Załącznik Nr 1 do protokołu Nr XLVII/14 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 25 czerwca 2014 r. WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE 2013 Wielkości rzeczywiste.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

PRAWO BILANSOWE A PRAWO PODATKOWE
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
PLANWYKONANIE % WYKONANIA DOCHODY BIEŻĄCE , ,7298,91 DOCHODY MAJĄTKOWE , ,1185,30 RAZEM , ,8397,33.
„Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy?” GMINA PRUSZCZ.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
11. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO WYDZIAŁ KULTURY > WROCŁAW, GRUDZIEŃ 2011 ROK PROJEKT BUDŻETU NA 2012 ROK.
11 Poznań, czerwiec 2010 Raport z audytu 111 Szpitala Wojskowego z Przychodnią SPZOZ w Poznaniu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
STAN REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY PRZED POWODZIĄ W DORZECZU GÓRNEJ WISŁY I ZAMIERZEŃ NA 2011 ROK.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA oraz BUDŻETU MIASTA NA 2012 ROK.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Finansowanie inwestycji – czy kredyt bankowy?. Dlaczego inwestują Szpital Poprawa jakości leczenia Dopasowanie do standardów Wprowadzenie nowych usług.
1 Analiza menedżerska Materiały. 2 Analizę menadżerską charakteryzuje: - Wysoki stopień uogólnienia - Agregacja zjawisk gospodarczych - Ujęcie finansowe.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA ŁODZI NA ROK PROCEDURA BUDŻETOWA I etap – wyłączna właściwość Prezydenta Miasta od r. – przyjęcie założeń do projektu.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Technik rachunkowości Czas trwania nauki: 2 lata.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pozyskiwanie środków finansowych na inwestycje i inwestowanie wolnych środków pieniężnych przedsiębiorstwa.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Wynik finansowy Opracowała Anna Górecka. Działalność przedsiębiorstwa charakteryzują 3 podstawowe kategorie: Przychody ze sprzedaży Koszty Wynik finansowy.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Prezentacja z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego za 2015 r. Sesja Rady Gminy Tuszów Narodowy 13 czerwca 2016 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2015 Wielkości rzeczywiste Załącznik Nr 3 do protokołu Nr X/15 sesji Rady Miejskiej w dniu 30 września 2015.
Na dzień r. Załącznik Nr 2 do protokołu Nr X/15 sesji Rady Miejskiej w dniu 30 września 2015 r.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Załącznik do protokołu Nr XLVIII/14 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 24 września 2014 roku WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2014 Wielkości.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Dochody Gminy Jedlnia–Letnisko
Podstawy rachunkowości
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
BUDŻET GMINY NOWE 2017 Wielkości planowane
BILANS TO JEST FORMA SPRAWOZDAWCZOŚCI KSIĘGOWEJ, KTÓRA POKAZUJE W PIENIĘŻNYM MIERNIKU STAN ŚRODKÓW GOSPODARCZYCH ZA ICH SKŁADEM I UŻYCIEM, ŹRÓDŁAMI PRZEPWYŁU.
Budżet założenia do projektu
mgr Katarzyna Mokrzycka Rachunkowość
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Przychody i koszty działalności
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie zadań oświatowych
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Gospodarowanie odpadami
Zapis prezentacji:

Załącznik Nr 1 do protokołu Nr XLVII/14 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 25 czerwca 2014 r. WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE 2013 Wielkości rzeczywiste

OPINIA RIO Uchwała Nr 7/S/2014 z Burmistrz Nowego wykonując dyspozycję art. 267 ust.3 ustawy o finansach publicznych, przedłożył w ustawowym terminie RIO w Bydgoszczy, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki za 2013 rok. Biorąc pod uwagę powyższe sprawozdanie jak i sprawozdania budżetowe obrazujące realizację dochodów i wydatków budżetowych, przychodów i rozchodów budżetu gminy, dotacji i wydatków z wykonania zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań realizowanych w ramach porozumień, a także wykonania planów finansowych zakładu budżetowego- Skład Orzekający stwierdza, co następuje: OPINIUJE POZYTYWNIE Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok

