Monitorowanie zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół podstawowych. PROGRAM „BEZPIECZNI OD PODSTAW” JAKO PRZYKŁAD ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH SKIEROWANYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach ul. Barbary 17 Podsumowanie lokalnego programu edukacyjnego pt. ”Dbam o siebie – żyję zdrowo”
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Podstawa programowa WF założenia
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Metoda projektu.
Szkoła Promująca Zdrowie
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Program profilaktyczno-wychowawczy
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Podstawa programowa WF założenia
Zapis prezentacji:

Monitorowanie zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół podstawowych. PROGRAM „BEZPIECZNI OD PODSTAW” JAKO PRZYKŁAD ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH SKIEROWANYCH DO DZIECI. KRAKÓW, 15 KWIETNIA 2016

 W Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie co roku prowadzimy badania monitorujące sięganie po substancje psychoaktywne przez uczniów krakowskich szkół. W roku ubiegłym powstała piąta edycja raportu pt. „ Styl życia, używanie substancji psychoaktywnych, zachowania ryzykowne oraz postawy wobec używania substancji psychoaktywnych w grupie uczniów krakowskich szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych”. W roku szkolnym 2014/2015 w badaniach ankietowych uczestniczyło łącznie 3528 uczniów szkół w Krakowie.

Przedmiot badań  Badana problematyka dotyczy używania substancji psychoaktywnych oraz ryzykownych zachowań młodzieży (na przykład: nadużywania gier komputerowych) oraz wybranych czynników chroniących i czynników ryzyka związanych z używaniem substancji psychoaktywnych. Źródło:

Według literatury przedmiotu (Borucka, 2011, Szymańska, Zamecka, 2002) i założeń autorów raportu, styl życia ma istotny psychologicznie i statystycznie związek z ryzykiem używania środków uzależniających. Także część poniższych zachowań może być związana z ryzykiem uzależnienia behawioralnego.

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w zachowaniach problemowych młodzieży Czynniki ryzyka  czynniki rodzinne  czynniki indywidualne  czynniki środowiskowe Czynniki chroniące  czynniki biologiczne  cechy psychologiczne  czynniki środowiskowe rodzinne  czynniki środowiskowe zewnętrzne (pozarodzinne)

Zakres uwzględnionych czynników ryzyka i czynników chroniących wybranych na potrzeby niniejszych badań przedstawia się następująco:  używanie Internetu,  granie w gry komputerowe i/lub konsolowe,  używania komputera,  oglądanie telewizji/filmów,  odrabianie lekcji,  spotkania z przyjaciółmi/ze znajomymi,  spędzania czasu bez konkretnego zajęcia  czytanie,  sport, na przykład jazda na rowerze, gra w piłkę, taniec,  słuchanie muzyki,  rozmowy z rodzicami,  imprezy,  hobby, na przykład fotografia, teatr, harcerstwo,  oraz inne wskazywane przez uczniów zachowania.

Udział poszczególnych szkół w badaniu Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Suma Dziewczęta Chłopcy Razem

„Bezpieczni od podstaw” Program profilaktyczny pt. „Bezpieczni od podstaw” stanowi propozycję oddziaływań z obszaru profilaktyki uniwersalnej, realizowanej w formie zintegrowanej dla szkół podstawowych. Program został przygotowany w oparciu o wiedzę z zakresu: psychologii rozwojowej, profilaktyki zachowań ryzykowanych wśród dzieci i młodzieży, koncepcji resilience. Źródło:

Zagrożenia dla dzieci w wieku szkolnym  Wiek szkolny to faza życia o największym znaczeniu w kontekście społecznym. W tym okresie rozwijają się podstawowe dla życia w społeczeństwie kompetencje: stosunek do pracy, umiejętność współdziałania w grupie. Nic więc dziwnego, że najważniejszymi zagrożeniami indywidualnego rozwoju ucznia są te, które przynajmniej potencjalnie mogą ograniczyć lub wykluczyć jego udział w życiu społecznym.  Z okresem szkolnym zazębia się także etap dojrzewania (od 10 roku życia), który jest okresem wzmożonej podatności na występowanie zachowań ryzykownych, w szczególności sięganie po substancje psychoaktywne, w celu zmiany nastroju, np.: alkoholu i narkotyków.

