Stan wdrażania założeń polityki terytorialnej 6 listopada 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014 – 2020 Realizacja projektów w ramach.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Stan wdrażania projektów kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Departament Zarządzania Programami.
System wyboru i propozycje kryteriów oceny projektów pozakonkursowych dla wszystkich działań współfinansowanych z EFRR RPO WL w ramach Zintegrowanych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Komitet Monitorujący PROW , Grupa Robocza ds. RLKS, Podgrupa ds. podejścia LEADER i RLKS Krzysztof Kwatera, Członek Komitetu Monitorującego PROW,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Białystok, Skoncentrowanie na wynikach (ukierunkowanie na rezultaty, koncentracja tematyczna, ramy wykonania) Rezerwa wykonania (6% całkowitej.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Cykl spotkań dla osób bezrobotnych Chełmno-Radziejów-Grudziądz-Lipno r.
Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa.
WOJEWODA KUJAWSKO - POMORSKI REALIZACJA RZĄDOWEGO PROGRAMU –
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Wdrażanie instrumentu ZIT BTOF
Zapis prezentacji:

Stan wdrażania założeń polityki terytorialnej 6 listopada 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Polityka terytorialna W dniu 30 października 2013 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyjął Założenia polityki terytorialnej województwa kujawsko-pomorskiego na lata W dokumencie tym określono cztery poziomy, na których będzie odbywał się proces planowania i wdrażania polityki terytorialnej naszego regionu. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Założenia polityki terytorialnej w województwie kujawsko-pomorskim na lata Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Polityka terytorialna to różnicowanie działań wobec różnych obszarów – adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna będzie prowadzona na czterech poziomach - dla których będzie się odbywał proces jej planowania i wdrażania: Poziom wojewódzki – obejmuje miasta Bydgoszcz i Toruń oraz ich obszar funkcjonalny (ZIT wojewódzki). Poziom regionalny i subregionalny – obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi (ZIT regionalny i subregionalny). Poziom ponadlokalny (powiatowy) – obejmuje swym zasięgiem obszar powiatu ziemskiego (Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego). Poziom lokalny – rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność lokalną (RLKS).

Idea realizacji polityki terytorialnej Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Propozycja schematu systemu wdrażania polityki terytorialnej w RPO WK-P na lata Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Propozycja podziału alokacji środków na politykę terytorialną w ramach RPO WK-P (do ostatecznego uzgodnienia z KE) Całkowita alokacja na RPO WK-P wynosi 1,9 mld euro – alokacja na politykę terytorialną wynosi ok.529 mln euro (co stanowi ok. ¼ alokacji RPO WK-P) Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Polityka Terytorialna 439 mln euro + 90 mln euro ZIT wojewódzki 166,8 mln euro RLKS 90 mln euro ZIT regionalny/ subregionalny + Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego 243,8 mln euro rezerwa 28,4 mln euro

Polityka terytorialna w województwie kujawsko-pomorskiem Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Zgodnie z Umową Partnerstwa zatwierdzoną przez KE w maju 2014 r. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane są obligatoryjnie na terenie miast wojewódzkich i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie. Natomiast w miastach o charakterze regionalnym i subregionalnym oraz na obszarach powiązanych z nimi funkcjonalnie Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane są fakultatywnie. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

ZIT regionalny / subregionalny Realizacja ZIT w miastach o charakterze regionalnym i subregionalnym i na obszarach powiązanych z nimi funkcjonalnie zależy od decyzji samorządu województwa. Decyzję o realizacji instrumentu ZIT na poziomie regionalnym/subregionalnym w naszym regionie Zarząd Województwa podjął w grudniu 2012 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Podstawy wyznaczenia obszaru realizacji ZIT Obszar, na którym realizowany jest instrument ZIT uzgadniany jest wspólnie przez samorząd województwa oraz gminy zainteresowane realizacją ZIT i dokładnie określony w stosownej uchwale zarządu województwa. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Obszar realizacji ZIT wojewódzkiego W dniu 8 kwietnia 2014 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyjął uchwałę w sprawie wyznaczenia obszaru realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Bydgoszczy, Torunia i obszaru powiązanego z nimi funkcjonalnie.

