Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Liceum Ogólnokształcące im. M.Kopernika w Tarnobrzegu Per aspera ad astra - „Przez trudy do gwiazd” (Wszechstronnie, twórczo, przyjaźnie ku przyszłości.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Platforma szkoleniowa – najważniejsze funkcjonalności.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Prezentację przygotował:
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Jak uczyć gramatyki języka polskiego jako obcego//drugiego?
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Co to jest spacer edukacyjny?
Chcę więcej, mogę lepiej
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach

Zaczęto koncentrować się na zjawisku uczenia się, ponieważ mimo wielu reform edukacyjnych skupiających się na zmianach instytucjonalnych, nie dostrzega się znaczącej poprawy w jakości. Pojawia się „wielki rozdźwięk” pomiędzy tym co dzisiaj wiemy o uczeniu się, a edukacyjną praktyką szkolną. Szybki rozwój i wszechobecność teleinformatyki oraz jej duże znaczenie dla młodych ludzi zwiększają rolę nieformalnego uczenia się.

10 odkryć psychologii kognitywnej (poznawczej) oraz adekwatne działania podejmowane w Zespole Szkół w Gębicach

1. Uczenie się jest działaniem podejmowanym przez samego ucznia (uczeń jest zachęcany do aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się, i uświadamiany w kwestii celowości podejmowania danych działań)

Uczeń jest motywowany do aktywności na każdej lekcji poprzez nagradzanie „plusami”, pochwałą Publiczne prezentowanie sukcesów Uświadamianie uczniom dlaczego się uczą i podawanie przykładów z życia codziennego, w których można zastosować zdobytą wiedzę

2. Odwoływanie się do wiedzy, którą uczeń już posiada (należy wziąć pod uwagę, że wiedza uczniów tej samej klasy może być bardzo zróżnicowana)

Na każdej lekcji nauczyciel odwołuje się do wiedzy przekazanej uczniom podczas poprzednich zajęć, a posiadana wiedza jest poszerzana Dla uczniów o mniejszym zasobie wiedzy nauczyciel stara się wygospodarować czas na uzupełnienie wiadomości Odwoływanie się do obserwacji, zjawisk z którymi uczeń ma kontakt w życiu codziennym

3. Między poszczególnymi przedmiotami powinna zachodzić korelacja, a uczeń powinien być tego świadomy, aby mógł łączyć informacje zdobyte na różnych przedmiotach -ważna jest współpraca pomiędzy nauczycielami różnych przedmiotów

W zależności od tematu zajęć nauczyciel odwołuje się do różnych przedmiotów (np. na matematyce do fizyki i chemii; na geografii do matematyki, biologii, chemii; na języku polskim do historii, muzyki, religii) Udział nauczycieli w Posiedzeniach Zespołów Przedmiotowych oraz w Posiedzeniach Zespołu Wychowawczego, podczas których dochodzi do wymiany doświadczeń oraz przekazywania informacji w kwestii aktualnie przerabianego materiału

4. Przedstawiając uczniom różne informacje należy przedstawić im także jak je zastosować w konkretnym zadaniu aby osiągnąć swój cel. Ponadto uczeń powinien potrafić samodzielnie dokonać oceny przyswajania i wykorzystywania wiedzy.

Przykładanie dużej uwagi do wnikliwego czytania poleceń Realizowanie zadań praktycznych, w których należy zastosować posiadaną wiedzę Wykorzystywanie popełnianych błędów w celu ich niwelacji Ewaluacja zajęć

5. Przyswajanie przez ucznia skomplikowanych struktur wiedzy wymaga rozbicia ich na drobniejsze elementy aby uczeń mógł stopniowo je usystematyzować

Nauczanie od ogółu do szczegółu Utrwalanie i systematyzowanie wiedzy poprzez lekcje powtórzeniowe Stopniowanie trudności na każdej lekcji

6. W nauczaniu odwoływać się do środowisk i pojęć znanych uczniom oraz uświadamiać im celowość podejmowania wysiłku związanego z nauką

Mówienie do uczniów językiem dla nich zrozumiałym Odwoływanie się do znanych uczniom wzorców Podkreślanie roli nauki w budowaniu przyszłości ucznia

7. Planując proces nauczania należy wziąć pod uwagę, że krótkotrwała pamięć ludzka jest ograniczona (dostosowanie odpowiedniej ilości przekazywanych informacji podczas jednostkowych zajęć, utrwalanie danych wiadomości w celu „przeniesienia” ich do pamięci długotrwałej)

Rezygnacja z tradycyjnych notatek na rzecz plakatów, wykresów, schematów Lekcje powtórzeniowe utrwalające wiadomości zdobyte na poprzednich zajęciach Dostosowanie ilości przekazywanych informacji do możliwości Zespołu Klasowego Wykonywanie dużej ilości ćwiczeń praktycznych

8. W toku uczenia się ucznia bardzo ważną rolę odgrywa motywacja i emocje towarzyszące uczniowi (najlepiej zapamiętujemy fakty powiązane z emocjami)

W zależności od tematyki i przedmiotu, podczas zajęć (np. humanistycznych) uczniowie mogą klaskać, śpiewać, śmiać się, żartować, wchodzić w role postaci literackich Nauczyciel przekazując wiedzę stara się podeprzeć ją przykładami, z którymi uczeń ma do czynienia w życiu codziennym Nagradzanie aktywności i osiągnięć

9. Proces nauczania powinien być tak poprowadzony aby uczeń zdobywając wiedzę w jednej sytuacji umiał ją zastosować w rozwiązaniu innej (uczeń ma dostrzegać „wspólny mianownik” dwóch różnych sytuacji, a nie koncentrować się na powierzchownych różnicach)

Przekazywanie uczniom informacji dotyczących sytuacji w jakich mogą zastosować zdobytą wiedzę Budowanie schematów rozwiązań

10. Uczenie się wymaga czasu i wysiłku (ważnym jest utrwalanie danego materiału poprzez powtarzanie, wtedy dany materiał zostanie „przerzucony” z pamięci krótkotrwałej, do pamięci długotrwałej)

Przeprowadzanie testów diagnostycznych Podsumowanie i utrwalanie wiadomości na każdej lekcji Lekcje powtórzeniowe Zadania domowe ściśle powiązane z przerobionym materiałem

DZIĘKUJĘ AGNIESZKA KUCHTA