TRZYMAJ FORMĘ. O Program współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Poznawanie metody projektu
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ramowe założenia realizacji programu pt.
TRZYMAJ FORMĘ! Opracowanie na podstawie poradnika dla nauczycieli: Marzena Dering mł. asystent ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Malborku.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Opracował J. Stryjkowski
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Celem projektu "Trzymaj formę! jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego.
PROJEKT TRZYMAJ FORMĘ realizowany w roku szkolnym 2006/2007 w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 4 im. C. K. Norwida w Olsztynie Gimnazjum Nr 8 w Olsztynie.
Założenia programu edukacyjnego
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Opracowała Agnieszka Balcerak
„Trzymaj Formę!” To program edukacyjny promujący zdrowy styl życia oparty na prawidłowym odżywianiu i aktywności fizycznej. Odżywianie jest jednym z istotniejszych.
w praktyce pedagogicznej
Rok szkolny 2011/2012.
ZESPÓŁ SZKÓŁ GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W WIELBARKU UL.MIKOŁAJA KOPERNIKA 10.
GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W WIELBARKU
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
PODSUMOWANIE PRZEBIEGU III EDYCJI Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!” (rok szkolny 2013/2014) Warszawa, 27 sierpnia 2014.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE DO REALIZACJI IX edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Warszawa, 27 sierpnia 2014.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
XI edycja programu Trzymaj Formę!
Podsumowanie XI edycji programu „Trzymaj Formę
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

TRZYMAJ FORMĘ

O Program współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.

TRZYMAJ FORMĘ O Celem programu "Trzymaj formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki

TRZYMAJ FORMĘ O Cele szczegółowe: - Zwiększenie wiedzy dotyczącej zbilansowanej diety i aktywności fizycznej - Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych - Kształtowanie postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej

TRZYMAJ FORMĘ ADRESACI PROGRAMU: - Uczniowie gimnazjów kl. I – III - Uczniowie szkół podstawowych kl V – VI - Rodzice i Opiekunowie

TRZYMAJ FORMĘ O UCZESTNICY PROGRAMU: - Dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna - Pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania - Władze lokalne oraz inne podmioty w zależności od potrzeb środowiskowych

TRZYMAJ FORMĘ O CZAS TRWANIA PROGRAMU: - Program realizowany jest od roku szkolnego 2006/ W roku szkolnym 2014/2015 realizowana jest dziewiąta edycja programu

TRZYMAJ FORMĘ O PARTNERZY PROGRAMU: - Agencja Rynku Rolnego - Instytut Medycyny Wsi

Trzymaj Formę O Patroni: - Ministerstwo Edukacji Narodowej - Ministerstwo Zdrowia - Ministerstwo Sportu i Turystyki - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Federacja Konsumentów - Instytut Żywności i Żywienia - Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością

TRZYMAJ FORMĘ O MATERIAŁY EDUKACYJNE - Poradnik dla szkolnych koordynatorów programu - Broszura dla młodzieży - Plakat „Talerz zdrowia” - Ulotka dla rodziców - Internetowa interaktywna strona edukacyjna

TRZYMAJ FORMĘ O Program pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekty winny służyć promocji aktywności fizycznej, uczyć prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.

METODA PROJEKTU

Historyczne korzenie metody projektów William.H. Kilpatrick twórca metody projektów

Metoda projektu „ Projekt to celowe działanie wykonane z całego serca. ” William H. Kilpatrick

Metoda projektów to koncepcja pedagogiczna, która:  zrodziła się na przełomie XIX i XX wieku;  odrzucała nauczanie tradycyjne nastawione jednostronnie na podawanie usystematyzowanych wiadomości w ramach poszczeg ó lnych przedmiot ó w, zgodnie z planem i programem nauczania;  zakładała tworzenie warunk ó w do samodzielnego i wielokierunkowego zdobywania wiedzy.

Metoda projektów w praktyce szkolnej: a) w Europie:  Niemcy;  Dania;  Wielka Brytania

Metoda projektów w praktyce szkolnej: b) w Polsce:  1930 r. – pełne poznanie metody projektów po opublikowaniu książki Johna A. Stevensona „ Metoda projektów”;  do lat 70- tych XX wieku nie miała zbyt wielu zwolenników;  aktualnie stosowana coraz częściej.

Cechy metody projektów:  samodzielność i aktywność w czasie realizacji zaplanowanego przedsięwzięcia;  możliwość łączenia r ó żnych treści w sp ó jną całość;  możliwość inspirowania uczni ó w do tw ó rczej pracy połączonej z przyjęciem odpowiedzialności za skutki wynikające z własnych plan ó w i działań.