RÓWNANIE/wyk D + P = W + R 31,7 + 5,0 > 35,1 + 0,6 D dochody budżetowe danego roku P przychody budżetu w danym roku W wydatki budżetowe na dany rok R rozchody budżetu w danym roku = oznacza, że budżet się bilansuje Uwaga: dopuszczalna jest relacja D + P > W + R

DEFICYT/ wyk D < W Dochody31,7 Wydatki35,1 Deficyt 3,4 Niemożność pokrycia w danym roku łącznej kwoty wydatków osiąganymi dochodami. Deficyt jest stanem, w którym część sumy ustalonych wydatków będzie pokrywana innymi niż dochody środkami finansowymi (kredyty, pożyczki, obligacje) Często deficyt spowodowany jest wielkością nakładów inwestycyjnych, które nie mogą być sfinansowane bieżącymi (zwykłymi) wpływami

RÓWNANIE ROZBUDOWANE/wyk (Db + Dm) + P = (Wb + Wm) + R (28,5 + 3,2) + 5,0 > (26,6 + 8,5) + 0,60 Db dochody bieżące Dm dochody majątkowe Wb wydatki bieżące Wm wydatki majątkowe

Spełnienie reguły wydatkowej za Burmistrz nie może wykonać budżetu, w którym poniesione wydatki bieżące są wyższe niż uzyskane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych wydatki bieżące < dochodów bieżących + nadwyżka z lat ubiegłych/wolne środki Wb < Db + N 26,6 < 28,5 + 0,4

Realizacja dochodów 2013 WyszczególnieniePlanWykonanie% DOCHODY , ,33 100,66 - majątkowe , ,11 95,34 -bieżące z tego: , ,22101,31 - własne , ,27104,81 - dotacje , ,06 97,38 - subwencje ,00 100,00 Dochody „ogółem” były wyższe od planowanych o ,98 Otrzymane środki z budżetu UE w kwocie ,99, z tego: na wydatki bieżące ,27 i majątkowe ,72

Struktura dochodów/wyk Dane w mln zł Dochody bieżące31,7 Z tego: - własne10,7 - dotacje10,5 - subwencje10,5 Dane w %

Dochody majątkowe- wyk WyszczególnieniePlanWykonanie% Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania we własność ,000 Dochody ze sprzedaży majątku ,1977,7 Dochody na inwestycje z tego: ,9297,5 - Budowa hali sportowej (MSiT) ,00100,0 - Budowa placów zabaw: M. Komorsk, G. Morgi, ul. Leśna, ul. Grudziądzka (PROW) ,13100,1 - Rewitalizacja rynku i kamienic (RPO) ,5990,9 - Modernizacja drogi Morgi-Zdrojewo (UM) ,20100,6 - Doposażenie placu zabaw w przedszkolu (UE) ,0 - Utwardzenie drogi gruntowej (Nadleśnictwo Osie) ,0 - Zwrot (30%) wydatków z funduszu sołeckiego ,0 RAZEM ,1195,3

Dotacje celowe otrzymane/wyk Dane w tys. zł Razem z tego: Dotacje na zadania własne5 533 Majątkowe 2.805; zwrot f. sołecki 36; wych. przedszkol. 124; pomoc społeczna 1.753; polityka społeczna 446; eduk. opieka wych. 369; Dotacje na realizację zadań zleconych4 812 Paliwo/akcyza 334; administracja 125; pomoc społeczna Pozostałe dotacje celowe (porozumienia)205 Porozumienia: cmentarze wojenne 2; zimowe utrzymanie dróg powiat. 14; droga/dojazd do pól 148. Fundusze celowe (WFOŚiGW): selektywna zbiórka odpadów 10, drzewa i krzewy 15, pokrycia dachowe (eternit) 16

Subwencje otrzymane/wyk Dane w tys. zł Razem Z tego: - oświatowa wyrównawcza ( wyrównanie dochodów podatkowych) równoważąca (na dodatki mieszkaniowe) 808

