Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego listopad 2012 POMOC PUBLICZNA Podstawowe zagadnienia POMOC PUBLICZNA Podstawowe zagadnienia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH. LFPK Sp. z o.o. - firma non profit dla wspierania MSP PowstaniePowołanie LFPK Sp. z o.o. przez Województwo Lubuskie.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Temat 3. Sytuacja przedsiębiorstw geodezyjnych zrzeszonych w Polskiej Geodezji Komercyjnej w 2012 r. Tezy do dyskusji Waldemar Klocek.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
WYKONYWANIE ZOBOWIĄZAŃ OBEJMUJE CZYNNOŚCI O ZRÓŻNICOWANYM CHARAKTERZE Czynności wykonywania zobowiązań obejmują: 1.realizację należności finansowych (przekazywanie.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Zapis prezentacji:

Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego

listopad 2012 POMOC PUBLICZNA Podstawowe zagadnienia POMOC PUBLICZNA Podstawowe zagadnienia

Pomoc publiczna Przedsiębiorca /Działalność gospodarcza  Przedsiębiorca - oferujący towar i/lub usługi na rynku bez względu na formę organizacyjną i prawną jej prowadzenia, sposób finansowania, wielkość, występowanie zarobkowego charakteru działalności, itd., (art.1 Załącznika do Zalecenia Komisji 2003/361/WE),  Działalność gospodarcza to zarobkowa działalność prowadzona w sposób ciągły, zorganizowany, polegający na sprzedaży dóbr i usług (art.2 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej),  Działalność gospodarcza powinna mieć charakter ekonomiczny tzn. odpłatny, aczkolwiek możliwe jest w przypadku np. fundacji, stowarzyszeń prowadzenie działalności typu non-profit, gdzie nie ma znaczenia kryterium zyskowności.  Podmiot publiczny jako Przedsiębiorca  Władze publiczne- rozumiane jako władze państwowe, regionalne i lokalne, prowadzące działalność gospodarczą można uznać za przedsiębiorstwo publiczne w rozumieniu stosownej dyrektywy Komisji Europejskiej.,  Jednostka samorządu terytorialnego (JST)prowadząca działalność polegającą np. na wynajmie nieruchomości(lokali użytkowych) w celach komercyjnych traktowana jest jako przedsiębiorstwo publiczne i tym samym może być „beneficjentem pomocy publicznej”. JST może być uznane za przedsiębiorcę gdy np. ubiega się o dofinansowanie projektu polegającego na budowie centrum sportowo- rekreacyjnego, które będzie wykorzystywane komercyjnie.

Pomoc publiczna Zasoby/Środki publiczne Zasoby publiczne to:  zasoby/środki finansowe,  zasoby majątkowe/rzeczowe Przepisy dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej dotyczą tylko tych działań, które wiążą się z użyciem środków publicznych (władze centralne, samorządowe, banki, fundacje, itd.); „Pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych” Środki finansowe - stanowiące pomoc publiczną mogą przybierać różne formy np.:  dotacja,  zwolnienie z podatku,  zwolnienie z opłaty,  umorzenie kar,  poręczenie,  udzielenie ze środków publicznych pożyczki lub innej formy finansowania zwrotnego,  gwarancja,  dostarczenie towarów i usług na preferencyjnych warunkach,  oddanie do korzystania mienia będącego własnością jednostek samorządu terytorialnego na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku itd., Zasobami publicznymi są nie tylko środki finansowe ujęte w budżecie, ale również zasoby majątkowe. O transferze zasobów publicznych można mówić wyłącznie wtedy, kiedy następuje przepływ tych zasobów między dwoma odrębnymi podmiotami > np. podmiot publiczny – podmiot publiczny, spółka prawa handlowego – podmiot publiczny( tj. Skarb Państwa, JST) <

