Projekt realizowany przez Gminę Zławieś Wielka w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Beneficjent – Gmina Zławieś Wielka, Jan Surdyka – Wójt Gminy Koordynator projektu – Piotr Grodzki Merytoryka Projektu – Andrzej Walczyński, Bogusław Ziółkowski
Charakterystyka Projektu: Projekt polega na przekazaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu dziedzictwa historycznego, kulturalnego i geograficznego. Geneza projektu – projekt wynika z problemów dostrzeżonych podczas prowadzonych zajęć dodatkowych w Szkole Podstawowej w Łążynie. Uczniowie z jednej strony wykazują elementarny brak wiedzy o historii, tradycjach i zasobach kulturowych własnego środowiska lokalnego, z drugiej strony niezwykle aktywnie uczestniczą w dodatkowych zajęciach. Z badań jakie zostały przeprowadzone wynika, że 80% uczniów nie zna historii swojej miejscowości. Uczniowie podczas projektu będą mieli możliwość dowiedzieć się m.in. jak wyglądał strajk ich rówieśników przeciw germanizacji oraz samodzielnie spróbują prac jakie wykonywali ich dziadkowie.
Grupy docelowe Bezpośrednimi odbiorcami projektu będą uczniowie szkół podstawowych z klas 4-6 z Gminy Zławieś Wielka. Zakłada się objęcie działaniami grupę 250 uczniów z 7 szkół znajdujących się na terenie gminy. Wybranych zostanie 10 grup po 25 osób. Z uwagi na ilość oddziałów zdecydowano, że w Szkołach Podstawowych w Złejwsi Wielkiej, Górsku oraz Rzęczkowie zostaną utworzone po 2 grupy 25 osobowe, w mniejszych oddziałach tj. Łążynie, Siemoniu, Przysieku, Czarnowie utworzone zostanie po jednej grupie 25 osobowej. Rekrutacja uczniów będzie miała charakter otwarty, co zapewni równy dostęp wszystkich zainteresowanych do projektu.
Działania Projektu: Zasadnicza część projektu: -Prowadzenie zajęć teoretycznych i warsztatowych dla grup docelowych. -Prowadzenie zajęć terenowych, poprzez zorganizowanie rajdu rowerowego oraz zajęć z topografii terenu. - Działania promocyjne, upowszechnienie zebranych materiałów szerszej grupy ludności wiejskiej poprzez wydanie książki (publikacji) o tematyce regionalnej i historycznej. Zadanie 1 Przygotowanie i wykonanie działań rekrutacyjnych i promocyjnych (plakaty, ulotki), wyłonienie 250 uczniów z 7 szkół. Przeprowadzenie ankiet sprawdzających stan wiedzy i zainteresowanie główną tematyką projektu przed jego realizacją. Zadanie 2 Zakup materiałów na zajęcia warsztatowe i teoretyczne.
Zadanie 3 Organizacja i przeprowadzenie części warsztatowej projektu obejmującej 50h szkoleń łącznie we wszystkich szkołach. Zadanie 4 Przygotowanie prezentacji multimedialnej, która posłuży do organizacji i przeprowadzenia części teoretycznej, zajęcia obejmują łącznie 60h lekcyjnych w szkołach biorących udział w projekcie. Zadanie 5 Organizacja i przeprowadzenie rajdu rowerowego dla 50 uczniów (2 rajdy po 25 uczestników), każdy z rajdów będzie trwał dwa dni. Uczestnicy podczas wyprawy będą podróżowali szlakami rowerowymi zwiedzając najciekawsze zabytki, miejsca pamięci narodowej w Gmienie Zławieś Wielka oraz zapoznają się z elementami topografii terenu. Planuje się nocleg z wyżywieniem dla każdej z grup w miejscowych szkołach.
Zadanie 6 Promocja efektów projektu Przygotowanie i wydanie publikacji (książek), w wersji papierowej 300 sztuk oraz na płycie CD 30 szt. Finalną częścią projektu będzie zorganizowanie konkursu wiedzy z tematyki regionalnej, wyłaniając 7 najlepszych słuchaczy, dla których przewidziano nagrody. Zadanie 7 Koordynacja projektu. Zadanie 8 Ewaluacja projektu poprzez organizację konferencji podsumowującej efekty projektu.
Rezultaty Projektu: -Minimum 200 osób nabędzie umiejętność praktyczną wyrabiania gliny – metoda pomiaru test praktyczny. -18 osób nabędzie praktyczną umiejętność w zakresie korzystania z kompasów oraz map topograficznych – metoda pomiaru test praktyczny -Pobudzenie postaw pro-patriotycznych wśród (minimum) 200osób -Wzrost świadomości nt. współpracy i współdziałania u 18 (minimum) uczestników rajdu – metoda pomiaru karty obserwacji egz. Publikacji -30 sztuk płyt CD, na których znajdują się rozszerzone informacje dotyczące publikacji -Minimum 200 uczniów przeszkolonych na zajęciach teoretycznych i warsztatowych -Minimum 20 osób weźmie udział w rajdzie rowerowym.