Założenia programu profilaktycznego „Bezpiecznie od podstaw”  Cel główny: ograniczenie używania substancji psychoaktywnych wśród uczniów szkół podstawowych na terenie Gminy Miejskiej Kraków.  Cele szczegółowe : promocja zdrowego stylu życia rozwój umiejętności psychospołecznych uważanych za kluczowe w prawidłowym rozwoju oraz będących czynnikami chroniącymi przed podejmowaniem zachowań ryzykownych w przyszłości. Źródło: abcnauka.pl

Akademia Optymizmu Celem głównym programu jest rozwijanie optymistycznego stylu życia u uczniów szkół podstawowych. Cele szczegółowe: uczeń po zajęciach będzie:  umiał wymienić cechy i umiejętności optymistycznego ucznia,  znał sposoby na podtrzymanie optymistycznego stylu życia na co dzień,  umiał wymienić zalety bycia optymistą,  potrafił rozpoznać negatywne przekonania na swój temat i będzie umiał im zaprzeczyć.

Trening Twórczości Celem głównym programu jest zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności w kreatywnym radzeniu sobie z zadaniami w aktywności szkolnej i pozaszkolnej. Cele szczegółowe :  poszerzenie kompetencji intelektualnych, umiejętności abstrahowania, syntezowania informacji i dedukowania, wyciągania wniosków, klasyfikowania i definiowania, poszukiwania oryginalnych rozwiązań, umiejętności nadawania znaczeń,  rozwój umiejętności współpracy grupowej, podniesienie kompetencji w zakresie synergii grupowej, rozwój różnych obszarów inteligencji emocjonalnej,  rozwój indywidualnych kompetencji poznawczych, samodzielnego podejmowania decyzji, autonomii pracy intelektualnej,

Opanuj stres Celem głównym programu jest podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Cele szczegółowe : uczeń po zajęciach będzie:  umiał podać i wyjaśnić definicję stresu,  znał mechanizmy powstawania stresu,  potrafił rozpoznać i poradzić sobie z fizycznymi objawami stresu.

Jak uczyć się skutecznie? Celem głównym programu jest rozwijanie skutecznych sposobów uczenia się. Cele szczegółowe :  wykształcenie umiejętności wspomagających skuteczne uczenie,  poznanie i przećwiczenie różnorodnych mnemotechnik i strategii uczenia,  ćwiczenie koncentracji,  zdobycie umiejętności lepszego planowania swojej nauki.

Pasje i zainteresowania. Celem głównym programu jest integracja grupy, wzmocnienie samooceny uczestników, przekazanie wiedzy na temat konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu. Cele szczegółowe : uczeń po zajęciach będzie:  znał sposoby na ciekawe spędzenie czasu wolnego,  umiał wymienić korzyści z realizacji swoich pasji i zainteresowań,  potrafił rozpoznać sygnały zbliżającego się znudzenia,  potrafił wymienić inne czynniki chroniące.

Być asertywnym czyli jakim? Celem głównym programu jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat asertywności, kształtowanie postawy asertywnej wśród uczniów szkół podstawowych. Praktyczna i teoretyczna wiedza pomoże uczniom radzić sobie w trudnych sytuacjach życia codziennego (wyrażanie własnej opinii, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej/ społecznej, radzenie sobie z agresją, komunikacja. Cele szczegółowe:  poznanie definicji asertywności,  refleksja nad sobą- czy jestem asertywny?,  rozwijanie postaw asertywnych,  zwrócenie uwagi na różnicę między zachowaniem asertywnym, uległym, agresywnym.

Zapraszamy do współpracy Aby zamówić bezpłatne warsztaty i/lub szkolenia w Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie należy:  Skontaktować się telefonicznie z Działem Profilaktyki i Terapii w celu uzgodnienia proponowanego terminu szkolenia  Przesłać wypełniony formularz zgłoszeniowy pobrany ze strony MCPU na adres Sekretariatu

Zapraszamy do współpracy   Dział Profilaktyki i Terapii Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień tel. 12/ wew. 115