ZIT wojewódzki  153, 8 mln euro – kwota podstawowa określona w Umowie Partnerstwa  ,07 euro*, w tym 85,89% EFRR i 14,11% EFS * Zwiększenie kwoty alokacji nastąpiło w związku z rozszerzeniem ZIT o Gminę Miasta Chełmża, Gminę Chełmża, Gminę Czernikowo i Gminę Nakło Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Porozumienie ZIT Wojewódzkiego W dniu 8 kwietnia 2014 r. zostało podpisane porozumienie w sprawie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Bydgosko – Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego. Porozumienie podpisało 25 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego: Miasta Bydgoszczy, Gminy Miasta Toruń, Gminy Białe Błota, Gminy Chełmża, Gminy Czernikowo, Gminy Dąbrowa Chełmińska, Gminy Dobrcz, Gminy Koronowo, Gminy Kowalewo Pomorskie, Gminy Lubicz, Gminy Łabiszyn, Gminy Łubianka, Gminy Łysomice, Gminy Miasta Chełmża, Gminy Nakło, Gminy Nowa Wieś Wielka, Gminy Obrowo, Gminy Osielsko, Gminy Sicienko, Gminy Solec Kujawski, Gminy Szubin, Gminy Wielka Nieszawka, Gminy Zławieś Wielka, Powiatu Bydgoskiego, Powiatu Toruńskiego. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Porozumienie ZIT Wojewódzkiego Przygotowanie propozycji kryteriów wyboru projektów wyłanianych w ramach ZIT podlega uzgodnieniu z IZ RPO. Związek ZIT zobowiązany jest do przedłożenia do IZ RPO projektu Strategii ZIT w celu jej zaopiniowania. Po pozytywnym zaopiniowaniu Strategii ZIT zostanie zawarte porozumienie pomiędzy IZ RPO a Związkiem ZIT w sprawie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ze środków RPO WK-P. W skład Komitetu Sterującego Związku ZIT wchodzi przedstawiciel IZ RPO z funkcją opiniodawczo-doradczą.

Obszar realizacji ZIT regionalnego i subregionalnego W dniu 23 kwietnia 2014 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyjął uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia oraz obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

ZIT Włocławka  Gmina Miasto Włocławek,  Gmina Włocławek,  Gmina Brześć Kujawski,  Gmina Lubanie,  Gmina Fabianki,  Gmina Choceń,  Gmina Miasto Kowal,  Gmina Kowal,  Gmina Bobrowniki,  Miasto i Gmina Dobrzyń n/Wisłą. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

ZIT Grudziądza  Gmina Miasto Grudziądz,  Gmina Miasto i Gmina Radzyń Chełmiński,  Gmina Grudziądz,  Gmina Gruta,  Gmina Rogóźno,  Gmina Dragacz. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

ZIT Inowrocławia  Gmina Miasto Inowrocław,  Gmina Inowrocław. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Porozumienia ZIT regionalnego i subregionalnego  W dniu 9 czerwca 2014 r. zostało podpisane porozumienie w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Inowrocławia i obszaru powiązanego z nim funkcjonalnie.  W dniu 7 lipca 2014 r. zostało podpisane porozumienie w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Włocławka i obszaru powiązanego z nim funkcjonalnie.  W dniu 4 września 2014 r. zostało podpisane porozumienie w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Grudziądza i obszaru powiązanego z nim funkcjonalnie. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Koordynacja działań w ramach ZIT Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia Marszałek Województwa jest inicjatorem działań w zakresie utworzenia obszaru ZIT Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia, a w przypadkach zagrażających realizacji zadań ZIT Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia rozstrzyga kwestie sporne. Przygotowanie propozycji kryteriów wyboru projektów wyłanianych w ramach ZIT podlega uzgodnieniu z IZ RPO. Związek ZIT zobowiązany jest do przedłożenia do IZ RPO projektu Strategii ZIT w celu jej zaopiniowania. Po pozytywnym zaopiniowaniu Strategii ZIT zostanie zawarte porozumienie pomiędzy IZ RPO a Związkiem ZIT w sprawie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ze środków RPO WK-P. W skład Komitetów Sterujących Związków ZIT Włocławka i Grudziądza wchodzi przedstawiciel Marszałka Województwa, który pełni funkcję opiniodawczo-doradczą. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Strategia ZIT Jednym z warunków uruchomienia środków na realizację ZIT jest przygotowanie Strategii ZIT. Za opracowanie Strategii ZIT odpowiada Związek ZIT. W myśl art. 7 rozporządzenia EFRR i art. 12 rozporządzenia EFS Strategia ZIT określa zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych, demograficznych i społecznych, jakich doświadczają obszary miejskie, z uwzględnieniem potrzeby wspierania powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi. Strategia ZIT powinna uwzględniać wspólne strategiczne wybory uzgodnione przez jednostki wchodzące w skład Związku ZIT. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Strategia ZIT i projekty ZIT Strategia ZIT powinna zawierać m.in. listę przedsięwzięć do realizacji w formule ZIT oraz listę projektów komplementarnych. Zgodnie z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej projekt zintegrowany to co najmniej dwa projekty powiązane ze sobą tematycznie w ramach wspólnego celu, jaki ma zostać osiągnięty dzięki ich realizacji, których wybór do dofinansowania lub realizacja jest koordynowana przez właściwe instytucje. (art. 32 ust. 2) Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Proces opiniowania Strategii ZIT Aby otrzymać dofinansowanie na realizację ZIT wymagane jest pozytywne zaopiniowanie Strategii przygotowanej przez Związek ZIT. Opinię w tym zakresie w terminie 60 dni wydają:  instytucja zarządzająca regionalnym programem operacyjnym - w zakresie możliwości finansowania projektów w ramach tego programu,  minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego – w zakresie zgodności z umową partnerstwa oraz możliwości finansowania projektów z krajowych programów operacyjnych, jeżeli Strategia ZIT to przewiduje.* * W przypadku Strategii ZIT regionalnego/subregionalnego opinia MIiR będzie dotyczyła zgodności z UP Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Przyjęcie Strategii ZIT W chwili obecnej nie zakończono jeszcze negocjacji z KE w zakresie krajowych oraz regionalnych programów operacyjnych. Rekomenduje się aby Strategie ZIT zostały przyjęte po zakończeniu negocjacji z KE i ostatecznym zatwierdzeniu programów operacyjnych. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Współpraca z partnerami w procesie opracowania Strategii ZIT W związku z trwającymi pracami nad Strategią ZIT dnia 28 lipca br. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego odbyło się spotkanie z przedstawicielami jst wchodzącymi w skład Związku ZIT wojewódzkiego. Celem spotkania było omówienie kwestii dotyczących stanu prac nad strategią, a w szczególności w zakresie przedsięwzięć planowanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Współpraca z partnerami w procesie opracowania Strategii ZIT Dnia 8 września br. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego odbyło się spotkanie dotyczące realizacji zintegrowanych inwestycji terytorialnych, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów tworzących partnerstwa realizujące ZIT dla Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia oraz ich obszarów funkcjonalnych. Podczas spotkania omówiono warunki realizacji instrumentu ZIT, stan prac nad strategiami ZIT oraz propozycje projektów do realizacji. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Stan prac nad Strategiami ZIT  ZIT wojewódzki – opracowano wstępny projekt strategii, który był poddany konsultacjom społecznym ( r.– r.)  