Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Przedmiotowy System Oceniania)
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Prawa i obowiązki ucznia
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Magdalena Dyszkiewicz
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Praca metodą projektu edukacyjnego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co chcieliśmy osiągnąć?
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty

Jak oceniać uczniów?

Ogólne zasady oceniania Funkcje oceniania: informacyjna i motywacyjna Proces oceniania powinien by ć : Integraln ą cz ęś ci ą składow ą procesu nauczania i pomóc nauczycielowi osi ą gn ąć zamierzone cele Umo ż liwi ć nauczycielowi diagnoz ę kompetencji uczniów, dostarczy ć informacj ę o ich post ę pach i wynikach pracy Przekazywa ć informacj ę zwrotn ą uczniom i rodzicom

Czego naprawdę chcemy nauczyć? Ocenianie powinno by ć ś ci ś le powi ą zane z procesem nauczania; Ocenianie to warto ś ciowanie: ocena jest wskazówk ą dla ucznia, co sam nauczyciel uznaje za wa ż ne i co powinien robi ć ucze ń, który pragnie mie ć dobre stopnie.

Co oceniać? Ocena ucznia powinna bra ć pod uwag ę ró ż ne aspekty: wiedz ę merytoryczn ą ; umiej ę tno ś ci kluczowe z punktu wiedzenia danego przedmiotu; sposób uczestniczenia w zaj ę ciach; dodatkow ą aktywno ść ucznia.

Wewnątrzszkolny system oceniania – etapy budowania Analiza dokumentów dotycz ą cych oceniania w szkole; Analiza zewn ę trznych standardów osi ą gni ęć ; Analiza celów ogólnych i szczegółowych okre ś lonych dla przedmiotu; Okre ś lenie w przedmiocie obszarów aktywno ś ci podlegaj ą cych ocenie; Tworzenie standardów wymaga ń programowych; Wybór i opracowanie skali ocen; Ustalenie i opisanie kryteriów oceniania;

Wewnątrzszkolny system oceniania – etapy budowania Szczegółowe okre ś lenie warunków zaliczenia przedmiotu; Zaplanowanie sposobów poprawy uzyskanych wyników; Wypracowanie sposobów przekazywania informacji zwrotnej stronom zainteresowanym wynikami ucznia; Opracowanie narz ę dzi sprawdzania; Przedstawienie projektu pod dyskusj ę ; Warunki ewaluacji i zatwierdzenia dokumentu.

Co powinien zawierać WSO? Podstaw ę prawn ą Zakres i cel oceniania Podział na semestry z zaznaczeniem ile semestrów ma rok szkolny i kiedy si ę ko ń cz ą Skal ę ocen bie żą cych, ś ródrocznych, rocznych; Kryteria oceniania jasno sformułowane na poszczególne oceny Sposoby mierzenia wiedzy, umiej ę tno ś ci i pracy (ilo ść sprawdzianów, ró ż norodno ść ich formy, okre ś lenie terminów ich zapowiadania i sposobów pooprawy wyników pracy ucznia)

Co powinien zawierać WSO? Sposoby informowania rodziców o osi ą gni ę ciach edukacyjnych ucznia Zasady pomocy uczniom (zaj ę cia wyrównawcze, konsultacje) Sposób informowania rodziców o osi ą gni ę ciach edukacyjnych ucznia Sposób przeprowadzenia wst ę pnej diagnozy po przyj ę ciu uczniów do szkoły Zasady obni ż ania wymaga ń edukacyjnych wobec uczniów z trudno ś ciami w uczeniu si ę lub deficytami rozwojowymi

Co powinien zwierać WSO? Zasady przyst ę powania do egzaminów klasyfikacyjnego i poprawkowego (okre ś lenie terminów, skład komisji, przebieg egzaminów, dokumentacj ę ); Tryb odwoławczy od oceny; Sposoby dokumentowania oceniania; Sposoby kontrolowania i oceniania przyj ę tego przez szkoł ę systemu.

