 Klasa integracyjna liczy maksymalnie 20 osób, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.  DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE:  niesłyszące  słabosłyszące  niewidome.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
ROZWÓJ: FIZYCZNY,POZNAWCZY, EMOCJONALNO - SPOŁECZNY mgr Joanna Matanowska konsultacja: mgr Renata Omiecińska – Stan Poradnia P-P nr 21 ul. Marywilska 44,
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
Aktywny RODZIC.
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
6-LATEK W SZKOLE.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

 Klasa integracyjna liczy maksymalnie 20 osób, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.  DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE:  niesłyszące  słabosłyszące  niewidome  słabowidzące  z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją)  z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim  z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym  z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera)  z niepełnosprawnościami sprzężonymi

 Zaburzenia rozwojowe, które charakteryzują się wystąpieniem nieprawidłowości w trzech obszarach funkcjonowania:  nieprawidłowości w przebiegu interakcji społecznych (zaburzony kontakt wzrokowy, nieumiejętność spontanicznego wykorzystania gestykulacji w komunikacji pozawerbalnej, niezdolność do tworzenia stosownych do wieku związków przyjacielskich z rówieśnikami, brak świadomości uczuć innych ludzi i empatycznego reagowania na nie)  deficyty zdolności do komunikowania się (znaczne zaburzenia w mowie, obejmujące głośność wypowiedzi, wysokość głosu, rytm i intonację; znaczne zaburzenia w produkcji mowy, obejmujące stereotypie i powtórzenia; znaczne zaburzenia inicjowania i podtrzymywania konwersacji; znaczne zaburzenia komunikacji niewerbalnej- w zakresie kontaktu wzrokowego, ekspresji twarzy, postawy ciała)

 ograniczone, powtarzane wzorce aktywności, zachowania i zainteresowań (manieryzmy ruchowe- charakterystyczne ruchy rąk, połączone często z kręceniem się w kółko i wspinaniem na palce; stereotypie, sztywne przestrzeganie rutyn, ograniczony charakter zainteresowań, przywiązanie do talizmanów)  U około 70% osób z autyzmem diagnozuje się upośledzenie umysłowe w różnym stopniu.  Wśród osób autystycznych w normie intelektualnej, a także lekko lub umiarkowanie upośledzonych można spotkać jednostki ze szczególnymi uzdolnieniami, określanymi jako wysepkowe (muzyczne, językowe, pamięciowe, percepcyjne, arytmetyczne, plastyczne).

 stałość i przewidywalność (plany dnia, pomoc w orientacji w przestrzeni szkolnej, informowanie o wszelkich zmianach)  komfort sensoryczny (odpowiednie miejsce w klasie)  wizualny kanał przekazu informacji (pomoce graficzne)  kontrolowany sposób mówienia (jasne, krótkie komunikaty; zadawanie pytań zamkniętych; unikanie sarkazmu, aluzji, zwrotów metaforycznych; odpowiednia głośność mówienia)  wspieranie samodzielnych działań (podzielenie zadania na etapy, czasami zmniejszenie trudności zadania)  wzmacnianie motywacji w procesie uczenia się i poczucia własnej wartości (stwarzanie sytuacji, w której dziecko mogłoby odnieść sukces, wykorzystanie umiejętności i zainteresowań ucznia do podniesienia jego statusu w klasie)  wspieranie ucznia w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami (wsparcie działań ucznia, gdy wykazuje chęć udziału w życiu klasy)

 Szacunkowo w Polsce podobnie jak w całej Europie zaburzenie to występuje u 1 na 345 uczniów.  Jest to zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu.  Charakteryzuje się upośledzeniem komunikacji dwustronnej, komunikacji słownej i pozasłownej, niechęcią do zaakceptowania zmian, brakiem giętkości myślenia oraz bardzo szczególnymi zainteresowaniami.  Mocną stroną osób z ZA jest zapamiętywanie faktów, dat, postaci. Wielu z nich jest uzdolnionych matematycznie.

 FUNKCJE SPOŁECZNE  Niezdolność lub ograniczona umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych, szczególnie z rówieśnikami.  Brak lub ograniczone odczytywanie sygnałów społecznych (nie ma dla nich znaczenia moda i obyczaje).  Brak zrozumienia norm i zasad społecznych.  Nieadekwatne reakcje emocjonalne.  CECHY DOTYCZĄCE MOWY I JĘZYKA  Mowa prawidłowo rozwinięta w czasie.  Nieprawidłowe użycie mowy do potrzeb komunikacji.  Dziwna prozodia, modulacja, akcent.  Nieczytanie znaczeń ukrytych, przenośni, gry słów, różnych znaczeń wyrazów.

