Rozwój Partnerstwa Publiczno- Prywatnego na Świecie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżetowanie kapitałów
Advertisements

Zarządzanie projektami – pojęcia
Transakcje kompensacyjne
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Charakterystyka mechanizmu
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Zarządzanie projektami
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
Bank Ochrony Środowiska S. A
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Asseco Poland – bezpieczny partner w biznesie
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Planowanie przepływów materiałów
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Efektywność w strategiach energetycznych
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Stowarzyszenie na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Rozwój Partnerstwa Publiczno- Prywatnego na Świecie

Coffey International Development poprawia poziom życia społeczności na całym świecie.

Coffey International Development w Polsce Zarządzanie projektami rozwoju społeczno-ekonomicznego dla sektora publicznego Wdrażanie programów szkoleniowych dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Przygotowywanie studiów wykonalności dla projektów infrastrukturalnych. Doradztwo w zakresie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pomoc w wejściu na rynek oraz usługi rozwoju eksportu dla firm prywatnych. Wsparcie we wdrażaniu praktyk odpowiedzialnego biznesu - Corporate Social Responsibility (CSR)

Rozwój Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na Świecie AECOM (2005): pomiędzy 1985 a 2004 rokiem, globalne finansowanie publiczno-prywatne w ramach 2096 projektów wyniosło prawie $887 miliardów $325 miliardów zostało przeznaczonych na 656 projektów transportowych Spośród 2096 projektów 1121 zostało zakończone do 2004 roku. Pełna wartość 1121 projektów wyniosła $451 miliardów. PPP nigdy nie zastąpi nakładów publicznych. W Wielkiej Brytanii umowy PFI stanowią od 12 do15% ogólnych publicznych wydatków inwestycyjnych.

Table państw o najwyższej wartości PPP/PFI, 2003 i 2004 Miejsce 2004 Państwo Wartość USD miliony Kontrakty % udział Miejsce 2003 Wartość USD miliony Kontralty % udział 1 United Kingdom Korea Australia Hiszpania USA Węgry Japonia Włochy Portugalia n.a. n.a. 10 Kanada n.a. Żródło: Dealogic, quoted in OECD, 2006a:57.

Powody rosnącego zainteresowania PPP Pościg za wyższymi poziomami “wartości za pieniądze” (VFM). –VFM reprezentuje optymalną kombinację jakości, cech i ceny, skalkulowanej na cały cykl życia produktu Wprowadzanie do dostrzegalnie wyższych poziomów efektywności sektora prywatnego. –Zdolności i umiejętności sektora prywatnego Rząd utrzymuje kontrolę nad rezultatami ilościowymi i jakościowymi Dostęp do prywatnych finansów.

 Największy rynek PPP na świecie  ponad 700 podpisanych umów, 500 działających i stanowiących £46 miliardów inwestycji kapitałowych  140+ umów podpisanych ze szkołami (dotyczy ponad 500szkół) o wartości powyżej £4.0 miliardów od 1997  150+ umów podpisanych ze szpitalami o wartości powyżej £6.0 miliardów od 1997  PPP/PFI stanowi 10-15% rządowych zamówień kapitałowych w każdym roku Wielka Brytania Doświadczenie w PPP/PFI

Źródło: Ministerstwo Skarbu Ilość i wartość projektów PPP w Wielkiej Brytanii rocznie

Wartość kapitału w podziale na sektory 3% 2% 22% 16% 5% 6% 10% 13% Departament Zdrowia Departmanet Rolnictwa i Żywności Ministerstwo Obrony Departament Edukacji i Umiejętności Inne Departament Spraw Wewnętrznych Departament Pracy Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Departament Podatkowy Administracja Rozwojem Ekonomicznym Departament Transportu

podpisane 108 projektów o wartości ponad £15mln oraz kombinowanej łącznej wartości kapitałowej ponad £6.5mld Przykład: Szpital Uniwersytecki w Norfolk i Norwich został otwarty dla pacjentów w listopadzie Zajmuje on powierzchnię 63 akrów, dysponuje 987 miejscami i powstał w wyniku połączenia dwóch starych szpitali Wielka Brytania: Doświadczenie w Sektorze Zdrowia

81 projektów o wartości ponad £15 milionów i łącznej wartości kapitałowej prawie £3 miliardów Przykład: Projekt PFI Szkoły w Stoke Projekt ma za zadanie poprawę, utrzymanie i dostarczenie energii do wszystkich budynków szkolnych w mieście Stoke-on-Trent czyli: · 6 szkół specjalnych · 11 szkół pielęgniarskich · 88 szkół podstawowych · 17 szkół wyższych Wielka Brytania doświadczenie: Edukacja

44 projektów o wartości ponad £15 milionów i łącznej wartości kapitałowej ponad £3.5 miliardów Przykład: Odnowienie Budynku Głównego, Whitehall Było to przedsięwzięcie o wartości £352 milionów odnowienia i modernizacji budynku pierwszej klasy z wczesnych lat 50tych i największy jak do tej pory kontrakt PFI. W rezultacie stworzono nowoczesne i elastyczne środowisko pracy dla Ministerstwa, natomiast historyczna architektura budynku została zachowana i odnowiona. Wielka Brytania doświadczenie: Obrona

Wielka Brytania Doświadczenie PFI/PPP: Efektywność Fakty pokazują, iż tradycyjne zamówienia publiczne są bardziej kosztowne niż zamówienia PFI / PPP 81% instytucji publicznych zaangażowanych w projekty PFI wierzy, iż osiąga satysfakcjonujące i lepsze efekty z zainwestowanych pieniedzy – Krajowe Biuro Audytu 88% projektów zostało zrealizowanych na czas lub wcześniej – Ministerstwo Skarbu Tylko 8% projektów było opóźnionych o więcej niż 2 miesiące – Krajowe Biuro Audytu 78% projektów zostało zrealizowanych po założonej w umowie cenie - Ministerstwo Skarbu 17% szacowanych oszczędności w kosztach - Krajowe Biuro Audytu

Wielka Brytania doświadczenie PFI/PPP: Efektywność Terminowość wykonania: Źródło: Ministerstwo Skarbu/ NAO Poniesione koszty

PPP w Europie Przyjęte programy PPP Długa historia prywatnych koncesji, powstawanie programów PPP Pojawiające się programy PPP Zainteresowanie PPP, znikome doświadczenie związane z infrastrukturą prywatną 5

Umowy PPP w Europie sektorowo, 2005 Drogi 62% Kolej 15% Rekreacja 1% IT 8% Edukacja 1% Zdrowie 9% Lotniska 0.25% Sprawiedliwość 4% Drogi Kolej Lotniska Sprawiedliwość Edukacja Zdrowie Rekreacja IT

Lista zaplanowanych w Europie i ogłoszone przetargi (€ miliardy) na PPP Źródlo: DLA Piper 2005 Całkowita wartość europejskich przetargów podwoiła się co najmniej o €20miliardów w 2004 do €54miliardów w 2005

1 UK I Europa: Doświadczenie i Efektywność PPP

Trendy w europejskim sektorze PPP Niemcy, Wielka Brytania Niski, wzrastający Obrona Grecja, Irlandia, Włochy, Portugalia Hiszpania, Wielka Brytania Średni, wzrastający Średni, stały Woda & Gospodarka Odpadami Wielka BrytaniaNiski, wzrastający Sprawiedliwość Niemcy, Wielka Brytania Niski, wzrastający Niski, stałyEdukacja Włochy, Wielka Brytania Średni, wzrastający Zdrowie Francja, Grecja, Irlandia, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania Średni, wzrastający Wysoki, średni Transport KrajePPPOutsourcing Wzrastający Stały Wysoki Średni Niski

Kluczowe zagadnienia dla rozwoju PPP na świecie Jak określa się wartość uzyskaną w projektach PPP do tradycyjnych metod finansowania Standaryzacja umów PPP Organizacja centrów promocyjnych PPP przez władze narodowe i lokalne Incorporating review mechanisms into very long term contracts Using PPP with ever smaller investments

Podsumowanie i Wnioski PPP jest efektywnym podejściem do zamówień publicznych w określonych sytuacjach W krajach, w których jest stosowane jego popularność stale rośnie Specyfika sytuacji w Polsce będzie wymagała doinwestowania kapitałowego w przyszłych latach, PPP może uzupełnić tą lukę Sektory, w których zastosowanie PPP może być szczególnie efektywne w Polsce to sport i rekreacja, zdrowie, budynki publiczne Obecne uwarunkowania prawne dotyczące PPP są mało pomocne w jego rozwoju, ale co ważne nie hamują go

Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu jest zaopatrzenie w wodę przy zapewnieniu: –czystości –zaspokojenia potrzeb –przystępności finansowej –środków na realizację przedsięwzięcia

Rozwiązanie dotyczące Finansowania Przedsięwzięcia Umowa jest zawarta na czas określony 20 lat od daty rozpoczęcia prac ziemnych – 3 lata na wybudowanie i 17 lat na eksploatację Koszty budowy wynoszą GBP 100 milionów: –10% “kapitału” – od Partnera Prywatnego –90% “długu” – od Banków i Instytucji Finansowych Roczny koszt eksploatacji wynosi GBP 10 milionów Zadłużenie w banku spłacane z bieżących dochodów, począwszy od daty zakończenia budowy projektu ustalonej w harmonogramie

Kluczowi uczestnicy Burmistrz Konsorcjum Instytucje finansowe i bankowe

Kluczowi uczestnicy - cele Burmistrz –zdolność systemu do dostarczenia określonej ilości wody –przystępna cena –odpowiednie „value for money” Konsorcjum –zyskowność –zdolność systemu do dostarczania odpowiedniej ilości wody –łatwość zarządzania Instytucje finansowe i bankowe –spłata kredytu

