Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód, kariera zawodowa, pracodawca, rynek pracy, przekwalifikowanie się, doradca zawodowy.
Wykształcenie, umiejętności i dobry charakter. Wielu młodych ludzi z niepokojem myśli o tym, jak poradzić sobie w dorosłym życiu na rynku pracy – czy uda się zdobyć odpowiednie wykształcenie, czy wyuczony zawód okaże się poszukiwany,, czy uda się znaleźć dobrą pracę, albo chociaż jakąkolwiek ? Możemy starać się uzyskać jak najlepsze wykształcenie, zdobyć przydatne umiejętności i rozwinąć cechy charakteru, które ułatwią nam późniejszą karierę zawodową. Musimy być przygotowani na to, że będziemy musieli kilkakrotnie przekwalifikowywać się w swoim życiu, tak żeby spełnić oczekiwania pracodawców. Czym więc należy kierować się przy wyborze wykształcenia ? Warto oprócz prognoz rynkowych wziąć pod uwagę własne zainteresowania. Naprawdę najlepiej jest wykonywać taki zawód, który się lubi i robić to, co nas rzeczywiście interesuje. Nie zawsze się to udaje, ale spróbować warto.
Niezależnie od tego, jakie cele sobie stawiasz Twoja pozycja na rynku pracy będzie lepsza, jeśli zdołasz zdobyć użyteczne umiejętności. Nie chodzi tylko o znajomość języków obcych i obsługę komputera (choć to obecnie bardzo ważne) – takich umiejętności jest znacznie więcej: prowadzenie samochodu, łatwe nawiązywanie kontaktów z ludźmi, czy umiejętność zdobywania informacji. A tak naprawdę najważniejsza jest umiejętność i chęć uczenia się. Właśnie to pozwoli Ci w razie potrzeby szybkie zdobycie nowych kwalifikacji. Choć to może wydawać się trochę dziwne, ale nasze perspektywy zależne są też od cech charakteru. Punktualność, pracowitość, uczciwość, systematyczność i rzetelność z pewnością znajdą uznanie każdego pracodawcy. Ważne okażą się zarówno samodzielność (gdy samemu trzeba zrealizować jakieś zadanie), jak i umiejętność pracy w zespole. Nade wszystko liczyć się będzie odpowiedzialność. Przy szukaniu pracy przyda się jeszcze mobilność i elastyczność w dostosowywaniu się do wymagań pracodawców.
Ćwiczenie – Poznaj samego siebie. Starożytna maksyma „poznaj samego siebie” jest zawsze bardzo ważna. Zanim więc zaczniesz zastanawiać się nad tym kim chcesz zostać odpowiedz sobie na pytanie – kim jesteś ? Aby sensownie planować swoją przyszłość trzeba brać pod uwagę swoje marzenia, uzdolnienia i zainteresowania, ale też swoje mocne strony i słabości. Spróbuj się nad nimi zastanowić i odpowiedzieć na poniższe pytania: 1.Czym się interesuje ? 2.Jakie mam uzdolnienia ? 3.Co potrafię robić ? 4.Moje wady. 5.Moje zalety. 6.Co będzie dla mnie ważne w pracy ? 7.Co chciałbym osiągnąć w życiu ? 8.Jakie mam marzenia ? 9.Zasady, którym chcę być wiernym. 10.Moje relacje z innymi.
- portal poświęcony pracy, zawiera między innymi serwisy „Moja kariera” oraz „Oferty edukacyjne” szkolenia. - strona internetowa Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej zawiera między innymi dział poświęcony programowi „Pierwsza praca”.
WAŻNY WYBÓR Dla absolwentów szkół średnich oferta edukacyjna jest naprawdę bogata. Oprócz szkół policealnych są różnego rodzaju studia licencjackie, inżynieryjne i magisterskie. Oprócz publicznych działają także szkoły i uczelnie prywatne. Gdy już wiemy jakiego rodzaju wykształcenie chcemy zdobyć sprawdźmy jakiego rodzaju uczelnie, czy szkoły mogą to nam umożliwić. Wiadomości na ten temat znajdziemy przede wszystkim w informatorach i w Internecie. Dokonując wyboru uczelni warto też brać pod uwagę inne czynniki, jak bliskość, możliwość stypendium socjalnego, czy naukowego, czesne, koszty życia w danym mieście.
ĆWICZENIE Dobierzcie się w pary, tak żeby co najmniej jedna z osób była pracująca. Osoba pracująca odpowiada na pytania drugiej (mini wywiad): 1.Jaką pracę wykonuje Wasz rozmówca i kto jest jego pracodawcą ? 2.Jaki jest jego wyuczony zawód ? Czy był to świadomy wybór, konieczność życiowa czy przypadek ? 3.Jakie ma wykształcenie ? Jak je uzupełniał ? Jakie kursy skończył ? 4.W jaki sposób znalazł tę pracę ? Co robił wcześniej ? 5.Czym się zajmuje, jakie ma obowiązki ? 6.Jakie są jego godziny pracy ? 7.Co jest najbardziej uciążliwe w pracy, którą wykonuje, a co daje mu największą satysfakcję ? 8.Czy jest zadowolony ze swego wynagrodzenia ? 9.Jakie ma perspektywy awansu ? Czy obawia się utraty pracy ? Z jakiego powodu mogłoby to nastąpić ? Co zamierza wtedy zrobić ? Na zakończenie podzielcie się swoimi spostrzeżeniami, omówcie kilka najbardziej pouczających i ciekawych przykładów.
SPRAWDŹ SIĘ ZANIM SPRAWDZĄ CIĘ INNI 1.Czym warto się kierować wybierając szkołę i zawód ? 2.Skąd można czerpać wiadomości na temat możliwości kształcenia się ? 3.Jakie umiejętności i zawody będą najbardziej poszukiwane w najbliższych latach w Polsce, Europie i na świecie ? 4.Jakie są Twoje plany edukacyjne i zawodowe ? Co musisz zrobić, aby je zrealizować ?