 PROBLEMY ZWIĄZANE Z KOMUNIKACJĄ POZAWERBALNĄ  Ograniczone lub niewłaściwe stosowanie mimiki.  Ograniczony zakres gestów, nienaturalna postawa.  Sztywne spojrzenie (zbyt długie wpatrywanie się).  Ograniczone odczytywanie sygnałów niewerbalnych u innych.  OGRANICZONE ZAINTERESOWANIA I AKTYWNOŚCI  Specyficzne zainteresowania często niezgodne z wiekiem.  Obsesyjność zainteresowań.  Bardzo dobra pamięć do dat, faktów, statystyk, klasyfikacji.  NIEZGRABNOŚĆ RUCHOWA  Zaburzenia motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo- ruchowej.  Nienaturalna postawa, chód, bieg.

 FIKSACJE  Stawianie tych samych pytań i oczekiwanie tych samych odpowiedzi.  Powtarzanie wypowiedzi, cytatów, wyrazów.  Wielokrotne rysowanie tych samych obrazków, słuchania piosenki, czytania bajki, oglądania telewizji.  RYTUAŁY  Mała podatność na zmiany otoczenia, organizacji czasu, przebiegu czynności.  Wprowadzenie ustalonego porządku, niezmiennych zasad i form zachowania.

 Rozpaczliwe próby przynależności do grupy rówieśniczej.  Opinie o uczniu: kłopoty z motywacją, zdolny ale leń, kłopoty emocjonalne.  Dzieci są odrzucone przez grupę, ujawniają się wtórne zaburzenia: fobia szkolna, depresja, próby samobójcze, zachowania lękowe.  Konflikt z nauczycielami – osoby z ZA chcą po swojemu realizować program nauczania.  Różne problemy na różnych przedmiotach – od geniusza do szkoły specjalnej.  Konflikty pozalekcyjne – boisko, przerwy, stołówka.  Niska motywacja do podejmowania działań, nauki, poprawy zachowania.

 Ucz zasad i dawaj wskazówki dotyczące kolejności zabierania głosu w trakcie rozmowy, przerywania jej czy zmiany tematu.  Wyjaśniaj metafory i wyrazy wieloznaczne.  Zachęcaj ucznia, by poprosił w razie potrzeby o powtórzenie, uproszczenie czy zapisanie polecenia, jeśli jest ono dla niego niezrozumiałe.  Przedstaw dokładne oczekiwania i zasady dotyczące właściwego zachowania się.  Może okazać się konieczne zapewnienie nadzoru i pomocy dla ucznia w trakcie przerw.  Ucz dzieci kontrolowania ich zachowań.  Jeśli tylko jest to możliwe, przygotuj ucznia na potencjalne zmiany (w chwili zaburzenia rutyny).

 Uczniowie z ZA mają często problemy z wyodrębnieniem istotnych informacji, dlatego nauczyciel musi zadbać o przejrzystość pomocy graficznych czy też o zrozumiały, zwięzły zapis na tablicy.

 Włącz jego zainteresowania do ćwiczeń i zadań.  Pomóż w skierowaniu uwagi na zadanie w chwili dekoncentracji.  Angażuj ucznia w aktywność ruchową.  Nie zakładaj, że uczeń zrozumiał to co przeczytał – sprawdź poziom zrozumienia, zadaj dodatkowe pytania i posługuj się pomocami wizualnymi.  Korzystaj z pomocy graficznych.  Ucz na podstawie ćwiczeń, gdy tylko jest to możliwe.  Dziel zadania na mniejsze lub przedstawiaj je w innej formie.  Unikaj słownego przeładowania.  Wykorzystaj mocne strony ucznia, np. pamięć.  Chwal ucznia i mów mu co zrobił dobrze.  Pomóż uczniowi zrozumieć własne zachowania i reakcje innych.  Edukuj pozostałych uczniów.  Spróbuj wyeliminować lub zmniejszyć z otoczenia bodźce, na które dziecko może być nadwrażliwe.

 Mózgowe porażenie dziecięce to zespół przewlekłych i niepostępujących zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego, powstałych w wyniku uszkodzenia mózgu przed, po i w czasie porodu. Najczęstsze przyczyny mpd to: niedotlenienie płodu, patologia porodu, złe położenie płodu oraz wcześniactwo.  Uszkodzenia mózgu powodują specyficzne powstawanie zaburzeń ruchowych (niedowłady, porażenia, ruchy mimowolne), mogą wystąpić zaburzenia w rozwoju umysłowym, mowy, zachowania oraz epilepsja.

 Rehabilitacja ruchowa dzieci z MPD ma na celu:  ograniczenie negatywnych skutków spowodowanych unieruchomieniem,  uaktywnienie nerwowo- mięśniowe porażonych części ciała,  usprawnienie części zdrowych, aby w maksymalnym stopniu przejęły funkcje kompensacyjne,  wyrobienie ważnych umiejętności życiowych.