Analiza ryzyka Etap projektu i budowy: –czy Ministerstwo ds. Planowania może odmówić wydania pozwolenia na budowę zakładu uzdatniania wody na przedmiotowej działce? –okazuje się, że 6 metrów pod powierzchnią znajduje się skała magmowa co przedłuży o 3 miesiące prace budowlane i zwiększy o 10% koszty budowy –lokalny podwykonawca Głównego Wykonawcy nie reguluje płatności terminowo, a jego pracownicy w celu uzyskania zapłaty strajkują

Analiza ryzyka Etap “O&M”: –źródło wody tzw. „nieoczyszczonej” w lokalnej rzece wysycha –weszły w życie nowe przepisy prawa wymagające od pracowników używających w pracy chemikaliów noszenia specjalnej odzieży ochronnej –weszły w życie nowe przepisy prawa, zgodnie z którymi wszystkie zbiorniki filtrujące uzdatnianą wodę powinny być przykryte: jednorazowy koszt przykrycia GBP10 milionów –bliskość trzęsienia ziemi spowodowała znaczne szkody w urządzeniach, których naprawa zajmie 9 miesięcy, a koszt GBP 30 milionów. Tymczasowo woda może być dostarczana „częściowo” –urządzenie zostało zaprojektowane i skonstruowane w niewłaściwy sposób wskutek czego nie jest możliwe uzdatnienie wystarczającej ilości wody, a ta która jest dostarczana jest słabej jakości

Projekt SPV Podmiot Publiczny Inicjator Spółka Projektowa Spółka Projektowa SPV Spółka Holdingowa Umowa Partnerów Sponsor 1Sponsor 2Sponsor 3 Konsorcjum Sponsorów

Umowa dotycząca projektu Podmiot Publiczny Inicjator Spółka Projektowa Podmiot Publiczny Inicjator Spółka Projektowa SPV Spółka Holdingowa Umowa PPP /Koncesji Umowa Partnerów Sponsor 1Sponsor 2Sponsor 3 Konsorcjum Sponsorów

Umowy z podwykonawcami Podmiot Publiczny Inicjator Spółka Projektowa Podmiot Publiczny Inicjator Konsorcjum Sponsorów Spółka Projektowa SPV Inne Podmioty Spółka Holdingowa Prace Budowlane Usługi Pozostałe Umowa PPP /Koncesji Wykonawca budowlany Dostawca usług FM Dostawca innych usług Ubezpieczyciele Dostawca np. surowców Odbiorca/ Nabywca Umowa Partnerów Sponsor 1Sponsor 2Sponsor 3 Konsorcjum Sponsorów Umowa o roboty budowlane Umowy podwykonawcze FM Inne umowy podwykonawcze Pakiet ubezpieczeniowy Umowa dostawy Umowa z odbiorcami

Główni Kredytodawcy (ok. 90%) Podmiot Publiczny Inicjator Umowa przelewu praw / Umowa współpracy Spółka Projektowa Podmiot Publiczny Inicjator Konsorcjum Sponsorów Spółka Projektowa SPV Kredytodawcy Inne Podmioty Spółka Holdingowa Dług niepod- porządkowany i pakiet zabezpieczeń Kredytodawcy Umowa PPP /Koncesji Wykonawca budowlany Dostawca usług FM Dostawca innych usług Ubezpieczyciele Dostawca np. surowców Odbiorca/ Nabywca Umowa Partnerów Sponsor 1Sponsor 2Sponsor 3 Konsorcjum Sponsorów Umowa o roboty budowlane Umowy podwykonawcze FM Inne umowy podwykonawcze Pakiet ubezpieczeniowy Umowa dostawy Umowa z odbiorcami

Zabezpieczenie głównego kredytu Podmiot Publiczny Inicjator Umowa przelewu praw / Umowa współpracy Spółka Projektowa Podmiot Publiczny Inicjator Konsorcjum Sponsorów Spółka Projektowa SPV Kredytodawcy Inne Podmioty Spółka Holdingowa Dług niepod- porządkowany i pakiet zabezpieczeń Kredytodawcy Umowa PPP /Koncesji Wykonawca budowlany Dostawca usług FM Dostawca innych usług Ubezpieczyciele Dostawca np. surowców Odbiorca/ Nabywca Umowa Partnerów Sponsor 1Sponsor 2Sponsor 3 Konsorcjum Sponsorów Umowa o roboty budowlane Umowa przelewu praw/Współpracy Umowy podwykonawcze FM Inne umowy podwykonawcze Pakiet ubezpieczeniowy Umowa dostawy Umowa z odbiorcami

Podporządkowani kredytodawcy/mezzanine (ok.10%)

Inwestorzy kapitałowi

Struktura transakcji