Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Lista realizowanych projektów.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Kim jeste ś myKim jeste ś my Co robimyCo robimy Gdzie si ę znajdujemyGdzie si ę znajdujemy Dlaczego to robimyDlaczego to robimy Misja wizja naszej firmyMisja.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
O MNIE MOJE HOBBY MOJE MARZENIA MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA MOJA ULUBIONA GRA POLECANE STRONY INTERNETOWE MOJA PIERWSZA STRONA INTERNETOWA.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
„MARZĘ O ZAWODZIE…” Wykona ł a prezentacj ę : Aleksandra Ż ak kl.6c Ze szko ł y podstawowej nr 66 w Warszawie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Damelo przedstawia Kolekcję stylowych rowerów miejskich Ul. Tylna 4C/51, Łódź Damelo - rowery dla kobiet.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
O ochronie danych osobowych
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Moje szczęście.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód, kariera zawodowa, pracodawca, rynek pracy, przekwalifikowanie się, doradca zawodowy.

Wykształcenie, umiejętności i dobry charakter. Wielu młodych ludzi z niepokojem myśli o tym, jak poradzić sobie w dorosłym życiu na rynku pracy – czy uda się zdobyć odpowiednie wykształcenie, czy wyuczony zawód okaże się poszukiwany,, czy uda się znaleźć dobrą pracę, albo chociaż jakąkolwiek ? Możemy starać się uzyskać jak najlepsze wykształcenie, zdobyć przydatne umiejętności i rozwinąć cechy charakteru, które ułatwią nam późniejszą karierę zawodową. Musimy być przygotowani na to, że będziemy musieli kilkakrotnie przekwalifikowywać się w swoim życiu, tak żeby spełnić oczekiwania pracodawców. Czym więc należy kierować się przy wyborze wykształcenia ? Warto oprócz prognoz rynkowych wziąć pod uwagę własne zainteresowania. Naprawdę najlepiej jest wykonywać taki zawód, który się lubi i robić to, co nas rzeczywiście interesuje. Nie zawsze się to udaje, ale spróbować warto.

Niezależnie od tego, jakie cele sobie stawiasz Twoja pozycja na rynku pracy będzie lepsza, jeśli zdołasz zdobyć użyteczne umiejętności. Nie chodzi tylko o znajomość języków obcych i obsługę komputera (choć to obecnie bardzo ważne) – takich umiejętności jest znacznie więcej: prowadzenie samochodu, łatwe nawiązywanie kontaktów z ludźmi, czy umiejętność zdobywania informacji. A tak naprawdę najważniejsza jest umiejętność i chęć uczenia się. Właśnie to pozwoli Ci w razie potrzeby szybkie zdobycie nowych kwalifikacji. Choć to może wydawać się trochę dziwne, ale nasze perspektywy zależne są też od cech charakteru. Punktualność, pracowitość, uczciwość, systematyczność i rzetelność z pewnością znajdą uznanie każdego pracodawcy. Ważne okażą się zarówno samodzielność (gdy samemu trzeba zrealizować jakieś zadanie), jak i umiejętność pracy w zespole. Nade wszystko liczyć się będzie odpowiedzialność. Przy szukaniu pracy przyda się jeszcze mobilność i elastyczność w dostosowywaniu się do wymagań pracodawców.

Ćwiczenie – Poznaj samego siebie. Starożytna maksyma „poznaj samego siebie” jest zawsze bardzo ważna. Zanim więc zaczniesz zastanawiać się nad tym kim chcesz zostać odpowiedz sobie na pytanie – kim jesteś ? Aby sensownie planować swoją przyszłość trzeba brać pod uwagę swoje marzenia, uzdolnienia i zainteresowania, ale też swoje mocne strony i słabości. Spróbuj się nad nimi zastanowić i odpowiedzieć na poniższe pytania: 1.Czym się interesuje ? 2.Jakie mam uzdolnienia ? 3.Co potrafię robić ? 4.Moje wady. 5.Moje zalety. 6.Co będzie dla mnie ważne w pracy ? 7.Co chciałbym osiągnąć w życiu ? 8.Jakie mam marzenia ? 9.Zasady, którym chcę być wiernym. 10.Moje relacje z innymi.

- portal poświęcony pracy, zawiera między innymi serwisy „Moja kariera” oraz „Oferty edukacyjne” szkolenia. - strona internetowa Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej zawiera między innymi dział poświęcony programowi „Pierwsza praca”.

WAŻNY WYBÓR Dla absolwentów szkół średnich oferta edukacyjna jest naprawdę bogata. Oprócz szkół policealnych są różnego rodzaju studia licencjackie, inżynieryjne i magisterskie. Oprócz publicznych działają także szkoły i uczelnie prywatne. Gdy już wiemy jakiego rodzaju wykształcenie chcemy zdobyć sprawdźmy jakiego rodzaju uczelnie, czy szkoły mogą to nam umożliwić. Wiadomości na ten temat znajdziemy przede wszystkim w informatorach i w Internecie. Dokonując wyboru uczelni warto też brać pod uwagę inne czynniki, jak bliskość, możliwość stypendium socjalnego, czy naukowego, czesne, koszty życia w danym mieście.

ĆWICZENIE Dobierzcie się w pary, tak żeby co najmniej jedna z osób była pracująca. Osoba pracująca odpowiada na pytania drugiej (mini wywiad): 1.Jaką pracę wykonuje Wasz rozmówca i kto jest jego pracodawcą ? 2.Jaki jest jego wyuczony zawód ? Czy był to świadomy wybór, konieczność życiowa czy przypadek ? 3.Jakie ma wykształcenie ? Jak je uzupełniał ? Jakie kursy skończył ? 4.W jaki sposób znalazł tę pracę ? Co robił wcześniej ? 5.Czym się zajmuje, jakie ma obowiązki ? 6.Jakie są jego godziny pracy ? 7.Co jest najbardziej uciążliwe w pracy, którą wykonuje, a co daje mu największą satysfakcję ? 8.Czy jest zadowolony ze swego wynagrodzenia ? 9.Jakie ma perspektywy awansu ? Czy obawia się utraty pracy ? Z jakiego powodu mogłoby to nastąpić ? Co zamierza wtedy zrobić ? Na zakończenie podzielcie się swoimi spostrzeżeniami, omówcie kilka najbardziej pouczających i ciekawych przykładów.

SPRAWDŹ SIĘ ZANIM SPRAWDZĄ CIĘ INNI 1.Czym warto się kierować wybierając szkołę i zawód ? 2.Skąd można czerpać wiadomości na temat możliwości kształcenia się ? 3.Jakie umiejętności i zawody będą najbardziej poszukiwane w najbliższych latach w Polsce, Europie i na świecie ? 4.Jakie są Twoje plany edukacyjne i zawodowe ? Co musisz zrobić, aby je zrealizować ?