Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego"— Zapis prezentacji:

1 z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Czy partnerstwo publiczno-prywatne i Fundusze Europejskie można połączyć? Michał Piwowarczyk z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Łódź, 8 grudnia 2017

2 Projekty hybrydowe (1/4)
PPP + Fundusze UE = projekt hybrydowy Ustawa wdrożeniowa z 11 lipca 2014 r. – art. 34 wspólna realizacja projektu przez partnerstwo publiczno-prywatne projektem musi dotyczyć realizacji inwestycji infrastrukturalnej Rozporządzenie UE nr 1303/2013 definicja partnerstwa publiczno-prywatnego przepisy dedykowane projektom hybrydowym – art Wytyczne MR dla projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych rozdział dedykowany projektom hybrydowym Wytyczne i inne dokumenty dostępne na: > Czym się zajmujemy > Fundusze Europejskie > Wytyczne

3 Projekty hybrydowe (2/4)
Korzyści z zastosowania modelu PPP, w tym hybrydowego uzyskanie oszczędności na etapie eksploatacji infrastruktury – bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych, przeniesienie części ryzyk, w tym zwłaszcza ryzyka budowy i dostępności infrastruktury, na partnera prywatnego, czyli stronę, który lepiej umie nim zarządzać, + uzyskanie dostępu do wiedzy i doświadczenia partnera prywatnego, co w przyszłości przekłada się na poprawę jakości usług publicznych, przeniesienie na partnera prywatnego zadań związanych z zarządzaniem danym obiektem i zapewnieniem usług publicznych – podmiot publiczny może skupić się na monitorowaniu jakości działania partnera prywatnego.

4 Projekty hybrydowe (3/4)
Kluczowe kwestie dot. projektów hybrydowych konieczna analiza przedrealizacyjna wniosek o dofinansowanie także przed wyborem partnera umowa o dofinansowanie także przed wyborem partnera partner prywatny może być beneficjentem partner prywatny może ponosić wydatki kwalifikowalne ! zastosowanie rachunku powierniczego do rozliczeń z partnerem możliwość przekształcenia projektu hybrydowego w projekt tradycyjny możliwość zastąpienia partnera w roli beneficjenta dopuszczalność zaliczkowania wydatków partnera

5 Projekty hybrydowe (4/4)
Dane statystyczne – baza zamierzeń inwestycyjnych PPP 157 inwestycji PPP w bazie (stan na ) 40 potencjalnych projektów hybrydowych w bazie: % efektywność energetyczna projektów infrastruktura transportowa - 9 projektów (wartość projektów: 43 mld zł, tj. 73% wartości bazy) sport i turystyka - 6 projektów ochrona zdrowia - 4 projekty Baza zamierzeń inwestycyjnych dostępna na:

6 Partnerstwo publiczno-prywatne – definicja i źródła prawa
PPP to wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na długookresowej umowie, przewidującej podział zadań i ryzyk między partnerem prywatnym a podmiotem publicznym, gdzie partner prywatny odpowiada za świadczenie usługi publicznej i ponosi w całości albo w części wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia. Ustawa o PPP Kodeks Cywilny Ustawa wdrożeniowa Prawo zamówień publicznych Kodeks spółek handlowych Ustawa o umowie koncesji Ustawa o autostradach płatnych oraz o KFD PPP

7 Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju
Działania prowadzące do wzrostu efektywności wydatków publicznych w zakresie dostarczania wysokiej jakości usług publicznych i infrastruktury publicznej. Projekt strategiczny: „Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego”

8 Polityka Rządu w zakresie rozwoju PPP (1/2)
Status dokumentu: uchwała Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. Cel: zwiększenie skali i efektywności inwestycji w formule PPP, przy założeniu, że wybór tej formuły realizacji zadań i usług publicznych powinien prowadzić do uzyskania maksymalnych korzyści ekonomiczno-społecznych. Zakładane efekty realizacji działań przewidzianych w „Polityce”: w latach zostanie zawartych 100 nowych umów PPP, wartość inwestycji realizowanych w tej formule ma wynieść co najmniej 5 proc. nakładów inwestycyjnych w sektorze publicznym, do 2020 r. co najmniej 10 postępowań o wybór partnera prywatnego zainicjuje sektor rządowy, 40 proc. wszystkich postępowań ma zakończyć się sukcesem.

9 Polityka Rządu w zakresie rozwoju PPP – najistotniejsze działania (2/2)
Zadania ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego certyfikacja – ocena przygotowania i gotowości do realizacji projektów PPP na wniosek podmiotów publicznych (dobrowolna), test PPP - obligatoryjna opinia nt. projektów pod kątem PPP, opracowanie i szerokie upowszechnienie wytycznych, zaleceń, dobrych praktyk,   prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych, zapewnienie kompleksowego doradztwa dla podmiotów publicznych, opracowanie i monitoring bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP i bazy istniejących projektów PPP, współpraca z MF, BGK, PFR w zakresie wypracowania finansowych instrumentów wsparcia przygotowania i realizacji projektów PPP, zaproponowanie niezbędnych zmian prawnych 9

