INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 ul. Bema 49 11-200 Bartoszyce PRZYK Ł AD DOBREJ PRAKTYKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
My maluszki i nasz dzień w przedszkolu Wychowawczyni: mgr Barbara Kasza.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
6-LATEK W SZKOLE.
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 ul. Bema Bartoszyce PRZYK Ł AD DOBREJ PRAKTYKI

„Dobrze rozwinięty umysł, pasja do nauki, umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy - to nowe klucze do przyszłości”.,,Rewolucja w uczeniu” Gordon Dryden, Jeannette Vos TECHNIKI I SPOSOBY KONCENTROWANIA UWAGI ORAZ WZMACNIANIA MOTYWACJI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Okres przedszkolny ma ogromny wpływ na przyszły proces uczenia się, są to najważniejsze lata życia. Im wcześniej będziemy wzbogacać inteligencję dziecka to podczas tych kilku pierwszych lat będą tworzyć się w mózgu dziecka główne drogi nerwowe, umożliwiające mu naukę przez całe życie.

KONCENTRACJA To umiejętność skupienia i utrzymywania uwagi na ściśle określonych zadaniach czy zagadnieniach. Umiejętność ta rozwija się stopniowo w toku życia dziecka. W miarę rozwoju dziecka czas koncentracji uwagi i odporność na działanie czynników zakłócających normalny przebieg działania (np. hałas), ulega wydłużaniu. Ma to związek z rozwojem układu nerwowego oraz osiągnięciem dojrzałości dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego. Kiedy robimy to co lubimy, nie myślimy o koncentracji, ona po prostu jest.

UWAGA Jest mechanizmem, który pozwala nam:  koncentrować się tylko na tych aspektach rzeczywistości, którymi jesteśmy zainteresowani,  przypomnieć tylko część informacji zakodowanych w pamięci,  uruchomić tylko jeden z wielu możliwych procesów myślenia,  wykonać jedną z wielu możliwych do wykonania reakcji. Uwaga pozwala wprowadzać w naszym codziennym funkcjonowaniu porządek i harmonię.

MOTYWACJA Jest jednym z czynników wpływających na koncentrację uwagi. Można powiedzieć, że pojęcia koncentracja uwagi i motywacja zazębiają się. Łatwo to sprawdzić gdyż, kiedy coś robimy czym się interesujemy, skupienie uwagi przychodzi z łatwością. Dlaczego? Ponieważ jesteśmy zaangażowani i mamy motywację do poszerzania swojej wiedzy.

W naszym przedszkolu, podczas zajęć z całą grupą oraz w pracy indywidualnej wykorzystujemy różne sposoby motywowania dzieci do skupiania i koncentrowania uwagi na poleceniach i zadaniach. Do najczęściej stosowanych i przynoszących najlepsze efekty należą :

Krasnal Dudek i Sowa Mądra Głowa - maskotki grupowe, które „obserwują" dzieci podczas zajęć

Efekty: Dzieci: podczas zajęć słuchają wypowiedzi swoich kolegów, siedzą skupione, starają się jak najlepiej wypowiedzieć, ponieważ wiedzą, że w tym momencie są obserwowane przez Krasnala lub Sowę, zależy im na ich pochwale.

Kapturek myśliciela - ćwiczenie „Gimnastyki mózgu” metodą Paula Dennisona

Efekty: Dzieci: poprzez ćwiczenia doskonalą koncentrację oraz koordynację wzrokowo- ruchową, łatwiej i szybciej zapamiętują różne zagadnienia, chętnie ćwiczą, bo wiedzą, że ćwiczenia te wpływają pozytywnie na pracę ich mózgu

Zaczarowany kapelusz kapelusz zakładany przez nauczyciela podczas zajęć (sygnał dla dzieci, że już kończymy zabawę i zaczynamy zajęcia)

Efekty: Dzieci: uważnie słuchają, biorą aktywny udział w zajęciu, są skupione na powierzonych zadaniach, łatwiej koncentrują się,

Zeszyt moich sukcesów Za wykonane poprawnie zadanie lub dobre zachowanie dziecko otrzymuje i wkleja do zeszytu odpowiedni znaczek. Na koniec miesiąca znaczki są sumowane. Trzy osoby z największą ilością znaczków otrzymują drobne nagrody.

Efekty: Dzieci: przestrzegają umów zawartych w grupie: zakazu biegania w sali, przestrzegania kompromisu w zabawie, poszanowania dla pracy i działalności innych, dbałości o porządek, doskonalą umiejętność zabawy i pracy w grupie, w zespole, podczas zajęć organizowanych, w szczególności: respektowania poleceń nauczyciela, współdziałania z kolegami, skupiania uwagi na danej czynności, nie przeszkadzaniu innym, słuchaniu innych, rozwijają umiejętności samoobsługowe oraz kształtują nawyki kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowywania się przy stole,

Drzewko nagradzanie za prace, rysunki przyniesione z domu

Efekty: Dzieci: systematycznie przynoszą wykonane w domu prace plastyczne, dążą do otrzymania nagrody miesiąca, ” Sprawne rączki” szanują wspólne dobro i pracę innych dzieci, zachęcają rodziców do współpracy

Okulary koncentracji dziecko zakłada okulary podczas pracy indywidualnej

Efekty: Dziecko: skupia uwagę na wykonywanej czynności, uważnie słucha, gdy nauczyciel do niego mówi, respektuje polecenia nauczyciela,

Podczas pracy terapeutycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowujemy odpowiednie metody i techniki służące wzmacnianiu motywacji oraz koncentrowaniu uwagi do poziomu funkcjonowania dziecka, jego indywidualnych potrzeb oraz zainteresowań. Do najczęściej stosowanych i przynoszących najlepsze efekty należą:

Mówiąca piłeczka Osoba, która trzyma piłeczkę odpowiada na pytania, wykonuje ćwiczenie, zadanie

Efekty: Dziecko: podczas zajęć w małych grupkach słucha wypowiedzi swoich kolegów, z cierpliwością czeka na swoją kolej, w momencie trzymania piłeczki, koncentruje swoją uwagę i stara się jak najlepiej wypowiedzieć na zadany temat, wie, że w tym momencie jest przez wszystkich słuchane,

Minutnik, klepsydra, zegar- służą do wyznaczenia dziecku czasu na wykonanie określonego zadania Czasomierze

Efekty: Dziecko: podczas zajęć w kilkuosobowych grupkach, wykonuje poszczególne zadania w określonym czasie, stara się nie przekroczyć wyznaczonego czasu, w czasie usłyszenia sygnału minutnika, zamienia się stanowiskiem swojej pracy z kolegą (aktywnością), nie przedłuża, nie narzeka, rozumie, że czas na wykonanie zadania minął i należy przystąpić do kolejnej aktywności, potrafi samodzielnie i adekwatnie ocenić jakość, stopień wykonania zadania

Naklejki, żetony, drobne nagrody rzeczowe - znaczki, symbolizujące ocenę za wykonanie zadania: „Wspaniale”, „Bardzo dobrze”, „Musisz jeszcze popracować”, „Dobrze”, - samodzielny wybór zabawy, aktywności w nagrodę za wykonanie zaplanowanego zadania

Efekty: Dziecko: chętnie podejmuje stawiane przed nim zadania, stara się jak najlepiej je wykonać, odczuwa radość, zadowolenie z siebie, a także czuje się docenione, może pochwalić się w grupie zdobytą nagrodą, samodzielnie dokonuje wyboru rodzaju nagrody: naklejki, magnesu, zabawy. Jest to okazja do kształtowania w dziecku sprawczości i samo decydowania, co wzmacnia poczucie jego wartości, chętniej podejmuje trudniejsze, nowe zadania, z zaangażowaniem dąży do opanowania nowych umiejętności

Plan zajęć Dziecko wybiera wspólnie z nauczycielem zadania do wykonania; obrazki symbolizujące zadania umieszcza na planie zajęć; przy dobrze wykonanym zadaniu przykleja znaczek; znaczki wymienia na dowolną wybraną przez siebie nagrodę: naklejkę, magnes, znaczek z oceną- „Wspaniale”, preferowaną przez siebie zabawę

Efekty: Dziecko: rozumie symbole wchodzące w skład planu zajęcia, dokonuje samodzielnie wyboru preferowanych aktywności, przewiduje co wydarzy się w poszczególnych etapach zajęcia, chętnie wykonuje zadania, oczekując na nagrodę, koncentruje możliwie jak najdłużej uwagę na poszczególnych etapach zajęcia, dążąc do wykonania wszystkich zaplanowanych zadań

Tabelka zadaniowa Tabela podzielona na tyle pól ile jest zadań; za każde wykonane zadanie rysujemy buźkę lub plusik; zapełnienie wszystkich pól oznacza przerwę i wybranie własnej aktywności

Tygodniowy plan pracy w domu Dzieci w domu zaznaczają symbolami systematyczność ćwiczeń artykulacyjnych. Po każdym tygodniu, otrzymują nagrodę oraz kolejne zadania na następny tydzień.

Efekty: Dziecko: chętnie wykonuje ćwiczenia, zadane do domu, współpracuje z rodzicem, pracuje systematycznie, codziennie, ma poczucie obowiązku, uczy się odpowiedzialności,

Inne sposoby koncentrowania uwagi i wzmacniania motywacji dzieci: dzwoneczek (na sygnał dzwonka dzieci zwracają uwagę na nauczyciela, wiedzą, że to czas np. na sprzątanie zabawek); nagrody za aktywny udział w zajęciach, zabawach: kwiatuszki z folii samoprzylepnej, medale: „Order zgodnej zabawy”, „Order pomocnika”; najbardziej aktywne dzieci pełnią główne role w zabawach, mają możliwość wyboru ulubionej zabawy; zabawy wyciszające: Oczy (zamykamy), głowa (opuszczona), ręce (uniesione dłonie do góry, złączone ze sobą palec wskazujący i kciuk): zapada cisza, dzieci w skupieniu słuchają polecenia, pełnienie określonych dyżurów (w łazience, w szatni, podczas posiłków, w kącikach zainteresowań ) lub pełnienie roli pomocnika pani; samodzielny wybór zabawy, aktywności w nagrodę za wykonanie zaplanowanego zadania, stosowanie naprzemienności wykonywania zadań- możliwość rozładowania napięcia poprzez wprowadzenie ruchu, zmiany aktywności, zamiana ról (nauczyciel zamienia się rolą z dzieckiem); stosowanie krótkich przerw podczas zajęć (ćwiczenia oddechowe, relaksacyjno- odprężające); uśmiech, pochwała ustna przed rodzicem, pochwała na forum grupy

WNIOSKI  Wszystkie w/w sposoby wdrożyłyśmy w pracy z naszymi dziećmi i wszystkie stosujemy systematycznie zarówno podczas zajęć grupowych jak i indywidualnych,  Nasze założenia co do skuteczności wybranych form były słuszne i są skuteczne. Wszystkie techniki poprawiające koncentrację sprawdzają się podczas zajęć: - dzieci chętniej wypowiadają się na zajęciach, słuchają swoich kolegów, czekają na swoją kolej; -dzieci chętniej przyswajają sobie wiedzę i umiejętności; - dzieci skupiają na dłuższy czas uwagę na zadaniach, potrafią zaplanować zajęcia i konsekwentnie dążą do zrealizowania zaplanowanych działań,  Wykorzystanie czasomierzy: minutnika i klepsydry podczas zajęć grupowych ułatwia organizację pracy oraz daje dzieciom możliwość samokontroli i oceny wykonanego zadania,  W czasie zajęć indywidualnych, czasomierze nie spełniają swojego zadania. Dzieci skupiają uwagę na minutniku lub klepsydrze, jednocześnie odwracając swoje zainteresowanie od wykonywanego zadania,

Przygotowały: mgr Dorota Krupińska mgr Magda Zienkiewicz Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach