Train-The-Trainer sztuka prowadzenia zajęć Piotr Lewandowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Nauczanie na odległość Dr inż. Marlena Plebańska.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
InMoST, Analiza architektury metodą ATAM Jerzy Nawrocki
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
PODSTAWY TAKSONOMII NAUCZANIA Tomasz Cecot
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN SŁUCHANIE NAJWAŻNIEJSZA Z KOMPETENCJI!
REFERAT USTNY Czyli na co zwrócić uwagę podczas tworzenia prezentacji i tekstu naukowego Zakład Ekologistyki I Zarządzania Ryzykiem Środowiskowym Wrocław,
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Literary Reference Center Przewodnik
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Omówienie wyników pilotażowego programu interwencji antytytoniowej wraz z nakreśleniem problemu i potrzeb w tym zakresie Tadeusz Jędrzejczyk.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Dzień Bezpiecznego Internetu
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Platforma szkoleniowa – najważniejsze funkcjonalności.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Prezentacja informacji w biznesie
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
Zapis prezentacji:

Train-The-Trainer sztuka prowadzenia zajęć Piotr Lewandowski

Tematy zajęć Czynniki wpływające na ocenę instruktora Wskazówki Pierwsza prelekcja Ocena instruktora Podsumowanie

Elementy oceny trenera Pierwsze wrażenie Struktura sesji, organizacja wykładu Metodyka prowadzenia szkoleń, odczucia słuchacza Materiały szkoleniowe Użycie sprzętu dydaktycznego Styl osobisty Mowa a słowo pisane Głos Gestykulacja Zarządzanie grupą Praca w laboratorium

Pierwsze wrażenie Wygląd –Wskazówki działu PR w zakresie ubioru. Przedstawienie się –Zaznaczenie głosem pewności w przekazie. Określenie zakresu kompetencji –Wskazanie obszarów i tych gdzie mogą nie uzyskać wsparcia (element dystansu do posiadanej wiedzy). Wyraźna deklaracja pomocy podczas całego cyklu szkolenia –W oparciu o posiadaną wiedzę z zakresu powiedz na jakich zasadach będziesz udzielał pomocy.

Struktura sesji, organizacja Wstęp, wyjaśnienie celu sesji –Zdanie opisujące ogólnie treść szkolenia, modułu, ćwiczenia. Zaakcentowanie pryncypiów ( na co zostanie położony największy nacisk ) –W przypadku modułów rozbudowanych, wybranie 3, 4 najważniejszych elementów. Nacisk na aktywność uczestników –Zasygnalizowanie, że oczekujesz interakcji. Zaleta dla Ciebie, bo zachęcając ich czasem uzyskasz z sali odpowiedź na zadane pytanie. Poza tym nawiążesz relacje i finalnie nie będziesz oddalonym „PANEM INSTRUKTOREM”. Zgodność z normami czasowymi –Staraj się podążać zgodnie z agendą i nie dzielić tematów przerwami

Zasada 3 x P (niepisana ) Powiedz co masz zamiar powiedzieć Powiedz to Podsumuj

Metodyka prowadzenia szkolenia cz. I Różnorodność zastosowanych metod i ich użyteczność dla słuchaczy –Wykład, przykład, refleksja, anegdota, żart. Klarowność i jasność wypowiedzi –Ocena związana ze stopniem przyswajalności materiału. Klarowność zwiększa szansę słuchaczy na przyswojenie wiedzy. Słuchacz obarcza instruktora podświadomie odpowiedzialnością za własną absorpcję wiedzy. Regularne sprawdzanie zdobytej wiedzy –Daj wrażenie bieżącej kontroli materiału i zrozumienia go przez słuchacza. Małymi sukcesami budujesz jego wrażenie zadowolenia ze szkolenia. Na każde 5 pytań zadaj jedno będące zdecydowanie trudniejszym.

Metodyka prowadzenia szkolenia cz. II Możliwość zadania pytania przez studenta –Spraw by słuchacz wiedział, że chcesz mu pomóc, troszczysz się o jego poziom zadowolenia. Przekazanie głównych punktów sesji –Wywołanie efektu zadowolenia z wiedzy pozyskanej. Rekapitulacja, streszczenie najważniejszych punktów sesji (element 3xP)

Materiały szkoleniowe, wykorzystanie dostępnego sprzętu Tablica Projektor Książki Komputer Scenariusze Video/audio (opcja)

Styl osobisty cz. I Ogólna kultura osobista –Profesjonalizm to także sposób bycia. Żartuj, ale zaznaczaj swój status wykładowcy: ubiorem, wiedzą, słownictwem. Stosunek do słuchaczy –Szanuj ich tak, jak chciałbyś być sam szanowany. Ogólny entuzjazm –Prowadź każdy kurs jak ten, na którym pierwszy raz zrozumiałeś o czym mówisz.

Styl osobisty cz. II Pewność siebie –To 5 pkt. w skali oceny instruktora. Ludzie nie wierzą osobom z drżącym głosem, spuszczoną głową. Wczuwanie się w nastroje audytorium –Ujawnienie cech empatycznych. Zachowanie, jako odbicie zachowań słuchaczy. Gwałtowne odbieganie od tej zasady powoduje ryzyko złego odbioru.

Mowa a słowo pisane Używanie terminologii technicznej –Przyjęcie założenia nieznajomości skrótów technicznych. –Opieraj się na wymaganiach minimalnych co do prowadzonego szkolenia, nie zapominając o gotowości pomocy nawet w dziedzinach teoretycznie opanowanych. Zdolności werbalne –Nagraj się i zobacz, czy lubisz się słuchać. Użycie słowa pisanego –Posługuj się językiem z zauważalnym odejściem od języka potocznego.

Głos Jasność wypowiedzi –Naucz się traktować zdanie jako całościowy zbiór wyrazów i znaków interpunkcyjnych. –Nie wydłużaj zdań. –Stosuj formę uporządkowanej formuły przekazu. Zamiast akapitów, wypunktowania. Głośność –Ten sam ton głosu usypia. Stosuj zasadę uaktywniania odbiorców poprzez zmianę natężenia głosu. Szybkość –Mów powoli. Artykulacja znaków interpunkcyjnych powoduje lepszą przyswajalność wiedzy. Daje też wrażenie opanowania, pewności i doświadczenia. Ton /Różnorodność natężenia / nacisk –Dla podniesienia uwagi używaj intonacji, słownictwa zaznaczającego, że zaczniesz nową lub bardzo ważną część wykładu.

Postawa, Gestykulacja Bądź wyprostowany Zachowaj linie prostą przy ruchach ciała Brak chaotycznego poruszania Bądź przodem do grupy Kontakt wzrokowy (indywidualny/grupowy)

Zarządzanie grupą cz. I Atmosfera / poziom zainteresowania –Tylko od Ciebie zależy jak osoby czuja się na szkoleniu. Jesteś złym reżyserem – ujrzysz to w ankietach. Konkretność odpowiedzi –Wiem –odpowiadam –Nie wiem –Pewnie wysnuwam przypuszczenia –Mówię : „nie wiem” Umiejętność odpowiedzi na kłopotliwe pytania

Zarządzanie grupą cz. II Właściwe adresowanie indywidualnych potrzeb słuchaczy –Wykorzystaj informacje uzyskane przy przedstawieniu się słuchaczy. Odpowiadanie na sygnały /potrzeby formułowane pozawerbalnie –Wykazuj zainteresowanie nastrojami słuchaczy, pytaj w czym można pomóc, podsłuchuj.

7 grzechów głównych Kłamstwo –Nie wiesz – nie kłam Pycha –Nie ma głupich pytań Asertywność –Zamykanie się tylko do obszarów szkolenia bez próby zwyczajnej rozmowy Brak konsekwencji –Niespełniony plan szkolenia –Jeśli pierwsze ćwiczenia omawiałeś to ta formuła przez całe szkolenie Spoufalanie –Żarty z pogranicza dobrego smaku, traktowanie kursanta jak kolegę Lenistwo –Brak wiedzy o zakresie szkolenia Rutyna niepoparta wiedzą i umiejętnościami –Hasło przewodnie : „ jakoś to będzie”

Wskazówki Pytania od słuchaczy –Przeniesienie obszaru pytania na „po przerwie”. –Zaadresowanie do audytorium jako ciekawy problem do rozwiązania. –Zadeklarowanie, że ma się przygotowane ćwiczenie nawiązujące do pytania. Budowa autorytetu –Wyszukaj kilka artykułów na witrynie MS w technecie i powołuj się na nie podczas szkolenia. –Zapytaj doświadczonych kolegów o przykłady zastosowania, doświadczenia z projektów. –Poświeć porównywalną cześć szkolenia dla wszystkich uczestników. –Zachowaj umiarkowany dystans. –Odpowiadaj wszystkim na pytania zadane przez dowolna osobę.

Ocena instruktora – uwarunkowania osobiste Cechy wrodzone Umiejętności miękkie Stosowanie się do powyższej prezentacji

Pierwsza prelekcja Nigdy nie prowadź pierwszej prezentacji, kursu bezpośrednio przed kursantami!!! Celem jest uzyskanie jak najlepszych ocen i powrót słuchacza na kolejne szkolenie

Podsumowanie Kultura osobista Wiedza Organizacja pracy

Dziękuję