Od efektu nauczania do sposobu oceniania Oczekiwane efekty: co moi uczniowie powinni wiedzie ć i potrafi ć zrobi ć ? Wska ź niki: jak powinni zachowywa ć si ę uczniowie, jakie prace powinni wykona ć, by mo ż na było stwierdzi ć, ż e oczekiwany przeze mnie efekt został osi ą gni ę ty Nauczanie: czego powinienem ich nauczy ć, jakie sytuacje edukacyjne zorganizowa ć na lekcji, aby mogli osi ą gn ąć oczekiwane rezultaty? Ocenianie: co uczniowie powinni wykona ć, na jakie pytania odpowiedzie ć, by dowie ść, ż e osi ą gn ę li oczekiwane rezultaty? Kryteria oceny: sk ą d uczniowie b ę d ą wiedzie ć, czym ró ż ni si ę praca na stopie ń najwy ż szy od pracy na stopie ń najni ż szy?

Przykłady narzędzi Wiedza: prace pisemne, testy, sprawdziany, ć wiczenia, zadania, wypowiedzi ustne, interpretacje tekstów, teczki, projekty, wystawy. Umiej ę tno ś ci: dyskusje i debaty klasowe, symulacje, poszukiwanie i analiza informacji na zadany temat, pisanie listów, petycji, sprawozda ń, referatów, przygotowywanie prezentacji, organizowanie wystaw, udział w projektach, imprezach i konkursach szkolnych. Uczestnictwo w zaj ę ciach: stopie ń przygotowania do lekcji, odrabianie zada ń domowych, poziom zaanga ż owania w prac ę na lekcji, zadawanie pyta ń, zgłaszanie własnych pomysłów ć wicze ń, tematów do dyskusji, sposób komunikowania si ę i współpracy z kolegami w czasie prac zespołowych. Aktywno ść pozalekcyjna: dodatkowe prace, dobrowolne działania na rzecz innych, udział w konkursach.

Co powinien nauczyciel? Informowa ć o ka ż dej stawianej ocenie W przypadku prac rozbudowanych ocenie powinna towarzyszy ć krótka recenzja, w której wskazane s ą mocne i słabe strony pracy wraz z sugestiami dotycz ą cymi sposobu jej poprawienia; Cyklicznie (np. raz na dwa miesi ą ce) informowa ć wszystkich uczniów, jakie oceny do tej pory uzyskali, wraz z krótkim komentarzem; Sugeruj ą cym, nad czym ucze ń powinien szczególnie popracowa ć ; Co najmniej na miesi ą c przed wystawieniem oceny ś ródrocznej i ko ń coworocznej, zawiadomi ć uczniów, jakie stopnie prawdopodobnie uzyskaj ą i okre ś li ć, co maj ą konkretnie zrobi ć, je ś li chc ą je poprawi ć. Systematycznie informowa ć rodziców lub opiekunów o post ę pach ich dzieci – nie powinno si ę to ogranicza ć jedynie do podania stopni

Tabele kryteriów ocen zapewniaj ą kryteria słu żą ce do opisu wyników ucznia na ró ż nych poziomach edukacji; daj ą uczniom lepsze poj ę cie, jakie cechy powinna posiada ć ich praca; pozwalaj ą zrozumie ć uczniom, co oznacza stopie ń ; precyzyjnie okre ś laj ą wynik tego, co powinien osi ą gn ąć ucze ń.

Błędy w ocenianiu Efekt kontrastu – zawy ż anie ocen prac sprawdzanych na pocz ą tku, zani ż anie sprawdzanych na ko ń cu; Efekt pierwsze ń stwa i ś wie ż o ś ci – praca jest gorzej oceniania, kiedy bł ę dy s ą na pocz ą tku; Efekt aureoli – pozytywne cechy ucznia rozci ą gane s ą na jego oceny; Efekt samospełniaj ą cej si ę przepowiedni i bł ą d atrybucji – kiedy raz kto ś został gorzej oceniony, to ju ż zawsze b ę dzie ź le oceniany;

Najczęstsze pomyłki w ocenianiu Podawanie uczniowi informacji tylko o tym, co zrobił ź le, bez podkre ś lenia, co zrobił dobrze. W prawidłowej informacji zwrotnej nauczyciel powinien zawrze ć wi ę cej informacji o pozytywach ni ż o bł ę dach w pracy ucznia. Formułowanie zbyt ogólnikowych uwag, np.: „liczne bł ę dy rachunkowe” lub „dobra robota” – ucze ń nie wie, czego dokładnie dotycz ą. Informacja niezwi ą zana z zapowiedzianymi wcze ś niej zagadnieniami do oceny.

