Ewaluacja wewnętrzna w przedszkolu w roku 2016/2017

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja wewnętrzna w przedszkolu w roku 2016/2017 Dr Renata Stoczkowska

Podstawa prawna ewaluacji wewnętrznej: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dz.U. 2015 poz. 1270 W terminie do dnia 15 września roku szkolnego powstaje plan nadzoru, który zawiera przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia. W terminie do dnia 31 sierpnia, Dyrektor przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności. Dyrektor przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki.

5 najczęstszych błędów popełnianych w procesie ewaluacji 1. Wybranie zbyt obszernego lub niezrozumiałego przedmiotu ewaluacji 2. Prowadzenie ewaluacji bez założeń badawczych – brak projektu lub nieprecyzyjny projekt 3. Tworzenie narzędzi badawczych nie mających związku z projektem ewaluacji 4. Brak oceny podjętych działań - przeprowadzenie badań diagnostycznych a nie ewaluacyjnych 5. Zakończenie ewaluacji na przygotowaniu raportu – brak upowszechnienia wniosków, dyskusji RP, wdrożenia rekomendacji w życie

Przykład Przedmiot: Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się CHCĄC ZREALIZOWAĆ TAK SZEROKI TEMAT DZIELIMY GO NA WĘŻSZE ZAGADNIENIA: Wspomagania rozwoju i edukacji dzieci Indywidualizacja pracy Stosowane metody pracy Stosowanie nowatorskich rozwiązań

Przykład Przedmiot: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w przedszkolu zagadnienia szczegółowe: rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci przez działania ogólnoprzedszkolne rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci podczas zajęć edukacyjnych przygotowanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek w przyszłości.

Projekt ewaluacji - czyli Co? Pod jakim kątem? Jak? Kogo? Ile? Przedmiot ewaluacji Szczegółowe zagadnienia Cele ewaluacji Pytania kluczowe Kryteria i wskaźniki Metody i techniki zbierania danych dobór próby Formy komunikowania wyników NARZĘDZIE I NARZĘDZIE II Narzędzie III NIE MOŻNA ZACZĄĆ OD ANKIETY!

Przykład Fragment projektu nt. : Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w przedszkolu Pytanie kluczowe: 2. W jaki sposób rozwijane są zainteresowania czytelnicze podczas zajęć edu.? Kryteria: tworzenie sytuacji eduk. zachęcających do kontaktu z książką i przygotowujących do nauki czytania Wskaźniki: 1. Potwierdzenie przez N i R zachęcania dzieci przez nauczycielki do kontaktu z książką, podtrzymywania zainteresowania literaturą dziecięcą. 2. stwierdzenie podczas obserwacji zajęć eduk. wybranych oddziaływań dyd. takich jak: odwoływania się do pozytywnych wzorców zachowań opisanych w lit., wskazywanie książek jako źródeł wiedzy; Metody: Badanie ankietowe N i R; obserwacja zajęć

Jak dobieramy metody/ techniki badawcze? kryterium Pod jakim kątem? wskaźniki Po czym poznam? metoda/technika W jaki sposób? Przykład 1 obserwacja badanie ankietowe nauczycieli, rodziców wywiad z dziećmi , technika niedokończonych zdań, „buźki” 1. atrakcyjność zajęć Zachowania dzieci Opinia o zachowaniach dzieci Opinia dzieci

Jak dobieramy metody/ techniki badawcze? wskaźniki metoda/technika kryterium Przykład 3 2. Oddziaływanie na dzieci Wiedza dzieci, prace dzieci Zaobserwowane u dzieci potrzeby kontaktu z książką opinia nauczycieli o rozwijaniu kompetencji czytelniczych przez dzieci quiz, analiza dokumentów obserwacja wywiad z nauczycielami

Związek projektu ewaluacji z narzędziami oraz raportem NARZĘDZIA BADAWCZE PROJEKT EWALUACJI Pytania szczegółowe wskaźniki Pytania kluczowe kryteria Odpowiedzi na pytania kluczowe RAPORT Ocena działań

Związek projektu z narzędziami - przykład Pytanie kluczowe: W jaki sposób przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek? Kryterium: kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki Pytamy w narzędziach Nie pytamy w narzędziach Czy nauczyciel współpracuje z biblioteką,? Czy w ciągu półrocza był z dziećmi w bibliotece co najmniej 2 razy? Czy wypożycza z dziećmi książki? Rodziców Czy chodzą z dziećmi do biblioteki? Czy czytają dzieciom codziennie? Czy należy czytać dzieciom? Ponieważ: - to nie dotyczy działań przedszkola. - nie jest to przedmiotem TEGO badania,

Badania DIAGNOZA EWALUACJA Jak jest? Jak jest? Jak MY to oceniamy? Problem badawczy: W jaki sposób rozwijane są zainteresowania czytelnicze podczas zajęć edukacyjnych? Pytanie kluczowe: W jaki sposób rozwijane są zainteresowania czytelnicze podczas zajęć edukacyjnych? Analizujemy odpowiedź przez pryzmat kryterium : K1. tworzenie podczas zajęć sytuacji dyd. zachęcających do kontaktu z książką; K2. oddziaływanie na dzieci

Elementy raportu z ewaluacji Strona tytułowa (tytuł, rok, nazwiska autorów) Założenia metodologiczne (PROJEKT: cele, pytania kluczowe, kryteria , wskaźniki, metody i techniki, narzędzia badawcze) Opis wyników (wykresy, tabele, komentarze, odpowiedzi na pytania kluczowe) Wnioski Rekomendacje Spis treści Skrócona wersja raportu Podstawa prawna Przyjęta definicja ewaluacji Krótki opis przedmiotu badań wraz z uzasadnieniem wyboru Załączniki (np. narzędzia badawcze) www.pte.org.pl

Odpowiedź na pytanie kluczowe W przedszkolu stwierdzono następujące działania służące rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci: prowadzenie zajęć edukacyjne, czytanie dzieciom, …... Z uwagi na stwierdzenie więcej niż 5 rodzajów pracy w zakresie rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, działania te oceniono jako różnorodne. Pytanie kluczowe: Jakie podjęto w przedszkolu działania służące rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci? Kryterium: różnorodność działań

Tworząc wnioski i rekomendacje można posłużyć się pytaniami pomocniczymi: Co wynika z badań? Jaka jest sytuacja? Jakie stwierdzono zjawiska, mechanizmy, nowe problemy? Jakie warto lub można podjąć działania? Jakie planuje się zmiany? Co, kto i kiedy mógłby lub powinien zrobić?

