1 Inwestycje w innowacje, sferę B+R, szansą na konkurencyjny rozwój i promocję firm na rynku międzynarodowym Jerzy Kwieciński Fundacja Europejskie Centrum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Thank you for your kind attention! WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Interwencja Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Narodowa strategia spójności
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Dofinansowanie UE [PLN]
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
1. Opis koncepcji kreatywnej kampanii szerokiego zasięgu
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Forum Dyskusyjne „Biznes i Nauka” Politechnika Radomska
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata Podzespół I Innowacyjność Cyfryzacja Przedsiębiorczość.
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

1 Inwestycje w innowacje, sferę B+R, szansą na konkurencyjny rozwój i promocję firm na rynku międzynarodowym Jerzy Kwieciński Fundacja Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Innowacyjność rozwój, ekspansja. Stawiamy na przedsiębiorców. Ostrowiec Świętokrzyski, 6 listopada 2014

Poziomy innowacyjności regionów w Unii Europejskiej Większość województw w Polsce należy do kategorii najmniej innowacyjnych regionów, w tym również woj. lubelskie

Innowacyjność – Polska Wydatki na B+R w % PKB Źródło: Bank Światowy

Europa 2020 Główne cele wytyczone przez strategię UE:  osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób w wieku lata na poziomie 75%;  poprawa warunków dla prowadzenia działalności B+R i przeznaczenie co najmniej 3% PKB na inwestycje w badania i rozwój;  osiągnięcie celów 20/20/20 w zakresie klimatu i energii (20% redukcja emisji CO2 w stosunku do 1990 r., zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii do 20% bilansu energetycznego, zwiększenie efektywności wykorzystania energii o 20%);  podniesienie poziomu wykształcenia poprzez ograniczenie liczby osób przedwcześnie kończących naukę do 10% i zwiększenie odsetka uzyskujących wyższe wykształcenie do 40% wśród przedstawicieli młodego pokolenia w wieku lata;  zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem o 20 mln.

Budżet UE na lata  Najważniejsze cele budżetu: wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy.  Priorytety: zwiększenie nakładów na badania i rozwój, sektor ICT, na edukację, gospodarkę niskoemisyjną i na rozwój małych średnich przedsiębiorstw.  Większość wydatków budżetowych ma być podporządkowanych tym priorytetom i realizacji strategii Europa  Zgodnie ze strategią „Europa 2020” wzrost gospodarczy ma być: inteligentny (smart), tzn. oparty na wiedzy i na innowacjach, zrównoważony (sustainable), tzn. oparty na gospodarce efektywnie korzystającej z posiadanych zasobów, bardziej konkurencyjnej i przyjaznej środowisku oraz sprzyjający włączeniu społecznemu (inclusive), tzn. oparty na gospodarce o wysokim stopniu zatrudnienia, zapewniającej spójność społeczną i terytorialną.

6 Wsparcie działań rozwojowych z UE w latach Gł ó wne kierunki reformy dotyczące polityki sp ó jności: - integracja wielu dziedzin polityki publicznej UE dla realizacji cel ó w Strategii Europa 2020, - nowe mechanizmy koncentracji interwencji ( „ ring fencing ” ), - większy nacisk na osiąganie wynik ó w oraz zdolność instytucjonalną (m.in. warunkowość ex-ante). Umowa Partnerstwa: -Dokument opisujący strategię wykorzystania środk ó w UE do realizacji cel ó w rozwojowych kraju, -Założe nia Umowy Partnerstwa wskazuj ą m.in. obszary interwencji polityki sp ó jności i układ program ó w operacyjnych.

7 Finansowanie sektora nauki, B+R oraz innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce Założenia do wskaźników wykorzystania środków europejskich w ramach Umowy Partnerstwa: - wzrost nakładów na B+R z 0,74% PKB (2010 r.) do 1,7% PKB (2020 r.) - wzrost nakładów na B+R ponoszonych przez przedsiębiorstwa z 0,2% PKB (2010 r.) do 0,6-0,8% PKB (2020 r.) Osiągnięcie powyższych wskaźników będzie wymagać przeznaczenia na wsparcie sektora nauki, B+R oraz wdrażanie innowacji przez przedsiębiorstwa więcej środków, w tym z funduszy UE, niż w latach Dlatego w latach nastąpi koncentracja środków WRS na priorytetach rozwojowych Polski – min. 50% środków zostanie przeznaczonych na wsparcie realizacji celów tematycznych warunkujących inteligentny wzrost gospodarczy.

8 Umowa Partnerstwa Środki unijne będą wspierać trzy główne cele rozwojowe (zgodnie ze Strategią Rozwoju Kraju 2020)  wsparcie dla zwiększenia konkurencyjności gospodarki  poprawa spójności społecznej i terytorialnej  podnoszenie sprawności i efektywności państwa Realizowanych będzie 11 celów tematycznych wskazanych w projektach rozporządzeń UE

9 Umowa Partnerstwa Cele tematyczne: 1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji 2. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych 3. Podnoszenie konkurencyjności MŚP, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury 4. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach 5. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem

10 Ring fencing - minimalny poziom koncentracji środków

11 Założenia Umowy Partnerstwa Cele tematyczne: 6. Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów 7. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych 8. Wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników 9. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem 10. Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie 11. Wzmacnianie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej

12 Założenia Umowy Partnerstwa Programy operacyjne Program operacyjny dotyczący innowacyjności, badań naukowych i ich powiązań ze sferą przedsiębiorstw – PO INTELIGENTNY ROZWÓJ (PO IR) Program operacyjny dotyczący gospodarki niskoemisyjnej, ochrony środowiska, przeciwdziałania i adaptacji do zmian klimatu, transportu i bezpieczeństwa energetycznego Program operacyjny dotyczący rozwoju kompetencji i umiejętności, włączenia społecznego oraz dobrego rządzenia – PO WIEDZA, EDUKACJA, ROZWÓJ (PO WER) Program operacyjny dotyczący rozwoju cyfrowego – PO POLSKA CYFROWA Program dotyczący rozwoju obszarów wiejskich Program dotyczący rozwoju obszarów morskich i rybackich Program pomocy technicznej Program operacyjny dotyczący Polski Wschodniej - program ponadregionalny Programy dotyczące europejskiej współpracy terytorialnej - programy ponadregionalne Regionalne Programy Operacyjne

13 Źródła wsparcia B+R+I Program krajowy Program Operacyjny Inteligentny Rozwój będzie stanowić główne źródło wsparcia B+R+I, większość alokacji celu tematycznego 1. będzie przeznaczona na ten Program. Program ponadregionalny – Polska Wschodnia PO Polska Wschodnia będzie stanowić uzupełnienie w stosunku do PO IR w zakresie wzmacniania ponadregionalnych inteligentnych specjalizacji na terytorium województw Polski Wschodniej. Programy regionalne, tj. 15 RPO oraz RPO woj. mazowieckiego Główny cel to wzmacnianie regionalnych strategii inteligentnych specjalizacji. Ponadto, głównie na poziomie regionalnym wdrażany będzie cel tematyczny 3., dotyczący podnoszenia konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw.

14 Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Cel Programu Inteligentny Rozwój: znaczące pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w szczególności poprzez: - zwiększenie nakładów prywatnych na B+R, - podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych, - zwiększenie stopnia komercjalizacji oraz umiędzynarodowienia badań naukowych.

15 Program Operacyjny Inteligentny Rozwój – realizowane cele tematyczne Zgodnie z Założeniami Umowy Partnerstwa Program Operacyjny Inteligentny Rozw ó j wpisuje się w następujące cele tematyczne:

16 PO Inteligentny Rozwój Budżet: 8816 mln EUR, w tym 7625 mln EUR z UE mln EUR wkład krajowy Układ osi priorytetowych 1.Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa oraz konsorcja naukowo-przemysłowe – 3500 mln EUR (w tym 290 mln EUR dla Mazowsza) 2.Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach – 1730 mln EUR, w tym 260 mln EUR dla Mazowsza 3.Wsparcie otoczenia i potencjału innowacyjnych przedsiębiorstw mln EUR, w tym 78 mln EUR dla Mazowsza 4.Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego – 1700 mln EUR, w tym 200 mln EUR dla Mazowsza 5.Pomoc techniczna – 226 mln EUR, w tym 26 mln EUR dla Mazowsza

17 Przykładowe obszary wsparcia w ramach PO Inteligentny Rozwój Cel tematyczny 1: Konsolidacja potencjału naukowo-badawczego (w ramach konsorcjów), Rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej, Umiędzynarodowienie polskiej nauki poprzez wsparcie powstawania międzynarodowych agend badawczych, Finansowanie badań naukowych na rzecz innowacyjnej gospodarki, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ośrodkach badawczych i przedsiębiorstwach oraz wsparcie otwartego dostępu do wyników prac badawczych, Rozwój kadry sektora B+R, Wsparcie projektów: od pomysłu do przemysłu, Tworzenie warunków dla prowadzenia działalności B+R przez przedsiębiorstwa, Wsparcie projektów realizowanych przez platformy technologiczne, Rozwój kluczowych klastrów, Wsparcie dostępu przedsiębiorstw do kapitału na innowacje.

18 Przykładowe obszary wsparcia w ramach PO Inteligentny Rozwój Cel tematyczny 3: Wsparcie przedsiębiorstw i jednostek naukowych w przygotowaniu do udziału w programach międzynarodowych, Rozwój i profesjonalizacja proinnowacyjnych usług IOB, Wzrost innowacyjności przedsiębiorstw poprzez internacjonalizację, Promocja współpracy nauki i biznesu, kształtowanie i promocja innowacyjności jako źródła konkurencyjności gospodarki.

19 Przykładowe obszary wsparcia w ramach PO Inteligentny Rozwój Przykładowe rodzaje działań: infrastruktura badawcza znajdująca się na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej, współpraca badawcza polskich jednostek naukowych z najlepszymi europejskimi ośrodkami naukowymi, agendy badawcze, realizowane w Polsce we współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi z innych państw, badania przemysłowe, prace rozwojowe oraz prace przygotowawcze do wdrożenia, realizowane przez konsorcja jednostek badawczych i przedsiębiorstw, wsparcie rozwoju rynku kapitałowego, zwłaszcza venture capital, wsparcie sieci aniołów biznesu, rozwój usług świadczonych przez inkubatory przedsiębiorczości w zakresie zwrotnych instrumentów wsparcia oferowanych przez te podmioty.

Polityka spójności w nowym budżecie UE na lata  Rośnie rola regionów we wdrażaniu polityki spójności – dalsza decentralizacja zarządzania.  Rząd wstępnie proponuje, że 55 proc. środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie zarządzana przez regiony i 75 proc. Europejskiego Funduszu Społecznego.  Programy regionalne mają być dwufunduszowe.  Certyfikacja ma być w rękach instytucji zarządzających.  Regiony muszą określić tzw. inteligentne specjalizacje (Smart Specialisations), na które być skierowana przynajmniej połowa środków w programach regionalnych.  Większa rola instrumentów zwrotnych – 10 proc.

21 Dziękuję za uwagę Dziękuję za uwagę Fundacja Europejskie Centrum Przedsiębiorczości ul. Kopernika 34, Warszawa tel.: (22) , tel./faks: (22) , kom.: (0) Internet: