Zarządzanie przez Internet
Klasyczne funkcje zarządza to: planowanie, organizowanie, decydowanie, motywowanie i kontrolowanie. Dzięki rozwojowi techniki jesteśmy w stanie wykonać te funkcje sprawniej, dokładniej, bez względu na czas, finanse czy odległości.
Internet jako platforma zarządzania Funkcje biznesowe Internetu można zdefiniować jako 3C Communication (Komunikacja) Commerce (Handel) community (Wspólnota)
Komunikacja – czyli dostęp i przekazywanie informacji, jest podstawową funkcją Internetu w zarządzaniu. Komunikację można realizować za pomocą różnych narzędzi i usług internetowych, takich jak strony WWW, , fora i grupy dyskusyjne, komunikatory tekstowe i głosowe. Wszystkie te narzędzia mogą być wykorzystywane jako główne kanały komunikacji lub jako kanały wspomagające zarządzaniem.
Handel (i przy okazji usługi) – to dynamicznie rozwijające się obszary biznesu intensywnie wykorzystujące Internet jako platformę organizacji i realizacji procesów biznesowych. Za pośrednictwem Internetu można prowadzić działalność gospodarczą o charakterze handlowym (sprzedaż bezpośrednia lub aukcyjna), jak również oferować różnego rodzaju usługi, od produktów finansowych i ubezpieczeniowych poprzez oferty turystyczne aż po dostęp do aplikacji, treści i zasobów mających charakter multimedialny i zdygitalizowany. Istotnym atutem handlu internetowego są mniejsze koszty operacyjne i koszty marketingu w porównaniu z tradycyjną działalnością oraz dostęp do większej grupy klientów i partnerów biznesowych. Jednak najważniejszą cechą Internetu z zarządzaniu jest jego globalny charakter i międzynarodowy zasięg.
Wspólnota –Pozwala integrować grupę osób o podobnych zainteresowaniach i poglądach.Spotkania odbywają się w wirtualnym świecie, np. serwisie społecznościowych i polegają na wymianie poglądów, informacji,list dyskusyjnych, blogów, for dyskusyjnych itp. Jednym z takich obszarów społecznościowych jest biznes, łączący ludzi przedsiębiorczych z sektora małych i średnich firm (MSP). Może to być bardzo korzystne dla przedsiębiorców, chcących poszerzyć zakres kontaktów biznesowych, poszukujących klientów czy wykorzystujących serwis na potrzeby kampanii reklamowej. Ponieważ dzisiaj biznes działa w skali globalnej, możliwe jest znalezienie kontaktów na całym świecie.
Internet jako platforma obiegu dokumentów EDI (Electronic Data Interchange) – to skrót określający elektroniczną wymianę danych lub elektroniczną wymianę dokumentów. EDI jest technologią obiegu i wymiany dokumentów w transporcie, edukacji, bankowości, administracji, handlu i usługach bezpośrednio między aplikacjami partnerów biznesowych. Rozwiązanie to eliminuje dokumenty papierowe, zwiększając efektywność wszystkich działań związanych z prowadzeniem biznesu. Dzięki temu można natychmiast przekazać informacje, tworząc bezpośrednie połączenie systemów informatycznych współpracujących ze sobą firm.
Internet jako platforma handlowa Handel elektroniczny” odnosi się do dowolnej transakcji zawartej przez Internet. Określenie to jest bardzo pojemne, obejmuje bowiem wszystko, od pojedynczej strony WWW, na której oferowanych jest kilka pozycji, po całe firmy zajmujące się wyłącznie handlem online. Dzięki szybkiemu rozwojowi platformy internetowej, jej prędkości, elastyczności i globalnemu zasięgowi handel elektroniczny stał się bardzo popularnym kanałem współpracy, dystrybucji i sprzedaży produktów i usług.
Dzięki zarządzaniu przez Internet zyskujemy wiele wymiernych korzyści Dodatkowy kanał sprzedaży Poszukiwanie nowych rynków Zadowolenie i lojalność klientów Redukcja kosztów Reklamę
Internet jako platforma rozwoju społeczeństwa informacyjnego Funkcjonujemy w społeczeństwie, w którym życie coraz bardziej zależy od komputerów. To radykalnie zmienia sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i wypoczywamy. Społeczeństwo wykorzystujące na co dzień nowe technologie teleinformatyczne nazywa się potocznie społeczeństwem informacyjnym.
Dzięki temu i osoby prywatne, i firmy mogą korzystać z tańszych, lepszych jakościowo i bardziej niezawodnych usług. Konsumenci mają większą swobodę wyboru, zarówno dostawcy, jak i oferowanych usług, a wszystko to dzieje się w skali globalnej.
Internet stał się dla biznesu powszechną platformą komunikacyjną. Zakres zastosowań Internetu w zarządzaniu firmą może być bardzo różny, to zależy od konkretnej organizacji.