Nadzór pedagogiczny Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2015/2016 Bydgoszcz, 29 sierpnia 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Kuratorium Oświaty w Lublinie Kuratorium Oświaty w Lublinie Nadzór pedagogiczny Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2011/2012 r. 1 Lublin, r.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa przez Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2013/2014 Lublin, sierpień 2014 r.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Sześciolatek idzie do szkoły
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
– uwagi, wnioski i zalecenia
Programy nauczania.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Sześciolatek idzie do szkoły
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
kształcących w zawodach
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji.
Konferencja dla Dyrektorów
Program profilaktyczno-wychowawczy
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Nadzór pedagogiczny Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2015/2016 Bydgoszcz, 29 sierpnia 2016 r.

Źródła ewaluacja zewnętrzna Wyniki i wnioski z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych kontrole Wyniki i wnioski z kontroli planowych, doraźnych, skarg oraz monitorowania analizy Wnioski z analiz wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych

Ewaluacja zewnętrzna

Ewaluacja zewnętrzna w liczbach Ewaluacja zewnętrzna w liczbach Ewaluacja zewnętrzna w liczbach

L. p.Typ szkoły Ewaluacja całościowa Ewaluacja problemowa Liczba raportów ogółem 1.Przedszkole Szkoła Podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technika-20 6.Zasadnicze Szkoły Zawodowe-19 7.Szkoły specjalne-66 8.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna1-1 9.Placówki Doskonalenia Nauczycieli Szkoły o których mowa w art. 9 pkt 3d uso MOW, SOSW, SPdP257 Razem: Liczba ewaluacji w poszczególnych typach szkół i placówek

Ewaluacja zewnętrzna – zestawienie poziomów spełniania wymagań państwa Ewaluacja zewnętrzna – zestawienie spełniania wymagań państwa

uogólnione wnioski z ewaluacji na podstawie wyników ewaluacji szkół i placówek Szkoły realizują podstawę programową zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobami ich realizacji w oparciu o zdiagnozowane osiągniecia uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego Wykorzystując wyniki prowadzonych diagnoz potrzeb i potencjału uczniów, szkoły oferują różne formy wsparcia w nauce, rozwijania zainteresowań i uzdolnień, natomiast nie zawsze indywidualizują proces dydaktyczny na lekcji. Wdrożone wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć przyczyniają się do odnoszenia różnorodnych sukcesów przez uczniów, jednak nie zawsze powodują wzrost efektów kształcenia mierzony wynikami egzaminów zewnętrznych. Realizując swoje zadania szkoły poszukują coraz skuteczniejszych, ciekawszych rozwiązań programowych, metodycznych i organizacyjnych, korzystają z licznych programów i projektów unijnych, rzadziej wprowadzają własne nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów i szkoły.

uogólnione wnioski z ewaluacji na podstawie wyników ewaluacji szkół i placówek Przedszkola i szkoły w szerokim zakresie współpracują z lokalnym środowiskiem, co uatrakcyjnia ofertę edukacyjną i wpływa na budowanie ich pozytywnego wizerunku, umożliwia dzieciom i młodzieży poszerzanie wiedzy i wykorzystywanie jej w praktyce. Szkoły wspomagają rozwój uczniów w ramach różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych i specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, natomiast rzadziej wspierają indywidualne potrzeby ucznia podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Nauczyciele wszystkich typów szkół w sposób niewystarczający wykorzystują możliwości, jakie w procesie edukacyjnym i wychowawczym wynikają z organizowania pracy w grupach lub korzystania z innych sposobów umożliwiających uczenie się od siebie nawzajem. Współpraca kadry pedagogicznej dotyczy głównie organizacji pracy szkół i analizy wyników nauczania, rzadziej wspólnej realizacji i analizy skuteczności procesów edukacyjnych.

uogólnione wnioski z ewaluacji na podstawie wyników ewaluacji szkół i placówek Nie we wszystkich szkołach praca nauczycieli uczących w jednym oddziale ma charakter systemowy. W placówkach i szkołach kształcenia specjalnego stosuje się adekwatne i zróżnicowane metody wsparcia i motywowania uczniów i wychowanków do nabywania przez nich umiejętności społecznych. Placówki doskonalenia nauczycieli wspierają szkoły i placówki w realizacji zadań, pokonywaniu problemów, poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań oraz upowszechniają dobre praktyki.

Dobre praktyki Przykłady dobrych praktyk są publikowane na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy: Dobre praktyki

Rekomendacje w zakresie nadzoru dyrektora szkoły Sprawdzać wykorzystanie przez nauczycieli wniosków z prowadzonych diagnoz i analiz w planowaniu procesu dydaktycznego. Zwracać uwagę na: efektywne wykorzystanie czasu lekcji, strukturę zajęć oraz sprawdzanie skuteczności uczenia się. W ramach zespołów nauczycieli uczących w jednym oddziale planować i wdrażać działania uwzględniające korelację międzyprzedmiotową.