 Dzieci, które mówią niewyraźnie i mają problemy z kontrolowaniem swoich mięśni twarzy są często uważane za opóźnione w rozwoju umysłowym. Nie zawsze jest to prawdą. Blisko połowa dzieci z MPD ma średnią lub dobrą inteligencję.  Mózgowe porażenie może mieć negatywny wpływ na rozwój osobowości dziecka. Z powodu trudności w poruszaniu się i porozumiewaniu dziecko może łatwiej się zniechęcać, ulegać rozdrażnieniu i zniechęceniu podczas prób wykonywania trudnych dla niego czynności.  W kontaktach z dzieckiem z MPD bardzo ważne jest bycie cierpliwym, dodawanie dziecku odwagi oraz wspieranie jego wysiłków.

Upośledzenie umysłowe (wg WHO) jest to istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, oraz trudności w zachowaniu przystosowawczym, występujące przed 18 rokiem życia.  Iloraz inteligencji w lekkim upośledzeniu umysłowym waha się w granicach od 55 do 69 (w skali Wechslera).  Dorosłe osoby lekko upośledzone umysłowo nie przekraczają poziomu intelektualnego dziecka 12-letniego o prawidłowym rozwoju umysłowym.  Dojrzałość społeczna nie przekracza poziomu 17-letniej młodzieży w normie intelektualnej.

1. Obniżenie rozwoju myślenia do poziomu konkretno – obrazowego. 2. Mniejszy zasób pojęć liczbowych i umiejętności wykonywania operacji matematycznych. Nieprzekraczanie w rozwoju okresu operacji konkretnych (osoba potrafi dokonywać klasyfikacji, szeregowania, przyporządkowywania, dodawania, mnożenia itp. odwołując się do przedmiotów; wymienione operacje nie dotyczą materiału werbalnego). 3. Obniżony poziom rozwoju języka (ubogi zasób słów, zaburzenia mowy, gorsze rozumienie słów). 4. Słaby rozwój uczuć wyższych, zmniejszona wrażliwość i powinność moralna.

5. Większa niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność, niepokój, w zależności od typu temperamentu. 6. Ogólnie niższy poziom motoryczny, męczliwość psychoruchowa, obniżona sprawność manualna, w tym precyzja wykonywania ruchów. 7. Obniżenie rozwoju percepcji wzrokowej (niedokładne spostrzeżenia) oraz percepcji słuchowej (w tym analizy i syntezy słuchowej). 8. Gorsza pamięć logiczna oraz obniżona koncentracja uwagi. 9. Ogólnie niższe tempo uczenia się

Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują podstawę programową kształcenia ogólnego w gimnazjum.  stosowanie kart pracy  dostosowane sprawdziany  stosowanie słownictwa i pojęć na poziomie czynnego słownika ucznia  stosowanie odpowiedniej wielkości i kroju czcionki (jeśli istnieje taka potrzeba)  wzbogacanie tekstu ilustracjami (w miarę możliwości)  stymulacja ucznia w czasie lekcji (pytania naprowadzające, upraszczanie poleceń, odczytywanie poleceń, motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach, stymulacja poziomu koncentracji uwagi)

 Poziom inteligencji waha się w granicach (wg skali Wechslera).  Jako osoby dorosłe nie przekraczają poziomu ogólnego rozwoju intelektualnego 8-letniego dziecka.  Poziom dojrzałości społecznej nie przekracza poziomu 10-letniego dziecka.  Wymagają w życiu ograniczonej pomocy i wsparcia.

1. Myślenie konkretno-obrazowe, nieumiejętność wykonywania operacji logicznych, trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych. 2. Spostrzeganie niedokładne, wolne; trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk. 3. Obniżona koncentracja uwagi, węższy jej zakres. Dominuje uwaga mimowolna. 4. Dominuje pamięć nietrwała, głównie mechaniczna. 5. Często występują zaburzenia mowy, ubogi zasób słownictwa. 6. Zdolność rozumienia prostych sytuacji społecznych, umiejętność wyrażania swoich potrzeb, porozumiewania się i współpracy z innymi ludźmi.

 Przewidziana jest odrębna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów umiarkowanie i znacznie upośledzonych w szkole podstawowej i gimnazjum.  Specyfika kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata – w całym procesie edukacji.  Na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej i gimnazjum wyodrębnia się: 1) zajęcia edukacyjne: a) funkcjonowanie w środowisku, b) muzyka z rytmiką, c) plastyka, d) technika, e) wychowanie fizyczne, f) etyka lub religia 2) zajęcia rewalidacyjne

 Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2010  Kirejczyk K. (red.), Upośledzenie umysłowe- pedagogika, PWN, Warszawa 1981  Pisula E., Autyzm u dzieci, PWN, Warszawa 1999  Materiały szkoleniowe z konferencji „Uczeń z Zespołem Aspergera w klasie integracyjnej”     (oferta szkoleniowa)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!!! Autor: Edyta Jankowska