10 Rynek PPP w Polsce – projekty z podpisanymi umowami
Specyfika Polskiego rynku PPP w latach (I półrocze) (z wyłączeniem projektów autostradowych): małe projekty (78% projektów poniżej 50 mln PLN) 64% procedura koncesyjna, 36% inne procedury większość projektów realizowana jest przez samorządy jedynie 24% postępowań PPP kończy się podpisaniem umowy PPP MR monitoruje rynek PPP – baza projektów PPP z podpisanymi umowami – ppp.gov.pl 116 podpisanych umów PPP (włączając koncesje) 51 mln PLN średnia wartość umowy PPP 5,8 mld PLN łączna wartość podpisanych umów PPP

11 Rynek PPP w Polsce – zamierzenia inwestycyjne (1/2)
Zamierzenia inwestycyjne ppp / koncesji – 158 projektów Łączna wartość - ponad 62 mld PLN Ok. 60% - projekty o wartości poniżej 50 mln PLN Ok. 90 % - projekty planowane przez JST Ok. 75 % - projekty (przed procedurą przetargową) Baza projektów PPP z zamierzeniami inwestycyjnymi – ppp.gov.pl

12 Rynek PPP w Polsce – zamierzenia inwestycyjne (2/2)

13 Nowelizacja ustawy o PPP (1/2)
Cel zmian prawnych: Nowelizacja ustawy o PPP - Wprowadzenie nowych rozwiązań sprzyjających rozwojowi rynku PPP oraz eliminacja niejasności i niespójności w przepisach z zakresu PPP. Aktualny stan prac: Projekt ustawy przyjęty 16 listopada br. przez SKRM, obecnie redakcja tekstu w RCL, planowane skierowanie do przyjęcia przez Radę Ministrów Zakres: kilkadziesiąt zmian w ustawie o PPP oraz w innych ustawach (m. in. o drogach publicznych, UFP, PZP, o gospodarce nieruchomościami, o gospodarce komunalnej, o podatkach i opłatach lokalnych, o autostradach płatnych i KFD, Prawo o szkolnictwie wyższym, o pomocy społecznej, o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, o działalności leczniczej.)

14 Nowelizacja ustawy o PPP (2/2)
Przepisy umożliwiające wdrożenie działań wskazanych w Polityce PPP (test PPP i certyfikacja), Wprowadzenie lepszego monitoringu rynku PPP (obowiązek przekazywania informacji o m. in. rozpoczęciu, zakończeniu, wartości inwestycji realizowanej w PPP), Uelastycznienie procedury wyboru partnera prywatnego (stosowanie ustawy PZP zawsze, gdy decydujemy się na PPP; uelastycznienie kryteriów oceny ofert, możliwość podpisania umowy przez spółkę celową, która nie uczestniczyła w postępowaniu), Uproszczenia aspektów instytucjonalnych PPP (możliwości realizacji projektu PPP na bazie istniejącej spółki), Uproszczenie aspektów finansowych PPP (dopuszczenie udzielania partnerowi prywatnemu dotacji przez JST, step in rights).

15 Wsparcie projektów PPP (1/3)
Dedykowane: Wsparcie przeznaczone jest dla samorządów, centralnych jednostek administracji publicznej i innych podmiotów publicznych. Zakres: MR oferuje zapewnienie zewnętrznego eksperckiego kompleksowego doradztwa w przygotowaniu projektów PPP na etapie: analiz przedrealizacyjnych, postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego, zamknięcia finansowego. Sektory: Nie wprowadzono ograniczeń. Minimalna wartość nakładów inwestycyjnych brutto wspieranego projektu: 20 mln PLN. Szczegóły naboru:

16 Szczegóły i bieżące informacje: www.ppp.gov.pl
Szkolenia, edukacja Zakres działania : Bezpłatne szkolenia wprowadzające do PPP dla pracowników JST i administracji centralnej (2017), warsztaty specjalistyczne na bazie wspieranych projektów ( ), krajowe i zagraniczne wizyty studyjne, ( ), debaty, konferencje, publikacje. Organizacja szkoleń: MR wraz z partnerami projektu współfinansowanego z EFS w ramach PO WER. Typy szkoleń: w okresie maj-październik 2017 r. cykl 16 szkoleń regionalnych dedykowanych administracji samorządowej. Przeszkolono około 740 pracowników. grudzień-styczeń cykl 3 szkoleń profilowanych dla administracji rządowej od 2018 r. kolejny cykl szkoleń specjalistycznych: szerokie spektrum uczestników Szczegóły i bieżące informacje:

17 Standardy i wytyczne Opracowanie wytycznych w zakresie:
Przygotowania projektów PPP, Przeprowadzenia postępowania przetargowego PPP, Wzorów umów. Opracowanie 10 standardów (dobrych praktyk) dla: 5 przedsięwzięć PPP już realizowanych; 5 przedsięwzięć wspieranych lub planowanych do wsparcia przez MR. Standardy będą dotyczyły wybranych obszarów, w tym m.in. budynków użyteczności publicznej, infrastruktury parkingowej, efektywności energetycznej, sektora wodno-kanalizacyjnego.

18 Dziękuję za uwagę www.ppp.gov.pl ppp@mr.gov.pl


Pobierz ppt "z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google