Rekomendacje w zakresie nadzoru dyrektora szkoły Upowszechniać przykłady dobrych praktyk, inspirować nauczycieli do wdrażania nowoczesnych metod pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Dokonać oceny stosowania przez nauczycieli elementów oceniania kształtującego w procesie lekcyjnym. Monitorować współdziałanie szkoły z instytucjami pomocy w celu wykorzystywania w szerszym stopniu aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii.

Kontrola

Kontrole zgodne z planem nadzoru Lp. Zakres kontroli Liczba kontroli Liczba zaleceń 1. Zgodność zatrudnienia nauczycieli szkół i placówek z wymaganymi kwalifikacjami Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych Zgodność działania placówek niepublicznych z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz prowadzenia dokumentacji kształcenia zgodnie z przepisami prawa oświatowego Prawidłowość organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w publicznej szkole podstawowej Suma 24028

Zapewnić uczniom korzystanie ze świetlicy oraz organizacji pracy świetlicy w taki sposób, aby liczba uczniów podczas zajęć prowadzonych przez jednego wychowawcę nie przekraczała 25 uczniów. Do protokołu z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego dołączać zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia; wyznaczać dodatkowy termin egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku ucznia, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu Realizować program nauczania oraz prowadzić dokumentację formy pozaszkolnej kształcenia ustawicznego zgodnie z przepisami. Zakres najczęstszych zaleceń pokontrolnych

Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami. Przestrzeganie statutu szkoły, zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia Kontrole doraźne – najczęstszy zakres zaleceń 393 kontrole 142 zalecenia

Monitorowanie

Monitorowanie szkół zawodowych Monitorowanie szkolnictwa zawodowego „Realizacja zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej” „Realizacja praktycznej nauki zawodu w zasadniczej szkole zawodowej, z wyłączeniem młodocianych pracowników” „Prawidłowość dopuszczania przez dyrektora technikum, szkoły zawodowej i policealnej programów nauczania w zawodzie”

Zintensyfikować działania informacyjno-promocyjne wśród uczniów szkół i ich rodziców. Efektywniej rozpoznawać możliwości współpracy szkół z pracodawcami lokalnymi i regionalnymi. Doskonalić wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego w celu podnoszenia jakości i skuteczności kształcenia zawodowego. Rekomendacje

Inne zadania

Liczba szkół objętych art. 34 uso 50 szkoły podstawowe

Indywidualne Wsparcie Szkół w latach 2015/2016 (dane ilościowe; liczba szkół/wzrost wyników) szkoły podstawowe 50/39

Wnioski z IWS Potrzeba doskonalenia nauczycieli w zakresie analizy wyników i wdrażania nowoczesnych metod pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Potrzeba metody pracy zespołowej, zarówno na poziomie szkoły, jak i klasy. Poprawa efektów kształcenia jest widoczna w szkołach, w których rodzice są rzeczywistymi partnerami. IWS

Rekomendacje Wspierać dyrektora i nauczycieli w realizacji wdrożonych programów podnoszenia efektywności kształcenia przez przynajmniej trzy lata szkolne. Włączać w proces wspomagania organy prowadzące szkoły. Inicjować w jst tworzenie lokalnej spójności edukacyjnej. Promować efekty wsparcia. W większym stopniu włączać do współpracy rodziców oraz inne instytucje wspomagające pracę szkół.

Kluczowe zadania w zakresie doskonalenia nauczycieli Wyposażać nauczycieli w wiedzę i umiejętności umożliwiające wsparcie uczniów w zakresie świadomego kształtowania procesu własnego uczenia się, postawy odpowiedzialności za jego efekty. Doskonalić formę pracy w grupie w zakresie sposobu jej organizacji oraz jako działania umożliwiającego uczniom uczenie się od siebie nawzajem. Tworzyć przestrzeń dla aktywności ucznia, poszukiwania rozwiązań, kreatywności – w tym umożliwianie wpływania na organizację procesów edukacyjnych.

Rekomendacje dla pp-p, bibliotek pedagogicznych i placówek doskonalenia nauczycieli Kontynuować ścisłą współpracę, ustalić zakres zadań wykonywanych w formie wspomagania (specjalizacja). Odpowiadać w sposób elastyczny na potrzeby przedszkoli i szkół: uczniów, nauczycieli i rodziców. Wykorzystywać nowoczesne technologie w celu sprawniejszej koordynacji działań oraz poprawy dostępności do zasobów.

Dziękuję za uwagę Tadeusz Dąbrowski Dyrektor Wydziału Nadzoru Pedagogicznego