Problemy kontroli rzetelności wyborów jako badania statystycznego preferencji politycznych Józef Oleński Uczelnia Łazarskiego, Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 10 maja 2015 r. Szkolenie OKW 22 – 29 kwiecień 2015 r.
20 CZERWCA 2010 ROKU WYBORY PREZYDENTA RP I UZUPEŁNIAJĄCE DO SENATU RP 1SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH W TYCHACH.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie „Szkolenie osób upoważnionych do odbioru prac zdających w Punktach Odbioru Prac (POP)” Wydział Organizacyjno-Administracyjny.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
I.Mechanizm alokacji dobra prywatnego i dobra publicznego II.Cele i przedmiot wyboru publicznego III.Istota wyboru publicznego IV.Sposoby wyrażania preferencji.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
21 listopada 2010 r.. 2 Szkolenie członków okw w Tychach Szkolenie omówienie zadań okw rola męża zaufania dziennikarze lokal wyborczy zadania komisji.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
Wyniki kontroli internetowych dostawców audiowizualnych usług na żądanie 1.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Usługa PUE-ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Kryteria wyboru wykonawcy jako jeden z kroków ku jakości w ewaluacji - doświadczenia Jednostki Ewaluacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego Monika Lemke.
WYBORY DELEGATÓW NA OKRĘGOWY ZJAZD LEKARZY W GDAŃSKU 2017
System komputerowego wsparcia liczenia głosów
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Git - system kontroli wersji
WYBORY SAMORZĄDOWE Przykłady oddania głosu ważnego.
Przykłady oddania głosu ważnego.
Zapis prezentacji:

Problemy kontroli rzetelności wyborów jako badania statystycznego preferencji politycznych Józef Oleński Uczelnia Łazarskiego, Warszawa

Wybory jako badanie statystyczne Demokracja oparta jest statystycznych miarach preferencji społeczeństwa – Wyłanianie władz w wyborach powszechnych – pełnym statystycznym badaniu opinii publicznej – Podejmowanie decyzji w oparciu o proste wskaźniki statystyczne z badań reprezentacyjnych (np. głosowania w sejmie, senacie, sejmikach, radach, komisjach) Wniosek – jakość wyborów należy oceniać wykorzystując metody i kryteria oceny stosowane w badaniach statystycznych

Czy – według statystycznych metod oceny jakości - wybory w Polsce są fałszowane ? TAK – wniosek na podstawie oznak – ekstremalnych różnic stopy celowych błędów systematycznych - głosów nieważnych między okręgami – zmian preferencji wyborczych w ciągu dnia głosowania rejestrowanych przez firmy prowadzące badania „exit pools” (vide – wybory prezydenckie 2010) – rzekomych awarii serwerów (statystycznie bezawaryjnych) i systemów informatycznych (bardzo prostych) Wniosek - wybory są systemowo fałszowane co najmniej od 2006 roku

Symptomy celowych błędów systematycznych Błędy systematyczne celowe wskazują ekstremalne różnice: – frekwencji wyborczej w różnych obwodach w ramach jednej jednostki osadniczej (brak danych) – między strukturą osób uprawnionych do głosowania a strukturą oddanych głosów (brak danych) – między wynikami głosowania na komitety wyborcze sąsiednich obwodów w ramach jednostki osadnicznej (brak danych) – udziału głosów nieważnych między obwodami i okręgami (w tym sąsiednimi, o podobnej sieci osadniczej)

Mapy udziału głosów nieważnych Maksymalny dopuszczalny udział kart nieważnych w wyborach jako badaniu statystycznym: – 1% (wybory jednomandatowe i prezydenckie) – 2% (parlamentarne i samorządowe) – 0,5 – 0,7% - wybory w II turze i w okręgach jednomandatowych Kolor ciemnoniebieski (ciemnozielony na 3-ciej mapie) wskazuje powiaty, w których wybory obliczono rzetelnie W pozostałych regionach wyniki nie spełniają minimalnych kryteriów jakości statystycznej Autorzy map: dr J. Flis, prof. J.Rzążkowski, prof. P. Śleszyński