Podczas realizacji metody projektów praca uczniów jest:  w dużym stopniu samodzielna (na wszystkich etapach);  świadomie planowana (najczęściej wspólnie z nauczycielem);  wszechstronnie aktywizująca;  grupowa;  zakończona konkretnym materialnym rezultatem.

Etapy procesu pracy nad projektem. EtapyPodejmowane działania Etap I Inicjatywa, czyli przedstawienie pomysłu innym w celu wzbudzenia ich zainteresowania. Etap II Przedyskutowanie pomysłu, czyli analiza treści związanych z pomysłem pod względem poznawczym i praktycznej użyteczności. Etap III Ustalenie i zaplanowanie konkretnych działań dla poszczególnych uczestników (instrukcja projektu).

Etapy procesu pracy nad projektem. EtapyPodejmowane działania Etap IV Aktywne i efektywne działania w ustalonym zakresie (realizacja projektu). Etap V Zakończenie projektu, prezentacja projektu i ocena wyników uzyskanych przez uczniów.

Co powinna zawierać instrukcja projektu?  cele og ó lne i szczeg ó łowe;  temat;  formy realizacji (wystawa plastyczna, inscenizacja, pokaz );  podział i przydział zadań dla poszczeg ó lnych grup;  ustalenie zasad wsp ó łpracy w grupie (normy zachowań, przydział r ó l);  ustalenie możliwych źr ó deł informacji;  kryteria oceny projektu;  przeprowadzenie ewaluacji.

Przykładowe role do odegrania przy realizacji metody projektów. RolaZadanie związane z rolą KoordynatorDba o to, aby każdy z członków grupy otrzymał pomoc potrzebną do wykonania zadania. KontrolerSprawdza, czy uczniowie wykonują to, co zostało im przydzielone. StrażnikCzuwa nad przestrzeganiem przyjętych zasad przy wykonywaniu zadań. ReporterOpisuje pracę grupy.

Znaczenie ewaluacji w metodzie projektów. Ewaluacja – to ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów, służąca doskonaleniu tych działań.

Ewaluacja pozwala określić:  trudności, które wystąpiły przy realizacji zadania;  mocne i słabe strony realizowanego projektu;  oczekiwania, których nie udało się spełnić.

Kompetencje (umiejętności życiowe dziecka) rozwijane poprzez stosowanie metody projektów:  wsp ó łpraca w grupie,  podejmowanie decyzji,  formułowanie i wyrażanie własnych pogląd ó w,  słuchanie opinii innych,

Umiejętności:  dzielenie się w grupie rolami i zadaniami,  planowanie swojej pracy,  logiczne myślenie w praktycznym działaniu,  dokonywanie oceny pracy,  korzystanie z r ó żnych informacji,  zapisywanie i prezentowanie zebranych materiał ó w,  integrowanie wiedzy z r ó żnych przedmiot ó w nauczania,  rozwijanie wyobraźni, kształtowanie pomysłowości i inwencji tw ó rczej,  przygotowanie i praktykowanie wystąpień publicznych,  rozwiązywanie konflikt ó w,  koleżeństwo, przyjaźń, cierpliwość, grzeczność, wyrozumiałość.

Podejmując się realizacji celów edukacyjnych przez projekty, każda szkoła wypracowuje swoje własne, indywidualne procedury pracy metodą projektów. Wypracowując własne procedury, nie starajmy się zbytnio sformalizować wykonania projektu, dajmy szansę uczniom na indywidualność i pamiętajmy zawsze to, co powiedział o metodzie jej twórca William H. Kilpatrick: Projekt to celowe działanie wykonane z całego serca.

Bibliografia: Nowacki T: O metodzie projektów. Warszawa: Wydaw. CODN 1996 r., Królikowski J. Projekty edukacyjne – materiały dla zespołów miedzyprzedmiotowych. Warszawa: Wydaw. CODN 2000 r., Chałas K. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa 2000 r., Gołębniak B. Uczenie metodą projektów. Warszawa 2003 r.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 2015 R O BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 2015 R O Każdego roku Światowa Organizacja Zdrowia wybiera priorytetowy obszar ważny z punktu widzenia zdrowia publicznego, jako temat przewodni Światowego Dnia Zdrowia, który przypada na dzień 7 kwietnia, w rocznicę powstania WHO.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 2015 R W 2015 r. tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia będzie bezpieczeństwo żywności, które jest bardzo ważne dla wszystkich ludzi zamieszkujących naszą planetę.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 2015 R Produkcja i obrót żywnością odbywają się coraz bardziej globalnie, tym samym konieczna staje się potrzeba wzmocnienia systemów bezpieczeństwa żywności wewnątrz i pomiędzy krajami. W związku z tym, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podczas tegorocznych obchodów Światowego Dnia Zdrowia, akcentuje potrzebę poprawy systemów bezpieczeństwa żywności „od pola do talerza”.

TRZYMAJ FORMĘ O DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