Najczęstsze pomyłki w ocenianiu Brak dokładnych wskazówek, w jaki sposób ucze ń powinien poprawi ć prac ę, np. „Popraw interpunkcj ę ”. Ocena ucznia, a nie jego pracy np. „Jeste ś bardzo zdolny, sta ć ci ę na wi ę cej” czy „Lenistwo to twoja główna cecha”. Zast ą pienie rzetelnego komentarza tabel ą zawieraj ą c ą ukryt ą ocen ę sumuj ą c ą – nauczyciel umieszcza j ą pod prac ą ucznia i symbolami zaznacza stopie ń spełnienia przez ucznia wymaga ń.

Najczęstsze pomyłki w ocenianiu Brak wskazówek na przyszło ść. Czasami nauczyciel podaje tylko ogólnikow ą wytyczn ą np. „Tak trzymaj” lub „We ź si ę do roboty”. Za długi komentarz – ucze ń nie jest w stanie przyj ąć wielu informacji jednocze ś nie, albo z kolei za krótki lub napisany j ę zykiem niezrozumiałym dla ucznia.

Błędy w ocenianiu Subiektywizm w ocenianiu poziomu i jako ś ci pracy Reglamentowanie czasu odpowiedzi i liczby pyta ń naprowadzaj ą cych na wła ś ciwy tok rozumowania Preferencje zada ń rozwi ą zywanych na czas Bł ą d wzmacniania negatywnych stanów rzeczy

Wskazówki dla oceniających Poznaj warunki startowe ucznia, jego wyj ś ciowy poziom wiedzy i umiej ę tno ś ci; Oceniaj to, czego nauczyłe ś i nie wymagaj tylko encyklopedycznej wiedzy; Wypracuj swoje standardy – ile i co nale ż y wiedzie ć, umie ć, wykona ć na dan ą ocen ę ; Oceniaj ą c opieraj si ę na ró ż nych narz ę dziach i technikach; Ce ń kreatywno ść my ś lenia, pomysłowo ść w dochodzeniu do rozwi ą za ń, umiej ę tno ść analizowania i syntezowania, ciekawo ść interpretacji i oryginalno ść ;

Wskazówki dla oceniających Dawaj szans ę poprawy (ucze ń musi mie ć informacje niezb ę dne do dokonania uzupełnie ń ); Uwzgl ę dniaj wkład pracy, nie tylko jako ść uzyskanego efektu; Bierz pod uwag ę mo ż liwo ś ci intelektualne ucznia i jego wysiłek w procesie uczenia si ę ; Nie oceniaj z pozycji wszechwiedz ą cego eksperta – Ty te ż mo ż esz si ę myli ć ! Pozwól uczniom mówi ć ich własnym j ę zykiem, interpretowa ć pozyskiwan ą wiedz ę.

Dobre ocenianie Uruchamia refleksje nad sob ą : jak działam, jak si ę anga ż uj ę w to, co robi ę, co osi ą gam, jaki jest efekt mojej pracy, co mog ę zmieni ć w sowim dotychczasowym sposobie działania. Dobre oceniania to takie, które dostarcza informacji zwrotnych odno ś nie tego, jak działam i co osi ą gam; Wymaga jasno sformułowanych kryteriów, ze wzgl ę du na które analizowany jest proces działania ucznia i uzyskiwany przez niego efekt – nauczyciel musi wiedzie ć, jaki program wobec ucznia realizuje i sk ą d płyn ą oczekiwania mu stawiane.

Dobre ocenianie Dobrze jest, kiedy ocenia si ę to, co ucze ń umie i jak posługuje si ę zdobyt ą wiedz ą

BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/