Dochody własne/wyk Dane w tys. zł Razem z tego: Gospodarka gruntami i nieruchomościami:465 - dochody majątkowe316 - dochody z najmu i dzierżawy majątku149 Dochody podatkowe Opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu 192 Inne opłaty lokalne/ w tym podatek śmieciowy 623 Opłaty i kary za korzystanie ze środowiska 211 Opłata targowa 62 Wpływy z usług228 Pozostałe dochody własne 258

Dochody podatkowe/wyk Dane w tys. zł Wyk. % Razem z tego: ,5 Podatek dochodowy od osób prawnych3954,5 Podatek dochodowy od osób fizycznych ,0 Podatek od nieruchomości ,6 Podatek rolny714102,5 Podatek leśny76102,9 Podatek od środków transportu216112,8 Karta podatkowa/ osoby fizyczne5126,9 Podatek od czynności cywilnoprawnych323265,9 Wpływy z opłaty skarbowej2685,2 Podatek od spadków i darowizn1253,6

Dane statystyczne/dochody podatkowe 2013 WyszczególnienieTys. zł. Ogółem dochody podatkowe8 695 Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych1 490 Umorzenie zaległości podatkowych98 Rozłożenie na raty6

Suma podatków: - od nieruchomości - rolnego - leśnego - transportowego Tempo wzrostu: -lata 2010/11 + 7,3 % -Lata 2011/12 + 6,0 % -Lata 2012/13+19,4 %

Podatek dochodowy od osób fizycznych Tempo wzrostu: -lata 2010/11 + 9,9 % -Lata 2011/ ,8 % -Lata 2012/13 +3,2 %

Realizacja wydatków za 2013 WyszczególnieniePlanWykonanie% Wydatki majątkowe , ,4099,1 Wydatki bieżące , ,7997,0 RAZEM , ,1997,5 Wydatki „ogółem” były niższe od planowanych o – ,16 zł. Struktura wydatków: bieżące 75,9%, majątkowe 24,1%. Udział wydatków majątkowych w latach: 7,2% za 2011 r. i 12,7% za 2012 r.

Wydatki majątkowe za 2013/ tys. zł. WyszczególnieniePlanWykonanie Wydatki majątkowe Ważniejsze zadania: Budowa hali widowiskowo-sportowej ( )5 300 Rewitalizacja rynku i kamienic ( ) Rewitalizacja Jeziora Czarownic ( )356 Budowa chodnika w Trylu/ razem z powiatem Modernizacja drogi Morgi-Zdrojewo Przebudowa ulicy Hallera227 Przebudowa drogi do ul. Jana Pawła II152 Budowa parkingu przy ul. Grudziądzkiej13896

Wydatki majątkowe za 2013 c. d./ tys. zł. WyszczególnieniePlanWykonanie Podział geodez. działek/ droga Osiny-Głodowo8079 Przebudowa jezdni ul. Zielona8274 Utwardzenie drogi gruntowej nr C55 Podniesienie potencjału turystycznego/projekty39 Doposażenie placu zabaw/ przedszkole24 Budynek warsztaty szkolne/rata17 Infostrada Kujaw i Pomorza/ udział Gminy17 Monitoring miasta10 Zakup kserokopiarki109 Pozostałe zadania inwestycyjne9776

Wydatki bieżące 2013/ tys. zł WyszczególnieniePlanWykonanie% Wydatki bieżące Z tego: ,0 - Wydatki jednostek budżet ,6 w tym: wynagrodzenia i pochodne ,1 - Dotacje na zadania bieżące ,7 - Świadczenia na rzecz osób fizycznych ,5 - Programy z udziałem środków UE ,1 - Obsługa długu ,3

Dotacje udzielone 2013/ tys. zł. WyszczególnienieKwota Spółka wodna40 Gospodarka ściekowa (dopłata do 1 m )83 Szkoła publiczna prowadzona przez stowarzyszenie576 Instytucje kultury805 Stowarzyszenia164 Razem1 668

Wydatki bieżące 2013/ tys. zł. Dane w mln zł Razem26,6 Z tego: Oświata i wychowanie10,6 Pomoc społeczna i polityka społeczna 8,7 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 0,9 Pozostałe6,4 Dane w %

Finansowanie wyniku budżetu 2013 WyszczególnieniePlanWykonanie DEFICYT Przychody5 049 Emisja obligacji4 600 Wolne środki (stan na )449 Rozchody596 Spłata pożyczek i kredytów596 Szacowane wolne środki (stan na )1 118

Zadłużenie i wskaźniki ostrożnościowe 2013 WyszczególnienieWykonanie STAN ZADŁUŻENIA NA 31 XII ,94 -kredyty długoterminowe ( obligacje , kredyt nieruch. w Milewie ) ,00 -pożyczki długoterminowe (wodociąg w Zdrojewie) ,00 - zobowiązania wymagalne 1 038,94 OBSŁUGA ZADŁUŻENIA ,49 - spłata rat kredytów ,00 - spłata rat pożyczek ,00 - odsetki ,49 WSKAŹNIK POZIOMU ZADŁUŻENIA (limit 60% dochodów) 25,6 % WSKAŹNIK OBSŁUGI ZADŁUŻENIA (limit 15 % dochodów) 2,6 %

Wynik finansowy 2013 WYSZCZEGÓLNIENIEKWOTA DEFICYT (DOCHODY – WYDATKI) ,86 DEFICYT FAKTYCZNY (DOCHODY – WYDATKI – ROZCHODY) ,86 NADWYŻKA OPERACYJNA BRUTTO (DOCHODY BIEŻĄCE – WYDATKI BIEŻĄCE) ,43 NADWYŻKA OPERACYJNA NETTO (DOCHODY BIEŻĄCE – WYDATKI BIEŻĄCE –ROZCHODY) ,43

Podsumowanie Wniosek 1 Realizacja dochodów i wydatków za 2013 r. w stosunku do planu rocznego nie budzi zastrzeżeń. Zrealizowane dochody w stosunku do planu były wyższe o 0,66%, tj. o ,98 zł. Wydatki zostały wykonane na poziomie niższym niż zakładał plan o 2,5%, tj. o ,16 zł. Oznacza to, że deficyt budżetu był niższy od planowanego ( zł) o ,14 zł i osiągnął poziom ,86 zł. Zjawiska kryzysowe w gospodarce powodują, że należy zachować daleko idącą ostrożność w planowaniu tempa przyrostu dochodów i wydatków.

Podsumowanie Wniosek 2 Na dzień r. wystąpiła nadwyżka w sekcji bieżącej (dochody bieżące – wydatki bieżące) w wysokości ,43 zł. Jest to bardzo ważny parametr ekonomiczny, im nadwyżka większa tym lepiej dla finansów Gminy. Dla porównania nadwyżka operacyjna w latach poprzednich wynosiła: za 2010 r ,90 zł, za 2011 r ,71 zł i za 2012 r ,85 zł.

Podsumowanie Wniosek 3 Wielkość nadwyżki (w dłuższej perspektywie czasowej) ma decydujący wpływ na możliwość zadłużania się Gminy, tzn. na zdolność do spłaty zobowiązań dłużnych. Ta norma parametryczna- mówiąc w uproszczeniu- odnosi się do „zdolności kredytowej” danej j.s.t. Z wieloletniej prognozy finansowej wynika, że od 2014 r. gmina Nowe spełnia kryteria o których mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Informacja o stanie mienia Gminy Nowe 2013 WyszczególnienieStan na Stan na Grunty komunalne (powierzchnia ha) 322,4320,7 Wartość gruntów komunalnych (tys. zł) Wartość budynków, budowli i urządzeń (tys. zł) Należności długoterminowe (tys. zł) 7642 Udziały w spółkach prawa handlowego Dochody z praw własności i innych praw majątkowych 461  powierzchnia gruntów zmniejszyła się o 1,7 ha  wartość gruntów komunalnych zwiększyła się o 171 tys. zł  wartość budynków, budowli i innych urządzeń wzrosła o tys. zł  należności długoterminowe zmniejszyły się o 34 tys. zł  udziały w spółkach prawa handlowego bez zmian  dochody ze sprzedaży majątku 310 tys. zł, opłaty za trwały zarząd i użytkowanie 43 tys. zł, dochody z najmu i dzierżawy 108 tys. zł

