TEMAT 1: STRUKTURA I ORGANIZACJA KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO-GAŚNICZEGO autor: Łukasz Kochan Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Advertisements

PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
LMN dla Państwowej Straży Pożarnej. Powołanie zespołu Zarządzeniem nr 8 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 lutego 2006 r. został powołany.
INNOWACYJNY PROGRAM KSZTAŁCENIA W KLASIE SŁUŻB MUNDUROWYCH Autorzy: JUSTYNA RATAJCZAK, ELŻBIETA MORTKA, ANDRZEJ DĄBROWSKI ROK 2010/2011 ZESPÓŁ SZKÓŁ W.
ZAGROŻENIA LUDNOŚCI, MIENIA I ŚRODOWISKA
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Plany zarządzania kryzysowego.
W dniu 27 lutego 2008r. w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyła się narada podsumowująca rok 2007, połączona z przekazaniem.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
TEMAT 12: Organizacja łączności dowodzenia i współdziałania autor: Wojciech Żebrowski Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP (SZKOLENIE.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
TEMAT 8 WYBRANE ZAGADNIENIA OPERACYJNE
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych Autor: Robert Łazaj.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W OLSZTYNIE
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Temat: STRUKTURA I ORGANIZACJA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ OSP ORAZ OL
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zgłoszenie do konkursu
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Organy i podmioty zarządzania kryzysowego
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Wspomaganie pracy szkół
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

TEMAT 1: STRUKTURA I ORGANIZACJA KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO-GAŚNICZEGO autor: Łukasz Kochan Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP (SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP)

Struktura i organizacja Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego str. 2 Materiał nauczania:  Podstawowe akty prawne;  Struktura i organizacja KSRG;  Zasady organizacji odwodów;  Zasady organizacji specjalistycznych działań ratowniczych w KSRG

PODSTAWOWE AKTY PRAWNE str. 3 USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo –gaśniczego.

STRUKTURA I ORGANIZACJA KSRG str. 4 ➢ Integralna część systemu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, finansowanego przez budżet państwa, ➢ Zespół przedsięwzięć organizacyjnych, szkoleniowych, materiałowo-technicznych i finansowych, obejmujący prognozowanie, rozpoznawanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń oraz organizację i kierowanie działaniami ratowniczymi - skupiający w uporządkowanej wewnętrznie strukturze jednostki ochrony przeciwpożarowej w celu ratowania życia, zdrowia, mienia i środowiska, ➢ Kierowany przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, ➢ Nadzorowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

SCHEMAT ORGANIZACYJNY str. 5 KOMENDA GŁÓWNA PSP KOMENDY WOJEWÓDZKIE PSP KOMENDY POWIATOWE/MIEJSKIE PSP JEDNOSTKI RATOWNICZO – GAŚNICZE PSP JEDNOSTKI OSP W KSRG SZKOŁA GŁÓWNA SŁUŻBY POŻARNICZEJ CENTRALNA SZKOŁA PSP SZKOŁY ASPIRANTÓW PSP SZKOŁA PODOFICERSKA PSP CENTRUM NAUKOWO BADAWCZE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ CENTRALNE MUZEUM POŻARNICTWA

SCHEMAT DZIAŁANIA str. 6

CELE DZIAŁANIA str. 7 PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ODPOWIADA ZA ORGANIZACJĘ KSRG, KTÓREGO GŁÓWNYM CELEM JEST OCHRONA LUDZI, DÓBR MATERIALNYCH I ŚRODOWISKA POPRZEZ:

str. 8 Pobrano z WALKĘ Z POŻARAMI

str. 9 Pobrano z USUWANIE MIEJSCOWYCH ZAGROŻEŃ

RATOWNICTWO CHEMICZNE I EKOLOGICZNE str. 10

RATOWNICTWO CHEMICZNE I EKOLOGICZNE str. 11

RATOWNICTWO TECHNICZNE str. 12

RATOWNICTWO TECHNICZNE str. 13

RATOWNICTWO WYSOKOŚCIOWE DZIAŁANIA POSZUKIWAWCZO - RATOWNICZE str. 14

RATOWNICTWO WODNO - NURKOWE str. 15

RATOWNICTWO WODNO - NURKOWE str. 16

RATOWNICTWO MEDYCZNE str. 17

RATOWNICTWO MEDYCZNE str. 18

POZIOMY KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO - GAŚNICZEGO POWIATOWY - podstawowy poziom wykonawczy, działania prowadzone są przez siły i środki powiatu, WOJEWÓDZKI - koordynacja i wsparcie działań ratowniczych, kiedy siły i środki powiatu są niewystarczające, KRAJOWY - koordynacja i wsparcie działań ratowniczych, kiedy siły województwa są niewystarczające. str. 19

POZIOM POWIATOWY KSRG W zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego odpowiedzialnym jest starosta, natomiast KSRG reprezentowany jest przez komendanta powiatowego PSP, który jest kierownikiem straży wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w powiecie i wykonuje zadania i kompetencje państwowej straży pożarnej na obszarze powiatu oraz jest odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie systemu. str. 20

POZIOM POWIATOWY KSRG Podstawową strukturą systemu jest jego poziom powiatowy, zaś źródłem informacji służących za podstawę określenia jego kształtu są wyniki kompleksowych analiz przewidywalnych zagrożeń oraz możliwości operacyjnego zabezpieczenia całego obszaru powiatu. System, na poziomie powiatu, powinien zapewniać możliwość skutecznego reagowania na wszystkie realnie występujące w powiecie rodzaje zagrożeń zdarzeniami destrukcyjnymi. str. 21

POZIOM POWIATOWY KSRG Na obszarze powiatu elementami składowymi systemu są: ➢ Komenda Powiatowa PSP (jednostki ratowniczo-gaśnicze oraz stanowisko kierowania komendanta powiatowego/miejskiego), ➢ jednostki ochrony przeciwpożarowej z obszaru powiatu włączone do systemu przez Komendanta Głównego PSP na wniosek komendanta powiatowego PSP, ➢ struktury zarządzania kryzysowego, ➢ podmioty ratownicze, służby i inspekcje, które dobrowolnie w drodze umowy cywilno prawnej zgodziły się współdziałać w działaniach ratowniczych, ➢ specjaliści do spraw ratownictwa działający na obszarze powiatu, ➢ inne podmioty, które na podstawie decyzji starosty zostały włączone do systemu. str. 22

POZIOM POWIATOWY KSRG Struktura systemu w poszczególnych powiatach zależy od rodzaju zagrożeń i sieci jednostek systemu, a ta jest zależna od możliwości włączenia do systemu poza jednostkami ochrony przeciwpożarowej innych służb, podmiotów funkcjonujących na obszarze powiatu, zarówno na podstawie decyzji starosty, jak i umowy cywilnoprawnej podpisanej ze starostą. str. 23

POZIOM POWIATOWY KSRG System na poziomie powiatu powinien działać autonomicznie w zakresie ustawowo nakreślonych zadań, a w razie potrzeby współdziałać ze służbami i innymi podmiotami, których udział w działaniu ratowniczym jest niezbędny. Służby i podmioty współdziałające z systemem powinny wykonywać zadania określone przez kierującego działaniem ratowniczym, w ramach ich właściwości. Do zadań własnych powiatu należy budowanie systemu koordynacji działań jednostek systemu oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu. Ponadto zadaniem powiatu jest organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania miedzy podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych. str. 24

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Reprezentowany przez wojewodę oraz komendanta wojewódzkiego PSP, który jako kierownik straży wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie, w imieniu wojewody wykonuje zadania i kompetencje państwowej straży pożarnej na obszarze województwa oraz jest odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie systemu. str. 25