Przykład Przedmiot: Organizacja uroczystości przedszkolnych Rekomendacje Wnioski 1. Rodzice i nauczyciele wymieniają szereg korzyści wynikających z organizacji imprez przedszkolnych. 2. Rodzice i nauczyciele dostrzegają potencjalne możliwości integrowania się społeczności podczas imprez, ale brakuje konkretnych zabaw, zadań ect. 1. W celu wzmocnienia pozytywnych relacji podczas uroczystości zostaną zaplanowana i wprowadzone w każdej grupie 2 zabawy integracyjne lub zadania (N-R-Dz) sprzyjające poznaniu się nauczycieli i rodziców raz wzajemnemu poznaniu się rodziców. 2. W kolejnym roku szkolnym rodzice otrzymają znacząco więcej informacji na temat imprez i uroczystości, w których uczestniczą ich dzieci, a które nie są bezpośrednio skierowane do rodziców. 3. Każda z takich imprez zostanie krótko przedstawiona na gazetce w holu przedszkola oraz na stronie internetowej przedszkola. 3. Najmniej pozytywnych opinii wyrazili rodzice o tych uroczystościach przedszkolnych, w których uczestniczą ich dzieci, a które nie są bezpośrednio skierowane do rodziców.

Przykłady rekomendacji czyli jakie można wprowadzić zmiany? Przeprowadzić szkolenie RP lub członków zespołu Wprowadzenie jednej nowej metody aktywizującej przez każdą nauczycielkę Przeprowadzenie co najmniej 1 raz w miesiącu zajęć na temat …. Zorganizowanie 2 w ciągu półrocza zajęć otwartych dla rodziców przez każdą nauczycielkę Zorganizowanie (wspólnie z ….) …. festynu, przedstawiania, wycieczki ect. Uwzględnienie wyników badań w ….. / sugestii rodziców takich jak… Przygotowanie gazetek tematycznych dla rodziców Opracowanie (zweryfikowanie) …… programu współpracy, zasad promocji przedszkola, kalendarza spotkań… Wzbogacenie sposobów komunikacji z rodzicami o wymianę e-maili Przeprowadzenie badań pogłębionych nt.:…..

Jak wykorzystać wyniki i wnioski z badań do rozwoju przedszkola? CO ROBIĆ? Przedstawić RP wyniki w sposób przejrzysty; zwizualizowany; krótko Upowszechnić wyniki i wnioski Zainicjować dyskusję nad potrzebnymi i możliwymi zmianami; zaplanować czas na dyskusję, skorzystać z dostępnych technik pracy Sprowokować dyskusję w społeczności Podjąć uchwałę rady pedagogicznej na temat wdrażania rekomendacji; od kiedy do kiedy, przez kogo? Przygotować harmonogram działań. Zdecydować się na zmiany Wprowadzić uchwalone zmiany w życie. Realizować harmonogram. Monitorować działania

Podsumowanie 1. W jaki sposób zaprojektować proces ewaluacji, by uniknąć 5 najczęstszych błędów? 2. Jakich użyć metod badawczych, by odpowiadały tematowi ewaluacji? 3.Jak przygotować poprawne narzędzia ewaluacyjne? 4. Jaki jest związek projektu ewaluacji z narzędziami badawczymi oraz raportem z ewaluacji? 5. Pięć niezbędnych elementów raportu z ewaluacji 6. Jak wykorzystać wyniki wnioski do rozwoju przedszkola?

Kryteria ewaluacji: powszechność, adekwatność, przydatność, przystępność, różnorodność, rytmiczność skuteczność spójność trafność, trwałość, uwzględnianie… (czegoś), użyteczność (próba zaspokojenia potrzeb), wielość, wykorzystanie, zgodność z…, adekwatność, atrakcyjność, celowość, dostępność, elastyczność, jawność, koszty realizacji, możliwość... (wykonania czegoś), niezbędność oddziaływanie (korzyści dla dzieci), opinia na temat .....,

Wskaźniki – czyli po czym poznamy, że zjawisko zaistniało? opinie (rodziców, nauczycieli) potwierdzające (np.wzrost aktywności dzieci) określone zachowania dzieci obserwowane podczas zajęć); liczba odbytych godzin szkoleń…, liczba rodzajów działań większa niż .., liczba dzieci, które…, dostępność zajęć dodatkowych…, liczba środków dyd. w stosunku do liczby dzieci, frekwencja np. 90% obecności na zebraniach/imprezach.

Metody/techniki zbierania danych klasyczne alternatywne analiza SWOT, debata, rybi szkielet, quiz technika niedokończonych zdań ocena za pomocą cyfr, symboli, kolorów, obrazków, buziek kwiat ewaluacyjny gadająca ściana, kosz i walizeczka, fotodokumentacja, tarcza strzelecka termometr sortowanie badanie ankietowe wywiad (indywidualny, grupowy) obserwacja analiza dokumentów