Pomoc publiczna Przysporzenie /Korzyść ekonomiczna Korzyść ekonomiczna: Korzyść wymierna, której przedsiębiorca nie mógłby uzyskać w normalnych warunkach rynkowych ; koszty, które w normalnych okolicznościach byłyby ponoszone przez przedsiębiorcę. Świadczenie nieodpłatne:  korzyść finansowa bez stosownego świadczenia wzajemnego, np.: zwolnienie z podatku od nieruchomości, umorzenie zaległości podatkowej, dotacja Świadczenie odpłatne:  świadczenie odpłatne ze świadczeniem wzajemnym, lecz na warunkach korzystniejszych na rynku (np.: zakup gruntu od gminy poniżej cen rynkowych, pożyczka z preferencyjnym oprocentowaniem, sprzedaż przedsiębiorstwa państwowego poniżej ceny rynkowej. Korzyść –Przysporzenie ; Przez przysporzenie należy rozumieć wszelką korzyść ekonomiczną, pojęcie „ przysporzenia” jest więc szersze niż pojęcia „przychód” czy też „zysk”. Przykładowo-udzielenie przez budżet państwa gwarancji kredytowej danemu przedsiębiorcy nie skutkuje powstaniem u tego przedsiębiorcy przychodu ani tym bardziej zysku; jednakże gwarancja ta stanowi dla przedsiębiorcy korzyść ekonomiczną-dzięki niej może on otrzymać kredyt, którego w przeciwnym razie by nie otrzymał. Przesłanką wystąpienia pomocy publicznej nie jest jakiekolwiek przysporzenie, lecz jedynie takie przysporzenie, które następuje na warunkach korzystniejszych, niż rynkowe.

Pomoc publiczna Selektywność Selektywność:  uprzywilejowanie określonego przedsiębiorstwa np. ograniczenie pomocy do danego terytorium, sektora gospodarki, wielkości przedsiębiorstw lub niektórych towarów/gałęzi produkcji,  W przypadku infrastruktury o charakterze otwartego, niedyskryminacyjnego dostępu (na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych podmiotów)nie wystąpi pomoc publiczna. Pomoc publiczna wystąpi, jeśli infrastruktura służy ograniczonej liczbie przedsiębiorstw bądź jest udostępniana na zasadach dyskryminujących(różnicowanie warunków korzystania z infrastruktury w zależności od podmiotu) Transfer zasobów publicznych jest więc selektywny gdy uprzywilejowuje określone podmioty lub wytwarzanie określonych dóbr, faworyzuje określone podmioty (ang.’ undertaking’). W szczególności pomocą publiczną może być transfer zasobów publicznych dokonany na rzecz podmiotów takich jak organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje etc.), a nawet jednostki samorządu terytorialnego (wykonujące działalność gospodarczą w formie zakładu budżetowego). Podsumowując selektywność pomocy publicznej to skierowanie jej w stosunku do: o konkretnego i określonego podmiotu gospodarczego, o grupy podmiotów działającej w określonym sektorze gospodarki, o podmiotów gospodarczych działających w określonym regionie kraju, o produkcji lub obrotu określonymi rodzajami towarów lub usług

Pomoc publiczna Zakłócenie lub groźba zakłócenia konkurencji Zakłócenie konkurencji to:  pomoc –wpływ na konkurencję i wymianę handlową, którą otrzymuje Przedsiębiorca a która grozi zakłóceniem lub groźbą zakłócenia konkurencji. Na gruncie orzecznictwa europejskiego, poza działalnością monopoli naturalnych, każdy inny podmiot może napotkać na potencjalnego konkurenta, a co za tym idzie, każde wsparcie może potencjalnie konkurencję zakłócić. Podsumowując, w pozostałych przypadkach, przy dofinansowaniu przedsiębiorcy możemy mieć potencjalnie do czynienia z udzielaniem pomocy publicznej.  Zakłócenie konkurencji dotyczy zarówno aktualnie istniejącej konkurencji jak i zakłóceń w zakresie konkurencji potencjalnej (np. gdy dany środek pomocowy będzie skutkował innymi trudnościami w wejściu na rynek dla przedsiębiorstw, które dopiero zechcą w nim uczestniczyć).