ZIT regionalny i subregionalny – przystąpiono do prac nad strategiami Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Zasięg terytorialny Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego W dniu 2 lipca 2014 r. Zarząd Województwa Kujawsko- Pomorskiego przyjął uchwałę w sprawie wyznaczenia zasięgu terytorialnego Obszarów Rozwoju Społeczno- Gospodarczego, stanowiących integralną część polityki terytorialnej województwa kujawsko- pomorskiego na lata Przedmiotowa uchwała stanowi podstawę dla rozpoczęcia procedury podpisywania porozumień pomiędzy jst na trzecim poziomie polityki terytorialnej, tj. na poziomie powiatowym. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Porozumienia na rzecz rozwoju Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Podpisano wszystkie 17 planowanych porozumień: powiat mogileński ( r.), powiat wąbrzeski ( r.), powiat golubsko-dobrzyński ( r.) powiat świecki ( r.), powiat rypiński ( r.), powiat brodnicki ( r.), powiat chełmiński ( r.), powiat włocławski ( r.), powiat sępoleński ( r.), powiat aleksandrowski ( r.), powiat nakielski ( r.), powiat radziejowski ( r.), powiat lipnowski ( r.), powiat grudziądzki ( r.), powiat inowrocławski ( r.), powiat tucholski ( r.), powiat żniński ( r.). Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Koordynacja działań w ramach Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarzczego Marszałek Województwa Wraz ze Starostą Powiatowym jest inicjatorem działań w zakresie utworzenia Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego. Kryteria wyboru projektów uzgadniane są w porozumieniu z Marszałkiem Województwa, któremu następnie przedkładana jest do zaopiniowania Strategia wraz z listą rankingową projektów W przypadkach zagrażających realizacji zadań Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Marszałek Województwa rozstrzyga kwestie sporne. W skład Komitetów Sterujących Obszarów Rozwoju Społeczno- Gospodarczego wchodzi przedstawiciel Marszałka Województwa, który pełni funkcję opiniodawczo-doradczą. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Strategia Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Podpisanie porozumienia umożliwia rozpoczęcie prac nad Strategią Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego oraz daje podstawę do uruchomienia wsparcia eksperckiego ze strony Urzędu Marszałkowskiego dla przygotowania przedmiotowego dokumentu. Docelowo przewiduje się, iż jeden ekspert będzie przypisany trzem powiatom sąsiadującym ze sobą (łącznie 6 ekspertów). W chwili obecnej zakończono szacowanie rynku na usługi eksperckie – planowany termin uruchomienia procedur zapytań ofertowych to listopad 2014 r. W dniu 17 września 2014 r. Zarząd Województwa Kujawsko- Pomorskiego przyjął Zasady przygotowania Strategii dla Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego w okresie programowania Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) jest oprócz ZIT jednym z instrumentów wspierających rozwój terytorialny w perspektywie finansowej Celem RLKS jest wzrost ożywienia społecznego i gospodarczego na obszarach objętych Lokalnymi Strategiami Rozwoju. Trwają prace nad Ustawą o realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozwoju lokalnym kierowanym przez społeczność, a także nad rozporządzeniem dotyczącym RLKS. IZ RPO rozpoczęła prace związane z przygotowaniem niezbędnych wytycznych w zakresie wdrażania RLKS w ramach RPO WK-P. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Typy terytoriów, na których RLKS może być zastosowane  EFRROW na obszarach wiejskich (tj. z wyłączeniem obszaru miast o liczbie mieszkańców większej niż 20 tys.),  EFS i EFRR (w RPO WK-P): EFRR na obszarach wiejskich oraz w miastach do 20 tys. mieszkańców, EFS na obszarze całego regionu. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Instrumenty RLKS w RPO WK-P 1. Oś priorytetowa 7 (finansowana w ramach EFRR) – ,21 euro - typy przedsięwzięć: rewitalizacja na obszarach miejscowości wiejskich (odnowa społeczno-gospodarcza wsi); przedsięwzięcia rozwojowe realizowane przez mikro i małe przedsiębiorstwa (biznesy charakterystyczne dla danego obszaru); tworzenie i rozwój małych inkubatorów przedsiębiorczości dla przedsiębiorstw z branży nierolniczej. 2. Oś priorytetowa 11 (finansowana w ramach EFS) – ,39 euro - typy przedsięwzięć: budowa i rozwój lokalnego partnerstwa publiczno- społecznego na rzecz tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw społecznych; wspieranie przedsiębiorczości, zatrudnienia i mobilności pracowników; inicjatywy w zakresie solidarności między pokoleniowej, służącej podejmowaniu aktywności i zapobieganiu wykluczeniu społecznemu; inicjatywy na rzecz młodych mieszkańców służące podejmowaniu przez nich aktywności i zapobieganiu wykluczeniu społecznemu; rozwój rodzinnych i środowiskowych form wsparcia dla rodzin; profesjonalizacja usług na rzecz osób ubogich i wykluczonych społecznie. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Idea realizacji ORSG i RLKS Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Dziękuję za uwagę Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego