Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 3 Polityka strukturalna w Unii Europejskiej Dominika Milczarek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Advertisements

European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE A.M. Zarzycka.
1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Turek, r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Polityka spójności UNIA EUROPEJSKA UE Polityka spójności Polityka spójności społeczno-gospodarczej* jest jedną z polityk wspólnotowych Unii Europejskiej.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
DARŁOWSKA LOKALNA GRUPA RYBACKA W DORZECZU WIEPRZY GRABOWEJ I UNIEŚCI.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze GORZÓW WIELKOPOLSKI, 30 MAJA 2016 R.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Stan realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata 2014.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE A.M. Zarzycka.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fundusze unijne od podstaw II
Opracowanie autorskie: Roman Rudnicki UMK Toruń
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Mirosław Maliszewski -Prezes Związku Sadowników RP
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Województwa Podlaskiego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
„Programy PROW i SPO – programowanie, realizacja i wnioski”
Zapis prezentacji:

Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 3 Polityka strukturalna w Unii Europejskiej Dominika Milczarek

2 Polityka strukturalna Polityka strukturalna nazywana jest również regionalną lub regionalną polityką strukturalną. Jej celem jest zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej w UE czyli zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju i życia w regionach UE.

3 Regiony w Unii Europejskiej NUTS – nomenklatura jednostek terytorialnych do celów statystycznych Przykład w UEPolska NUTS 177 (niemieckie landy)Cały kraj NUTS 2206 (niemieckie Regierungbezirk) Województwa (16) NUTS (francuskie departamenty) Podregiony (44) NUTS (brytyjskie county)Powiaty (308+65) NUTS (niemieckie Gemeinden) Gminy (2 489)

4 Definicja obszarów wiejskich w UE Europejska Karta Obszarów Wiejskich z 1996 r.: gęstość zaludnienia nie przekracza 100 osób na 1 km 2 ; Udział obszarów wiejskich wynosi 80,9% i żyje na nich 17,5% ogółu ludności. Przeważająca część gruntów jest wykorzystywana dla potrzeb: Rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa; Działalności gospodarczej i kulturalnej mieszkańców; Rekreacji poza terenami miejskimi, itd.

5 Definicja obszarów wiejskich w OECD Gęstość zaludnienia nie przekracza 150 osób na 1 km 2 ; 3 kategorie obszarów wiejskich: Obszary ekonomicznie zintegrowane; Pośrednie obszary wiejskie; Odległe obszary wiejskie.

6 Obszary wiejskie w Polsce Kryterium wyodrębniania Udziały na obszarach wiejskich w % Przeciętna wartość wskaźnika zagęszczenia WedługLudnośćPowierzchniaOsób/km 2 GUS38,193,450,4 OECD35,091,747,1 UE32,883,048,9 Źródło: na podstawie Spójna 1999.

7 Historia Polityka strukturalna wykształciła się w latach 80-tych choć pierwsze działania podejmowano już w latach 60-tych: powstał Europejski Fundusz Socjalny i Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej r. – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (ERDF) 1986 r. – Przyjęcie Jednolitego Aktu Europejskiego - połączenie różnych instrumentów we wspólną Politykę Strukturalną

8 Historia cd Reforma Funduszy Strukturalnych podwojenie wielkości środków finansowych, ustalenie kryteriów wyłaniania obszarów objętych pomocą, itd Traktat z Maastricht zwiększenie roli regionów w programowaniu polityki strukturalnej; uproszczenie procedur przyznawania funduszy; utworzenie Komitetu Regionów.

9 Zasady polityki strukturalnej 1. Zasada pomocniczości (subsydiarności) 2. Zasada koncentracji 3. Zasada partnerstwa 4. Zasada programowania 5. Zasada współfinansowania

10 Instrumenty Podstawowym instrumentem polityki strukturalnej są fundusze strukturalne i Fundusz Spójności Z ich budżetów kierowane jest wsparcie na programy krajowe – 95% i na inicjatywy wspólnotowe – 5%. Budżet Funduszy na lata wynosił 154,4 mld euro, a Funduszu Spójności 15,5 mld euro. Budżet Funduszy na lata wynosi 195 mld euro, a Funduszu Spójności 18 mld euro.

11 Fundusze strukturalne Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ( ERDF- European Regional Development Fund ) Powstał w 1975 r. Celem jest zmniejszanie dysproporcji w rozwoju regionów. Pomoc obejmuje m.in.: rozwój infrastruktury, wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw. Europejski Fundusz Socjalny (ESF - European Social Fund ) Powstał w 1960 r. Celem jest walka z bezrobociem. Pomoc obejmuje m.in.: szkolenia zawodowe, wspieranie rozwoju zatrudnienia.

12 Fundusze strukturalne Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF - European Agriculture Guidance and Guarantee Funds) Jednolity Instrument Finansowania Rybołówstwa (FIFG - Financial Instrument for Fisheries Guidance) Powstał w 1993 r. Pomoc polega m.in. na: modernizacji floty, promocji produktów.

13 Fundusz Orientacji i Gwarancji Sekcja Gwarancji Sekcja Orientacji Wspólna Organizacja Rynku I filar Środki towarzyszące II filar Modernizacja rolnictwa Instrumenty wspierające rozwój obszarów wiejskich

14 Fundusz Spójności Fundusz Spójności to czasowe wsparcie finansowe dla krajów UE, w których PKB nie przekracza 90% średniej dla wszystkich państw członkowskich (Grecja, Portugalia, Hiszpania i Irlandia). Powstał w 1993 r. Limity pomocy: 1. Hiszpania – 52-58% 2. Grecja – 16-20% 3. Portugalia – 16-20% 4. Irlandia – 7-10%

15 Cele polityki strukturalnej w latach Cel 1 - Wspieranie rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów zacofanych Cel 2 - Restrukturyzacja regionów przygranicznych lub dotkniętych upadkiem przemysłu Cel 3 - Zwalczanie długookresowego bezrobocia oraz ułatwianie integracji zawodowej Cel 4 - Umożliwienie pracownikom adaptacji do zmian w systemie produkcji i przemyśle Cel 5 - Reforma wspólnej polityki rolnej Cel 6 - Wspieranie rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów o wyjątkowo niskiej gęstości zaludnienia

16 Cel 5 Cel 5a Przyspieszenie dostosowania struktur rolnych w ramach reformy wspólnej polityki rolnej np. wspomaganie pieniężne, szkolenia zawodowe, zalesianie, wspomaganie młodych rolników. Cel 5b Wspieranie rozwoju i zmian strukturalnych obszarów wiejskich Tereny, które nie kwalifikowały się do celu 1 i w których dodatkowo niski był dochód na osobę, wysoki udział zatrudnienia w rolnictwie, niski poziom dochodów w rolnictwie, mała gęstość lub spadek zaludnienia.

17 Finansowanie polityki w latach Rys.1. Udział wydatków

18 Finansowanie polityki w latach Tab.1. Finansowanie celów Cel 1 ERDF, ESF, EAGGF Cel 2ERDF, ESF Cel 3ESF Cel 4ESF Cel 5a EAGGF, FIFG Cel 5b EAGGF, ESF, ERDF Cel 6 EAGGF, ESF, ERDF

19 Finansowanie Celu 1 i 5 w latach w wybranych krajach (mln. euro) KrajCel 5aCel 5bCel 1 Francja Niemcy W. Brytania Włochy EU razem Źródło: Grosse 2000

20 Agenda 2000 Krytyka dotychczasowego systemu polityki regionalnej > Sformułowanie założeń nowej polityki regionalnej w dokumencie Agenda 2000: Ograniczenie celów polityki regionalnej z 6 do 3 Ograniczenie liczby Inicjatyw Wspólnotowych z 13 do 4 INTERREG (współpraca transgraniczna), EQUAL (zwalczanie dyskryminacji na rynku pracy), LEADER (rozwój terenów wiejskich), URBAN (przeciwdziałanie bezrobociu w miastach).

21 Cele polityki strukturalnej w latach Cel 1 - Wspieranie rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów zacofanych. Nowy cel 2 – Pomoc regionom wymagających głębokiej restrukturyzacji społeczno-ekonomicznej. Nowy cel 3 – Modernizacja rynku pracy poprzez szkolenia zawodowe, edukację.

22 Finansowanie polityki w latach Rys.2. Udział wydatków

23 Finansowanie polityki w latach Tab.3. Finansowanie celów Cel 1 ERDF, ESF, EAGGF, FIFG Cel 2 ERDF, ESF, EAGGF, FIFG Cel 3ESF

24 Alokacja funduszy strukturalnych Kraj Austria-1,040,80 Belgia1,181,310,99 Dania0,640,540,40 Finlandia-1,091,00 Francja9,389,657,96 Grecja11,9610,1211,41 Hiszpania20,8122,9123,47 Holandia1,151,591,43 Irlandia7,084,071,68 Luksemburg0,090,060,04 Niemcy9,5614,1215,33 Portugalia13,4210,1210,36 Szwecja-0,851,02 W. Brytania7,658,268,51 Włochy17,0814,2915,51

25 LEADER II LEADER II – był inicjatywą wspólnotową służącą rozwojowi obszarów wiejskich Obejmował: Obszary opóźnione w rozwoju Wrażliwe obszary wiejskie Obszary o niskiej gęstości zaludnienia Beneficjentami były głównie lokalne grupy działania (wspólnie podejmujące działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich).

26 LEADER II Działania podejmowane w ramach LEADERa: Motywowanie, szkolenie mieszkańców Wsparcie techniczne, turystyki wiejskiej, małych przedsiębiorstw Wymiana doświadczeń i wiedzy Budżet programu LEADER II wynosił ok. 1,5 mld euro

27 LEADER Kontynuacja i wzmocnienie celów prowadzonych przez LEADER II Finansowanie z Sekcji Orientacji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Środki w latach – 2020 mln euro. LEADER + dzieli się na 3 części: 1. Wspieranie rozwoju obszarów wiejskich 2. Wspieranie współpracy regionalnej i ponadnarodowej 3. Stworzenie sieci obszarów wiejskich

28 Ocena Wiele programów regionalnych wprowadzano ze względów politycznych, bez dostatecznej analizy, po niewielkiej konsultacji na poziomie regionu, bez oszacowania skutków dla środowiska (Tracy 1997). Nieskuteczność ekonomicznej konwergencji Niektóre kraje jak np. Irlandia odrabiają zaległości szybciej, inne prawie wcale – Grecja. Słabość partnerstwa regionalnego Dążenie do sprowadzenia decyzji politycznych poniżej rządu centralnego przynosi bardzo umiarkowane efekty (Grosse 2000).

29 Dwukierunkowa polityka rozwoju obszarów wiejskich Polityka strukturalna (finansowanie z Sekcji Orientacji)  Narodowy Plan Rozwoju Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” Wspólna Polityka Rolna (finansowanie z Sekcji Gwarancji)  Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (II filar)  Płatności bezpośrednie i płatności rynkowe

30 Polityka wobec obszarów wiejskich w Polsce Działania w ramach SPO i PROW - kompatybilne i wzajemnie uzupełniające się. Realizowane cele: Cel 1 „Poprawa konkurencyjności gospodarki rolno – żywnościowej”; Cel 2 „Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich”.

31 Polityka wobec obszarów wiejskich w Polsce - SPO Priorytet I. Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym np. działania: „Inwestycje w gospodarstwach rolnych”; „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych”. Priorytet II. Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich np. działania: „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”, „Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów”, „Pilotażowy Program Leader+”.

32 Polityka wobec obszarów wiejskich w Polsce - PROW Niezależny dokument programowy w stosunku do SPO, Obejmuje działania takie jak: renty strukturalne, wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), programy rolnośrodowiskowe, zalesianie gruntów rolnych, płatności dla gospodarstw niskotowarowych, wsparcie dostosowań do standardów Wspólnotowych, grupy producenckie, itd.