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego za 2013 CK ZAMEK WyszczególnienieKwota (tys. zł) Przychody686 Z tego: Dotacja podmiotowa680 Pozostałe przychody6 Stan środków na Stan zobowiązań na Koszty650 Z tego: Wynagrodzenia i pochodne340 Media (energia, opał, woda itp.)60 Występy zespołów i towarzyszące187 Pozostałe63  wynagrodzenia stanowią 52,3 % ogółu kosztów  stan środków pieniężnych na koniec roku wyniósł 109 tys. zł  stan zobowiązań na koniec roku wyniósł 73 tys. zł  dokonano zwrotu niewykorzystanej dotacji w kwocie 36 tys. zł

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego za 2013 BIBLIOTEKI WyszczególnienieKwota (tys. zł) Przychody130,3 Z tego: Dotacja podmiotowa125 Dotacja Biblioteka Narodowa5,1 Pozostałe przychody0,2 Stan środków na Stan zobowiązań na Koszty130 Z tego: Wynagrodzenia i pochodne101 Media (energia, opał, woda itp.)3 Zakup książek11 Pozostałe15  wynagrodzenia stanowią 77,5 % ogółu kosztów  zakup nowości wydawniczych sfinansowano: dotacją z Biblioteki Narodowej 5,1 tys. zł i środkami własnymi 5,7 tys. zł  dokonano zwrotu niewykorzystanej dotacji w kwocie 67 zł

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego SZOPZ Gminna Przychodnia za 2013 WyszczególnienieWykonanie 2012Wykonanie 2013 BILANS/ Aktywa Z tego: Środki trwałe Należności krótkoterminowe Środki pieniężne6042 Rachunek zysków i strat: Przychody Koszty Zysk netto3953

Sprawozdanie finansowe Składa się z: bilansu, rachunku zysku i strat, zestawienie zmian w funduszach jednostek. Bilans to „fotografia” przedsiębiorstwa lub instytucji na dzień 31 grudnia. Bilans to zestawienie: aktywów (majątek firmy) i pasywów (źródła finansowania). Naczelna zasada: aktywa = pasywom. W przypadku Gminy Nowe sprawozdanie finansowe obejmuje: - bilans z wykonania budżetu - łączny bilans jednostek budżetowych gminy (urząd gminy, mgops, oświata ) - łączny rachunek zysków i strat - łączne zestawienie zmian w funduszu

Bilans budżetu za 2013 To w praktyce po stronie: - aktywów: środki pieniężne i należności od budżetu - pasywów: zobowiązania finansowe z tytułów kredytów pomniejszone o niedobór wykonania budżetu bieżącego i skumulowany niedobór z lat poprzednich oraz powiększone o inne pasywa Suma bilansowa wynosi ,80 Uwaga: budżet nie ma żadnego majątku trwałego

Bilans łączny za 2013 Jednostki budżetowe Uwaga: to tutaj wykazany jest prawie cały majątek gminy Suma bilansowa wynosi: ,07 zł, z tego: -Aktywa trwałe ,33 zł -Aktywa obrotowe ,74 zł Informacje uzupełniające: -Umorzenie aktywów trwałych ,83 zł -Odpisy aktualizujące należności ,11 zł

Łączny rachunek zysków i strat 2013 WyszczególnienieKwota A. Przychody/ dochody budżetowe ,82 B. Koszty działalności operacyjnej ,75 C. Zysk ze sprzedaży (A – B) ,07 D. Pozostałe przychody operacyjne ,57 E. Pozostałe koszty operacyjne ,42 F. Zysk operacyjny (C + D – E) ,22 G. Przychody finansowe ,34 H. Koszty finansowe ,57 I. Zysk z działalności gospodarczej (F + G – H) ,99 J. Zyski nadzwyczajne616,57 N. ZYSK NETTO (I + J) ,56