Pomoc publiczna Wpływ na handel wewnątrz- wspólnotowy Pojęcie handlu wewnątrzwspólnotowego:  szeroko rozumiane aspekty międzynarodowej wymiany gospodarczej w tym: przepływy kapitału na obszarze UE Wpływ na handel wewnątrzwspólnotowy: KE nigdy nie określiła żadnych reguł, kryteriów wyróżniających kwestię wpływu na handel wewnątrzunijny. Kwestie wpływu na handel są rozpatrywane indywidualnie. W warunkach jednolitego rynku europejskiego stosunkowo rzadko występują sytuacje, w których wsparcie udzielone danemu podmiotowi, wykonującemu działalność w warunkach konkurencji, nie wywarłoby w ogóle takiego wpływu. Niemniej jednak, jeśli można z całą pewnością stwierdzić, że podmiot, do którego transferowane są zasoby publiczne, działa wyłącznie na rynku lokalnym, to taki transfer nie stanowi pomocy publicznej Uznanie, że dany środek nie ma wpływu na wewnątrz- wspólnotową wymianę handlową, wymaga przede wszystkim wykazania, że:  pomoc nie prowadzi do przyciągnięcia inwestycji do danego regionu,  towary wytwarzane/usługi świadczone przez beneficjenta mają charakter lokalny lub ich atrakcyjność jest ograniczona do określonego obszaru geograficznego,  wpływ na konsumentów z sąsiednich państw członkowskich jest jedynie marginalny,  udział rynkowy beneficjenta jest minimalny bez względu na zastosowaną definicję rynku właściwego oraz beneficjent nie należy do większej grupy przedsiębiorstw.

Natomiast dla sektora transportu drogowego wynosi on 100 tys. Euro. W celu uzyskania pomocy de minimis ważnym jest aby podmiot nie znajdował się w trudnej sytuacji ekonomicznej Pomoc de minimis W myśl przepisów graniczną kwotą pomocy de minimis jest 200 tys. Euro w ciągu trzech kolejnych lat (budżetowych) OGRANICZENIA

Jednym ze sposobów udzielania pomocy o której mowa wyżej jest udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą. W tym celu konieczne jest spełnienie przesłanek wynikających z: Jednym ze sposobów udzielania pomocy o której mowa wyżej jest udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą. W tym celu konieczne jest spełnienie przesłanek wynikających z: 1. - prawa krajowego tj. w oparciu o przepisy art.67a Ordynacji podatkowej (ulgi w postaci umorzenia zaległości, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty) w związku z art.67b 2. - przepisów prawa europejskiego w tym postanowień rozporządzenia Komisji (WE) w sprawie stosowania art.87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis Pamiętaj ! – Prawo Wspólnotowe wraz z jego dotychczasowym dorobkiem ma pierwszeństwo przed normami prawa krajowego

1. Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (dostępny na stronach Urzędu Miasta Piotrkowa Trybunalskiego, zakładka BIP / pomoc publiczna 2. Sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych (dotyczy podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe w oparciu o ustawę o rachunkowości) 3. Danych dotyczących pomocy de minimis z 3 kolejnych lat: * wszystkich zaświadczeń albo * oświadczenia o wielkości pomocy de minimis, bądź * oświadczenia negatywnego ( o nieotrzymaniu takiej pomocy ) (powyższe reguluje ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej)

Uchwała Nr V/52/07 Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia 24 stycznia 2007r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości (dostępna w BIP UMPT). Uchwała obowiązuje do r.

Uwaga: powyższa uchwała nie dotyczy działalności handlowej

Nastąpi wówczas rewizja rozporządzenia de minimis oraz zostaną m.in. uproszczone reguły i czas podejmowania decyzji. Wtedy powstanie możliwość podjęcia nowej uchwały odpowiadającej zmienionym zasadom udzielania pomocy w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy i realizacji nowych inwestycji. Jednak do tego czasu prosimy pamiętać, że w świetle obowiązującej Uchwały Rady Miasta nr V/52/07 wniosek należy złożyć najpóźniej do r.

materiał przygotowany przez Referat Podatków i Opłat Lokalnych kontakt: tel Zenona Jureńczyk, Robert Biegański Uwaga: Podstawowe informacje dotyczące pomocy publicznej oraz wykazy aktów prawnych obowiązujących w tym zakresie dostępne są na stronach internetowych: Dziękujemy za uwagę