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG W przypadku, gdy siły i środki systemu na obszarze powiatu okażą się niewystarczające (drastyczny wzrost skali zdarzenia, równoczesność zdarzeń, brak jednostek specjalistycznych) lub zdarzenie swym zasięgiem wykracza poza obszar powiatu, uruchamiany jest wyższy poziom systemu - poziom wojewódzki. str. 26

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Elementami składowymi systemu na poziomie wojewódzkim są: a) Komenda wojewódzka PSP (stanowisko kierowania komendanta wojewódzkiego), b) wydzielone siły i środki z poziomów powiatowych, stanowiące wojewódzki odwód operacyjny, c) struktury zarządzania kryzysowego, d) ośrodki szkolenia PSP, e) krajowa baza sprzętu specjalistycznego, f) podmioty ratownicze, służby i inspekcje, które dobrowolnie w drodze umowy cywilno prawnej zgodziły się współdziałać w działaniach ratowniczych na obszarze województwa, g) specjaliści do spraw ratownictwa działający na obszarze województwa, h) inne podmioty, które na podstawie decyzji wojewody zostały włączone do systemu. str. 27

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Służby i podmioty współdziałające z systemem na poziomie wojewódzkim powinny wykonywać zadania określone przez kierującego działaniem ratowniczym, w ramach swoich właściwości. Podstawowe siły i środki systemu na poziomie województwa to: wojewódzki odwód operacyjny z grupami specjalistycznymi, krajowa baza sprzętu specjalistycznego. str. 28

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Istotną rolę w zakresie koordynacji działań jednostek systemu z podmiotami współdziałającymi z systemem na obszarze województwa będzie pełnić wojewoda, poprzez struktury zarządzania kryzysowego. W sytuacjach kryzysowych związanych z zakresem działalności KSRG rolę koordynacji działań pełni Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego. str. 29

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Kierowanie (dowodzenie) działaniami ratowniczymi, których rozmiar lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych poziomu powiatu przejmuje komendant wojewódzki PSP lub upoważniony przez niego oficer. str. 30

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Wojewódzki Plan Ratowniczy: Procedury działania i uruchomienia systemu na poziomie województwa, w odniesieniu do poszczególnych typów zagrożeń, będą określone w wojewódzkim planie ratowniczym, do opracowania, którego zobowiązany jest komendant wojewódzki PSP. Ich treść będzie stanowić wybrane elementy planów ratowniczych, tych powiatów, w których siły i środki są niewystarczające do usuwania istniejących tam zagrożeń. Ponadto będą zawierać organizacyjno - techniczne sposoby likwidacji zagrożeń, wymagających zaangażowania w działaniach ratowniczych znacznych sił i środków (np. klęski żywiołowe) oraz zagrożeń, które mogą powstać na granicy powiatów lub województwa. str. 31

POZIOM WOJEWÓDZKI KSRG Komendant wojewódzki PSP uzgadnia plan ratowniczy z podmiotami systemu oraz z podmiotami współdziałającymi z systemem, w części dotyczącej ich zadań. Plan ratowniczy zatwierdza wojewoda, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego zespołu ds. ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa. str. 32

POZIOM CENTRALNY (KRAJOWY) KSRG Nad systemem bezpieczeństwa wewnętrznego kraju czuwa Prezes Rady Ministrów, natomiast KSRG reprezentowany jest przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, który jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji systemu. str. 33

POZIOM CENTRALNY (KRAJOWY) KSRG W przypadku zdarzenia, gdy siły i środki systemu na poziomie województwa okażą się niewystarczające lub zdarzenie (zagrożenie) przekracza obszar województwa, uruchamiany jest najwyższy poziom systemu - poziom centralny (kraju). str. 34

