierwsi absolwenci ukończą branżowa szkołę I stopnia w 2020 roku, dlatego też aby umożliwić im kontynuację nauki w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, zakłada się utworzenie od roku szkolnego 2020/2021 dwuletniej branżowej szkoły II stopnia.

Po szkole podstawowej: Branżowa szkoła I stopnia, 5-letnie technikum Branżowa szkoła II stopnia Absolwenci 8 klasy szkoły podstawowej jako: uczniowie branżowej szkoły I stopnia, 5-letniego technikum będą od roku szkolnego 2019/2020 realizowali nową podstawę programową kształcenia ogólnego i podstawę programowa kształcenia w zawodach zmodyfikowaną w ramach projektu POWER pt. Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego. Zmodyfikowane podstawy programowe kształcenia w zawodach będą realizowane w branżowej szkole I stopnia, branżowej szkole II stopnia, w 5-letnim technikum i policealnej szkole.

Branżowa szkołą II stopnia Do branżowej szkoły II stopnia będą przyjmowani absolwenci branżowej szkoły I stopnia, którzy kształcili się w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną dla zawodu nauczanego w danej branżowej szkole II stopnia. AU.7. Wytwarzanie i wykańczanie wyrobów włókienniczych 815204 Operator maszyn w przemyśle włókienniczym PKZ(AU.c) 311932 Technik włókiennik

Branżowa szkołą II stopnia Ukończenie branżowej szkoły II stopnia umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia średniego branżowego. Realizacja kształcenia w zawodach, które mają kontynuację na poziomie technika. Absolwent będzie mógł przystąpić do matury na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, uczeń po branżowej szkole II stopnia dodatkowo w miejsce obowiązkowego przedmiotu dodatkowego (z zakresu kształcenia ogólnego) przystąpi do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie. Uzyska on tym samym, oprócz świadectwa dojrzałości, także dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Warunkiem zdania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie będzie otrzymanie z każdej części pisemnej egzaminu co najmniej 50 proc. Możliwych do uzyskania punktów, zaś z każdej części praktycznej – co najmniej 75 proc. punktów. Uczniowie kończący branżową szkołę II stopnia będą mogli ubiegać się o miejsce na dowolnym kierunku studiów.

Technikum 5-letnie Do 5 letniego technikum do roku szkolnego 2019/2020 będą przyjmowani absolwenci 8-klasowej szkoły podstawowej. Ukończenie technikum umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia średniego. Absolwenci technikum będą mieli możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe Dlaczego zajęcia z doradztwa zawodowego? ”Skutecznie prowadzone zajęcia z doradztwa zawodowego motywują do nauki i mogą zapobiec nieprzemyślanym decyzjom dotyczącym dalszej ścieżki edukacji i kariery”. Czepiel A.P. Forum Obywatelskiego Rozwoju P Preorientacja zawodowa SP 1-3 kl. 4-6 kl. Orientacja zawodowa SP 7-8 kl., LO, T, BS I, BS II, SPI Doradztwo zawodowe

Kształcenie zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016) Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: (…) 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach o których mowa w art.2 pkt 4, oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 uwzględniając rolę doradcy zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Kształcenie zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016) Art.98.1. Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Art. 109.1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. 6. Zajęcia, o których mowa w ust.1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. 7. Zajęcia, o których mowa w ust.1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1pkt 5.

Przygotowanie materiałów z zakresu doradztwa zawodowego ORE – realizacja projektu (styczeń 2016 – kwiecień 2018) „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych” Rezultaty projektu Rekomendacje dotyczące kierunków zmian w systemie doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty. Standardy preorientacji zawodowej dla przedszkoli, Standardy orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej w podziale na: klasy I-III (orientacja zawodowa), klasy IV-VI (orientacja zawodowa), klasy VII-VIII (doradztwo zawodowe) Standardy doradztwa zawodowego dla: branżowych szkół I i II stopnia, techników, liceów ogólnokształcących, szkół policealnych

Przepisy dotyczące okresu przejściowego – doradztwo zawodowe Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60) Art. 292.1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust.1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. 2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskiwania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.

Dziękuję za uwagę Maria Kaczmarek mkaczmarek@womkat.edu.pl