Wybory samorządowe 2002

Wybory do sejmików 2006

Wybory do sejmikow 2014

Brak możliwości kontroli wyborów jako badania statystycznego ex ante i ex post Brak kontroli i atestacji oprogramowania przez niezależnych, zewnętrznych ekspertów oraz monitoring realizacji procesu przetwarzania. „ Awarie serwerów” i systemów informatycznych – efektem jest dezorganizacja i bałagan w procesie liczenia głosów oraz brak uporządkowanej dokumentacji pierwotnej (listy wyborców, karty do głosowania, karty oddane przez głosujących), uniemozliwiający kontrolę ex post Brak zewnętrznej kontroli opracowania wyników powyżej obwodów

Brak możliwości kontroli wyborów jako badania statystycznego ex ante i ex post Niska frekwencja wyborcza zwiększa wpływ fałszerstw na ostateczny wynik wyborów. – Niewielka liczba „błędów celowych” zmienia wynik wyborów. Głosowanie korespondencyjne otwiera wielkie możliwości fałszowania danych – brak kontroli głosowania przez konkretnego wyborcę – głosowanie korespondencyjne emigrantów Brak kontroli rzetelności głosowań odbywających się poza granicami kraju – Ważne w wyborach prezydenckich i parlamentarnych – Czy istnieje możliwość praktyczna wprowadzenia mężów zaufania i obserwatorów w komisjach za granicą – Gdzie powinny być punkty głosowania za granicą ?

Techniki fałszowania w procesie głosowania „Dosypywanie głosów” – Przed głosowaniem dokładanie kart wypełnionych wcześniej do urn – W trakcie głosowania – pod nieobecność rzetelnych mężów zaufania lub obserwatorów – Po głosowaniu – dokładanie kart w trakcie zamieszania przy otwarciu urn i „porządkowaniu” kart „Syndrom ostatniego kwadransa” – oddawanie przez członków komisji głosów za te osoby, którzy nie wzięli udziału w wyborach, zazwyczaj pod sam koniec głosowania (możliwe w wypadku nieobecności mężów zaufania) „Zacieranie śladów” – przekazywanie i przechowywanie kart oddanych głosów w formie uniemożliwiającej kontrolę ex post (np. karty w workach wrzucane do piwnicy przez okno).

Techniki fałszowania w fazie liczenia głosów „Błędne” selekcjonowanie kart do głosowania przy rozkładaniu kart na pliki poszczególnych kandydatów i ich zliczanie „Błędy” w notowaniu wyników liczenia głosów oraz w dyktowaniu wyników głosowania przez „zaufanego” członka komisji osobie, która zapisuje głosy oddane na konkretnych kandydatów (w praktyce nie do uchwycenia przez mężów zaufania) „Unieważanianie” głosów oddanych na kandydatów opozycji przez zaznaczanie krzyżykiem dodatkowego kandydata na karcie do głosowania – w trakcie liczenia głosów po zakończeniu głosowanie Zaliczanie do głosów nieważnych kart poprawnie wypełnionych, jeżeli głos oddany jest na kandydata PiS

Techniki generowania błędów celowych w OKW „Błędy” w procesie liczenia głosów – selekcjonowanie głosów na poszczególnych kandydatów niezależnie od zakreślonej kratki „Błędy” zliczania selekcjonowanych kart „Błędy” w wypełnianiu ręcznym protokołu z głosowania (zwykle przez „zaufanego” członka komisji); „Błędy” w fazie przepisywania danych z protokołu ręcznego do formatu protokołu „przez informatyka ” (brak nadzoru nad tą fazą procesu wyborczego);

Techniki fałszowania w Okr.KW w fazie sumowania protokołów z OKW Potencjalne możliwości dowolnego tworzenia danych sumarycznych w procesie obliczania danych w RKW na podstawie protokołów z OKW – nie ma żadnej efektywnej zewnętrznej kontroli tego procesu przez ekspertów spoza RKW – Obliczanie „ręczne” tworzy bałagan ułatwiający „pomyłki”

Techniki „tworzenia wyników” w Krajowym Biurze Wyborczym Swobodne tworzenie danych sumarycznych w Krajowym Biurze Wyborczym, zwłaszcza w procesie „ręcznego” obliczania danych sumarycznych w na podstawie protokołów Okr.KW – W KBW nie ma żadnej efektywnej zewnętrznej kontroli procesu obliczania wyników sumarycznych przez obserwatorów spoza PKW; Techniki przetwarzania

Potencjalna strategia manipulacji w wyborach 2015 Mniejszy udział głosów „nieważnych” w wyborach prezydenckich i parlamentarnych (niż w samorzadowych) – Większa aktywność „unieważaniania” głosów oddanych na określonych kandydatów „Błędy” w liczeniu głosów oddanych na niektórych kandydatów w OKW – zaliczanie głosów kandydata X kandydatowi Y „ Błędy” w wypełnianiu protokołów OKW „Błędy” w sumowaniu głosów z protokołów w Okr.KW

Kontrola procesu wyborczego w OKW w wyborach 2015 Kontrola przygotowania OKW, procesu głosowania i liczenia głosów w OKW - – We wszystkich komisjach minimum jeden członek komisji z PiS, dwóch mężów zaufania – obserwatorów – Obecność zewnętrznych obserwatorów przez cały czas pracy komisji (od sprawdzenia urn przed głosowaniem do podpisania protokołu komisji i jego skopiowania) Zdecydowane reagowanie przy jakichkolwiek uchybieniach prac komisji – W razie jakichkolwiek wątpliwości członek komisji nie powinien podpisywać protokołu i zgłosić protest

Kontrola procesu wyborczego w OKW Należy zwracać uwagę na – Oddawanie głosów za niegłosujących (pod koniec dnia) – syndrom ostatniego kwadransa – Szczególna kontrola głosów korespondencyjnych – brak zewnetrznej kontroli, komu przekazano karty i kto głosował (zwłaszcza za granicą) – Organizację liczenią kart wydanych i głosów – tworzenie atmosfery pośpiechu, bałagan – Wypełnianie i drukowanie protokołu Uwaga: – wg standardów statystycznych udział głosów nieważnych nie powinien przekraczać 1 – 2 %

Obliczenie wyników wyborów 2015 Warunkiem skutecznej kontroli wyborów jest oddzielne obliczenie wyników głosowań na podstawie kopii protokołów komisji obwodowych (ok )

Alternatwne obliczenia wyników wyborów 2015 Niezwłocznie po podpisaniu protokołu przez OKW należy wykonać min. 2 kopie protokołu (zależnie od możliwości): – Scan protokołu – Xerokopię protokołu – Fotografię protokołu – Gdyby fotografia była mało czytelna, należy dodatkowo sporządzić ręczną kopię protokołu Na podstawie danych z kopii protokołów sporządzić należy wyciąg z danych z protokołu i wysłać go do Centralnej Bazy Protokołów – Internetem – bezpośrednio do bazy – SMS-em – na wskazany numer telefonu – Ew. Przedyktować telefonicznie na wskazany numer telefonu

Zakres wyciągu danych z protokołu OKW – wybory prezydenckie 1.Kod terytorialny gminy 2.Numer obwodu głosowania 3.Liczba kart wyjętych z urny 1.W tym liczba kopert (głosy korespondencyjne) 4.Liczba kart ważnych 5.Liczba kart nieważnych 6.Liczba głosów nieważnych (z ważnych kart) 7.Liczba głosów ważnych 8.Liczba głosów oddanych na poszczególnych kandydatów (kolejność jak na karcie do głosowania 1.……… 2.…….. 3.……..

Ramowy schemat obliczania głosów na podstawie protokołów OKW OKW1OKW2OKW3 OKW Centralna Baza Protokołów z OKW

Obliczenie wyników wyborów z centralnej bazy protokołów OKW Dane o liczbie głosów – Ważnych – nieważnych Dane o liczbie głosów oddanych korespondencyjnie – Ważnych – Nieważnych Dane o liczbie głosów oddanych na poszczególnych kandydatów 1.……….. 2.……..... Podanie wyników do wiadomości publicznej powinno nastąpić przed oficjalnymi komunikatami PKW

Uwarunkowania informacyjne i informatyczne sprawnego systemu wyborczego 1.PKW – reprezentatywność polityczno-społeczna 2.Organizacja procesu wyborczego powierzona urzędowi administracji dysponującemu know-how i potencjałem organizacyjno-technicznym – Sądy (PKW złożone z sędziów jest osobliwym sądem) nie są właściwymi organizatorami wielkich badań statystycznych 3. Wyłączenie sądów od rozstrzygania skarg dotyczących wyników wyborów 4.Standaryzacja informacji wyborczych 5.Odpowiedzialność komitetów wyborczych za przestrzeganie standardów informacyjnych 6.Transparentne, karty do głosowania 7.Scentralizowany system informatyczny głosowania 8.Zarządzanie przetwarzaniem danych przez kompetentny organ administracji 9.Atestowanie sprzętu i oprogramowania do głosowania i przetwarzania wyników wyborów

Dziękuję za uwagę Proszę o uwagi