POZIOM CENTRALNY (KRAJOWY) KSRG Elementami składowymi systemu na poziome centralnym (kraju) są: a) Komenda Główna PSP (Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa), b) wydzielone siły i środki z wojewódzkich odwodów operacyjnych stanowiące centralny odwód operacyjny, c) krajowe bazy sprzętu specjalistycznego, d) szkoły PSP, e) podmioty ratownicze, służby i inspekcje, które dobrowolnie w drodze umowy cywilno prawnej zgodziły się współdziałać w działaniach ratowniczych na obszarze kraju, f) specjaliści do spraw ratownictwa działający na obszarze kraju, g) inne podmioty realizujące cele systemu powołane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. str. 35

POZIOM CENTRALNY (KRAJOWY) KSRG Na tym poziomie system może współdziałać z podmiotami, których uruchomienie zastrzeżone jest dla poziomu centralnego (kraju) np. niektóre jednostki podległe MON, Policji itp. Rolę koordynatora działań jednostek systemu z podmiotami współdziałającymi na tym poziomie będzie pełnił Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Podstawowe siły i środki systemu na poziomie centralnym (kraju), to centralny odwód operacyjny z grupami specjalistycznymi, krajowe bazy sprzętu specjalistycznego oraz wydzielone siły i środki szkół PSP. Kierowanie (dowodzenie) działaniami ratowniczymi, których rozmiar lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych poziomu wojewódzkiego przejmuje Komendant Główny PSP lub upoważniony przez niego oficer. str. 36

DYSPONOWANIE DO DZIAŁAŃ JEDNOSTEK KSRG Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz alarmowanie jednostek wspomagających system odbywa się poprzez: a) stanowisko kierowania komendanta powiatowego/miejskiego PSP - na poziomie powiatu, b) stanowisko kierowania komendanta wojewódzkiego PSP - na poziomie województwa, c) Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności - na poziomie centralnym (kraju). str. 37

ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ JEDNOSTKI KSRG Wszystkie jednostki włączone do systemu realizują zadania w zakresie walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwa technicznego, chemicznego, medycznego i ekologicznego poprzez: ➢ analizowanie i rozpoznawanie zagrożeń, ➢ utrzymanie gotowości do prowadzenia działań ratowniczych, ➢ podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia i likwidacji pożarów, awarii, wypadków i katastrof technicznych, chemicznych i ekologicznych, wypadków i katastrof komunikacyjnych, zdarzeń wymagających stosowania sprzętu specjalistycznego w szczególności do prowadzenia ratownictwa ekologicznego, wodnego i wysokościowego. str. 38

PODMIOTY WSPOMAGAJĄCE KSRG Jest rzeczą oczywistą, że w obliczu tak szerokiej gamy zagrożeń od podmiotów ratowniczych wymagana będzie daleko idąca specjalizacja w działaniach ratowniczych, której Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do KSRG nie mogą zapewnić, dlatego też prawodawca przewiduje możliwość rozszerzenia zakresu podmiotowego systemu o inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne i prawne – wspomagające system. str. 39

PODMIOTY WSPOMAGAJĄCE KSRG Podmioty wspomagające system realizują zadania wspierające zadania jednostek wchodzących w skład KSRG, a ich udział w akcjach ratowniczych polega głównie na: -współuczestniczeniu w ratowaniu ludzi, mienia oraz środowiska naturalnego, -dostarczaniu narzędzi i środków potrzebnych do prowadzenia akcji ratowniczej, -zapewnieniu odpowiednich środków transportowych, -udostępnieniu specjalistycznych informacji, -wykonaniu określonych prac lub zadań ustalonych przez organizatora systemu, a także zapewnieniu innych środków niezbędnych do ograniczania i eliminowania skutków zdarzeń. str. 40

BIBLIOGRAFIA ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo –gaśniczego, Dziennik Ustaw nr 46 poz. 239, „GENEZA POWSTANIA KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO- GAŚNICZEGO” Zakład Taktyki i Dowodzenia. Przedmiot – Organizacja systemów ratownictwa. S. Lipiński, SGSP , MATERIAŁ FOTOGRAFICZNY – Archiwum KP PSP w Braniewie. str. 41