Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – konteksty międzynarodowe i przypadek polski Bartłomiej K. Przybylski & Wojciech Woźniak Katedra Socjologii Ogólnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Wychowanie ekologiczne
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Wyniki badania ankietowego Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
RADA SZKOLENIOWA DNIA
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – konteksty międzynarodowe i przypadek polski Bartłomiej K. Przybylski & Wojciech Woźniak Katedra Socjologii Ogólnej UŁ Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

Struktura prezentacji 1) Podstawy do wprowadzania edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR) w dokumentach międzynarodowych, prawie i strategiach 2) Pojęcie, założenia i metody EZR; 3) EZR w dokumentach programowych systemu oświaty; 4) Wdrażanie EZR – wnioski z badań. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

Konstytucja RP: Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych Art. 5: RP (…) strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. Art. 74: Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom (…). Wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska. Art. 86: Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponowi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U Nr 62 poz. 627 z późn. zm.) Art Problematykę ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju uwzględnia się w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla wszystkich typów szkół. 2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również organizatorów kursów prowadzących do uzyskania kwalifikacji zawodowych. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR – dokumenty międzynarodowe : Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych Agenda 21 (1992); Dekada Edukacji na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2002) – ONZ (UNESCO); Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (2005), podpisana przez ministrów środowiska i edukacji krajów należących do Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ; Europejska Strategia Zrównoważonego Rozwoju – Rada Europejska (2006); Deklaracja z Bonn (2009); Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu EUROPA 2020 – Komisja Europejska (2010).

EZR – dokumenty krajowe: Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej (MŚ 2001); Strategia Rozwoju Kraju 2020; Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata ; Strategia Edukacji Ekologicznej NFOŚiGW na lata z perspektywą do roku 2020; Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju – Polska Trzecia fala nowoczesności; Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko – perspektywa do 2020 roku. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR – pojęcie i cele Celem generalnym edukacji dla zrównoważonego rozwoju jest zmiana w systemie wartości >. Być i mieć – nie tylko dla siebie – wiąże się z odpowiednią gospodarką w przyrodzie, gospodarkę prowadzoną zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz stosowaniem odpowiedniego systemu etyki i wartości >. Cele bardziej szczegółowe to: zwiększenie świadomości środowiskowej, której podstawę stanowi wiedza (wiadomości i umiejętności głównie związane z procesem myślenia i wnioskowania dotyczącego relacji: przyroda – społeczeństwo – ekonomia); ukształtowanie systemu wartości i etyki odnoszących się do otaczającego środowiska; zwiększenie wrażliwości i zaangażowania ludzi w rozwiązywanie problemów występujących w środowisku; wyrobienie motywacji do działań w środowisku (Cichy, 2011, s ) Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR - założenia Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych zagadnienia zrównoważonego rozwoju powinny być wdrażane do programów nauczania w zintegrowany i systematyczny sposób poprzez rozwinięcie efektywnego pedagogicznego podejścia, edukację nauczycieli, dobre praktyki nauczania, podstawę programową i materiały edukacyjne; młodzież powinna być włączana w planowanie i wdrażanie EZR; należy prowadzić badania i wykorzystywać ich rezultaty w programach edukacyjnych, szkolnych, a także ewaluacji; należy wykorzystywać tradycyjną wiedzę i lokalną kulturę do wzbogacania EZR; (Batorczak, 2013)

EZR - założenia W celu zapewnienia efektywności EZR, ONZ zaleca, żeby: – EZR włączana była w istniejące już przedmioty i kursy, oraz aby tworzone były nowe, specyficzne programy i kursy; – Pozwalać kształcącym się na zdobywanie doświadczeń zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju; – Zwiększać współpracę i partnerstwo między różnymi podmiotami (zwłaszcza sektora prywatnego i przemysłu) (ten postulat jest wyraźnie podkreślany także w dokumentach polskich, np. Polska 2030); – W równym stopniu uwzględniać zagadnienia globalne, regionalne, krajowe oraz lokalne, a także nie eksponować wyłącznie kwestii środowiskowych, ale uwzględniać także zagadnienia gospodarcze i społeczne; Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR - założenia W celu zapewnienia efektywności EZR, ONZ zaleca, żeby: – Wykorzystywać rozmaite metody (dyskusje, odwzorowania koncepcyjne i percepcyjne, analiza filozoficzna, poszukiwanie wartości, symulacje, metody scenariuszy zajęć, przedstawianie na modelach, odgrywanie ról (metoda dramy), gry, technologie informacji i komunikacji (ICT), badania, studia przypadków, wycieczki i zajęcia w terenie, projekty własne realizowane przez uczących się, analizy praktyczne, doświadczenia z miejsca pracy oraz rozwiązywanie problemów); – Wykorzystywać i tworzyć materiały szkoleniowe (publikacje metodyczne, pedagogiczne i dydaktyczne, podręczniki, pomoce wizualne, broszury, studia przypadków i przykłady dobrych praktyk, źródła elektroniczne, audio i video). Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR w dokumentach programowych systemu oświaty Elementy EZR realizowane są w ramach edukacji przyrodniczej: – Etap I (edukacja wczesnoszkolna) – Uczeń podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku (np. nie śmieci); – Etap II (klasy IV-VI szkoły podst.) – Uczeń działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności; Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR w dokumentach programowych systemu oświaty Elementy EZR realizowane są w ramach edukacji przyrodniczej: – Etap III (gimnazjum) – Zaznajamianie uczniów z problematyką zrównoważonego rozwoju i ochrony różnorodności biologicznej powinno opierać się na aktywności uczniów. (…) Wskazane byłoby wykonywanie projektów uczniowskich. – Etap IV, dodatkowy (liceum) – Zrównoważony rozwój jedyną alternatywą dla przyszłości świata. Uczeń określa cele zrównoważonego rozwoju i przedstawia zasady, jakimi powinna kierować się gospodarka światowa. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR w dokumentach programowych systemu oświaty Elementy EZR realizowane w ramach edukacji z zakresu przedmiotu Etyka: – Etap I – Uczeń wie, że jest częścią przyrody, chroni ją i szanuje, nie niszczy swojego otoczenia. – Etap IV – Zagadnienie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju. Moralny wymiar stosunku człowieka do świata przyrody. Brak elementów EZR w ramach edukacji z zakresu przedmiotów: Wiedza o społeczeństwie, Podstawy przedsiębiorczości czy Ekonomia w praktyce. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR w dokumentach programowych systemu oświaty Nowa podstawa programowa nie przewiduje tzw. ścieżek programowych, w tym również ścieżki edukacji ekologicznej, realizującej wiele elementów EZR; Większość zagadnień obecnych w ścieżkach została włączona do podstawy programowej, dlatego niektórzy stawiają tezę o podniesieniu rangi tych treści (Skirmuntt 2009), jednak wiele zagadnień trafiło do podstawy przedmiotów nieobowiązkowych. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

EZR w dokumentach programowych systemu oświaty Porównując polską podstawę programową z analogicznymi dokumentami w innych krajach UE, zauważa się w polskim systemie: – Brak zespolenia przedmiotów przyrodniczych; – Niedostateczne przekonanie o bliskości nauki i życia codziennego; – Brak elementów kształtujących kompetencje społeczne w zakresie komunikacji, współpracy i dzielenia się rezultatami pracy; – Niski stopień integracji treści i interdyscyplinarności nauczania; – Brak treści dotyczących problemów etycznych i moralnych, związanych z badaniami naukowymi, różnorodnością kulturową i różnymi podejściami do praktyki i osiągnięć nauki. – Niski poziom wykorzystania ICT, metody projektu i umiejętności matematycznych. (Poziomek, Ostrowska, 2014) Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

Wdrażanie EZR – wyniki badań

Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych Wdrażanie EZR – wyniki badań

Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych Wdrażanie EZR – wyniki badań

Mimo, że wiele już było starań by promować edukację z zakresie zrównoważonego rozwoju, skala postępu jest raczej niewielka, z wielu przyczyn. Jednym z najważniejszych czynników utrudniających dalszy postęp jest trwająca od bardzo dawna dominacja tradycyjnego podejścia silosowego (silo approach) w badaniach i edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego (Aktas, 2015, s. 10). -Brak wystarczającej interdyscyplinarności programów nauczania na studiach wyższych -Brak interdyscyplinarnej współpracy środowisk naukowo-dydaktycznych -Koncentracja na przekazywaniu wiedzy, a nie budowaniu postaw i angażowaniu w działania praktyczne -Najskuteczniejsze programy nauczania łączą wiedzę teoretyczną – z aktywnym, projektowym podejściem do tematyki (na każdym poziomie kształcenia) -Niewystarczające wykorzystanie „potrójnej helisy” (triple helix) – współpracy środowisk akademickich z prywatnymi przedsiębiorcami i władzami (przede wszystkim na poziomie lokalnym) -Koncentracja na wąskim, stricte ekologicznym aspekcie zrównoważonego rozwoju (szczególnie podczas edukacji na poziomie podstawowym i średnim) Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych

Dziękujemy za uwagę. Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia w zakresie nowoczesnych metod pomiaru, ewaluacji i prognozowania jakości życia jest finansowany ze środków norweskich i środków krajowych