Www.konsultacjezzasadami.pl Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE> 26.04.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYM JEST LOKALNE ORP? Wzorzec instytucji o charakterze obserwacyjnym,
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
DOBRA WIARA POWSZECHNOŚĆ PRZEJRZYSTOŚĆ
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Od pomocy do samopomocy program Centrów Aktywności Lokalnej
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Rozwój społeczności lokalnych
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Narodowa Strategia Spójności
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Kampanie społeczne działań strażniczych
Konsultacje społeczne w procesie stanowienia prawa
EFS w nowym okresie programowania
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
Przygotował Andrzej Potucha
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Departament Analiz i Komunikacji Publicznej
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
K OMUNIKACJA SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PROFESJONALIZM ZAANGAŻOWANIE.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych Wrocław, 4 lipiec 2006.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Konsultacje publiczne: omówienie wyników badań ankietowych i fokusowych dr Marta Jaskulska.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Zawartość prezentacji DLACZEGO - Jakie są korzyści z międzynarodowych projektów? JAK- „Wychodzące naprzeciw” podejście LGD -Używanie istniejących mechanizmów.
w województwie pomorskim
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>

Wyzwania

Wyzwania cd.

Dialog obywatelski -

Dialog a zaangażowanie obywateli RAMY DIALOGU

Konsultacje w ramach dialogu  W konsultacjach społecznych:  decyzja należy do władzy (przeciwnie jest we współdecydowaniu)  społeczność lokalna wywiera rzeczywisty wpływ na decyzje w trakcie procesu decyzyjnego (przeciwnie jest w informowaniu).

Cele partycypacji/konsultacji – katalog …… Wypełnienie obowiązku prawnego/ustawowego. ……Rozpoznanie i zrozumienie interesów, potrzeb i spraw ważnych dla uczestników procesu. ……Upewnienie się, że proponowane działania są właściwie ukierunkowane. ……Upewnienie się, że polityka/priorytety władz lokalnych odzwierciedlają wolę interesariuszy. ……Uzyskanie wsparcia i opinii od interesariuszy, co umożliwi podjęcie lepszych/optymalnych decyzji. ……Uzyskanie informacji na temat skutków, kosztów i korzyści z realizacji różnych polityk. ……Zademonstrowanie lub wzmocnienie wizerunku instytucji wrażliwej na potrzeby obywateli i przez nich rozliczanej. ……Poznanie opinii i sugestii na temat istniejących (alternatywnych) propozycji lub możliwości. ……Pozyskanie szczegółowych i rozważonych opinii, wiedzy eksperckiej. ……Zapobieganie pojawieniu się problemów lub konfliktów w przyszłości.

Cele partycypacji/konsultacji – katalog Poprawienie komunikacji między interesariuszami. ……Opracowanie lub założeń dokumentu, planu działań, nowej polityki. ……Wypracowanie konkretnych rozwiązań w sprawie. ……Budowanie, zwiększanie, utrzymywanie zaangażowania mieszkańców/interesariuszy. ……Lepsze zrozumienie spraw o dużej wadze przez uczestników procesu. ……Nawiązanie nowych relacji i wzmocnienie zaufania. ……Uzyskanie akceptacji dla nowej polityki lub propozycji. ……Zainicjowanie długoterminowych kontaktów z interesariuszami. ……Budowanie współodpowiedzialności interesariuszy za wspólnotę, której dotyczy sprawa. ……Przygotowywanie interesariuszy do trudnej decyzji, oswajanie ich z jej skutkami. ……Edukowanie interesariuszy (podnoszenie świadomości społecznej, wpływanie na postawy).

Podstawowe zasady 1 DOBRA WIARA Konsultacje prowadzone są w duchu dialogu obywatelskiego. Strony słuchają się nawzajem, wykazując wolę zrozumienia odmiennych racji. 2 POWSZECHNOŚĆ Każdy zainteresowany tematem powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach i wyrazić w nich swój pogląd. 3 PRZEJRZYSTOŚĆ Informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być powszechnie dostępne. Jasne musi być, kto reprezentuje jaki pogląd. 4 RESPONSYWNOŚĆ Każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie, co nie wyklucza odpowiedzi zbiorczych. 5 KOORDYNACJA Konsultacje powinny mieć gospodarza odpowiedzialnego za konsultacje tak politycznie jak organizacyjnie. Powinny one być odpowiednio umocowane w strukturze administracji. 6 PRZEWIDYWALNOŚĆ Konsultacje powinny być prowadzone od początku procesu legislacyjnego. Powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły. 7 POSZANOWANIE INTERESU OGÓLNEGO Choć poszczególni uczestnicy konsultacji mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, to ostateczne decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne.