Ś RODKI KSZTAŁCENIA ( ŚRODKI DYDAKTYCZNE ). Przedmioty materialne, które dostarczają uczniom bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych i innych, dzięki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Nowoczesne zarzadzanie placówka oświatową Dlaczego warto wprowadzać narzędzia informatyczne do zarządzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zebranie z rodzicami uczniów Gimnazjum w Piotrowicach.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Awans zawodowy nauczycieli.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Co to jest spacer edukacyjny?
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Sześciolatek w obliczu zmian
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Egzamin ósmoklasisty 2019.
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Ś RODKI KSZTAŁCENIA ( ŚRODKI DYDAKTYCZNE )

Przedmioty materialne, które dostarczają uczniom bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych i innych, dzięki czemu usprawniają proces kształcenia

F UNKCJE Ułatwiają poznanie w sposób bezpośredni lub pośredni Pobudzają i intensyfikują procesy myślowe ucznia Zastępują lub dopełniają czynności nauczyciela Wykonywane przez ucznia- zwiększają zaangażowanie, motywują oraz dają możliwość treningu

R ODZAJE ŚRODKÓW KSZTAŁCENIA Wzrokowe Słuchowe Wzrokowo- słuchowe Techniczne Proste Złożone Oryginalne (w warunkach naturalnych) Oryginalne (w warunkach sztucznych) Modele i obrazy (zastępniki) Symbole / schematy Aparaty i maszyny

Funkcje środków dydaktycznych FunkcjeŚrodki POZNAWANIE RZECZYWISTOŚCI W postaci naturalnej Naturalne przedmioty oraz zjawiska lub procesy W postaci zastępczej Modele, obrazy, filmy, przeźrocza, nagrania audio W postaci uogólnionejDiagramy, wykresy, schematy, tabele POZNAWANIE WIEDZY O RZECZYWISTOŚCI Eksponowanie wiadomościPodręczniki, encyklopedie, multimedia Eksponowanie wiadomości za pomocą tekstów Teksty drukowane Eksponowanie wiadomości za pomocą urządzeń technicznych Grafoskopy, czytniki, maszyny dydaktyczne, komputery KSZTAŁTOWANIE EMOCJONALNEGO STOSUNKU DO RZECZYWSTOŚCI Eksponowanie wartości społecznych, moralnych, estetycznych, itd. Obrazy, filmy, nagrania audio, dzieła sztuki DZIAŁANIE PRZETWARZAJĄCE RZECZYWISTOŚĆ Kształcenie sprawności językowych Nagrania audio, film, programy komputerowe Kształcenie sprawności poznawczo- badawczych Urządzenia symulacyjne, komputery, laboratoryjne wyposażenie gabinetów przedmiotowych Kształcenie sprawności ogólnotechnicznych Narzędzia, symulatory, komputery

M ULTIMEDIA Poglądowość Interaktywność Indywidualizacja Kontrola Kształcenie na odległość

P ODRĘCZNIK Materiał reprezentujący treści kształcenia Funkcje: Motywacyjna Informacyjna Ćwiczeniowa Jaki podręcznik wybrać?

F ORMY KSZTAŁCENIA

K RYTERIA PODZIAŁU Liczba uczniów Miejsce uczenia się Czas uczenia się

F ORMY ORGANIZACYJNE SzkolneLekcyjne Zajęcia edukacyjne Zajęcia klasowo- lekcyjne Zajęcia w klasach- pracowniach Pozalekcyjne Zajęcia wyrównawcze Koła zainteresowań Zajęcia świetlicowe Pozaszkolne Praca domowa Wycieczka klasowa Zajęcia w domach kultury, klubach

N AUCZANIE JEDNOSTKOWE Najstarsza forma kształcenia Indywidualne realizowanie zadań dydaktycznych przy pomocy nauczyciela

S YSTEM KLASOWO - LEKCYJNY Podział uczniów na klasy Realizacja rocznego programu nauczania Podstawowa forma nauczania- lekcja Kierowana przez nauczyciela Poświęcona raczej jednemu przedmiotowi + zasada systematyczności + opanowanie podstawowego materiału + wychowanie i socjalizacja - niewystarczające respektowanie indywidualności ucznia -przedmiotowe traktowanie uczniów

S TRUKTURA LEKCJI Sośnicki: Organizacja klasy Kontrola pracy domowej i przygotowanie do nowej lekcji Przeprowadzenie lekcji Podsumowanie nowych informacji Zadanie pracy domowej Klemensiewicz: Faza przygotowawcza: Określenie celu Przygotowanie warunków Ustalenie planu wykonania działania Faza wykonawcza Faza kontrolna Porównanie uzyskanych wyników z planem Wprowadzenie korekty jeśli efekt nie jest zgodny z planem

T YPY LEKCJI Wg strategii uczenia Podająca Problemowa Ćwiczeniowa Eksponująca Wg funkcji Służąca zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem Powtórzeniowo- systematyzujące Poświęcona kontroli i ocenie

Z AJĘCIA W KLASACH ŁĄCZONYCH Zajęcia wspólne Naprzemienne zajęcia Głośne- uczniowie pracują wspólnie pod kierunkiem nauczyciela Ciche- samodzielna praca ucznia

F ORMY ORGANIZACYJNE PRACY Praca jednostkowa Uczniowie niezależnie od siebie realizują zadania dydaktyczne Praca zbiorowa Uczniowie „równym frontem” uczestniczą w procesie nauczania Praca grupowa Uczniowie współpracują w grupie Funkcje: motywująca, aktywizująca, wychowawcza Dobór: zróżnicowanie wewnątrz, równoważność między Charakter pracy: jednolity lub zróżnicowany

N AUKA DOMOWA Funkcje nauki domowej: Utrwalenie lub rozszerzenie materiału przerobionego na lekcji Zebranie pomocy naukowych jako podstawy do realizacji nowego tematu Opanowanie określonych wiadomości stanowiących podstawę do przerobienia nowego materiału Kształcenie umiejętności i nawyków Rozwijanie samodzielności myślenia i działania

N AUKA DOMOWA SPEŁNIA SWE FUNKCJE GDY : Łączy się z tematem lekcji Stosuje się odpowiednie rodzaje zadań Jest właściwie zadana Nie przeciąża się uczniów ilością zadań Jest samodzielnie wykonana Systematycznie się ją kontroluje i ocenia

R ÓŻNICOWANIE ZADAŃ Przydzielanie zróżnicowanych zadań obowiązkowych Przydzielanie zadań do wyboru Przydzielania zadań dla chętnych Uwzględnianie zadań proponowanych przez uczniów

Z AJĘCIA POZALEKCYJNE Koła zainteresowań lub grupy wyrównawcze Charakter dobrowolny Dostosowują się do zainteresowań uczniów Zamiast kontroli- prezentowanie dorobku Formy zajęć: Praca masowa Praca grupowa Zajęcia indywidualne

W YCIECZKI SZKOLNE Bezpośrednie zaznajomienie z rzeczami, wydarzeniami, zjawiskami itd. Precyzowanie zadań Prezentowanie rezultatów Cele wychowawcze

S PRAWDZANIE I OCENIANIE WYNIKÓW PROCESU KSZTAŁCENIA

C ELE : Określenie poziomu uczniów w celu przygotowania odpowiedniego programu Poprawne organizowanie, systematyczna realizacja i doskonalenie procesu nauczania Określenie aktualnego poziomu i stanu opanowania treści programowych Określenie rezultatów pracy dydaktycznej po zakończeniu kształcenia

F UNKCJE Diagnostyczna ustalenie stopień opanowania wiadomości i umiejętności Profilaktyczna eliminowanie czynników negatywnie wpływających na efekty uczenia się Prognostyczna przewidywanie dalszych osiągnięć ucznia Dydaktyczna porządkowanie posiadanej wiedzy, korygowanie błędów Selektywna klasyfikowanie uczniów do danej grupy Poznawcza analiza procesu kształcenia Kształcąca aktywizacja ucznia, zwiększenie motywacji, rozwój samooceny i samokontroli Wychowawcza oddziaływanie na sferę osobowościową

W YMAGANIA WOBEC SPRAWDZANIA Całość procesu dydaktycznego Ekonomia i urozmaicenie Obiektywność Brak zasady stałego łączenia sprawdzania z oceną Eliminowanie lęku, wstydu

F ORMY Miejsce w procesie kształcenia Wstępne Bieżące (kształtujące) Końcowe (sumujące) Nowy system oceniania Ocenianie wewnątrzszkolne Szkolny system oceniania Przedmiotowy system oceniania Ocenianie zewnętrzne Sprawdzian w klasie szóstej Egzamin gimnazjalny Egzamin maturalny

P OMIAR Jednostopniowy Wszystkie elementy treści (zadania) traktowane są jak jednakowo ważne, decyduje norma ilościowa Wielostopniowy Wymagania co do elementów treści nauczania: Konieczne najłatwiejsze, niezbędne do dalszego uczenia się ogółu wiedzy, praktyczne Podstawowe najprostsze i uniwersalne, niezbędne do kształcenia się na bieżącym i dalszych etapach, użyteczne w działalności pozaszkolnej ucznia Rozszerzające bardziej złożone, mniej typowe, przydatne lecz nie konieczne Dopełniające trudne, złożone i unikatowe, twórcze, wyspecjalizowane Wykraczające pozaprogramowe, wykraczające poza dany szczebel szkoły

P RZEPROWADZENIE KONTROLI POWINNY POPRZEDZIĆ : Analiza programu nauczania Formułowanie pytań/zadań na podstawie przyjętej taksonomii celów kształcenia Ustalenie kryteriów i norm odpowiedzi Ustalenie procedury przeprowadzenia kontroli

M ETODY (1) Sprawdzian ustny Bezpośrednia rozmowa ucznia z nauczycielem Różnorodność pytań Pytania najpierw do klasy, potem do ucznia Zalety: Bezpośredni kontakt Rozwijanie umiejętności wypowiedzi ustnej Śledzenie procesów myślowych ucznia Wady: Długi czas, bierność uczniów, którzy nie uczestniczą Obciążenie psychiczne Subiektywizm Fragmentaryczność sprawdzania

M ETODY (2) Sprawdzian pisemny Wypracowania bieżące (kartkówki) Prace klasowe Prace domowe Zalety: Postać „materialna”- możliwość wielokrotnej analizy Możliwość porównywania wszystkich uczniów Wdrażanie do samodzielności Ekonomia pracy z cała grupą Wady: Pracochłonność oceniania Odroczona informacja zwrotna

M ETODY (3) Sprawdzian praktyczny Posługiwanie się książką Obserwacja ucznia

D O ZASTANOWIENIA SIĘ Oceniać wiedzę/umiejętności czy chęci/starania? Ściąganie- tępić (jak?) czy przyzwalać? Ewaluacja nauczycieli?

D ZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