Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami"— Zapis prezentacji:

1

2 Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Konferencja – Przyjazne otoczenie biznesu – Krajowy Fundusz Szkoleniowy i inne formy wsparcia w 2017 roku Radzyń Podlaski, 16 marca 2017 r.

3 Naruszenie prawa jednostki i możliwe sposoby ochrony
Zemsta – w sytuacji braku pomocy od społeczeństwa Wymiar sprawiedliwości – powinien być oparty o prawa człowieka i autorytet prawa, w praktyce opiera się o winę i karę, bez odniesienia do pokrzywdzonego lub poszkodowanego,

4 Naruszenie prawa jednostki i możliwe sposoby ochrony – cd.
Alternatywne sposoby zapewniające ochronę, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolutions) – koncentracja na potrzebach i prawach pokrzywdzonego/poszkodowanego: Mediacje, Arbitraż, Koncyliacje, Negocjacje, Facylitacje.

5 Sprawiedliwość naprawcza
Postępowanie w którym kładzie się nacisk na bezpośredni lub pośredni dialog między stronami będącymi w konflikcie. Ta forma sprzyja naprawieniu związków międzyludzkich (strony), ale również związków ze społecznością lokalną. Rodzinna konferencje w Nowej Zelandii jako przykład SN w czasach współczesnych

6

7

8

9

10 Zasady mediacji Dobrowolność Bezstronność Neutralność Akceptowalność
Poufność mediacji Bezinteresowność Profesjonalizm i szacunek

11 Zasady Dobrowolność – udział w mediacji zależy w pełni od woli stron. Nikt nie może i nie ma prawa zmusić stron do udziału w mediacji Bezstronność mediatora – ma obowiązek dbać o równe traktowanie stron na każdym etapie postępowania. Mediator nie powinien prowadzić mediacji, jeśli łączą go ze stroną jakiekolwiek więzy, relacje czy zależności

12 Zasady Neutralność mediatora – oznacza neutralność wobec przedmiotu sporu. Mediator nie narzuca stronom własnych rozwiązań, nawet jeśli uważa, że zna rozwiązanie spornej kwestii lub jego rozwiązanie będzie dla stron lepsze. Akceptowalność – oznacza, że strony przystępując do mediacji muszą akceptować mediatora, zasady mediacji i reguły postępowania przedstawione w monologu mediatora.

13 Zasady Poufność mediacji – dotyczy całego jej przebiegu. Mediator nie ujawnia żadnych informacji uzyskanych w postępowaniu mediacyjnym. Notatki sporządzone w czasie mediacji są niszczone po jej zakończeniu. Bezinteresowność – mediator nie może wykorzystywać kontaktu ze stronami dla osiągnięcia własnych korzyści.

14 Zadania mediatora Dbałość o przestrzeganie zasad mediacji i ustalonych reguł postępowania Organizuje cały proces mediacji Zapewnia bezpieczne warunki do jej przeprowadzenia Wspiera strony w prawidłowej komunikacji Dokonuje diagnozy konfliktu

15 Zadania mediatora – cd. Potrafi aktywnie słuchać
Wykorzystuje techniki mediacyjne i negocjacyjne Sprawdza realność i wykonalność porozumienia Motywuje strony do poszukiwania alternatywnych rozwiązań sporu Pomaga w formułowaniu ugody – język, przejrzystość, zgodność z prawem i zasadami współżycia społecznego.

16 Etapy mediacji Zgłoszenie sprawy do mediacji:
Bezpośredni kontakt ze stroną zwracającą się z prośbą o przeprowadzenie mediacji 2. Zapoznanie się mediatora ze sprawą/aktami/dokumentacją – rozmowa ze stronami i analiza postanowienia o skierowaniu stron do mediacji

17 Etapy mediacji – cd. 3. Spotkania wstępne – informacyjne – odbywają się oddzielnie z każdą ze stron. Na wstępie mediator przedstawia monolog mediatora w którym odbiera zgodę stron na mediację i mediatora (na piśmie). Następnie uczestnicy spotkania przedstawiają swój punkt widzenia, a mediator zadając pytania diagnozuje konflikt. Na tym etapie istnieje już możliwość podjęcia decyzji o mediacji pośredniej.

18 Etapy mediacji – cd. 4. Spotkanie wspólne – mediator powtarza obu stronom monolog mediatora. Raz jeszcze każda ze stron przedstawia swój punkt widzenia spornej sprawy. Na tym etapie, strony poszukują wspólnych rozwiązań, budują porozumienie i spisują jego warunki. Ilość spotkań jest zależna od stopnia skomplikowania sprawy, woli stron jej rozwiązania i stanu emocjonalnego uczestników.

19 Etapy mediacji – cd. 5. Zakończenie mediacji – z każdej mediacji mediator ma obowiązek sporządzić protokół, a sprawozdanie w przypadku spraw sądowych, kierowanych z sądu. Mediator przekazuje dokument do zlecającego mediację, a zawiera w treści dane stron, miejsce mediacji, nazwisko mediatora, ilość spotkań mediacyjnych i opis efektu mediacji (brak porozumienia/porozumienie). Jeśli doszło do porozumienia wówczas ugoda stanowi załącznik do protokołu z mediacji.

20 Wnioski Konieczność upowszechnienia wiedzy i dostępności do mediacji
Zapewnienie środków niezbędnych do powstawania lokalnych ośrodków mediacji Udoskonalenie przepisów.

21 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami"

Podobne prezentacje


Reklamy Google