… I OGÓLNIE O ROWERACH W STOLICY, CZYLI CZY WARSZAWA MOŻE BYĆ DRUGIM AMSTERDAMEM? SZYMON NAKLICKI Ścieżki rowerowe Warszawy
Dlaczego warto postawić na rower? Argumentów „za” jest wiele. „Przeciw” – nie znalazłem. Rower jest: - Cichy - -przyjazny środowisku naturalnemu - -tani w eksploatacji - -nie wymagający żadnych specjalnych umiejętności i treningu - -pozwala zaoszczędzić pieniądze, spalając przy okazji tłuszcz (odwrotnie jak samochód ) - - dzięki systemowi rowerów miejskich Veturilo nie wymaga nawet posiadania własnego sprzętu - - Jazda na rowerze to czysta przyjemność i samo zdrowie ! - - I do tego jeszcze może być skutecznym lekarstwem na warszawskie korki uliczne.
I co najważniejsze: ROWER JEST DOBRY DLA KAŻDEGO, NIEZALEŻNIE OD WIEKU I KONDYCJI FIZYCZNEJ
Nikogo zatem nie dziwi, że warszawiacy coraz częściej zamieniają cztery kółka na dwa. Tylko czy nasze miasto jest na to gotowe? I czy jazda rowerem ulicami Warszawy jest bezpieczna?
Mapa aktualnych ścieżek rowerowych stolicy
Rowerowa stolica – ambitne plany Zakłada się rozwój dróg rowerowych, docelowo do osiągnięcia wskaźnika gęstości sieci na poziomie 0,65km/1000 mieszkańców. Przyjęcie takiej skali docelowego rozwoju wymaga rozbudowy sieci ścieżek rowerowych z 200 km istniejących o następne około 900 km. Planowane jest w Warszawie zbudowanie spójnego systemu dróg rowerowych, wygodnych i bezpiecznych dla użytkowników. Na system będą się składać: drogi główne, które połączą wszystkie główne obszary miasta i najważniejsze węzły tras rowerowych drogi zbiorcze i łącznikowe - połączą one trasy główne, węzły, osiedla i inne ważne punkty trasy wypoczynkowe - przebiegające w parkach i innych miejscach atrakcyjnych turystycznie. Strategia Zrównoważonego Systemu Transportowego zakłada rozwój systemu ścieżek rowerowych z uwzględnieniem możliwości szybkiego, sprawnego i bezpiecznego przejazdu przez całe miasto. Zakłada zatem, że system tras rowerowych będzie pełnił zarówno funkcję transportową, jak i rekreacyjną. Zakłada się hierarchizację układu dróg rowerowych dostosowując do funkcji pełnionych w systemie transportowym. Drogi dla rowerów w obrębie pasa drogowego będą odizolowane od jezdni i wyznaczone tak, aby ograniczyć do minimum możliwości kolizji. Niektóre ulice będą przystosowane do wspólnego ruchu pieszych, rowerzystów i pojazdów samochodowych. Obowiązywać tam będzie ograniczenie prekości pojazdów silnikowych do 30 km/h. Większość inwestycji będą jednak stanowiły samodzielne drogi rowerowe.
A to mamy już dzisiaj. W Warszawie jest obecnie ok. 275 km dróg rowerowych. Znaczną ich część stanowią odrębne, słabo powiązane, kilkukilometrowe odcinki: Szlak Wisły (ok. 37 km) - Puszcza Kampinoska - Powsin Szlak Słoneczny (8,5 km) - Most Grota-Roweckiego - Most Łazienkowski Szlak Obwodowy (21,4 km) - Pl.Na Rozdrożu - Bielany Szlak Bitew Warszawskich (32,7 km) - Pl.Na Rozdrożu - Marysin Wawerski Podskarpowa Ścieżka Rowerowa (5 km) - Powiśle - Most Gdański Bemowo (8,5 km) - ul.Powstańców Śląskich - Kampinoski Park Narodowy Białołęka (17 km) - wzdłuż Kanału Żerańskiego i wzdłuż ul.Modlińskiej Bielany (12 km) - ul.Kasprowicza - Wisłostrada i park Olszyna - ul.Powstańców Śląskich Targówek (4 km) - ul.Remblińska - ul.św.Wincentego Ursynów (13 km) - wzdłuż ulic: KEN, Rosoła, Wąwozowej, Jeżewskiego, Ciszewskiego Wawer (22 km) - Anin - Aleksandrów Wilanów (7 km) - Al.Wilanowska - Powsin
Poszczególne szlaki rowerowe Szlak Wisły / Nadwiślański Szlak Rowerowy (ok. 37 km) - Puszcza Kampinoska - Powsin Szlak Słoneczny (8,5 km) - Most Grota-Roweckiego - Most Łazienkowski Szlak Obwodowy (21,4 km) - Pl.Na Rozdrożu - Bielany Szlak Bitew Warszawskich (32,7 km) - Pl.Na Rozdrożu - Marysin Wawerski Podskarpowa Ścieżka Rowerowa (5 km) - Powiśle - Most Gdański Szlak Chomiczówka-Kampinos Szlak Boernerowo-Kampinos Kampinowski Szlak Rowerowy Szlak Żerań-Zalew Zagrzyński Szlak Lasów Wawerskich Szlak Lasów Chojnowskich
… oraz pasy rowerowe Wóycickiego Saska al. Wojska Polskiego Mokotowska Markowska Raszyńska Koszykowa Posag 7 Panien Obozowa (ks. Janusza - al. Prymasa Tysiąclecia) Sójki
I jeszcze łączniki tras rowerowych Banacha (przejazd przez Żwirki i Wigury) Słomińskiego (Międzyparkowa -most Gdański) Alka Dawidowskiego Warszawska (Ursus) Kasprzaka (przejazd przez Krzyżanowskiego)
Podsumowanie: W ostatnich latach w naszym mieście powstała duża ilość ścieżek i tras rowerowych, choć jeszcze wiele jest do zrobienia. Organizowana co miesiąc akcja „Warszawska Masa Krytyczna” uświadamia, że rowerzyści wciąż walczą o równouprawnienie na stołecznych ulicach i że ciągle nie czują się na nich bezpiecznie. Jeśli ambitne plany Ratusza zostaną zrealizowane, Warszawa ma szansę już niebawem stać się pod tym względem „drugim Amsterdamem”, co będzie z korzyścią dla wszystkich.